Tips på biotop

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lene
    • December 2006
    • 56

    Tips på biotop

    Hej!

    Vi köpte vårt första akvarium i somras (320 liter, om jag inte minns fel). Innan dess var jag, till skillnad från min man, inte sådär överdrivet intresserad av akvariefiskar och akvarieskötsel. Men på typ en vecka, utan att jag knappt var medveten om det själv, hade jag blivit helt såld åt denna nya hobby. Nu var ju förstås det här akvariet redan "paxat" åt min man, och han har malawiciklider i det. Under de senaste veckorna har 4 av honorna fått yngel, så vi köpte ett 54 liters att ha ynglena i - och det gjorde knappast mitt intresse för fiskarna mindre när man jättesmidigt kan studera hur alla små yngel växer så det knakar! Så nu har vi planerat att köpa ett eget akvarium åt mig någongång i vinter/till våren, ca 150 liters. Då kommer frågan: vad ska jag satsa på att efterlikna för biotop??

    Dilemmat: jag vill gärna ha relativt mycket växter, men ändå fiskar som är färgglada, inte för stora och inte med för trist beteende. Många av malawicikliderna tycker jag är supersnygga och det är jättekul att de t.ex. gräver gropar i sanden och inte bara simmar omkring och är "tråkiga", men ändå inte är aggressiva och anfaller varandra. Det finns ju massor av fina arter att välja på från Malawisjön, men grejen är ju att det inte finns särskilt mycket växter i deras naturliga biotop - och det är ju en av finesserna, att försöka efterlika de naturliga förutsättningarna så bra som möjligt.

    Alltså: har ni några tips på vad jag ska välja för fiskar som uppfyller följande:
    -Fina färger
    -Roligt/varierande, men inte för aggressivt, beteende
    -Lever bland växter (utan att gräva upp dem eller tugga sönder dem allt för mycket)
    -Så pass små att man kan ha 3 olika arter på totalt ca 10 fiskar i ett 150 liters-akvarium (t.ex 3 fiskar av en art, 3 av en annan och 4 av en tredje art)

    /Lene - nyvunnen akvariefantast
  • Erik Åhlander
    • January 2006
    • 1881

    #2
    Du verkar redan veta ganska väl vad du vill ha. Det är bra. Sök med Google på "aquascaping" eller "Amano" efter bilder om du vill ha inspiration.

    Enklast blir livet om man väljer fiskar och växter som tycker om ditt kranvatten så att du inte behöver mixtra med vattenkemin. Om ditt kranvatten är mjukt: satsa på regnskogsbäcken med svartvatten (världsdel spelar egentligen ingen roll - de flesta vanliga akvariefiskar lever ändå inte tillsammans i naturen).

    Är vattnet hårt så finns, förutom biotoperna i de stora afrikanska sjöarna, bl a ungfödare och cichlider från Centralamerika (fast de flesta cichlider där blir stora och gräver) samt fiskar från Lake Inle i Myanmar.

    För att hitta matchande växter kan man leta i Tropicas katalog

    Kommentar

    • Lene
      • December 2006
      • 56

      #3
      Jo, jag vet väl ungefär vad jag vill ha, men har lite svårt att hitta arter som passar in på beskrivningen. Är inte så påläst på olika arter (än), men här verkar ju finnas mängder med akvarister, så jag tänkte om nån direkt - utifrån mina önskemål - råkade komma på någon biotop som har precis sådana fiskar.

      Är ganska sugen på att pröva sydamerikansk svartvattensbiotop men hade av nån anledning fått för mig att cikliderna där är för stora för ett 150-liters, men nyss hittade jag en del dvärgciklider (här på zoopet) som verkar funka, så det löser sig väl.
      Senast redigerad av Lene; 09 December 2006, 22:58.

