Praktbotior yngel??????

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Prakt Botian
    • October 2007
    • 36

    #16
    Ursprungligen postat av Anettejt
    Ja någon form av ungfödande tandkarp är det. Både på hur de förhåller sig i vattnet och hur de ser ut. (korsning?)
    Tyvärr ingen Praktbotia!

    Vad tror du att det är för korsning? Hur länge brukar korsningsyngel leva?
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1628381

    Kommentar

    • Robin_Hedstrom
      • January 2005
      • 1818

      #17
      Den lever tills du tar dör på dom. De lever inte kortare generellt bara för att det är en korsning. Grattis till korsningen. Nästan lika tufft som världens första hobbyist som fått yngel på praktbotia.
      /Robin Hedström
      http://www.robinhedstrom.se/

      Kommentar

      • Thaifighter
        • August 2006
        • 420

        #18
        Definitivt inga botior, gurami eller malar!
        Ser ut som guppy-yngel tycker jag!
        Kanske du har nån svart slöjvariant, dom brukar färga ut lite tidigare än andra färger!?
        Kan också vara nån korsning med platy?
        Du får vänta och se tills dom blir stora!

        Thaifighter
        Alla mina fisk-video på Youtube!
        http://www.youtube.com/user/tropicalfishlover

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #19
          Om du hade Blck Molly i karet skulle jag sagt att det var sådana yngel, men ungfödare är det med stor säkerhet.
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • jesper_b
            • June 2006
            • 1201

            #20
            Ja som alla andra säger ungfödare är det med 100%
            Praktbotian har inte sån mun som fiskarna på dina bildet har. dom har ju munnen neråt..

            Skulle du mot all förmodan fått Botia ägg i akvariet skulle dom inte klara sig från att bli uppätna. Skulle äggen klara sig tror jag inte att dom skulle klara sig från svamp angrepp.

            Dom som provat odla Prakt Botior har tillsatt hormoner för att trigga dom till lek. Och dom sägs leka när PH värdet är lågt detta skulle inte dina andra fiskar gilla. Nån har lyckats trigga dom till lek med hjälp av vatten byten men inte många ägg kläcktes, och dom som kläcktes klara sig inte många av. Mycket svåra att odla och få upp till vuxen....

            Men ett hel vatten byte skulle dom inte klara av...
            Senast redigerad av jesper_b; 25 November 2007, 13:31.
            www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=955734
            Mina Malar:
            L046, L066, L134, L168, L183, L204, L201 C. Sterbai m.m

            Kommentar

            • Eurydike
              • September 2004
              • 931

              #21
              Det ser ut som det är platy eller svärdbärare i färgen berliner eller kanske en kombination wagtail/tuxedo. Jag har haft svärdbärare i berliner och de färgar ut väldigt tidigt. Ganska lika det du har på bild där. Det är ju defenitivt någon ungfödare som är förälder.

              Kommentar

              • Shepard

                • March 2003
                • 13992

                #22
                Helt omöjligt att få lek av praktbotia är det nog inte, har för mig att jag läste om nå´n som utan att göra nå´nting fick lek av dem, hur det gick se´n vet jag inte. Botiayngel håller förmodligen till nära botten.

                Men säger som de andra, ungfödare är det helt klart. Färgerna på platyyngel kan nog variera en del, eftersom det inte går att veta vilka färgvarianter de har i släkten. Tycker å andra sidan att de ser lite för långa ut för att vara platyyngel. Det finns visserligen platy med lite längre kropp, men bilden på det andra ynglet tyder på att det är wagtailplaty ni har, och de är ganska små och knubbiga.
                Senast redigerad av Shepard; 25 November 2007, 17:00.
                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                Min profil
                Mitt galleri

                Kommentar

                • Vandal
                  • January 2006
                  • 1655

                  #23
                  helt klart guppyyngel...
                  over and out /Petter
                  Techno, Akvarier, Sneakers och Fulöl

                  http://saltvattenvandal.blogspot.com/

                  Kommentar

                  • Prakt Botian
                    • October 2007
                    • 36

                    #24
                    Som sagt så har vi bara dessa fiskar i akvariet: rubingurami, guppys, platys, 5 prakt botior och 1 anctriusmal, så nån av dem är det ju. Ja det är wagtailplaty som vi har. Nån svart slöjad guppy har vi inte haft, däremot så hade vi en blå hanguppy och en röd hanguppy förut. Det är de som är pappor till våra lite äldre guppyyngel.
                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1628381

                    Kommentar

                    • Eurydike
                      • September 2004
                      • 931

                      #25
                      Både guppy och platy kan ju lagra sperma. Så en hona kan föda kullar efter en hane hon gått ihop med för länge sedan, i djuraffären eller hos tidigare ägare.

                      Kommentar

                      • Guest

                        #26
                        Ursprungligen postat av Eurydike
                        Både guppy och platy kan ju lagra sperma. Så en hona kan föda kullar efter en hane hon gått ihop med för länge sedan, i djuraffären eller hos tidigare ägare.
                        Ja i upp till 5 kullar, men det är oftast den sista hanens lek som domineras ändå..

                        Kommentar

                        Arbetssätt...