Fiskar i 250L

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • taxidermy
    • January 2007
    • 298

    Fiskar i 250L

    Har sett ett 250L jag har lust att köpa men kan inte bestämma mej för vilka fiskar jag ska ha i det - det finns ju såå många..
    Har ni några förslag?
  • Amaro
    • January 2007
    • 1709

    #2
    Vad är du ute efter då det gäller fisktyp, vill du ha färgrika ciklidarter, rovfiskar, sällskapsfiskar?

    Förklara din smak så gott du kan så kan vi nog göra lite magic för dig
    If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!

    Kommentar

    • taxidermy
      • January 2007
      • 298

      #3
      Jadu, jag gillar ju alla fiskar Det är det som är problemet .
      Jag skulle helst av allt skaffa antingen diskus eller rovfiskar men det känns som att 250L är för litet för båda av dem, samt att jag inte har haft akvarium så länge, jag vill nog vänta med det.. (om det inte finns nån rovfisk som passar i ett 250L? Jag tror inte jag kan byta till ett större sen, det är så liten plats jag har)

      Annars funderar jag på antingen nån sorts färgglad ciklid eller skalare, kanske ett SA. Gillar malawi och tanganykia men tycker det är tråkigt att det är så lite växtlighet.. Men man kanske kan fuska och stoppa i växter ändå, eller käkar de upp dem?

      Ja som ni kanske märker har jag svårt att bestämma mej

      Kommentar

      • taxidermy
        • January 2007
        • 298

        #4
        Men, putt! Finns det monsterfiskar man kan ha i ett 250l?

        Kommentar

        • CrillePille
          • February 2007
          • 233

          #5
          jag kör lite växter med mina malawis.. anubis, crinumlök och javaormbunke har jag kört utan problem!

          Kommentar

          • Jens A.
            • March 2007
            • 5026

            #6
            Vallisneria och anubias funkar bra med malawis, och det blir t o m biotopriktigt.
            Earth first! We´ll screw up the other planets later!

            Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

            Kommentar

            • Grodlund
              • January 2008
              • 560

              #7
              Jag fortsätter att rekommendera stora stimm av pyttefiskar: Microrasbora
              Finns många olika i fina färger.

              Sen e de ju ingen hemlighet att jag är löjligt kär i Tigerbarber

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #8
                Varför inte ett lekpar skalarer, då får du både SA och halvt om halvt monsterfiskar då de kan terrorisera hela sin omgivning vid lek.
                Till detta en grupp Corydorasmalar, några L-malar och kanske ett gäng tetror om du tycker det blir för tomt.
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • c90368

                  • September 2006
                  • 5973

                  #9
                  Ursprungligen postat av taxidermy
                  Har sett ett 250L jag har lust att köpa men kan inte bestämma mej för vilka fiskar jag ska ha i det - det finns ju såå många..
                  Har ni några förslag?
                  Det första du måste bestämma är om du vill ha få stora fiskar eller fler små.

                  Ska du ha få stora kan du i stort sett glömma växter. Dessutom är ett 250 liters nästan alltid för litet även om inte fiskarna är sååå stora. Med undantag för Skalar då.

                  Vill du ha mindre fiskar så har du fler alternativ.

                  Vill du ha fiskar som det hela tiden är någon form av action på så har du snäcklekare från Tanganyika sjön.

                  Då ska du läsa den här tråden http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=95410

                  När du har läst den kan du komma tillbaka nästa vecka och fråga vidare

                  Skämta, men det finns mycket läsvärt och många fina bilder, jag har mitt egna snäcklekar projekt med i denna tråd.

                  Vill du istället ha växter och fiskar som kanske inte är så direkt tydliga med vad de håller på med, men där det ändock finns action så ska du läsa denna tråd



                  Även här har du många timmars läsning framför dig och många fina bilder.

                  Nu får läsa på lite och sedan är du välkommen att ställa frågor i respektive tråd! Oavsett vad du väljer så gör du ett bra val
                  Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                  http://www.youtube.com/user/c90368
                  /Maths

                  Kommentar

                  • Verbal-slaughter
                    • June 2007
                    • 272

                    #10
                    Ett råd från mig: Inget småfisk... Inga tetror osv, som minst borde du välja typ små ciklider som malawi vilket i ett 250 inte e så stora.... Eller gör som jag, börja med att köpa bolivianska fjärilciklider/gurami liknande så kan du köpa lite större fiskar som passar dom och då finns det nog en del du kan välja mellan... Anledningen till att JAG tycker att du inte ska ha neontetror osv är för att du kommer kolla hela tiden att fiskarna finns där för dom dör vare sig du vill det eller inte... Och det e skittråkigt, jag vet för jag har haft nästan alla sorters fiskar... Och småfisk som tetror dör lätt, dvs ifall du inte väljer att köra stora stim med småfisk... För större fiskar tål mer(för det mesta), sen beror det ju mycket på dig själv såklart...

