Glasmalar tillsammans med...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Aquario
    • October 2007
    • 670

    Glasmalar tillsammans med...

    Jag tänkte "renovera" mitt 112liters akvarium till ett asien kar. Jag har inte riktigt bestämt mig vad för sorters fiskar jag ska ha i, men några är bestämda. Jag tänkte ha i två/tre kampfiskar, en hop kuhliiålar och sedan någon stim fisk. Min fråga är om jag kan ha glasmalar i det här akvariet tillsammans med dem här fiskarna? Är det någon som har erfarenhet av det?
    112L växt/sällskapsakvarium
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Om jag vore du skulle jag hoppa över kampfiskarna som kan vara lite jobbiga att ha i ett sådant kar, men det är min personliga erfarenhet. När du skriver 2-3 Kampfiskar, är det en hanne till 2 honor då?
    Med stor sannolikhet kommer honorna att bli jagade och stressade i karet och till slut bara stå i var sitt hörn och matvägra. Skulle det nu bli så att hannen jagar honorna så får du vara beredd att flytta över dessa till något annat kar.
    De övriga fiskarna du nämt funkar fint ihop, men malen kan dock ibland vara lite svår att få den att trivas i ett kar.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Aquario
      • October 2007
      • 670

      #3
      Jo, jag menar en hane och två honor. Just nu har jag bara ett par och dem funkar "förväntat" bra ihop, men jag får se hur det går. Jag har som tur var en del gömställen i akvariet. Vad jag tänkte mest på var, efter vad jag har läst här på zoopet vill glasmalen vara tillsammans med frdliga fiskar och det är inte precis kampfisken upp idagen.
      112L växt/sällskapsakvarium

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Just därför jag skulle skippat Kampfisken.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Aquario
          • October 2007
          • 670

          #5
          Aha
          112L växt/sällskapsakvarium

          Kommentar

          • Aquario
            • October 2007
            • 670

            #6
            Jag fortsätter lite här på tråden. Som jag nämt vill jag ha en stimfisk och dem här fiskarna är dem jag tittat på; kopparbarb, purpurhuvudsbarb och sebrafisk. Vad passar bäst tillsammans med kampfiskarna?

            :Pärldanio är också ett alternativ.
            Senast redigerad av Aquario; 21 June 2008, 22:39.
            112L växt/sällskapsakvarium

            Kommentar

            • Amaro
              • January 2007
              • 1709

              #7
              äschhhhh...

              Jag har haft kampfiskar tillsammans med glasmalar i nära ett år nu. 3 Olika hannar har jag haft med mina 5 ganska stora glasmalar, det funkar skitbra.

              Kampfiskarna ger sig inte på glasmalar, inte heller min blackghost på 20+ cm eller min krokodilfisk på 20cm (garfish). Såå detta säger oss vad? Jo, att du kan ha aggro fiskar tillsammans med vanliga så länge de inte visar något intresse av att käka upp de lugna fiskarna. Jag menar, är blackghosten och krokodilen inte intresserade vad är då en kampfisk för hot
              If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!

              Kommentar

              • Aquario
                • October 2007
                • 670

                #8
                Ok, jag antar att det är en fråga mellan fisk till fisk. Men är mitt akvarium tillräckligt stort då för ett mindre stim(har tänkt ha någon annan stimfisk i ett lite större stim så).
                112L växt/sällskapsakvarium

                Kommentar

                • Amaro
                  • January 2007
                  • 1709

                  #9
                  sååå, du vill ha 1 kamphanne och 2 honor, ett gäng kuhliålar och därefter ett stim på någon stimfisk?

                  tips, räkna inte in kuhliålarna i ekvationen då de inte är en fisk som tar plats, de belastar inte akvariet på yta som en vanlig fisk gör.

                  Du kan lätt ha 5-6 glasmalar och kampfiskarna samt ett gäng på kanske 10stimfiskar. Kopparbarber är riktigt fina, rekomenderar dem

                  Se bara till att du har en pump med bra filtervolym. Själv så har jag en Fluval 3+ i mitt vilket har riktigt bra filtervolym för denna storlek av akvarium
                  If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!

                  Kommentar

                  • Aquario
                    • October 2007
                    • 670

                    #10
                    Så det går att ha kopparbarber tillsammans med kampfisk? Perfekto
                    112L växt/sällskapsakvarium

                    Kommentar

                    • Aquario
                      • October 2007
                      • 670

                      #11
                      Just det, hur vet man vad för filtervolym pumpen har?
                      112L växt/sällskapsakvarium

                      Kommentar

                      • Amaro
                        • January 2007
                        • 1709

                        #12
                        haha jaa klart, varför ska det inte gå?

                        Det är inte så petigt, tro mig

                        Vissa menade att det nästan är helt omöjligt att ha 2 eldstjärtar i samma akvarium. Jag har 3st i samma och det funkar skitbra
                        If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!

                        Kommentar

                        • Aquario
                          • October 2007
                          • 670

                          #13
                          Ok, :P, hehe men sån e´jag oroar mig alltid för detaljerna, och ibland är det ju en bra sak. Nej men jag tänkte efter som vissa barber är fenbitare så.
                          112L växt/sällskapsakvarium

                          Kommentar

                          • Amaro
                            • January 2007
                            • 1709

                            #14
                            Det är bra att vara petig, men man måste samtidigt våga testa också, det blir intressantare då man mixar o trixar lite. Den petiga delen i det hela är att du sen håller ett öga öppet och tittar så blandningen funkar. Har ju hänt mig ett par gånger att fiskmixen inte funkat och jag blivit tvungen att separera en del från varandra.

                            Så länge man har en plan B om ens plan A inte funkar så löser det sig
                            If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!

                            Kommentar

                            • Aquario
                              • October 2007
                              • 670

                              #15
                              Mm, jag har ju ett litet akvarium som jag akut skulle kunnah a några fiskar i(tills jag vet vad jag ska göra med dem).
                              112L växt/sällskapsakvarium

                              Kommentar

                              Arbetssätt...