Glasmalar tillsammans med...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Amaro
    • January 2007
    • 1709

    #16
    Rätt tänkt, en bra sak att göra är att utnyttja vissa butikers "system".

    Jag, när jag var ny i hobbyn och var orolig för om vissa fiskar skulle funka tillsammans så kollade jag om det fanns möjlighet att lämna tillbaka fisk som strular hemma hos mig.

    Butiken sa att jag har 1 veckas garanti, garantin täcker fiskdöd (då får man frysa fisken och ta med till butik) den andra delen var just detta med att man kan få lämna tillbaka vissa fiskar som beter sig på fel sätt, om de tex är för aggro lr liknande. Detta gäller givetvis inte rovfiskar men om en kampfisk börjar attakera massa andra fiskar så är ju detta ganska onormalt (har haft en kampfisk som dödade flera andra fiskar) den fick jag lämna tillbaka.

    Denna typ av garanti gäller inte överallt. Men på vissa ställen där den gäller så är det många som är omedvetna om det. Bra att kolla upp

    För övrigt så har du som du sa ett mindre kar vilket är riktigt viktigt. Dels för att använda som karantän vid sjukdom lr skador och delvis för att ha någonstans att lägga fiskar som inte funkar tills man som du skriver "vet vad man ska göra med dem"
    If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #17
      Jag förstår ärligt talat inte dina tips Amaro. Att säga till någon att den ska köpa fisk till ett akvarium och riskera att de slåss eller gör illa varandra på annat vis, bara för att det för tillfället funkar hemma hos dig.
      Att du sedan tycker att man ska köpa fisk i affären för att ta hem och prova, och funkar det inte då så lämnar man tillbaka dem, det är ingen kostym du är och köper! Fiskar blir stresade av att hanteras på detta vis, och skulle den nu få stryk misstänker jag det är med fara för fiskens liv, och det är inte något jag skulle riskera med vilje iaf.
      Skulle nu trådskaparen följa dina råd och det går åt pipsvängen så hoppas jag att du tar ditt ansvar Amaro!
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • Aquario
        • October 2007
        • 670

        #18
        Är det några fler som har bra erfarenheter av glasmal och kampfisk tillsammans då? Jag tycker i alla fall att kampfisken är viktigare än glasmalen, sen om det skulle hända att båda funkar ihop skulle ju det vara urbra, men hur som helst så måste jag jobba lite med akvariet innan jag skaffar fler fiskar, så jag får tid att tänka över saken noga
        112L växt/sällskapsakvarium

        Kommentar

        • Amaro
          • January 2007
          • 1709

          #19
          Ansjo

          "Att säga till någon att den ska köpa fisk till ett akvarium och riskera att de slåss eller gör illa varandra på annat vis, bara för att det för tillfället funkar hemma hos dig"

          Det funkar inte bara hos mig, det funkar i allmänhet. Kampfiskar har inget emot glasmalar, de kommer inte slåss. Förstår inte vad du har för underlag till att mena att denna mix är opassande. Det funkar hos mig och hos många andra som jag känner.

          "Att du sedan tycker att man ska köpa fisk i affären för att ta hem och prova, och funkar det inte då så lämnar man tillbaka dem, det är ingen kostym du är och köper! Fiskar blir stresade av att hanteras på detta vis, och skulle den nu få stryk misstänker jag det är med fara för fiskens liv, och det är inte något jag skulle riskera med vilje iaf"

          Sluta vinkla mina ord ! Jag har inte någonstans skrivit att jag tycker man ska köpa fisk för att testa. Jag har däremot menat att man, om man är intresserad av en fisk men samtidigt är lite orolig för om den kommer funka i ens kar kan köpa den och se hur det går. Denna hobby handlar för övrigt om att våga testa sig fram, hade det inte vart för detta så hade hobbyn inte utvecklats till vad den idag är eller hur ansjo!?!!?

          För övrigt så är fiskarna redan sönderstressade från att de fångas tills de blir sålda till rätt person som ger dem ett bra liv. Det e inte så att man testar sig fram för att jävlas med fisken, man testar sig fram för att man vill ha fisken och vill ge den detta "bra liv". Får fisken pga detta gå igenom lite extra stress så ser jag inget fel i det hela.

          Sen undrar jag ansjo hur du ens ger dig rätten att utan vidare underlag säga att en viss sak inte funkar då det egentligen helt utan problem kommer att funka. Detta då dina ord leder till att en person avstår från att köpa det den vill ha. VAD fan säger att en kampfisk och glasmalar inte funkar ihop??

          Hade jag vart mindre smart och lyssnat på all liknande gojja från andra på denna hemsida så hade jag fassnat i guppystadiet i denna hobby. Klart som fan att man ska testa sig fram förutom när det gäller extrema fall vilket detta knappast är.
          If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!

          Kommentar

          • Amaro
            • January 2007
            • 1709

            #20
            Aquario, Inget jag eller någon annan säger är 100% fakta. Jag bidrar med mina egna erfarenheter samt vad jag sett, läst och hört. En del andra säger bara sin åsikt helt utan underlag men men.

