Annorlunda fiskar !

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Dr. Strange
    • March 2003
    • 995

    Rogge: 440kr och den är ca 8cm, större än många L-malar brukar vara, den är verkligen maffig med dom långa bröstfenorna

    Strider: du lyckas nog inte svälta ihjäl en Fengädda, den klarar sig månader.

    Prova mata med frysta skalade räkor, Sjunkande maltabletter (sera Viformo) eller nåt annat.

    Min Delhezi kan vara lite kinkig med vad den äter, men hitta bara vad den gillar så äter den

    //Marcus
    " Det är löjligt att påstå att tv-spel påverkar barn. Om tex Pac-Man påverkade barn födda på 80-talet, då skulle vi idag ha en massa ungdomar som springer runt i ett mörkt rum och äter piller medans de lyssnar på monoton och enformig musik. "

    Kommentar

    • strider
      • April 2002
      • 176

      nu har jag sett en riktigt cool manl en krokodilmal, tydligen ovanlig och blir monster stor, grymt snygg fisk, nån som vet vad den heter på latin, och har info om den?
      /Sven Hund

      Kommentar

      • Dr. Strange
        • March 2003
        • 995

        Strider: den heter Bagarius Yarrelli och blir väldigt stor, den behöver strömmande vatten och bra syrehalt för att trivas, den vill även ha sandbotten.

        dom kan vara lite kinkiga när dom är sma (5cm).

        //Marcus
        " Det är löjligt att påstå att tv-spel påverkar barn. Om tex Pac-Man påverkade barn födda på 80-talet, då skulle vi idag ha en massa ungdomar som springer runt i ett mörkt rum och äter piller medans de lyssnar på monoton och enformig musik. "

        Kommentar

        • nashorn
          • October 2003
          • 42

          Dr. Strange: Vad matar du dina med Synbranchus marmoratus med?

          Kommentar

          • Dr. Strange
            • March 2003
            • 995

            Nashorn: frysta räkor som jag delar i mindre bitar, dom gillar även sjunkande pellets typ Sera Viformo. ibland går dom upp till ytan och snyter några flytande pellets.....
            " Det är löjligt att påstå att tv-spel påverkar barn. Om tex Pac-Man påverkade barn födda på 80-talet, då skulle vi idag ha en massa ungdomar som springer runt i ett mörkt rum och äter piller medans de lyssnar på monoton och enformig musik. "

            Kommentar

            • nashorn
              • October 2003
              • 42

              Min totalvägrar att äta både räkor och mygglarver. Jag har iofs bara haft den i ett par dagar, men den verkar så acklimatiserad i övrigt så man tycker ju att den borde prova att äta något som faller ner framför huvudet på den.

              Kommentar

              • Dr. Strange
                • March 2003
                • 995

                Nashorn: hur lång är den, kom just på att mina älskar hemmgjord räkmix.

                Dom kan vara lite besvärliga när dom är riktigt små, dom bör vara 20cm om man ska köpa dom.

                Mina är nu ca 50cm, den ena har fått något fel på käken så den har problem med att få i sig mat, men jag ser till att den får mat och väntar för att se hur det utvecklar sig......

                //Marcus
                " Det är löjligt att påstå att tv-spel påverkar barn. Om tex Pac-Man påverkade barn födda på 80-talet, då skulle vi idag ha en massa ungdomar som springer runt i ett mörkt rum och äter piller medans de lyssnar på monoton och enformig musik. "

                Kommentar

                • nashorn
                  • October 2003
                  • 42

                  Dr. Strange: Den är runt 30cm. Den hade gått i ett kar med tetror eller rasboror i affären och tuggat i sig sådana på nätterna. Det kan ju ha något med det att göra, men eftersom dom tydligen är asätare i naturen så borde den ju inte tacka nej till räkorna tycker man.

