Frågan om Halal slakt i Sverige ?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Miliimli
    • March 2010
    • 2457

Ursprungligen postat av roosterboy
    men de enda slakterierna i sverige jag hört om som vägrar nyttja bedövning är just källarslakterier som leker halal.
    aldrig hört talas om någon som t.e. råkar ha lite getter i källarn och skära halsen av dom medans personen i fråga läst sagor för det plågade djuret, förutom just i dessa fall.
    sen älskar jag att man aldrig får kritisera något i det här landet utan att bli stämplad som Hitler 2, Rise of the mustash surfer.
    man måste väl få ha åsikter?
    Fast det är skillnad på att kritisera och racka ner på någon. Man måste kunna disskutera på ett vuxet sätt från båda sidorna och acceptera att det finns folk som tycker olika. Minns från en annan disskussion att när det kommer till religion blir du ganska kaxig Men nu blev det OT, sorry men kunde inte låta bli!

Kommentar

• bossep
      • March 2010
      • 4447

Bra länkar Dre!
      Om informationen I dessa nu stämmer, vilket troligtvis är fallet ser jag inget problem med en slaktmetod där man först applicerar en slaktmask och trycker av som bedövning och sedan skär halsen av djuret.
      Tvärs om livet borde slockna snabbare på det sättet än med stickning. At man sedan läser en bön för djuret innan och ställer det åt ett vist håll ser jag inte som ett problem. Om prästen, rabbin eller mullan bara har vidtagit de hygieniska krav som krävs så kan jag inte se något problem.
      Min Morfar var Baptist och han läste också en bön innan något slaktades.
      Vad man skall vara emot tycker jag är att skära halsen av ett djur direkt medan djuret är vid medvetande. Jag tror ingen religion insisterar på det. Detta är praktik i många länder inte bara muselmanska eller judiska. Även jag har gjort mig skyldig till detta genom att hacka huvudet av exempelvis höns med en yxa.
      “You can’t see the future if you don't know the history.”
      "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
      Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

Kommentar

• roosterboy
        • September 2010
        • 1094

Ursprungligen postat av bossep
        Bra länkar Dre!
        Om informationen I dessa nu stämmer, vilket troligtvis är fallet ser jag inget problem med en slaktmetod där man först applicerar en slaktmask och trycker av som bedövning och sedan skär halsen av djuret.
        Tvärs om livet borde slockna snabbare på det sättet än med stickning. At man sedan läser en bön för djuret innan och ställer det åt ett vist håll ser jag inte som ett problem. Om prästen, rabbin eller mullan bara har vidtagit de hygieniska krav som krävs så kan jag inte se något problem.
        Min Morfar var Baptist och han läste också en bön innan något slaktades.
        Vad man skall vara emot tycker jag är att skära halsen av ett djur direkt medan djuret är vid medvetande. Jag tror ingen religion insisterar på det. Detta är praktik i många länder inte bara muselmanska eller judiska. Även jag har gjort mig skyldig till detta genom att hacka huvudet av exempelvis höns med en yxa.
        det är absolut inga problem med slaktmast/halsskärning för det mesta.
        men det kan gå hemskt hemskt fel...
        När vi avlivade vår häst så slant masken, bulten gick in snett och hästen slet sig, du anar inte det synen alltså.
        All we are, we are.

Kommentar

• roosterboy
          • September 2010
          • 1094

Ursprungligen postat av Miliimli
          Fast det är skillnad på att kritisera och racka ner på någon. Man måste kunna disskutera på ett vuxet sätt från båda sidorna och acceptera att det finns folk som tycker olika. Minns från en annan disskussion att när det kommer till religion blir du ganska kaxig Men nu blev det OT, sorry men kunde inte låta bli!
          haha sant, men det gäller alla religioner, inte bara någon specifik ^^
          All we are, we are.