            I slutändan handlar det om att du själv gör valet, låt ingen annan göra det åt dig.
            If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #21
              Jag har inga som helst kommentarer till ditt eller dina andra inlägg, dina dumheter får du själv stå för, men jag kan säga att det är tur att alla inte resonerar som du gör.
              Sedan att jag har hållt på med akvaristik i över 30 år och har då ingen som helst erfarenhet, eller?
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • Amaro
                • January 2007
                • 1709

                #22
                ansjo får jag ge dig ett litet tips. Lägg ner med att försöka dumförklara mig så det inte blir riktigt otrevligt oss emellan.

                Vi delar helt klart inte samma värderingar och syn på hobbyn, fiskar och allt annat som hör till. Bara för att mina åsikter skiljer sig från dina så innebär inte detta att det jag säger är dumheter eller hur? Visa lite respekt.

                Du kan därefter ta din 30åriga erfarenhet och ifrågesätta den lite då du försöker mena att en person ska avstå från en fiskblandning som utan några problem kommer funka.

                Är trött på denna falska, fega och passiva attityd där folk spelar helgon, ena sekunden spricker du av ilska för att någon utsätter en fisk för lite stress men i andra sekunden tar du flugsmällan och jagar 10 flugor under de minuter det tar tills du lyckas mosa dem mot väggen. Skulle moder teresa kritisera mig så hade jag respekterat det, men jag tar fanemej inte skit från hycklare som inte har en gnutta självinsikt !

                Ta dig en god titt i spegeln innan du vänder ditt pekfinger mot någon annan.
                If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #23
                  Jag tycker jag känner igen dina ord från en tidigare debatt som heller inte ledde någon vart, och om jag inte minns fel var även det en diskution om fisk i fel vatten. Likaså att kalla folk fega och hycklare gör inte att man får ett särskilt stort förtroende för diskutionen utan att det blir stora ord och anfall direkt.
                  Kan du inte tåla att man har en annan åsikt och erfarenhet än din så är det tråkigt för din del, och det är faktiskt det ett forum är till för, att man delger sin erfarenhet, trots att den kan skilja mellan olika personer.
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • Amaro
                    • January 2007
                    • 1709

                    #24
                    Mina ord ledde någonstans, det gjorde dem. Jag lyckades tack och lov tysta ner lite folk, iallafall tysta ner dem från att börja skriva sin hycklande rättsaktivistpredikan i mina trådar.

                    Jag har ingenting emot att hamna i en debatt där man argumenterar om vems erfarenhet, åsikt eller liknande som är det rätta. Jag gillar debatter, dem är väldigt givande! Tyvärr så saknar många de färdigheter som krävs för att hålla en debatt på bra nivå.

                    Jag menar du, pga våra skillnader kommer och dumförklarar mig. Du menar att det jag skriver är dumheter. Du stoltserar kring din 30åriga erfarenhet, du är säkert runt 45-50snäppet. Trots detta så är det du som visar omognad och respektlöshet.

                    Predika inte för mig om att detta är ett forum och att man delger sin erfarenhet trots att den kan skilja mellan olika personer etc etc etc. Det är ju inte jag som dumförklarat någon eller hur? jag ifrågesatte det du skrev, jag har dock inte dumförklarat dig innan det att du tog diskussionen till en omogen nivå.
                    If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!

                    Kommentar

                    • Amaro
                      • January 2007
                      • 1709

                      #25
                      Asså förlåt. Men det är skrattretande att du skriver

                      "Kan du inte tåla att man har en annan åsikt och erfarenhet än din så är det tråkigt för din del, och det är faktiskt det ett forum är till för, att man delger sin erfarenhet, trots att den kan skilja mellan olika personer"

                      Är det jag som behöver höra dessa ord och ta åt mig av dem eller du själv? Det är ju du som inte tål att jag har en annan åsikt, jag menar du visar det tydligt då du skriver "men jag kan säga att det är tur att alla inte resonerar som du gör".

                      herregud
                      If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!

                      Kommentar

                      • ansjo
                        • November 2005
                        • 29967

                        #26
                        Det skulle vara intressant om du visade mig det inlägget som jag dumförklarade dig. Med detta lämnar jag denna diskussion då den inte leder någon vart och ingen av oss blir varken klokare eller gladare av detta utan bara irriterade på varandra.
                        /Anders

                        Medlem i NCS - givetvis!

                        Kommentar

                        • ansjo
                          • November 2005
                          • 29967

                          #27
                          Ok Amaro, du har dina metoder och funkar dom så är det bra - lycka till med fiskbesättningen!
                          /Anders

                          Medlem i NCS - givetvis!

                          Kommentar

                          • Aquario
                            • October 2007
                            • 670

                            #28
                            Nu ska jag försöka få en syl i vädret. Jag komemr inte kunna köpa fiskar föränn mot hösten, så som sagt har jag ett tag att fundera på saken. Jag kan även fråga i djuraffären hur deras glasmalar(såg idag att dem hade fem ihop med en kampfiskhane) funkar med kampfisken. Eftersom det är så långt till hösten hinner jag också analysera min/mina kampfiskars beteende.
                            112L växt/sällskapsakvarium

                            Kommentar

                            Arbetssätt...