Tips på biotop

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Guest

    #16
    Ursprungligen postat av Lene
    Öh, jag skrev ju att Pleco nog inte är någon höjdare, men jag skrev ett förskräckligt långt inlägg där, så jag förstår om man inte orkade lusläsa hela inlägget...
    Det där med att apistogrammas äter alger läste jag i Ciklidboken, men i vilken omfattning vet jag inte. Nu när jag kommer ha 275l istället för 150 så blir det nog någon ancistrus och så ett gäng pansarmalar, då finns det förhoppningsvis utrymme för cikliderna att ha gömställen för sina eventuella yngel ändå så att ancistrusen inte käkar upp dem.

    Biflod till amazonas, med pH runt 8? Det blir väl svårt att hitta? Vad jag har stött på hittills så verkar det som om nästan alla Sydamerikanska arter ska ha ett pH under 7 iaf. I Centralamerika är det ju mer basiskt, men då är det ju inte amazonas.
    Hmm ok läste igenom tråden idag....var väl lite trött igår

    Det kan la hända att apistogramma arter tar en tugga ibland av algerna men det gör dom inte till algätare, de lever mest på kräftdjur...

    Jag tror du kan vara lugn ancistrusarna är inte så på äggen även om dom skulle smaska på dom om de fick chansen.

    Centralamerika har oftast högt ph ja men det finns många floder i amazonas som har högt ph med tex runt anderna i peru kan man hitta riktigt höga ph-värde vissa tider om året. ex rio san alejandro, fast jag får nog bredda mig lite och ta fiskar från andra floder också med liknande vatten

    Kommentar

    • Lene
      • December 2006
      • 56

      #17
      Mm, det skulle nog inte bli många olika arter om man bara tog en enda flod i Sydamerika. Alltså, givetvis finns det massor av arter i varje flod därborta, men jag menar, det finns ju ändå inte oändligt med fiskutbud här i våra affärer. Jag funderade också ett tag (väldigt kort tag, typ tre minuter) på att välja ut något enstaka vattendrag i SA och bara ha arter därfifrån. Hade ju varit grymt coolt, men man blir så ruskigt begränsad. Om man har Malawiciklider är det ju betydligt lättare att säga att man bara ska ha arter från samma sjö, men ändå finns det ju mängder av Malawiciklider som aldrig nånsin skulle råka på varann naturligt i sjön eftersom de lever i olika delar av den.

      Kommentar

      • gladys
        • March 2005
        • 1962

        #18
        På senare tid har jag blivit mer och mer intresserad av Sorgmanteltetror.
        Dom är naturligt vackra (inte pråliga) + att dom är fredliga och roliga att titta på.


        Lägg till några Corydoras och en algätande mal t.ex Ancistrus.

        Så kommer det bli i mitt 100 liters iaf.
        Senast redigerad av gladys; 02 January 2007, 17:39.
        Quidquid latine dictum sit, altum viditur

        Kommentar

        Arbetssätt...