                    Säger inte att tetror och annat småfisk e bara slöseri med pengar men jag har efter 3 år av guppy, olika sorters tetror, kulfisk, fjärilciklid och annan småfisk kommit fram till att aldrig köpa för små fiskar ^^ Men kom fram till ifall du vill ha en blandning av små och stora fiskar eller ifall du bara vill ha stora/små, sen är det bara att kolla...

                    Det BÄSTA jag tror du kan göra är att gå och kolla på fiskar! Man fasnar för nästan allt men gå och titta,fråga så kommer de funka... Jag har bytt från och till så mycket så det e inte sant Också därför många har flera akvarium, man vill ha allt
                    Senast redigerad av Verbal-slaughter; 19 April 2008, 00:41.

                    Kommentar

                    • c90368

                      • September 2006
                      • 5973

                      #11
                      Ursprungligen postat av Verbal-slaughter
                      Ett råd från mig: Inget småfisk... Inga tetror osv, som minst borde du välja typ små ciklider som malawi vilket i ett 250 inte e så stora.... Eller gör som jag, börja med att köpa bolivianska fjärilciklider/gurami liknande så kan du köpa lite större fiskar som passar dom och då finns det nog en del du kan välja mellan... Anledningen till att JAG tycker att du inte ska ha neontetror osv är för att du kommer kolla hela tiden att fiskarna finns där för dom dör vare sig du vill det eller inte... Och det e skittråkigt, jag vet för jag har haft nästan alla sorters fiskar... Och småfisk som tetror dör lätt, dvs ifall du inte väljer att köra stora stim med småfisk... För större fiskar tål mer(för det mesta), sen beror det ju mycket på dig själv såklart...

                      Säger inte att tetror och annat småfisk e bara slöseri med pengar men jag har efter 3 år av guppy, olika sorters tetror, kulfisk, fjärilciklid och annan småfisk kommit fram till att aldrig köpa för små fiskar ^^ Men kom fram till ifall du vill ha en blandning av små och stora fiskar eller ifall du bara vill ha stora/små, sen är det bara att kolla...

                      Det BÄSTA jag tror du kan göra är att gå och kolla på fiskar! Man fasnar för nästan allt men gå och titta,fråga så kommer de funka... Jag har bytt från och till så mycket så det e inte sant Också därför många har flera akvarium, man vill ha allt
                      Ovanstående inlägg talar nog mer om författarens bristande skötsel än om svårigheten att hålla tetror och andra små fiskar. Ja, större fiskar kan uppvisa en större tålighet mot misskötsel. Men inte alla, jag tror inte Discus som är en stor fisk, skulle trivas hos dig.
                      Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                      http://www.youtube.com/user/c90368
                      /Maths

                      Kommentar

                      • Verbal-slaughter
                        • June 2007
                        • 272

                        #12
                        Ursprungligen postat av c90368
                        Ovanstående inlägg talar nog mer om författarens bristande skötsel än om svårigheten att hålla tetror och andra små fiskar. Ja, större fiskar kan uppvisa en större tålighet mot misskötsel. Men inte alla, jag tror inte Discus som är en stor fisk, skulle trivas hos dig.
                        Jasså? Jag köpte 20 Rosentetra som jag försökte ha tillsammans med mina diskusar(ja, jag har diskusar ) och dom försvann en efter en... En hamna bakom filtret, och så var det såklart det klassiska kolla-ytan-efter-döda fiskar som jag gjorde varje morgon... Misskötsel? Knappast, byter vatten varannan dag ca 40 % och alla fiskarna skiner, har just nu guramis, bolivianska fjärilar och diskusar som skiner... Alla diskusarna har röda ögon och t.o.m deras 9 band synd svagt och dom är bara ca 8-10 cm.... Och inte fan är diskusar "tåliga" var det gäller misskötsel, gillar dom inte nått så kommer du säkerligen se det... Har haft samma antal och samma fiskar(en dvärggurami slog i nånstans och har en liten skada som läkts) i 4 månader...

