Har också köpt två clariasmalar som är väldigt lik H.fossilis, men det ska vara en afrikansktmal,de kallads i affären för svart katmal och enligt uppgift blir runt 17cm stora.Har kollat runt på planetcatfish men har inte hittat de ännu.
Annorlunda fiskar !
Kollaps
X
-
-
no offense men en dum fraga men vad ar det med den har fascinationen av malar?
Jag antar att jag inte forstar natt.... :/ tycker mest att de ar trakiga som knappt ror sig alls...
kanske det har natt med att de ar rovdjur eller vad ar det som fascinerar?
Besök ASW och CCA's hemsidor
www.asw.ca
www.cichlidae.caKommentar
-
Gwendly: Det beror nog mest på vilka malar man har, vissa kan vara väldigt tråkiga och andra väldigt intressanta.
Ta en Gibbiceps till exempel, det är inte ovanligt att dom lär sig att lägga sig upp o ner för att "dammsuga" ytan efter mat som du just slängt i, och dom brukar komma direkt man matar när dom lärt sig det.
Rovmalarna som jag har rör sig en hel del, särskilt när det finns mat i vattnet.
Min Redtail brukar komma och bråka med min hand när jag gör saker i akvariet, den provar knuffa bort handen, ganska speciell upplevelse.
Det är svårt att förklara men den bästa förklaring är att jag tycker att Malar har högre iq än dom flesta andra fiskar, dom lär sig saker som sedan sitter i.
//Marcus" Det är löjligt att påstå att tv-spel påverkar barn. Om tex Pac-Man påverkade barn födda på 80-talet, då skulle vi idag ha en massa ungdomar som springer runt i ett mörkt rum och äter piller medans de lyssnar på monoton och enformig musik. "Kommentar
-
Det jag gillar med malar är just att de ger karet ännu en dimension. Cikliderna håller sig ju oftast i vattenmassorna, alternativt vid botten eller i grottor om de ska leka, de är också främst i farten under dagen. Malarna håller sig däremot nästan uteslutande till kring botten och de är även igång under natten, detta gör att även botten av karet blir intressant och att karet är intressant även då belysningen har släckts.
Det blir liksom skiftgång i karet, istället för att hela karet "sover" på natten så vaknar nattpatrullen upp och helt plötsligt så är karet lika intressant då det är släckt som då det är tänt.
Sedan så gillar jag även att rovmalar inte tycker om pellets och vanligt torrfoder, det gör att man får pyssla om dem lite mer, ge dem räkor och fisk osv, att de sedan lätt blir handtama och tar maten från händerna gör ju dessutom att "pysslet" inte känns det minsta jobbigt.
Men ett kar ENBART med malar är inte min grej... malarna är som sagt bara en del i det perfekta karet, utan malar så blir karet jättetråkigt enligt mig men det blir även tråkigt om det BARA har malar, det är kombinationen av t.ex ciklider och malar som gör att karet blir den där perfekta helheten.
Men ska man verkligen gå till sin spets med att få fram det ultimata akvariet så räcker det inte med ciklider och malar, då måste man även ha stora stim av stimfiskar i karet... men tråkigt nog så är det svårt att lyckas med den kombinationen, i alla fall då man pratar om malar och ciklider som många av oss här har i karen... Tyvärr.
Mvh Fredrik IsakssonFredrik Isaksson
BildarkivetKommentar
-
FI:hur stora fiskar kan dina jaguarer/malar käka?Kommentar
-
Ursprungligen skickat av ray
FI:hur stora fiskar kan dina jaguarer/malar käka?
Mvh Fredrik IsakssonFredrik Isaksson
BildarkivetKommentar
-
"att få fram det ultimata akvariet så räcker det inte med ciklider och malar, då måste man även ha stora stim av stimfiskar i karet"
Du kan prova med nån större tetra,tex visa Triportheus tetror blir ganska stora(runt 16cm)och växer jätte snabbt(från 3-4cm till 10cm på 2 månader)och de är mycket snabba så är inte lätt byte för jaguarena.Kommentar
-
Det enda jag vet är att Channa argus blir ca 80cm och ska ha mellan 18-22g varmt.Kommentar
-
Din Obscura är nog som den är för att gäddan är helt orädd, Små channor är väldigt fega/smarta, dom tar det grymt lungt om dom känner sig osäkra på andra fiskar i karet, om den känner att den är störst i akvariet så byter den helt stil.
Gäddan blev helt schizo när jag skulle håva upp honom. I brist på gömställen så försökte han ta ormhuvvets grotta. Han försökte gå in i munkamp med ormhuvvet men ormhuvvet brydde sig inte ett dugg. Kom ihåg att jag sa att ormhuvvet gav gäddan en smäll direkt i början, men nu var det inte samma visa. Kan kanske hända att ormhuvvet har mer respekt för gäddan nu, kanske gäddan har varit tuff mot han. Dessutom har gäddan röjt runt i karet som en idiot kanske blir för mycket för ormhuvvet.
Iaf så har min gachua blivit riktigt tjock och fet nu sedan han började äta. Ser mycket bättre ut nu. Men han vågar fortfarande inte sticka upp mot oscarn, men oscarn verkar inte vara lika agro mot han heller längre. Kanske för att ormhuvvet är större så han inte vågar ge sig på han längre.
MVH Martin
http://m1.271.telia.com/~u27102612/Kommentar
-
Walle: ska bli kul höra hur det går, jag har ganska många gömställen i mitt kar, Obscuran ligger ofta och lurar mellan blad etc.
//Marcus" Det är löjligt att påstå att tv-spel påverkar barn. Om tex Pac-Man påverkade barn födda på 80-talet, då skulle vi idag ha en massa ungdomar som springer runt i ett mörkt rum och äter piller medans de lyssnar på monoton och enformig musik. "Kommentar
-
Blir obscuror mindre rädda när dom blir större?
Av den snabba titten i morse så såg det ut som han ätit 2 löjor i natt. 3 kvar nu då, hoppas dom är borta när jag kommer hem.
Gäddan har iaf inte det lätt i 375:an. Han blev jagad som en idiot och står nu bakom innerfiltret och trycker. Kanske stoppar ner en avdelare ett tag så han får lugna ner sig och växa lite till. Det värsta är väl att oscarn och jaguaren växer fortare så jag vet inte hur länge det kommer dröja innan gäddan är någorlunda stor. Kanske är lika bra att han får bli lyxmat till firrarna eftersom det iaf blir ganska trångt i karet när alla fiskar växt upp.
Jag menar oscarn eller jaguaren måste säkert säljas så småningom när dom blir för stor. Kan ju inte ha två stora fiskar som grisar ner karet.
MVH Martin
-
Länken fungerar precis när jag lagt in den men nu fungerar det inte längre. Testa att gå in på sidan själv och se om det fungerar då. Här är adressen.
http://briefcase.yahoo.com/bc/ryanmichaelmccormick/lst?.dir=/Little+Big+Man+and+Mr.+Boombastic&.view=l
ni måste ha quicktime för att spela upp den. Erkänn att han är grym.
det är Mr. Boombastic Eating Video ni ska kolla på.
MVH Martin
Kommentar