Fiskar i 250L

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #16
    Ursprungligen postat av Amaro
    Vill du ha något du aldrig kommer tröttna på så tycker jag att du ska skaffa dig channa bleheri eller channa gachua.
    Är det därför du ska sälja din?
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Amaro
      • January 2007
      • 1709

      #17
      Ska sälja min för att köpa 2-3 till bleheris har ju en nästan fullvuxen bleheri. Gachua och bleheri är en ganska dålig kombo vettu. Därför den är tillsalu. De är för övrigt riktigt fina och häftiga fiskar.
      If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!

      Kommentar

      • Grodlund
        • January 2008
        • 560

        #18
        Tigerbarb?

        Kommentar

        • taxidermy
          • January 2007
          • 298

          #19
          Det står emellan Skalarer(tillsammans med nån annan fisk) alt. såna där monsterfiskar då Ska läsa på lite mer om dem och se hur det blir..
          Är det någon som vet nån bra sida med info om channor?

          Kommentar

          • taxidermy
            • January 2007
            • 298

            #20
            Vart kan man ens köpa channor i Sverige?

            Kommentar

            • oskarwallin
              • February 2008
              • 1080

              #21
              Jag tycker att du ska Köpa Channor eller scalarer alt. Någon annan SA ciklid, jag själv kör med 2 Tuppkammar 5 scalarer 3 sajica ciklider 8 corydoras och ett 10tal yngel sen har jag stim på 30 neoner... eller kanske inte 30.. då jag hade en påfågel i mitt akvarium ;P
              och 20 Koppartetror sen har jag 5 siamesiska algätare, 1 segelfens pleco AkA Gibbiceps och 2 Ancistrus.... i ett 500 liters... jag ska antagligen Byta ut mina neoner mot kardinaler eller Rödmunnar som stimmar lite bättre.... tror att jag har för ljust i mitt akvarium för att neonerna ska stimma.. inte äns scalarerna Får dem att röra sig ;P
              60,58 liter
              **Ducunt volentem fata nolentem trahunt**
              *Ödet leder den villige och släpar den ovillige*

              Kommentar

              • taxidermy
                • January 2007
                • 298

                #22
                Jo, jag är väldigt inne på Channor just nu, men undrar lite om skötsel med dem.. Har läst att man ska vara van akvarist när man skaffar dem, men vad menas med det? På vilket sätt är de mer krävande?

                Kommentar

                • taxidermy
                  • January 2007
                  • 298

                  #23
                  Har läst mej till det här nu..;
                  De vill helst ha kallt vatten, iallafall under vinterhalvåret. Käkar tex räkor, guppy, mygglarver, ev pinkies och annat i köttväg, vill ha mycket växter(typ flytväxter) samt gömställen i karet.
                  Rymmer lätt. Hur täcker man de små hålen för sladdarna?

                  Är det något annat jag ska tänka på?
                  Senast redigerad av taxidermy; 28 April 2008, 09:43.

                  Kommentar

                  • taxidermy
                    • January 2007
                    • 298

                    #24
                    Och vad kostar de ungefär?

                    Kommentar

                    • taxidermy
                      • January 2007
                      • 298

                      #25
                      Nu var jag i affären och frågade om de kunde beställa in ormhuvudfiskar.. "Såna har vi redan!"
                      Jaha, vad bra tänkte jag. Det var inte samma art som jag kollat upp men de sa att;
                      "Ja de här blir också bara 20-30 cm.."
                      Så jag bokade två stycken. Kommer hem, kollar upp latinska namnet på dem - Channa micropeltes. Blir visst över en meter!

                      Så jag ska avboka dem imorgon, och fråga om de kan beställa in bleheri eller gachua..

                      Kommentar

                      • Amaro
                        • January 2007
                        • 1709

                        #26
                        ok, nu får du lite svar på dina frågor. Ska dock påpeka en viktig sak till att börja med. Du kan endast ha gachua eller bleheri i ditt kar pga dess storlek. Oavsätt vad de i butikerna säger så är det endast dessa 2 arter du får köpa, inget annat ur detta släkte då alla blir för stora för ditt kar. Folk som jobbar i fiskbutik vet oftast inte ett skit om vad de säljer, köp deras varor, köp dock inte allt dem säger

                        OK ang skötsel och hållning av denna firre.

