Annorlunda fiskar !

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ray
    • January 2002
    • 954

    Ursprungligen postat av decimus
    Hej!
    Jag har kolalt runt lite på några annorlunda eller iaf ovanliga fiskar, dessa Heter Paratilapia Polleni, Tilapia buttikoferi och Paretrolpus Nourissati.

    Är det någon här som har eller har hållit någon av dessa? Vad är era erfarenheter? Jag tror jag skall börja med polleni och buttikoferi först och sedna kompletera mer Nourissati,

    //decimus
    Vart har du hittat nourissati ?
    Har inte haft Madagaskarciklider men kan tänka mig starta upp ett Madagaskar-akvarium om jag får tag i några arter ..tex Paretroplus menarambo,P. petiti,P.maromandia och P.nourissati .
    Paratilapia Polleni, Tilapia buttikoferi är ganska vanliga i butikerna .
    ==> Mitt Bildarkiv ==> Mina Video ==> Min Zoon

    Kommentar

    • kvert
      • November 2005
      • 320

      butiken här i mariestad har 2 madagaskar ciklider, kostar dock 900:- Men vill man starta ett sånnt kar kanske det är överkommligt

      Kommentar

      • Vandal
        • January 2006
        • 1655

        Ursprungligen postat av decimus
        Hej!
        Jag har kolalt runt lite på några annorlunda eller iaf ovanliga fiskar, dessa Heter Paratilapia Polleni, Tilapia buttikoferi och Paretrolpus Nourissati.

        Är det någon här som har eller har hållit någon av dessa? Vad är era erfarenheter? Jag tror jag skall börja med polleni och buttikoferi först och sedna kompletera mer Nourissati,

        //decimus
        Butikofferi har jag haft stora... riktigt kul faktiskt... de käkar gärna hela räkor och trädgårdssnäckor... risken är att de överbefolkar karet(får massor av yngel), men den risken är liten om man har lite rovisar i också...
        over and out /Petter
        Techno, Akvarier, Sneakers och Fulöl

        http://saltvattenvandal.blogspot.com/

        Kommentar

        • decimus
          • November 2005
          • 243

          Ursprungligen postat av ray
          Vart har du hittat nourissati ?
          Har inte haft Madagaskarciklider men kan tänka mig starta upp ett Madagaskar-akvarium om jag får tag i några arter ..tex Paretroplus menarambo,P. petiti,P.maromandia och P.nourissati .
          Paratilapia Polleni, Tilapia buttikoferi är ganska vanliga i butikerna .

          Hans ute vid zoomässan kungsbacka, sa att han kunde ev få tag på nourissati, så det fundera jag allvarligt på. =) de en pärla!

          Kommentar

          • decimus
            • November 2005
            • 243

            Ursprungligen postat av pester
            Butikofferi har jag haft stora... riktigt kul faktiskt... de käkar gärna hela räkor och trädgårdssnäckor... risken är att de överbefolkar karet(får massor av yngel), men den risken är liten om man har lite rovisar i också...
            e det par man skall sattsa på eller en grupp troro du?
            vilka rovisar skulle passa te dessa utan att bli uppätna? typ kanske red tail?

            Kommentar

            • Tastyfish
              • February 2005
              • 1761

              dags att uppdatera ang. microctenopomorna...

              dom ser hittills välmående ut, dom äter o mår bra... är lite lugnare av sig just nu.

              dock blir dom terroriserade av regnbågsfisken.. som är den största fisken i karet, ser ut som om han har en liten rad tänder faktiskt :S.

              såg en av minna ctenopoma acutirostre ta ett stort byte för första gången (dom lär ju ha gjort det förut men inte inom synhåll då) .
              Min Zoon 250l Terrarium 250l Akvarium
              Phelsuma Madagascariensis Kochi 1.1
              Måste skaffa mig fler djur!

              Kommentar

              • kvert
                • November 2005
                • 320

                Tasty, ctenopoma är det fiskar som attackerar byte med fart, eller är det en backstabber?

                Mina redlines mår och käkar bra. Det är fräckt att se jakten på byte
                Fick se min senegalus albino käka levande för första gången, det är inte varje dag det händer.

                Kommentar

                • Tastyfish
                  • February 2005
                  • 1761

                  häftigt att du fick den o käka levande! egentligen borde ju det vara lättare .

                  dom är "back stabbers" om man ska säga så, riktigt häftigt.. men ja hadde tänkt testa exodons, nån som vet nått om dom? har inte hittat något som akvariestorleks rekommendationer osv... eller kost
                  Min Zoon 250l Terrarium 250l Akvarium
                  Phelsuma Madagascariensis Kochi 1.1
                  Måste skaffa mig fler djur!

                  Kommentar

                  • kvert
                    • November 2005
                    • 320

                    tasty, exodons ; Max storlek = 15cm, Temp= 23-26C, MIN akvarium längd = 120cm, Mat=Köttätare. Fiskätare - tar småfisk. Äter allt standardfoder. Övrigty= Stimfisk - minimum 15 individer. Hoppar.

                    Kommentar

                    • Tastyfish
                      • February 2005
                      • 1761

                      grymmt! min 15.. blir väll till o vänta med dom då ^^ har inte mer plats på mitt rumm.. tror jag
                      Min Zoon 250l Terrarium 250l Akvarium
                      Phelsuma Madagascariensis Kochi 1.1
                      Måste skaffa mig fler djur!

                      Kommentar

                      • kvert
                        • November 2005
                        • 320

                        har för mig att de ska vara som små pirayor, fräcka små firrar

                        Kommentar

                        • Tastyfish
                          • February 2005
                          • 1761

                          jo, dom ska vara som det annars finns ju småpirayor, dock serrasalmus och catiprion.. vimpel piraya (fast dom kräver större akvarium) och s. altuveiss är dom mindre . finns ju även sådanna under 20 cm
                          Min Zoon 250l Terrarium 250l Akvarium
                          Phelsuma Madagascariensis Kochi 1.1
                          Måste skaffa mig fler djur!

                          Kommentar

                          • kvert
                            • November 2005
                            • 320

                            Jag undrar om man kan få lite tips på mat till micropeltes och senegalus? Jag ger microna en blandad kost av pellets, räkor och feeders. Senegalusarna käkar ju allt de hittar i stort sett, men det är smidigt när de båda tar räkor.
                            Men jag har hört att räkor har väldigt dåliga näringsvärden, och det är ju inte det jag vill ge mina fiskar.

                            Några tips på bra föda?

                            Mvh gurra

                            Kommentar

                            • MichaelE
                              • June 2002
                              • 903

                              jag brykar ge mina rovisar abborkött, pangasiuskött, mask, brukar frysa in småfisk på sommaren och mata med dom någon månad senare.
                              Rovfisk intresset går på sparlåga tills vidare.

                              Nu med både salt och sött .
                              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=104466

                              Kommentar

                              • kvert
                                • November 2005
                                • 320

                                Vad ger du dem på vintern då MichaelE?

                                Gärna mer tips!

                                Mvh Gurra

                                Kommentar

                                Arbetssätt...