                  Jag får väl avvakta ett tag och sätta in levande foder ifall den fortsätter matvägra. Det är ju en fantastiskt häftig fisk, lite som monsterfiskägarnas kuhliiål. Fast med mer personlighet

                  Kommentar

                  • Dr. Strange
                    • March 2003
                    • 995

                    Nashorn: oroa dig inte för att den inte äter, dom ser hyfsat bra men går mest efter luktsinnet, svält den bara och prova släng i några räkbitar varje kväll, eller maltabletter.

                    dom har en enorm aptit och blir oroliga ganska fort när dom blir hungriga så den borde börja äta ganska snabbt, annars klarar den sig utan mat i flera veckor så du behöver inte oroa dig.

                    det bästa är om du vänjer bort den från levande mat, om du har fint grus eller sand gräver den ner sig och det verkar göra att dom känner sig säkrare, mina gör det när jag städar akvariet eller flyttar saker, sen kan det ta nån dag innan dom kommer fram igen, bara huvudet brukar sticka upp

                    //Marcus
                    " Det är löjligt att påstå att tv-spel påverkar barn. Om tex Pac-Man påverkade barn födda på 80-talet, då skulle vi idag ha en massa ungdomar som springer runt i ett mörkt rum och äter piller medans de lyssnar på monoton och enformig musik. "

                    Kommentar

                    • nashorn
                      • October 2003
                      • 42

                      Dr. Strange: Tack för alla råd. Jag får fortsätta prova tills han reagerar. Han ligger oftast nergrävd med bara huvudet framme på dagarna, men när lyset släcks så är han ute och simmar. Han verkar vara i god form så det ska nog gå bra att svälta honom ett tag.

                      Kommentar

                      • THE_DUDE
                        • February 2004
                        • 764

                        i artbeskrivningarna står det att träskålen är mycket aggresiv men era värkar inte vara det eller?

                        fö. har jag köpt en cichla ocellaris för en vecka sedan. den va så mager att jag trodde den skulle dö, den fick dessutom vita prick andra dagen. men nu har jag medicinerat och den äter som f*n så den ska nog klara sig. =)

                        det finns några halv bra bilder på den i min zoon. samt lite andra nya bilder. ta en titt om ni vill. =)
                        http://mfksweden.forum24.se/mfksweden.html
                        ETT LITET FORUM OM STORA FISKAR.

                        Kommentar

                        • strider
                          • April 2002
                          • 176

                          ömsar red tailarna skin? Fan va han äter mig har växt skrämmande mycket, och nu ser det ut som ett tunt lager hud har släppt?
                          Nån som vet vad det är?
                          MVH/
                          /Sven Hund

                          Kommentar

                          • nashorn
                            • October 2003
                            • 42

                            THE_DUDE: Min träskål går själv så jag vet faktiskt inte hur det är med aggression. Den verkade dock lugn i affären och hade lämnat allt den inte kunde äta ifred, vad jag kunde förstå.

                            Hoppas det går bra med Cichlan.
                            Vad fick du betala för dina tigerfiskar förresten?

                            Kommentar

                            • THE_DUDE
                              • February 2004
                              • 764

                              nashorn: det låter ju bra =) bra inte aggressionerna kommer med tiden, men om dom inte gör det skulle jag inte banga för en träskål om jag hittar en någon gång =)

                              tror jag betalade ca 120 eller 150 kr st för dom. väl värt det. =)
                              http://mfksweden.forum24.se/mfksweden.html
                              ETT LITET FORUM OM STORA FISKAR.

                              Kommentar

                              • Dr. Strange
                                • March 2003
                                • 995

                                The Dude: enda gången mina träskålar är aggresiva är när fiskarna provar tjyva maten ur munnen på dom, men annars är dom helt fredliga.

                                sen att det står att man ska mata med kött på artbeskrivningen undrar jag över, den lever i vatten så jag antar att den borde äta typ fisk, räkor och pellets etc (asätare)...

                                angående Cichla Ocellaris så är det matvrak av rang, få den att äta flytande pellets så ska du se på en fisk som stänker vatten rejält

                                //Marcus

                                " Det är löjligt att påstå att tv-spel påverkar barn. Om tex Pac-Man påverkade barn födda på 80-talet, då skulle vi idag ha en massa ungdomar som springer runt i ett mörkt rum och äter piller medans de lyssnar på monoton och enformig musik. "

                                Kommentar

                                Arbetssätt...