Hur många fiskar kan man ha i Akvariet??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fösen
    • January 2009
    • 383

    Titta på min profil

    Kommentar

    • Fösen
      • January 2009
      • 383

      Så nu kan vi lugna ner oss Nu berättar jag allt Annika heter jag inte det är L-mal som heter Annika Otto vet jag inte varför det står

      Kommentar

      • Fösen
        • January 2009
        • 383

        Ursprungligen postat av ibis
        Det står inget där???
        Ok men jag heter Gustav

        Kommentar

        • Fösen
          • January 2009
          • 383

          Ursprungligen postat av ibis
          Ok Gustav. Nu vet vi det.
          Denna diskussionen startade med att jag hade för många fiskar i mitt akvarium och han på Nol sa att det var helt okej att ha det antalet så han sa inte sanningen till mig så nu pratar vi helst inte mera om detta

          Kommentar

          • Sakura
            • January 2009
            • 34

            Ursprungligen postat av Charlottis
            Innan du köper djur tar du reda på hur djuret vill leva, vad de har för behov så att det kommer trivas och leva länge. Det du har gjort är djurplågeri till största grad. Du verkar ju inte lyssna på vad andra skriver heller. Du får reda på att nästan ingen av de fiskarna du har kan vara i ditt kar, ändå säger du att du ska lägga över några i ett ÄNNU MINDRE kar och då blir det väl bra tycker du....

            Dessa fiskar kan du INTE ha i ditt kar:

            Praktbotia
            Eldsjtärt
            Kyssgurami som ska ha minst 700 liter
            Chokalgurami
            Häxmal
            Banjomal
            Grönlig vet jag inte...
            Rocka låter helt sjukt att du har däri. Vad är det för rocka?

            Kolla du inte upp hur stort utrymme fisken vill ha innan du köper den?

            Praktbotian är dessutom en gruppfisk som man ska ha i grupp med minst 6 st. Alla dina olika pansarmalar är det samma med, minst 6 st av varje sort för det är en stimmfisk. Hur man du ha en fisk som kräver minst 700 liter i ett 63 liters? Fattar du inte att det är fruktansvärt fel?

            Du ska köpa fiskar som passar i ditt kar, inte fiskar som ska ha 200 liter som du tänker flytta senare. Det är korkat och funkar inte.

            Som tidigare sagts så skulle det bli bra med ett stimm pansarmalar 6-7st, ett par dvärggurami och 3-4 platy. Sen är det ganska fullt. Detta måste du fatta innan du skaffar fiskar.

            Och förresten så kan man inte ha några fiskar alls i 20 liter. Sådana kar är ENDAST till för räkor.

            Lämna tillbaka dina fiskar och börja om.
            Hur kan du säga att Kyssande Gurami ska ha minst 700 liter Var har du läst det?

            Funderarde så sent som i Fredags på att köpa ett Kyssgurami par(hade sånna när jag var liten), då står det så här i artbeskrivningen

            Akvariespecifikationer för "Kyssande Gurami"
            Akvariet bör för en fullvuxen fisk rymma 90 liter och vara minst 70 cm långt.
            Temperatur mellan 22°C och 28°C. pH-värde mellan 6,8 och 8,5. Hårdhet på vattnet mellan 6°dGH och 30 °dGH.


            http://www.djurmagazinet.se/labyrintfiskar/kyssande-gurami.html

            Vad grundar du dina uppgifter på ?
            Omtanke om djuren är intimtförknippad med god karaktär; och jag kan försäkra att den som är grym mot djur inte kan vara en godmänniska. När en människa bryr sig om alla levande varelser, då och endast då är hon ädel." /Buddha

            Kommentar

            • Guest

              Där haru 2 ställen som rekommenderar större akvarium.



              Denna webbplats är till salu! fishbase.com är din första och bästa källa för all information du letar efter. Allt från allmänna frågor till vad du kan förvänta dig att hitta här, fishbase.com har allt. Vi hoppas att du hittar vad du letar efter!