      Kommentar

      • Lene
        • December 2006
        • 56

        #4
        Apropå vattnet så har vi jättemjukt vatten här. I princip inga karbonater alls, och en aning surt, så sydamerika hade ju passat bra i det avseendet. Å andra sidan hade det ju alltid varit praktiskt att ha Malawi till att börja med eftersom jag då kan börja med några av våra yngel (över 30 stycken) när de vuxit till sig. Finns väl alltid någon växt man kan ha även i en Malawibiotop (anubias eller nåt sånt), men sydamerika lockar mer och mer...

        Kommentar

        • Lene
          • December 2006
          • 56

          #5
          Ingen annan som har något bra tips på roliga, färggranna fiskar som trivs bland växter??

          Kommentar

          • solbacka
            • January 2004
            • 3952

            #6
            Jag gillar sydamerika, titta gärna på mitt 275l. Där finns tips på växter också. Jag tyckte det var svårt att hitta SA växter, de flesta kommer från asien. Tips på fiskar är t.ex. tetror finns massor av fina. Fjärilciklid och kakaduaciklid kan du ju ha i ett 150l.
            350l Diskus 275l SA växt
            100l tanganynika
            Min dagbok Mina bilder
            Min alldeles egna zoon

            Kommentar

            • Lene
              • December 2006
              • 56

              #7
              Det blir Sydamerika

              Nu har jag haft lite mer tid att kolla igenom olika arter och biotoper lite bättre, och mest troligt så blir det en sydamerikansk biotop jag riktar in mig på. Kakaduacikliden, som "solbacka" tipsade om (tackar), är ju otroligt fin och verkar inte särskilt krånglig att hålla heller. Det blir nog den och antingen någon till dvärgciklidart eller ett stim med kardinaltetror, och så borde jag väl ha någon mal (får väl bli ett gäng corydoras).

              Vad det blir för växter får jag väl fundera över hela julen... Finns ju en del att välja mellan.

              Kommentar

              • Henrik_von_Jyndevad
                • January 2006
                • 272

                #8
                Fjärilciklid är nog en av de vanligaste ciklider man hittar i ett akvarium. Anledningen till detta är att fisken är liten (kan få dem att leka i 54l). Till 54 liter vatten brukar det vara svårt att hitta någon riktig intressant fisk men fjärilciklid sticker ut ur mängden! I ditt 150L kan du utan problem ha några par fjärilciklider. Det vanligaste problemet när man vill ha ciklider är de stora revir de bildar och hur utsatta eventuella andra fiskar skulle vara då, men detta problem existerar inte med denna fisk! O glöm inte att den är yngelvårdande och inte gör som ungfödande fiskar som i stort sett vänder sig om direkt och slukar sina ungar efter de "ploppat" ut.

                http://web.telia.com/~u51004979/fjerilsciklid.jpg (kolla även färgerna på denna vackra fisk)
                ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

                Ett stimm kardinaltetror (som är mer röda än Neotetror) på kanske (ca)15st hade varit fint!



                ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

                Scalarer är trots sin brist på färg väldigt intressanta och tillsammans med tetror nästan ett måste för ett Sydamerikanskt biotopsakvarium. Ca 4-5st skulle passa fint.


                ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
                När det gäller malar ("dammsugare") är Pansarmalar alltid uppskattade, dessa fiskar kräver dock att inte underlaget är för grovt för att trivas (gärna <3mm).

                ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
                Mot alger finns det en väldigt vacker mal som heter Peckoltia pulcher (Pleco). De flesta som köper "algätare" till sina 54L kar upptäcker plötsligt att lilla gulliga "Sugar-Nisse" har blivit 20cm lång vilket är på tok för stort för 54L.
                Peckoltia pulcher blir dock bara strax under 10cm vilket innebär att du kan ha en hel liten grupp i ditt 150L och t.o.m. kanske få dem att leka.
                Är bara tvungen att tillägga att har man riktigt små akvarien så är Otocinclus starkt att rekomendera!

                http://www.association-discus-passio...iides/l168.jpg (Pleco)

                http://www.wetwebmedia.com/Catfishes...nclus_U1AQ.jpg (Otocinclus)
                ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

                Om du söker lite mer vid ytan kan jag direkt rekomendera Carnegiella Strigata (Bilbuk) som är väldigt cool om jag får uttrycka mig med egna ord.


                ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

                Sammanfattning:

                Bilbuk (Ytfisk)
                Scalaré (Övre/mitt -fisk)
                Kardinaltetra (Mitt-fisk)
                Fjärilciklid (Nedre mittsektionen)
                Pansarmal (Bottenfisk)
                Pleco (Allround)

                ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
                # Apistogramma-släktet tycker jag du ska ta en närmre titt på.
                # Någon form för flytväxt (t.ex. Andmat http://www.hlasek.com/foto/lemna_minor_6537.jpg) och svärdsplanta (Echinodorus)http://koti.phnet.fi/jarkki/kasvit/M...%20osiris).jpg är ett måste!
                ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
                ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
                ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

                Hoppas jag var till någon hjälp eller inspiritation!

                MVH Henrik
                Senast redigerad av Henrik_von_Jyndevad; 17 December 2006, 23:05.
                MVH Henrik

                Kommentar

                • Lene
                  • December 2006
                  • 56

                  #9
                  Tack för tipsen!

                  Sammanfattning:

                  Bilbuk (Ytfisk)
                  Scalaré (Övre/mitt -fisk)
                  Kardinaltetra (Mitt-fisk)
                  Fjärilciklid (Nedre mittsektionen)
                  Pansarmal (Bottenfisk)
                  Pleco (Allround)

                  ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
                  # Apistogramma-släktet tycker jag du ska ta en närmre titt på.
                  # Någon form för flytväxt (t.ex. Andmat

                  Hoppas jag var till någon hjälp eller inspiritation!

                  MVH Henrik
                  Jajamen, tackar. Flera av de arter du nämnde har jag funderat på att skaffa - dock inte Bilbuk...

                  Lite kommentarer till dina förslag:
                  Var i fiskaffären i lördags och kikade en massa på olika fiskar (och min man köpte några "hongi"-ciklider till Malawiakvariet) och fjärilscikliden ligger bra till, men det fanns flera olika dvärgciklider (särskilt Apistogramma-arter) som jag gillade skarpt. Bilbukar fanns också, men ärligt talat, jag tyckte att de mest såg ut som döda nattfjärilar som flöt omkring... Helt klart annorlunda, och det kan ju vara kul, men som sagt inget för mig. Inte något annat tips på någon art som lever vid ytan? Verkar vara svårt att hitta. Å andra sidan så vet jag inte om nivåanvisningarna alltid stämmer i akvarier; i vårt Malawiakvarium verkar flera arter simma lite överallt på alla nivåer fast de är mitten-botten-levande.

                  Skalarer är jättesnygga, men det kanske får bli ett senare projekt (om jag kan låta bli att falla för dem nu till det här akvariet). Kanske blir skalarer om jag ledsnar på apistogramma. Det var så svårt att välja bara en dvärgciklid, så det får nog bli minst två olika dvärgciklidarter och så tetror. Har inte valt än mellan kardinal- eller neontetror - kardinaltetrorna har ju helt klart starkare färger, men med tanke på att de både är känsligare och dyrare än neontetrorna så är det svårt att välja. Även neontetror gör sig ju grymt bra eftersom de också alltid simmar i stim och förstärker färgerna på det sättet.

                  Pansarmal (corydoras): jepp! Läste för några dagar sen i Ciklidboken att man inte ska ha några malar alls tillsammans med apistogramma (malarna äter upp rom och yngel), men enligt min akvariehandlare går det fint med pansarmalar, så det får bli ett gäng sådana. Pleco är däremot kanske inte någon höjdare om man vill ha yngel, och den kanske inte heller behövs eftersom apistogrammas själva äter alger.

                  Andmat! Jättebra tips! Är än så länge väldigt "opåläst" angående växter. Är väl i stort sett bara Anubias jag har koll på. Tack för alla olika länkar.
                  Senast redigerad av Lene; 18 December 2006, 20:46.

