Praktbotior yngel??????

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Prakt Botian
    • October 2007
    • 36

    Praktbotior yngel??????

    Hej!

    När vi gjorde ett helt vattenbyte igårkväll så såg vi att vi hade fått nya yngel. De är smala, som små streck och är nästan helt svarta och ca 1 cm lång. I vårat akvarie så har vi 2 rubingurami, guppys, platys, 5 prakt botior och 1 anctriusmal.
    Ynglerna ser inte ett dugg ut som våra andra platys och guppy yngel. Så de enda föräldrarna till dem kan vara malen, botiorna eller guramisarna. Men vi har inte sett något skumbo, så vi har nästan uteslutit guramisarna.
    Vi hade 2 malar när vi gjorde förra vattenbytet (2 veckor sen) men nu hade vi bara 1. Vi kan inte fatta vart våran malpojke har tagit vägen nånstanns.

    Vad tror ni att det är för yngel? Jag har försökt ta kort på dem, men utan resultat. De blir bara suddiga på bilderna....
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1628381
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Jag kan med 99,99% chans säga att det inte är botiorna, för då hade du varit en av de första i världen som lyckats med detta.
    Ett hett tips är nog ancistrusen, och var hannen är kan jag även där tipsa om en hålighet eller rot som den kan komma in i och han ligger kanske där och fläktar på ägg.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Prakt Botian
      • October 2007
      • 36

      #3
      Men vi har bara tre ställen där ancistrusen kan gömma sig, och där var han inte... har kollat noga på alla ställen.. det enda j
      ag kan tänka mig är att han har lyckats gräva ner sig i gruset, men det låter inte troligt det heller....
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1628381

      Kommentar

      • Thaifighter
        • August 2006
        • 420

        #4
        Om ynglena "kryper" runt tex på blad och rötter, så är det Ancistrus yngel, om dom är frisimmande under ytan så är det gurami-yngel!
        Malhannen har kanske försvunnit in i nån rot där den vaktar ynglena tills dom blir ca 1 cm stora då dom börjar gå på upptäcks färd utanför "boet"!

        Thaifighter
        Alla mina fisk-video på Youtube!
        http://www.youtube.com/user/tropicalfishlover

        Kommentar

        • daniel_i_malmö
          • April 2002
          • 1103

          #5
          Säger som Ansjo, det mest troliga är att den ena malen, hanen, ligger och vaktar ägg någonstans. Skulle det vara botiorna är det en sensation. Alltid kul att få yngel dock, oavsett art!

          Du kan inte ta bilder på ynglena?
          Malmö Akvarieförening
          no hope, no harm, just another false alarm

          Kommentar

          • Prakt Botian
            • October 2007
            • 36

            #6
            Ursprungligen postat av daniel_i_malmö
            Säger som Ansjo, det mest troliga är att den ena malen, hanen, ligger och vaktar ägg någonstans. Skulle det vara botiorna är det en sensation. Alltid kul att få yngel dock, oavsett art!

            Du kan inte ta bilder på ynglena?

            Jag har försökt, men jag har inte kunnat få en bra bild på dem tyvärr... Är dock helt säker på att det inte är några malyngel då vi såg såna idag på djuraffären. Våra yngel simmar runt och har inte platta huvuden. Så då återstår bara guramisarna och botiorna...
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1628381

            Kommentar

            • Prakt Botian
              • October 2007
              • 36

              #7
              Ursprungligen postat av Thaifighter
              Om ynglena "kryper" runt tex på blad och rötter, så är det Ancistrus yngel, om dom är frisimmande under ytan så är det gurami-yngel!
              Malhannen har kanske försvunnit in i nån rot där den vaktar ynglena tills dom blir ca 1 cm stora då dom börjar gå på upptäcks färd utanför "boet"!

              Thaifighter

              Du har ingen bild på några guramiyngel? De simmar under ytan, och de är väldigt aktiva.
              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1628381

              Kommentar

              • Radioaktiva Räkor
                • May 2007
                • 1760

                #8
                Bilder bilder bilder!

                //C
                With a licence to krill!
                Inte alltid arg och bitter, håll nu käft och läs min twitter.

                Kommentar

                • Fridas
                  • September 2007
                  • 629

                  #9
                  Jag tror inte heller att det är Botior, men någon gång ska väl vara den första så jag håller tummarna i alla fall Tippar på Guramibäbisar jag!
                  ..:: Tänk på vad du säger så att du inte säger vad du tänker ::..

                  Kommentar

                  • Prakt Botian
                    • October 2007
                    • 36

                    #10
                    Nu har jag äntligen lyckats få någorlunda bra bilder på de små liven

                    Det är de två ynglena längst upp som är de som vi inte har en aning om vad de är för några.. den suddiga längst ner är en guppy.

                    När man tittar på dem på nära håll så ser man att de ser ut som små mini botior, om man går på hur fenorna sitter.

                    På tal om botior. En av våra honor har varit väldigt tjock, men vi har märkt att hon inte är det nå längre... det är därför vi misstänker att det är botiorna som är föräldrarna.
                    Bifogade filer
                    Senast redigerad av Prakt Botian; 24 November 2007, 10:14.
                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1628381

                    Kommentar

                    • macke_fisk
                      • December 2005
                      • 4442

                      #11
                      jag tycker att det liknar vanliga platyyngel.
                      MVH macke_fisk

                      Kommentar

                      • gizmogirl
                        • August 2006
                        • 2214

                        #12
                        Det där ser ut som Platyyyngel samma kroppsform som mina platys har

                        Kommentar

                        • Prakt Botian
                          • October 2007
                          • 36

                          #13
                          Ursprungligen postat av gizmogirl
                          Det där ser ut som Platyyyngel samma kroppsform som mina platys har

                          De ser då definitivt inte ut som våra platyyngel. De där är lika stora som våra platy yngel och de har en annan kroppsform, samt en annan färg än vad våra mystiska yngel har...
                          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1628381

                          Kommentar

                          • Prakt Botian
                            • October 2007
                            • 36

                            #14
                            Ursprungligen postat av gizmogirl
                            Det där ser ut som Platyyyngel samma kroppsform som mina platys har

                            Så här ser våran platy yngel ut. Ni kan jämföra dem med de mystiska ynglen på den andra bilden. De är lika långa, men som ni kan se så skiljer sig kroppsformen åt ordentligt.

                            Sen så simmar de svarta ynglen ute på "öppet vatten" hela tiden, medans platyynglen simmar inne i "skogen". Vi har haft platyynglen längre än de svarta ynglen, men de svarta ynglen är inte ett dugg försiktiga. Medans platy, och guppy ynglen är jätteförsiktiga.

                            Vi har börjat fundera på om det kan vara så att det är guppy yngel pojkar. Men vi är inte säker.. Kan man se det redan från födseln?
                            Bifogade filer
                            Senast redigerad av Prakt Botian; 24 November 2007, 13:16.
                            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1628381

                            Kommentar

                            • Guest

                              #15
                              Ja någon form av ungfödande tandkarp är det. Både på hur de förhåller sig i vattnet och hur de ser ut. (korsning?)
                              Tyvärr ingen Praktbotia!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...