funderar på dessa i mitt sydamerikakar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zeni
    • December 2004
    • 141

    funderar på dessa i mitt sydamerikakar

    Hej!

    Nu när min fars kar är nystädat och ombonat så är frågan vilka fiskar man ska ha i.
    Jag har tänkt mig att bara skaffa sydamerikaner denna gång och har hittat några som jag gärna vill stoppa i karet och då jag är den som får betala det mesta så har pappa gått med på detta.

    Karet är på 375liter och är inrett så här: http://www.zoonen.se/perzoonen/galle...58&gid=1078883

    De fiskar jag har fundera på att skaffa och antalet av varje är:

    Kardinaltetror ca 30-40 st

    Kakaduciklider 1 hane 3 honor

    Bolivianska fjärilsciklider 2 par

    Otocinclus vittatus 5-6 (stimmar ju gärna)

    Och senare en king pleco eller någon annan lite trevlig L-mal tipsa gärna om en.

    Förutom dessa har jag redan ett par Scalarer och en L-mal av okänd art som jag räddade från en olycka och som i skrivande stund redan befolkar karet.

    Min fråga är om det verkar rimligt med de antalen jag tänkt skaffa av varje? Kan man ha fler eller ska det vara mindre fisk än vad jag tänkt?
    om man kan ha fler.. ska det vara fler av de sorterna jag har eller någon annan art kanske?

    Alla synpunkter om ändringar av min tilltänkta inköpslista och tips på andra arter är välkommna.

    Mvh
    Zeni
  • Fellan
    • June 2006
    • 551

    #2
    bra med ett stort stim tetror Är du säker på just kardinal då?? Finns ju så himlans många sorter, jag klarar aldrig av sådana val

    Själv skulle jag ju förståss stoppa ner ett lite störrre stim corydoras också, men det är ju bara vad jag tycker
    Always look on the bright side of life!
    Min zoon:http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=801822

    Kommentar

    • Zeni
      • December 2004
      • 141

      #3
      Jag är ganska säker på att jag ska ha kardinaltetran i. Corydoras har jag funderat på men är inte riktigt säker. Finns så dåligt urval av dem här tycker jag och ska jag be dem beställa några speciella så blir det dyrt.

      Dessutom är frågan om de får plats.. tänker på fjärilarna och de små malarna och så kakaducikliderna då som håller sig där ner. Men vet inte alls därför jag frågar här.

      De flesta arterna jag valt är i och för sig rätt små så kanske kan ha fler fiskar i eller? Har inte en aning tycker aty runt 60 fiskar låter mycket men så är de flesta som sagt småvuxna av sig.

      Kommentar

      • solbacka
        • January 2004
        • 3952

        #4
        Mindre tetror kan slinka ner i dina skalares magar. Fast det har gått bra hos mig med mina 3 små glödbanstetror.
        350l Diskus 275l SA växt
        100l tanganynika
        Min dagbok Mina bilder
        Min alldeles egna zoon

        Kommentar

        • Zeni
          • December 2004
          • 141

          #5
          hehe, ja! Scalarerna kan ta dem om de vill men alla de åren jag haft kardinaltetror och Scalarer i samma kar så har det gått bra. Glödbandstetran är också fin. men morsan sa till mig ta nu fiskar som är färggranna (hade hon fått bestämma så hade vi nog ahft ett till malawikar) så hon får som hon vill och kardinalen är dessutom fina i stim.

          Ingen som har nåt å säga om antalet fiskar jag sagt?.. lagom? mer? mindre?
          har själv funderat på om man skulle ha någon till större art som håller sig en bit upp i karet, men de får ju inte äta tetror till middag då förståss

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            #6
            Antalet fiskar låter ok tycker jag. Du skulle kunna skaffa några scalarer till, om de du har inte är ett par. Apropå glödbandstetror, så har jag ett stim på ca 15, och de är mycket vackra, med sina "glödband" och vita fenkanter. Jag har även kejsartetror, de är mycket fina. Kanske skulle du kunna köpa nå´n högryggad tetra, som kontrast till kardinalerna, t.es rosentetra, svart fantomtetra, eller citrontetra. Även fiskar som inte har särskilt starka färger är ofta vackra, och ändamålsenligt färgade.

            Apropå "olyckan" så anser jag faktiskt att det borde vara din kompis som ska betala kalaset, och ersätta fiskarna som dog. om han/hon var full är det ingen ursäkt, man ska inte dricka så mycket att man tappar omdömet så fullständigt att man häller sprit i ett akvarium, så att i stort sett alla fiskar stryker med. Hade det varit mina fiskar hade jag blivit ganska sur.

            Har en kompis som fick för sig att han skulle mata påfåglarna jag hade då med en ostbåge, och jag sa att om den flyter omkring imorr´n får han köpa en ny. Men den verkade inte ta nå´n skada som tur var.
            Senast redigerad av Shepard; 07 January 2007, 18:52.
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            • Nitra98
              • June 2005
              • 1987

              #7
              Jag tycker också att du kan ha några scalarer till om det inte är ett par du har? Annars blir det väldigt mycket smått bara, synd i ett så stort kar.