                        Du bör ha gömställen, inget överdrivet lixom men du ska ha några grottor iallafall. bygg lite med stenar eller lägg en rot lutandes mot en sten så det blir ett gömställe etc etc. PS ju fler channor du har i samma kar desto fler grottor/gömställen behövs. Glöm bara inte att du ska strunta i att överdriva och vara jättepetig. Det är en lätt fisk att hålla, den har inte så höga krav som man kan tro.

                        Ja de rymmer lätt, de där hålen som du drar kablarna igenom kan du täppa igen med blå filtermatta, funkar suveränt. Jag kör med 27-28C rakt av och det funkar utan problem, varierar inte temp, känns onödigt.

                        Växter ska du givetvis också ha, helst mycket på samma ställe än att du har lite som är utspritt överallt i karet.

                        Håller inte med om att man måste vara erfaren för att hålla denna fisk, den är enormt tålig och blir sällan sjuk.

                        Gör regelbundna vattenbyten, variera dess kost med tex räkor, musslor mm (behöver inte vara levande foder), ha rätt temp, ge den gömställen sen har du inte så mycket mer att hålla koll på förutom att du kanske ska akta fingrarna då de växt till sig.

                        Svårt o säga vad de ligga på, mellan 250-500kr har jag sätt dem ligga på i olika butiker. Det varierar från butik till butik.
                        Senast redigerad av Amaro; 02 May 2008, 00:51.
                        If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!

                        Kommentar

                        • angrylinkan
                          • August 2007
                          • 265

                          #27
                          Ursprungligen postat av Amaro
                          ok, nu får du lite svar på dina frågor. Ska dock påpeka en viktig sak till att börja med. Du kan endast ha gachua eller bleheri i ditt kar pga dess storlek. Oavsätt vad de i butikerna säger så är det endast dessa 2 arter du får köpa, inget annat ur detta släkte då alla blir för stora för ditt kar. Folk som jobbar i fiskbutik vet oftast inte ett skit om vad de säljer, köp deras varor, köp dock inte allt dem säger

                          OK ang skötsel och hållning av denna firre.

                          Du bör ha gömställen, inget överdrivet lixom men du ska ha några grottor iallafall. bygg lite med stenar eller lägg en rot lutandes mot en sten så det blir ett gömställe etc etc. PS ju fler channor du har i samma kar desto fler grottor/gömställen behövs. Glöm bara inte att du ska strunta i att överdriva och vara jättepetig. Det är en lätt fisk att hålla, den har inte så höga krav som man kan tro.

                          Ja de rymmer lätt, de där hålen som du drar kablarna igenom kan du täppa igen med blå filtermatta, funkar suveränt. Jag kör med 27-28C rakt av och det funkar utan problem, varierar inte temp, känns onödigt.

                          Växter ska du givetvis också ha, helst mycket på samma ställe än att du har lite som är utspritt överallt i karet.

                          Håller inte med om att man måste vara erfaren för att hålla denna fisk, den är enormt tålig och blir sällan sjuk.

                          Gör regelbundna vattenbyten, variera dess kost med tex räkor, musslor mm (behöver inte vara levande foder), ha rätt temp, ge den gömställen sen har du inte så mycket mer att hålla koll på förutom att du kanske ska akta fingrarna då de växt till sig.

                          Svårt o säga vad de ligga på, mellan 250-500kr har jag sätt dem ligga på i olika butiker. Det varierar från butik till butik.

                          Dom här blir man lite sugen på att skaffa faktiskt
                          http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=1918467

                          Kommentar

                          • Amaro
                            • January 2007
                            • 1709

                            #28
                            Ursprungligen postat av angrylinkan
                            Dom här blir man lite sugen på att skaffa faktiskt
                            You have my blessings, go get them !
                            If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!

                            Kommentar

                            • spaghetti021
                              • July 2011
                              • 2

                              #29
                              jag har 6 st channa pulchra och 3 st små (än så länge)påfågelciklider i ett 375 liters akvarium med massor med växter stenar och ihåliga rötter för gömställen. jag funderar dock att plocka bort påfåglarna i ett 250 liters så länge då dom är väldigt väldigt tuffa och channorna inte syns lika mycket dom är rädda antaglien och då dom inte är så agressiva och tuffa själva än så länge kanske det kan vara en idé? men ingen fisk har dött än så länge. har ni några ideér om hur man ska göra eller gå till väga?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...