Trött på butiker med dåligt sortiment&höga priser

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Niizze
    • February 2003
    • 206

Ursprungligen skickat av ia2004
    Jag anser att de som startar eget inom en viss genre bör brinna för detta. Om man till exempel alltså älskar djur och beslutar sig för att starta ett djuraffär bör man alltså då kunna njuta av att man faktiskt jobbar med något som man tycker om.

"När ens hobby blir ens jobb är det inte en hobby längre"
    Citat av min kompis som driver en inlinesaffär.
    /Niizze

Kommentar

• anli
      • October 2002
      • 654

Ursprungligen skickat av ia2004
      Själv skulle jag aldrig kunna göra detta. I mitt lilla café skulle jag baka själv all kaffebröd,göra mackor osv. Som tur är,så har jag ju utbildning inom detta. Och så kan man ju i Cafét skapa en stämning med inredning m.m. som gör det trivsamt att jobba där. Det måste kännas "ledigt" att jobba med eget..ingen chef som står med en piska i handen och ger dig order - det är ju du som får bestämma hur du vill ha det. Och får du för dig att du vill sluta lite tidigare en dag,så är det bara att stänga butiken för dagen..samma gäller med om du vill åka på en semester.. =)
      Ursäkta, men det var nog bland det naivaste jag har läst!
      Kom igen när du har lyckats hålla det kafeet flytande några år så får vi se vad din uppfattning är då...
      Anders Lindersson
      Anders Akvariesida

Kommentar

• imbellis
        • October 2003
        • 10

Ingen chef och åka på semester när man vill hmmmmmmm...jag undrar varför inte alla driver eget café, zooaffär eller vad det nu må vara?
        Kan kanske vara så att man inte kan ta semester när man vill och kanske att det finns andra som står med piskan istället t ex. skattemyndigheten, hyresvärden och leverantörerna?
        Vissa lever tydligen i en underbar drömvärld, dit vill jag också flytta bara jag får adressen.

Kommentar

• AndreasN
          • July 2003
          • 2732

Ursprungligen skickat av ZeroZ
          <font color="red">
          Såg i ÅkersbergaZoo annons att det stod "Har låga priser". Stämmer det?
          </font id="red">
          På fisktillbehör, nej. Men jag har svårt att tro att de skulle ta 20kr för ett T-kors, kanske 5kr men jag har aldrig köpt det där. De är klart billigare än Arken i Täby Centrum men Zookompaniet i Arninge är billigare på tillbehör. Fiskpris och utbud är liknande i Åkersberga Zoo och Zookompaniet. Åkersberga Zoo är en lite mörkare och lummigare affär medans Zookompaniet har stora öppna ljusa ytor. Växter är lite billigare i Åkersberga Zoo tror jag men båda har standardutbudet.
          540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

Kommentar

• ia2004
            • January 2004
            • 286

Jasså,drömvärld säger ni.. då har ni haft verkligen dåliga erfarenheter av att vara företagare..eller kanske inte har några erfarenheter av det alls.

1. Jag har släktingar som jobbar på skattemyndigheten - företagsbeskattning och är därför välinformerad om vad det är som gäller..inte står de med piskan om du åker på semester..bara du kan separera dina pengar från företagets (gäller enskild firma) och betalar alla dina skatter.

2. Jag känner ett flertal företagare, som hållit på i några decennier..de har startat eget inom ett område som de funnit mycket intressant och/eller stimulerande. De har inte tröttnat på jobbet,utan tycker att det fortfarande är roligt.

Som exempel kan jag ta min moster som alltid älskat hästar och hundar..hon driver sedan ett par årtionden tillbaka ett herrgård med uppfödning av vinthundar och träningsanläggning för travhästar..hon tycker att det är fortfarande mycker roligt och ser det inte ens som något jobb..fast det innebär en hel del jobb varje vecka..7dagar i veckan från den stunden hon vaknar till dess att hon går och lägger sig.

3. När jag skriver om ett café i Stockholm,så måste ni förstå att jag aldrig själv seriöst skulle lägga min själ i något så otroligt tråkigt som denna verksamhet...det är bara ett projekt som jag gör för kursen i företagsekonomi. Skulle jag starta eget,så skulle jag allra helst jobba med djur,precis som min moster. Och vill jag verkligen ha något,så får jag det också..om man verkligen har en stark vilja,så kan man lyckas med allt.
            "..Just keep on swimming.."