                  Kommentar

                  • Erik Åhlander
                    • January 2006
                    • 1881

                    #10
                    Ursprungligen postat av Lene
                    Inte något annat tips på någon art som lever vid ytan? Verkar vara svårt att hitta.

                    Andmat! Jättebra tips!
                    Stänktetra Copella arnoldi

                    Det finns många trevliga flytväxter. Riccia, Salvinia. Andmat däremot växer ohämmat och går inte att styra. Nästan hopplöst att få bort igen. Endast bra tillsammans med växtätande fiskar (som foder).

                    Kommentar

                    • [xstream]
                      • March 2006
                      • 520

                      #11
                      Jag orkar inte läsa igenom hela tråden men om det inte redan kommit upp vill jag tipsa om centralamerikanska dvärgciklider.
                      720L Malawi-biotop

                      Kommentar

                      • Erik Åhlander
                        • January 2006
                        • 1881

                        #12
                        Ursprungligen postat av [xstream]
                        Jag orkar inte läsa igenom hela tråden men om det inte redan kommit upp vill jag tipsa om centralamerikanska dvärgciklider.
                        Neetroplus nematopus? Finns det fler?

                        Kommentar

                        • Lene
                          • December 2006
                          • 56

                          #13
                          Whohooo!

                          Ojoj, vilken rolig nyhet jag fick ikväll! Ska åka och hälsa på min brorsas familj, som bor 50 mil från oss, om ett par veckor. Så min man ringde dit för att höra om min bror har startat sitt gamla 275 liters-akvarium igen, och om de i så fall var intresserade av att få lite olika Malawiyngel från oss. Nä, det var de inte. Brorsan planerar att köpa ett nytt, större akvarium (och då satsa på Sydamerika), för det gamla var ganska repigt, så han frågade om vi istället ville ta över det gamla. Givetvis! Whohoo, så nu kommer jag få 275 liter till mitt förfogande istället för det planerade ca 100-150 liter Inget dåligt mellandagsrea-kap! Hellre ett lite repigt tvåhundrasjuttiofemliterskar än ett sprillans nytt hundrafemtiliterskar.

                          Med andra ord, de gamla begränsningarna gäller inte längre, och jag kan nog ha både skalarer, några dvärgciklidarter, tetror och pansarmalar
                          Senast redigerad av Lene; 28 December 2006, 23:02.

                          Kommentar

                          • Guest

                            #14
                            skall du verkligen ha plecos i där är det inte bättre med tex ancistrus....har aldrig hört att apistogramma arter käkar alger.

                            du skall alltså ha ett kar med sydamerikanska ciklider, jag är själv inne på att skaffa något liknande fast mer specifikt, tex fiskar från någon biflod i amazonas som gärna lever i ett högre ph (runt 8)

                            Kommentar

                            • Lene
                              • December 2006
                              • 56

                              #15
                              Ursprungligen postat av Lutt
                              skall du verkligen ha plecos i där är det inte bättre med tex ancistrus....har aldrig hört att apistogramma arter käkar alger.

                              du skall alltså ha ett kar med sydamerikanska ciklider, jag är själv inne på att skaffa något liknande fast mer specifikt, tex fiskar från någon biflod i amazonas som gärna lever i ett högre ph (runt 8)
                              Öh, jag skrev ju att Pleco nog inte är någon höjdare, men jag skrev ett förskräckligt långt inlägg där, så jag förstår om man inte orkade lusläsa hela inlägget...
                              Det där med att apistogrammas äter alger läste jag i Ciklidboken, men i vilken omfattning vet jag inte. Nu när jag kommer ha 275l istället för 150 så blir det nog någon ancistrus och så ett gäng pansarmalar, då finns det förhoppningsvis utrymme för cikliderna att ha gömställen för sina eventuella yngel ändå så att ancistrusen inte käkar upp dem.

                              Biflod till amazonas, med pH runt 8? Det blir väl svårt att hitta? Vad jag har stött på hittills så verkar det som om nästan alla Sydamerikanska arter ska ha ett pH under 7 iaf. I Centralamerika är det ju mer basiskt, men då är det ju inte amazonas.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...