              Jag håller med Micke_A om din "kompis", tycker absolut att h*n ska betala för fiskarna h*n haft ihjäl...Oj oj oj om någon hade gjort så hos mig...!
              Min zoon

              Kommentar

              • Zeni
                • December 2004
                • 141

                #8
                killen har ursäktat sig och lovar att ersätta fisken som var i. vid tillfället när det hände så var det inte så mycket fisk i som tur var.

                Nu till roligare saker. Det där med ett gäng högryggade tetror lät riktigt bra ska kolla runt lite.

                Håller fulständigt med dig om att en fisk som inte är färgstark kan vara vacker för det. är ju till och med så att en fisk som man kan tycka är trist att titta på kan ju till och med vara hur läcker som hälst i rätt miljö.

                Scalarerna jag har verkar vara ett par (hona och hane) men är inte riktigt säker. Kan man se om det är en hona resp hane bara genom att kolla på fisken eller måste man vänta till de leker? de är rätt svåra att se skillnad på va?

                På onsdag eller torsdag kommer de från zooarken i stan hem och har då med sig 5 fina par Bolivianska fjärilar (det har de lovat) som jag kan köpa alla eller några stycken av om jag vill. Då köper jag nog förmodligen lite tetror också så kommer bilder på det. Ska lägga upp lite bilder på scalarena nu. De verkar trivas! de är i alla fall nyfikna och allärta när de ska få mat

                Kommentar

                • Nitra98
                  • June 2005
                  • 1987

                  #9
                  Ursprungligen postat av Zeni
                  Scalarerna jag har verkar vara ett par (hona och hane) men är inte riktigt säker. Kan man se om det är en hona resp hane bara genom att kolla på fisken eller måste man vänta till de leker? de är rätt svåra att se skillnad på va?
                  Du får nog vänta tills de leker innan du ser skillnad på kön.. Fast om de inte har lekt än så är de nog inget etablerat par, så då skulle jag skynda mig att köpa några fler att fylla ut med om jag var du!
                  Min zoon

                  Kommentar

                  • solbacka
                    • January 2004
                    • 3952

                    #10
                    Vilken sorts skalare har du? Jag hade också haft fler.
                    Jag har 5 peruskalare och 1 vanlig grå. Den grå och en av peru har bildat par och lagt rom 3 gånger men tyvärr äter de eller någon annan upp de på natten...
                    350l Diskus 275l SA växt
                    100l tanganynika
                    Min dagbok Mina bilder
                    Min alldeles egna zoon

                    Kommentar

                    • Zeni
                      • December 2004
                      • 141

                      #11
                      hehe! Lade precis in bilder på dem på zoonen:


                      det är nog den vanliga gråa jag har.. hur ser peruarna ut?

                      Kommentar

                      • solbacka
                        • January 2004
                        • 3952

                        #12
                        Ursprungligen postat av Zeni
                        det är nog den vanliga gråa jag har.. hur ser peruarna ut?
                        Första bilden en av mina peru den andra min vanliga grå.
                        Peru har högre, smalare fenor. Lite mer uppnäsa? kanske...
                        Bifogade filer
                        350l Diskus 275l SA växt
                        100l tanganynika
                        Min dagbok Mina bilder
                        Min alldeles egna zoon

                        Kommentar

                        • Zeni
                          • December 2004
                          • 141

                          #13
                          Okej fina som bara den tycker jag. får skynda mig att köpa några fler scalarer innan dessa jag har leker.. tror inte mina har gjort det än, fast vet inte det är min fars scalarer så jag har inte engagerat mig så mycket i dem förrän nu.

                          Kommentar

                          • solbacka
                            • January 2004
                            • 3952

                            #14
                            När mina 2 leker så håller de de andra skalarerna borta i andra änden av akvariet.. De blir som tokiga . Fast de glömmer ibland att det finns fler fiskar än skalarekompisarna som är sugna på rom. Efter leken och när rommen är borta så är alla vänner igen. Lite små puff gruff är det men inte mer än bland andra fiskar. Diskus är 1000 gånger elakare.
                            350l Diskus 275l SA växt
                            100l tanganynika
                            Min dagbok Mina bilder
                            Min alldeles egna zoon

                            Kommentar

                            • Zeni
                              • December 2004
                              • 141

                              #15
                              hehe okej.. tja vi här hemma har alltid köpt ett gäng scalarer och allt eftersom de vuxit så har det dött den ena efter den andra tills det bara varit två kvar. borde ju vara en hona och en hane som jag har tycker man men de har vad jag och pappa vet inte lekt så än är det väl inga problem att skaffa fler skulle jag tro. Ska ta mig en vända förbi akvarieaffären i morgon.

                              Ska jag leta efter några som redan är par eller kan man köpa några som ej parat ihop i par än?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...