Kommentar

• Kjell Fohrman
            Administrator

• December 2001
            • 48148

men de enda slakterierna i sverige jag hört om som vägrar nyttja bedövning är just källarslakterier som leker halal.
            aldrig hört talas om någon som t.e. råkar ha lite getter i källarn och skära halsen av dom medans personen i fråga läst sagor för det plågade djuret, förutom just i dessa fall.
            sen älskar jag att man aldrig får kritisera något i det här landet utan att bli stämplad som Hitler 2, Rise of the mustash surfer.
            man måste väl få ha åsikter?
            Vem påstår att du inte får ha åsikter - det får du väl ha men då får du väl också vara bereddd på att försvara dom. Ingen här har skrivit att du är "Hitler 2, Rise of the mustash surfer" så sluta spela martyr.

Om du har bevis för att olaglig slakt pågår i Sverige så anmäl det til polisen
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• roosterboy
              • September 2010
              • 1094

eftersom det typ 3-4 ggr skrivits "sluta hoppa på muslimer" etc så jo, visst whinas det.
              och det har ju skrivits löjligt mkt om t.e. pizzeriaägaren i tidaholm som hade ett privat halalslakteri i pizzerian källare.
              men det är ingen som spelar martyr, men man måste få ha en jävla åsikt utan att "hoppa på" någon.
              själv blir jag jättesårad å mina katolska vänners vägar när någon beklagar sig över att katolska präster festar på småpojkar. sikket påhopp.
              All we are, we are.

Kommentar

• Kjell Fohrman
                Administrator

• December 2001
                • 48148

eftersom det typ 3-4 ggr skrivits "sluta hoppa på muslimer" etc så jo, visst whinas det.
                och det har ju skrivits löjligt mkt om t.e. pizzeriaägaren i tidaholm som hade ett privat halalslakteri i pizzerian källare.
                men det är ingen som spelar martyr, men man måste få ha en jävla åsikt utan att "hoppa på" någon.
                själv blir jag jättesårad å mina katolska vänners vägar när någon beklagar sig över att katolska präster festar på småpojkar. sikket påhopp.
                Nu har inte jag skrivit det - men i alla fall
                1/ av någon underlig anledning så verkar folk bara dra upp muslimer i denna fråga - när det trots allt i så fall snarare i så fall är judarna som skall anklagas.
                2/ varför överhuvudtaget dra upp denna valreklam för Sverigedemokraterna i Sverige eftersom slaktning utan bedömning varit förbjuden här sedan 1937.

Sedan upprepar jag - du påstår att det förekommer i Sverige. I så fall polisanmäl det (oavsett vem som har gjort det). Om du känner till ett djurplågeri utan att du anmäler det så tycker jag att det knappast är hedrande för dig
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• Miliimli
                  • March 2010
                  • 2457

Helt rätt gällande muslimer - judar, och lika bra att säga det igen; inte alla judar/muslimer tycker man ska slakta djuren utan bedövning.
                  Sen var det ju inte roosterboy som startade tråden, och om det skrivits mycket om den där pizzasnubben kan vi väl anta att också polisen känner till det?

Kommentar

• roosterboy
                    • September 2010
                    • 1094

klart polisen vet om det, dom gjorde dock inget direkt åt saken.
                    sen förstår jag inte varför du drar upp sd, finns absolut ingen anledning att dra upp sd.
                    och ja, men du glömmer en jävligt viktig sak i det hela, judarna anklagas för väldigt mkt, hela tiden.
                    fast det är inte det viktigaste du glömmer. judarna i sverige (som funnits här väldigt, väldigt länge) har krävt kosherslakt hur länge som helst, staten säger nej. Nu är det muslimerna som propagerar för sin slakt, och staten öppnar för en lagändring (nu menar jag givetvis slakt utan bedövning)
                    spela inte blind när du själv stoppar huvudet i sanden.
                    All we are, we are.

Kommentar

• roosterboy
                      • September 2010
                      • 1094

och nu kan jag ju klargöra för alla (inte minst kjell som verkligen är på krigsstigen) att jag inte har ett piss emot vare sig judar, muslimer, kristna eller någon annan religiös grupp. Jag har problem med religion, men inte människorna bakom den religiösa masken.
                      All we are, we are.