Kommentar

• Kjell Fohrman
              Administrator

• December 2001
              • 48148

1. Jag har släktingar som jobbar på skattemyndigheten - företagsbeskattning och är därför välinformerad om vad det är som gäller..inte står de med piskan om du åker på semester..bara du kan separera dina pengar från företagets (gäller enskild firma) och betalar alla dina skatter.
              Du har nog missförstått en del - vad som avsågs med detta
              "Kan kanske vara så att man inte kan ta semester när man vill och kanske att det finns andra som står med piskan istället t ex. skattemyndigheten, hyresvärden och leverantörerna?"
              var säkert att man inte har råd att ta semester pga att man måste betala alla räkningar och jag tror nog inte att skattemyndigheten tycker det är OK om man ringer dom och säger - sorry men någon moms och sakta får ni inte denna månad pga jag måste ha semester.
              Att man dessutoom håller på med djur gör det än svårare att ta semester - det går ju inte bara att lämna djuren vind för våg och dra iväg.
              Själv har jag väl varit en ganska framgångsrik företagare inom akvaristiken, men det har varit tufft många gångar. De första 10 åren tog jag inte ut en enda semesterdag. Detta inte sagt för att beklaga mig - tvärtom jag har helt frivilligt valt vad jag skall pyssla med.
              Tycker också att det är lite märkligt att de som aldrig har haft ett litet företag ofta är de som är de stora experterna på hur man skall driva företag och klagar på att priserna är så höga.
              Själv tycker jag att det är tämligen meningslöst att klaga över detta - oavsett vad det gäller om jag skall handla något och inte är är nöjd med priset, kvalitén eller servicen så handlar jag någon annanstans.
              Visst 20 spänn för ett T-kors är hutlöst, men om man nu ändå köper det får man väl skylla mig själv istället för att gnälla om det på någon hemsida.
              Behövde själv nya torkarblad till bilen och köpte dem på Shell för 430 kronor, hutlöst tycker jag, men inte sjutton beklagar jag mig över det istället kollar jag upp alternativ så nu vet jag var jag nästa gång kan köpa dom till halva priset.

"När ens hobby blir ens jobb är det inte en hobby längre"
              Citat av min kompis som driver en inlinesaffär.
              Det stämmer delvis men inte helt. Även om jag har haft både akvarieaffär (slutade för ca. 15 år sen) och varit grossit på akvarieprylar (slutade för ca. 4 år sen) så har jag inom alla de år jag varit inom branschen (som företagare - 22 år) också varit föreningsaktiv (drygt 25 år). Man måste dock skilja på de bägge sakerna även om det är inom samma gebit. Dvs förenings- och hobbyverksamhet är en sak - företagandet är ett annat.

Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• ia2004
                • January 2004
                • 286

Jo,visst är det så som du skriver Kjell..om priserna inte passar på ett ställe,så är det bara att handla i någon annan affär. Vi i Stockholm får väl ändå skatta oss lyckliga när det gäller just detta.. behagar inte en butik,så finns det oftast ett flertal andra att leta efter.
                Geografiskt,så är Stockholm stort och kan förstå om inte någon vill ägna en hel vecka åt att hitta just perfekta priset på en sak..då kan jag ju bara tipsa om GULASIDORNA. Slå upp branschen (ex.zoologiskhandel) och ring till vartenda butik tills du hittat det du söker efter till ett rimligt pris.

När det gäller det här med fik och caféer..det var någon som skrev att det enda som är billigt i Stockholm är mjuglassen på Mc Donalds..ja,precis..då kan man ju ta sin 100-lapp dit istället och bjuda en kompis också (med tanke på priserna som cafér har).

=) ..don't worry, be happy...

