Annorlunda fiskar !

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • laerni
    • October 2005
    • 1046

    Helt rätt gladherta! Det är så mycket som man kan bli alergisk emot, så för att skydda sig skall man troligen befinna sig i ett sterilt syretält!)
    Har man inte någon allergi tidigare inte tror jag att just röda mygglarver skulle bli start för någon allergi!
    Lasse

    Min Zoon

    Bilder på Diskusyngel mm:
    http://www.laerni.dk/rubin.htm
    Nytaget på Diskusfröna
    http://www.laerni.dk/Diskusfrona.htm

    De senaste
    http://s165.photobucket.com/albums/u...7Image0112.flv

    Kommentar

    • Raven
      • February 2005
      • 15385

      gladherta och laerni.
      sök på röda mygg så kommer ni hitta tråd efter tråd efter tråd med inlägg efter inlägg efter inlägg från folk som fått allergi just pga röda mygg.
      alltså FÅTT utan att haft allergi innan och många som fått fler och värre allergier än dom haft från börja.

      så risken är rätt stor att det skapar allgerier.
      och har man redan allergier är risken stor att man får ännu fler och värre allergier.

      att döma av vad jag läst om röda mygglarver kan jag inte säga annat än att det är smått idiotiskt att det ens får säljas och själv komemr jag aldrig röra dom ens med gummihandskar och 2 meter tång.

      läste om en som va helt allergifri och matade med röda mygg.
      tog inte mer än ett par veckor så började han få problem med dom.

      läst om en som va pälsdjursallergiker och efter att ha matat med röda mygg kan han nu inte ens vistas i samma rum som ett akvarie där fiskarna fått röda mygg.
      LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
      Faktatråd Om AkvarieVatten
      Växtakvaristernas Paradis

      Kommentar

      • gladhertha
        • February 2005
        • 1755

        Alltså, JAG TROR OCH VET man kan bli allergisk av röda mygglarver. Men hittils är jag inte det, men om jag blir slutar jag väll antagligen tvärt med det. Tycker det är onödigt att ta ut oro i förskott.
        Mvh Hanna
        Min Zoon

        Kommentar

        • laerni
          • October 2005
          • 1046

          Ja! Kanske det! Men nämn något som man inte kan få allergi av? Jag har ännu inte fått allergi från röda mygglarver! Har matat med sådana i ca 30 år! Borde det inte vara dags då?
          Jag är inte allergisk mot något, vad jag vet!
          Lasse

          Min Zoon

          Bilder på Diskusyngel mm:
          http://www.laerni.dk/rubin.htm
          Nytaget på Diskusfröna
          http://www.laerni.dk/Diskusfrona.htm

          De senaste
          http://s165.photobucket.com/albums/u...7Image0112.flv

          Kommentar

          • Akvaristen
            • January 2004
            • 225

            ok, tack för svaren. De verkar ha koll på allt som kommer i närheten av akvariet så det ska nog inte bli några problem vid matning med fryst foder. Köpte några neontetror som de skulle få gå med om de inte tog frysfoder i början men de neontetrorna var slut redan samma kväll.

            David

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              Men nämn något som man inte kan få allergi av? Jag har ännu inte fått allergi från röda mygglarver! Har matat med sådana i ca 30 år!
              Självklart blir inte alla allergiska mot röda mygg, men de undersökningar som gjorts visar ett det handlar om 1/3 och det är faktiskt oerhört mycket och det finns få saker i vårt samhälle som är lika allergiframkallande.

              Men hittils är jag inte det, men om jag blir slutar jag väll antagligen tvärt med det. Tycker det är onödigt att ta ut oro i förskott.
              Nu är det ju ofta inte så enkelt att man bara slutar så är man av med problemen - du kommer kanske inte att kunna gå in i akvarieaffärer där det säljs röda mygg, röda mygg kan i sig trigga till att man utvecklar även andra allergier som allregi mot skaldjur, allergi mot pälsdjur, pollenallergi osv

              Att nonchalant i din ålder säga "onödigt ta ut oro i förskott" när man riskerar att få leva resten av sitt liv som allergiker med kraftig medicinering har lite svårt att acceptera. Jag kan dock förstå laerni som klarat sig i 30 år kan ta det med en klackspark eftersom risken för honom är minimal (antar också att han har fodret i en lokal där inte andra utsätts för det).
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • laerni
                • October 2005
                • 1046