Kommentar

• sina_aslami
                        • August 2009
                        • 56

klart polisen vet om det, dom gjorde dock inget direkt åt saken.
                        sen förstår jag inte varför du drar upp sd, finns absolut ingen anledning att dra upp sd.
                        och ja, men du glömmer en jävligt viktig sak i det hela, judarna anklagas för väldigt mkt, hela tiden.
                        fast det är inte det viktigaste du glömmer. judarna i sverige (som funnits här väldigt, väldigt länge) har krävt kosherslakt hur länge som helst, staten säger nej. Nu är det muslimerna som propagerar för sin slakt, och staten öppnar för en lagändring (nu menar jag givetvis slakt utan bedövning)
                        spela inte blind när du själv stoppar huvudet i sanden.
                        killen du har problem med dina källor... ingen muslim har krävt från staten att de ska slakta djur utan bedövning... vart har du hittat det ifrån? de kanske har krävt hallal kött, gå och läs vad det menas... jag har redan 3 gånger skrivit tydlig vad hallal kött är och det har inget med bedövning att göra...

Kommentar

• roosterboy
                          • September 2010
                          • 1094

jag är jävligt medveten om vad halal är, jag är inget derptard.
                          och vadå källproblem?
                          eftersom svenskmedia är ett gäng flata pravda-kopior så är det inte så jävla enkelt att få fram fakta som "godkänns" av gemene man.
                          nej, i grunden har det inte ett piss med bedövning att göra, men trots det så är mkt av det halalkött som finns just djur som fått halsen avskuren utan bedövning.
                          och ja, du har skrivit någonting, men det är fan knappt att man ser vad det står.
                          All we are, we are.

Kommentar

• roosterboy
                            • September 2010
                            • 1094

en fantastiskt bra video på det hela.

sen ska du (eller någon av er) inte komma och säga NEJ, jag har rätt, du har fel eftersom du inte har bevis.
                            men sanningen är ju den att ni bara säger vad ni själva tycker, "jag vet om halalslakt med bedövning" ja, jätte kul för dig, jag vet om halalslakt utan bedövning.
                            flera av mina muslimska vänner (dessa då som inte är födda i sverige utan som sett äkta halal irl) vägrar äta halalkäk, och dom borde ha mer koll på det hela.
                            All we are, we are.

Kommentar

• sina_aslami
                              • August 2009
                              • 56

jag är jävligt medveten om vad halal är, jag är inget derptard.
                              och vadå källproblem?
                              eftersom svenskmedia är ett gäng flata pravda-kopior så är det inte så jävla enkelt att få fram fakta som "godkänns" av gemene man.
                              nej, i grunden har det inte ett piss med bedövning att göra, men trots det så är mkt av det halalkött som finns just djur som fått halsen avskuren utan bedövning.
                              och ja, du har skrivit någonting, men det är fan knappt att man ser vad det står.

Du verkar vara den typen aldrig ge dig och försöker övertyga andra med ditt tjat och att hitta på saker .. Muslimer som bor i Sverige använder bedövning när de slaktar... fatta det och sluta komma med dina osanna kommentarer..

Kommentar

• sina_aslami
                                • August 2009
                                • 56

http://www.youtube.com/watch?v=S7Hiu3ZJPt4

en fantastiskt bra video på det hela.

sen ska du (eller någon av er) inte komma och säga NEJ, jag har rätt, du har fel eftersom du inte har bevis.
                                men sanningen är ju den att ni bara säger vad ni själva tycker, "jag vet om halalslakt med bedövning" ja, jätte kul för dig, jag vet om halalslakt utan bedövning.
                                flera av mina muslimska vänner (dessa då som inte är födda i sverige utan som sett äkta halal irl) vägrar äta halalkäk, och dom borde ha mer koll på det hela.

Du är fan rolig.. bara för en youtube klipp försöker du sätta dit muslimer.. jag kommer ihåg för några månader sedan så var den en svensk kille som brände en kanin ska jag nu sitta och säga alla svenskar bränner kaniner ? Du kan inte bedöma ett helt folk grupp efter ett klipp på youtube.

Kommentar

Arbetssätt...