              Kommentar

              • Utter
                • January 2009
                • 166

                93 l 3 guppy hanar
                3 musse pigg Platy (1 hane och 2 honor)
                4 yngel eller mer och
                1 dvärgklogroda

                Kommentar

                • Utter
                  • January 2009
                  • 166

                  oj narii du hann före
                  93 l 3 guppy hanar
                  3 musse pigg Platy (1 hane och 2 honor)
                  4 yngel eller mer och
                  1 dvärgklogroda

                  Kommentar

                  • Sakura
                    • January 2009
                    • 34

                    Ursprungligen postat av Narii
                    Där haru 2 ställen som rekommenderar större akvarium.



                    http://www.fishbase.com/Summary/spec...name=temminkii

                    Första länken är fungerar den andra gör det inte, vänligen titta även på de personer som har kommenterat den första länken (alltså den som leder till zoopets fiskpec)

                    Har ALDRIG sett eller hört att man ska ha ett så stort kar till kyssande gurami...
                    Omtanke om djuren är intimtförknippad med god karaktär; och jag kan försäkra att den som är grym mot djur inte kan vara en godmänniska. När en människa bryr sig om alla levande varelser, då och endast då är hon ädel." /Buddha

                    Kommentar

                    • smurfmats
                      • February 2003
                      • 3538

                      Ursprungligen postat av Sakura
                      Första länken är fungerar den andra gör det inte, vänligen titta även på de personer som har kommenterat den första länken (alltså den som leder till zoopets fiskpec)

                      Har ALDRIG sett eller hört att man ska ha ett så stort kar till kyssande gurami...

                      men om firren i fråga blir 35 cm kanske inte ett kar på dubbla längden är bra för dem? kan ju knappt vända på sig...
                      tråden om fjärilars lek!

                      Kommentar

                      • JojjeN
                        • June 2008
                        • 3567

                        Eftersom de blir 35 cm stora och rör sig fort så är väl det ganska logiskt?

                        Men det är klart att man kan stoppa ner fiskarna i mindre burkar för egen vinnings skull, men det är absolut inte schysst mot fisken!
                        Tillbaks efter paus.

                        Kommentar

                        • Guest

                          Storleksmässigt Kan jag nog tänka mig att de funkar fint i 375-540l.
                          Har dock aldrig haft nåra och kommer aldrig ha (för ja tkr att de är asfula).. Så ja vet inte hur de beter sig, om de är aggresiva så kan ja nog förstå varför dom rekommenderar 700l.
                          Senast redigerad av Gäst; 27 January 2009, 19:22.

                          Kommentar

                          • Sakura
                            • January 2009
                            • 34

                            Ursprungligen postat av Narii
                            Storleksmässigt Kan jag nog tänka mig att de funkar fint i 375-540l.
                            Har dock aldrig haft nåra och kommer aldrig ha (för ja tkr att de är asfula).. Så ja vet inte hur de beter sig, om de är aggresiva så kan ja nog förstå varför dom rekommenderar 700l.
                            Är det du som är ett "troll" ????
                            Omtanke om djuren är intimtförknippad med god karaktär; och jag kan försäkra att den som är grym mot djur inte kan vara en godmänniska. När en människa bryr sig om alla levande varelser, då och endast då är hon ädel." /Buddha

                            Kommentar

                            • Charlottis
                              • December 2007
                              • 579

                              Ursprungligen postat av Sakura
                              Hur kan du säga att Kyssande Gurami ska ha minst 700 liter Var har du läst det?

                              Funderarde så sent som i Fredags på att köpa ett Kyssgurami par(hade sånna när jag var liten), då står det så här i artbeskrivningen

                              Akvariespecifikationer för "Kyssande Gurami"
                              Akvariet bör för en fullvuxen fisk rymma 90 liter och vara minst 70 cm långt.
                              Temperatur mellan 22°C och 28°C. pH-värde mellan 6,8 och 8,5. Hårdhet på vattnet mellan 6°dGH och 30 °dGH.


                              http://www.djurmagazinet.se/labyrintfiskar/kyssande-gurami.html

                              Vad grundar du dina uppgifter på ?
                              Som sagt, kolla zoopets artbeskrivningar.
                              Beskrivningen på djurmagazinet är fel, jag ska maila dem o fråga hur dom tycker att det kan stämma. Djurmagazinet här jag bor är ofta väldigt ute o cyklar i det mesta de säger.

                              Kommentar

                              • Guest

                                Ursprungligen postat av Sakura
                                Är det du som är ett "troll" ????

                                Nej ja försvarar bara personen som du "ifrågasatte".

                                Kommentar

                                Arbetssätt...