                Självklart blir inte alla allergiska mot röda mygg, men de undersökningar som gjorts visar ett det handlar om 1/3 och det är faktiskt oerhört mycket och det finns få saker i vårt samhälle som är lika allergiframkallande.
                1/3el av de som matar med röda mygglarver? Var dom redan allergiska mot något annat? Nötter, skaldjur mm anses också vara allergiframkallande! Men har man levt över ett halvt sekel utan någon form av allergi tror jag inte det är faligare än ex.vis skaldjur och nötter!
                Skulle vara kul att se inlägg här av alla dom som blivit allergiska av röda mygglarver utan att dessförinnan lida av annan allergi!
                Min hustru har matat lika länge med dessa mygglarver och hon är inte heller allergisk, ej heller döttraran 2 st! Så av oss 4 st så har ingen utvecklat allergi!
                Kanske är vi lyckligt lottade

                Hur mycket har det inte varnats för än det ena än det andra i matväg som skulle orsaka cancer? Om man skulle följa alla förståsigpåares uppmaningar skulle man svälta ihjäl!
                Lasse

                Min Zoon

                Bilder på Diskusyngel mm:
                http://www.laerni.dk/rubin.htm
                Nytaget på Diskusfröna
                http://www.laerni.dk/Diskusfrona.htm

                De senaste
                http://s165.photobucket.com/albums/u...7Image0112.flv

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  1/3el av de som matar med röda mygglarver?
                  Det handlade om 1/3 av en slumpmässigt utvald population av människor: Det gällde för övrigt inte bara frysta röda utan frystorkade röda var ännu farligare.

                  Sedan kanske det är dags att återgå till ämnet i tråden - vill man diskutera detta ytterligare kan det kanske vara vettigare att knyta an till en lämplig tråd i kategorin "Foder"
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • Akvaristen
                    • January 2004
                    • 225

                    Jag fick dem att äta och de åt fryst mat som hästar. Men det verkar som om det är bäst att jag håller det för mig själv vad det var jag matade dem med

                    Här är en bild på dem:



                    David

                    Kommentar

                    • gladhertha
                      • February 2005
                      • 1755

                      Jovisst, det kanske var lite nonchalant. Men det känns som att det blir någon sorts överdrift över det här med röda mygg. Jag är helt redo på allergi om de nu kommer. Då slutar jag, så fort jag börjar nysa eller få utslag vid matning eller dyl. Men när jag väl slutat kan det ju inte bli värre en så. För jag tror inte allergin utvecklas i smyg?

                      Jag är helt medveten om risken, min familj också, för övrigt.
                      Mvh Hanna
                      Min Zoon

                      Kommentar

                      • Raven
                        • February 2005
                        • 15385

                        gladherta, när du väl börjar få problem kan det mycket väl va försent och sluta med att du blir pälsdjursallergier till exempel...
                        LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                        Faktatråd Om AkvarieVatten
                        Växtakvaristernas Paradis

                        Kommentar

                        • gladhertha
                          • February 2005
                          • 1755

                          Snälla, jag vet....
                          Jag skrev att jag var medveten om riskerna. Jag kanske har alldeles fel, men då medger jag det. Tack.
                          Mvh Hanna
                          Min Zoon

                          Kommentar

                          • gladhertha
                            • February 2005
                            • 1755

                            Kan ju tilläga att jag matat med röda mygg när jag hade salamandrar, och när jag hade akvarium för 3 år sedan. Och inte känt ett dugg.
                            Mvh Hanna
                            Min Zoon

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Administrator

                              • December 2001
                              • 48148

                              Tillbaka till ämnet
                              Akvaristiska hälsningar
                              Kjell
                              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                              Kommentar

                              • Hugin
                                • December 2005
                                • 499

                                Löja är en ovanlig fisk! Har aldrig sätt den i ett akvarium.
                                "Den nyttigaste läxa livet lärt mig är att idioterna många gånger har rätt."
                                Winston Churchill

                                Kommentar

                                Arbetssätt...