Kommentar

• Kjell Fohrman
                  Administrator

• December 2001
                  • 48148

När det gäller det här med fik och caféer..det var någon som skrev att det enda som är billigt i Stockholm är mjuglassen på Mc Donalds..ja,precis..då kan man ju ta sin 100-lapp dit istället och bjuda en kompis också (med tanke på priserna som cafér har).
                  Ja, ja smaken är som baken, dvs delad. Betalar hellre 5 gånger mer för en macka med kaffe på ett trevligt kafé även för en BigMac på MacDonalds - något otrevligare ställe finns knappast
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• Corydoras mad
                    • April 2003
                    • 1686

På fisktillbehör, nej. Men jag har svårt att tro att de skulle ta 20kr för ett T-kors, kanske 5kr men jag har aldrig köpt det där. De är klart billigare än Arken i Täby Centrum men Zookompaniet i Arninge är billigare på tillbehör. Fiskpris och utbud är liknande i Åkersberga Zoo och Zookompaniet. Åkersberga Zoo är en lite mörkare och lummigare affär medans Zookompaniet har stora öppna ljusa ytor. Växter är lite billigare i Åkersberga Zoo tror jag men båda har standardutbudet.
                    <font color="red">Du vet ingen affär som har bra fiskpriser?</font id="red">
                    /Mathias
                    The Corydoras freak

Zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=964171

Kommentar

• ia2004
                      • January 2004
                      • 286

Jag går inte heller på Mc Donalds, uatn helst på Burger King. Det är stoooora skildnader mellan restaurangerna..den trevligaste Mc Donalds måste vara i Nyköping vid E4..där har de (hade i alla fall) ett STORT saltvattensakvarium mitt i restaurangen..den var urläcker och hela restaurangen var alltid väldigt snygg och maten smakade gott...inte som jag vet att det kan smaka mitt i sthlm city på lunchen.

Har man en gång hittat ett snabbmatsställe med bra service,rena lokaler och rimliga priser,så byter man (eller alla fall jag) det inte. Och jag vet exakt vart jag kan få bästa käket när det kommer till snabbmatsrestauranger. Iofs..jag bor 10minuter från mest centrala Stockholm vilket göt det lätt att åka hem och käka när man blir hungrig och sedan åka tillbaka in till stan för att shoppa klart.. =)

Kommentar

• Daniel Odell
                        • November 2002
                        • 1595

Du vet ingen affär som har bra fiskpriser?
                        en billig hobby är ingen riktig hobby.

ditt gnällandeom några spänn hit å dit gör mig
                        fish r friend

Kommentar

• Corydoras mad
                          • April 2003
                          • 1686

en billig hobby är ingen riktig hobby.

ditt gnällandeom några spänn hit å dit gör mig
                          <font color="red">Har du inget vettigt att säga kan du va tyst, jag frågar dom som vet och <b>inte</b> dig.</font id="red">
                          /Mathias
                          The Corydoras freak

Zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=964171

Kommentar

• manta
                            • December 2003
                            • 147

Då har man ingen hobby alltså, har inte råd att slänga ut 600-700kr per fisk. Hittade ett ställe som tog 30kr/st billigare för kakaduahonorna jag ska köpa. Tänkte köpa dem där, även om det innebär att jag avskriver mig min hobby.
                            Ta inte livet för hårt, man lever bara en gång ändå.

MVH Markus
                            - 320L-Malawi Akvarium
                            - 222l-sydamerikanskt
                            - 60l yngelakvarium
                            http://malawiciklider.tk/

Kommentar

• anli
                              • October 2002
                              • 654

Vilken idiotisk rubrik: "Trött på kassa butiker"!
                              En butik är väl inte kass för att den e dyr, utan om det de säljer är undermåligt, personalen okunnig m.m.
                              1. Är den dyr och högkvalitativ- Bra butik
                              2. Ar den billig och högkvalitativ - Ännu bättre butik (finns den?)
                              3. Ar den billig och undermålig - "kass butik"
                              4. Är den dyr och undermålig - ännu mer "kass butik"

Det står väl en valfritt och handla där man tycker det är lämpligt...
                              Anders Lindersson
                              Anders Akvariesida

Kommentar

• Daniel Odell
                                • November 2002
                                • 1595

det finns inget som du tycker är billigt i sthlmstrakten tyvärr. du gnäller över ett par spänn hit och dit när det gäller levande varelser som transporteras, matas och huseras. pinsamt. Du säger inget vettigt heller du bara gnäller, varför är inte du tyst då?

ett riktigt problem däremot är det som Kjell påpekar, man har inte råd med hus här i stockholm, så ja får aldrig min fisk-källare :-/
                                fish r friend

Kommentar

Arbetssätt...