                        Sen skrev jag hela tiden JAG och MIG med stora bokstäver men det kanske du missa och fick för dej att jag är bombsäker på min sak... Det är mina erfarenheter, kör du 50 st tetror i karet så kommer det gå skitbra men som jag skrev innan "Och småfisk som tetror dör lätt, dvs ifall du inte väljer att köra stora stim med småfisk..." ... Har du nån mal över 10 cm eller fiskar över 10 cm så kan du ge dej f*n på att tetrorna kommer försvinna... Sen är taxidermy nybörjare och då ska man ha lite tåligare fiskar så man kan se det på dom och fråga, göra nått åt det... Tetrorna ser man inte mycket på föränn dom e döda elr hur? Att du har lyckats bra med tetror och andra sorters fiskar i ditt kar och har perfekt balans betyder inte att det kommer gå lika lätt för andra..


                        Vi kan göra såhär med: Jag såg du har Citrontetra 11 stycken,Rödmunstetra 10 stycken, Kardinal tetra 16 stycken, Neontetra 30+.. Berätta hur många som dött sen 2 veckor tillbaka?
                        Senast redigerad av Verbal-slaughter; 19 April 2008, 02:41.

                        Kommentar

                        • Klinten
                          • July 2007
                          • 1313

                          #13
                          Ursprungligen postat av taxidermy
                          Har sett ett 250L jag har lust att köpa men kan inte bestämma mej för vilka fiskar jag ska ha i det - det finns ju såå många..
                          Har ni några förslag?

                          - Mitt förslag! (som utan vidare kan förkastas om så önskas)
                          1. Ett par nyckelhålsciklider (Cleithracara maronii)
                          2. Ett par bolivianska fjärilsciklider (Mikrogeophagus altispinosus)
                          3. 5 stycken pansarmalar (Corydoras aeneus)
                          4. 5 stycken scalarer (Pterophyllum scalare)
                          5. Ett stim med sorgmanteltetror (Gymnocorymbus ternetzi)
                          6. Några Ancistrusmalar för att hålla efter alger
                          Växter:
                          1. Svärdsplanta Echinodorus bleheri (tålig och växer lagom fort, tycker jag)
                          2. Anubias Anubias barteri var. nana(tålig - växer långsamt)
                          3. Vattenpest Egeria densa(snabbväxande sak som kan motverka algbildning)
                          - Tja! Det var ett förslag..... Lycka till!

                          (inser att det var så jag började med mitt nuvarande sällskapsakvarium!)
                          Senast redigerad av Klinten; 19 April 2008, 10:38.
                          * Den som vänder sig om hela tiden ser inte framåt *

                          Kommentar

                          • c90368

                            • September 2006
                            • 5973

                            #14
                            Ursprungligen postat av Verbal-slaughter

                            Vi kan göra såhär med: Jag såg du har Citrontetra 11 stycken,Rödmunstetra 10 stycken, Kardinal tetra 16 stycken, Neontetra 30+.. Berätta hur många som dött sen 2 veckor tillbaka?
                            Jag har plockat bort två neontetror och en rödmunstetra de senaste åtta månaderna. Neonerna fick jag med när jag köpte ett akvarium så jag vet inte riktigt hur gamla de är, men misstänker ca fyra år, så de börjar falla bort av ålder tror jag.

                            Citrontetrorna mår bra, de är inköpta 2007-02-04

                            Kardinalern är också ok, inköpta 2005-05-19

                            Rödmunstetrorna -1, inköpta 2007-09-22

                            Nej, jag har inte haft några andra tetror sedan jag återstartade med akvarier 2005. Förutom några smycketetra som förmodligen blev mat till skalarerna.

                            Jag ber om ursäkt för min formulering i tidigare inlägget, du missköter uppenbarligen inte dina akvarium, men du verkar ha en märklig "otur" med tetror.
                            Senast redigerad av c90368; 19 April 2008, 12:35.
                            Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                            http://www.youtube.com/user/c90368
                            /Maths

                            Kommentar

                            • Amaro
                              • January 2007
                              • 1709

                              #15
                              Vill du ha något du aldrig kommer tröttna på så tycker jag att du ska skaffa dig channa bleheri eller channa gachua. Du kan ha 2-4st i ett 250L. Riktiga rovfiskar, vackra och coola
                              If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...