Fiskar till 180 liters

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Didido
    • March 2006
    • 41

    Fiskar till 180 liters

    Fick igår en oväntad present av min m2b, ett 180 liters akvarium! *glad*
    Jag ska ta det lilla lugna denna gången och verkligen planera hur det ska se ut och vilka fiskar som ska vara i.
    I vårt lilla akvarium (30-liter) har vi idag:

    9 neontetror
    4 platys (1 hane, 3 honor)
    2 amanoräkor
    2 guldalgätare
    2 fläckiga pansarmalar

    Tanken är att alla fiskarna utom eventuellt neontetrorna och räkorna ska få följa med till det nya stora. Kommer då att utöka antalet pansarmalar och eventuellt platysarna. Det lilla akvariet hade jag sen planerat att göra att räkakvarium av, förutom att neontetrorna är kvar där (om det nu går).

    Vilka andra fiskar passar med dem jag har idag? De ska gärna vara roliga och/eller vackra att titta på, sen får de gärna vara lätta att hålla.
    Går det att utöka antalet pansarmalar eller det bli för trångt på botten med både pansarmalarna och guldalgätarna?
    Har inte kunnat hitta guldalgätarna i sökfunktionen (de har kanske nåt annat namn), men jag har märkt att de är rätt så revirhävdande så de ska jag inte ha fler av... eller?

    Kom gärna med lite tips och idéer, längre fram kommer jag nog att tracka "inrednings" och "skaldjurs" forumen med!
    ~ Jag är inte bara dum, jag är blond också ~
  • mmm
    • June 2004
    • 901

    #2
    Guldalgätare är säkert guldancistrus. Om det är det, så ska du nog se till att det inte är två hanar då de kan vara bråkiga med varandra. (Hanarna får borst på huvudet när de är runt 6 cm stora).

    Pansarmalarna vill helst vara i stim, så minst 6 st tycker jag du ska ha, men du kan ha ännu fler (beroende på sällskapet förstås). Jag tycker du ska flytta över tetrorna också till det nya karet, 30 liter är i minsta laget för dem.

    Vill du ha någon rolig fisk så tycker jag absolut att du ska komplettera med någon dvärgciklid, det finns många att välja på. En som jag tycker är väldigt trevlig är boliviansk fjärilsciklid vilka du skulle kunna ha 2 eller 3 par av.


    Annars finns det många fina Apistogramma-arter som du skulle kunna välja en av.
    Senast redigerad av mmm; 26 June 2006, 13:08.
    /Mattias

    Kommentar

    • solbacka
      • January 2004
      • 3952

      #3
      Jag tror att gulagätaren är kinesisk algätare, mycket vanligt att man blir pålurad en sådan fisk. Är agressiv och sur håller undan alla andra fiskar från sitt revir. Har hört att den t.o.m. har get sig på och dödat scalare...
      350l Diskus 275l SA växt
      100l tanganynika
      Min dagbok Mina bilder
      Min alldeles egna zoon

      Kommentar

      • Didido
        • March 2006
        • 41

        #4
        En av guldalgätarna är lite större än den andra, den "jagar" liksom den lilla (och ibland de andra fiskarna om de kommer för nära). Men den slutar rätt snabbt, bara den andra flyttar på sig så är det inga problem... Än så länge iaf.

        Så 30-litern är för litet för neontetrorna... Vad trist, tänkte att det skulle vara skoj med nåt som simmar runt i det blivande fiskakvariet (som inte äter för många av eventuella räkbebisar). Nåt tips, eller det är "bara" kampfiskar som trivs i så pass små akvarium?

        Länkarna med fiskarna var fina, speciellt den gula... Cool! Tar tacksamt emot fler tips!
        ~ Jag är inte bara dum, jag är blond också ~

        Kommentar

        • mmm
          • June 2004
          • 901

          #5
          Guldancistrus:

          Kinesisk algätare:


          Det kanske kan fungera med tetrorna i ditt 30 liters, annars kanske du kan ha guppy (finns även en variant som heter Endlers guppy som jag tror fungerar bättre i ett litet kar) eller kardinalfisk där.

          Vad menar du med speciellt den gula, är det min andra bild? Båda länkarna visar samma fisk, men jag tycker bilden här på ZooPet är ganska dålig så jag la in en länk som visar en av mina egna bol. fjärilar.
          /Mattias

          Kommentar

          • Didido
            • March 2006
            • 41

            #6
            Mina guldalgätare liknar mest bilden på kinesisk algätare, kroppsmässigt då. Rent färgmässigt så är de då typ ljusljus gula/beiga, lite åt albinohållet fast ändå inte... Svårt att förklara.

            Jag trodde det var samma art som du visade fast i olika färger... den ena var ju grå och den andra gul. Är jag helt ute och snurrar? *skratt*

            Akvariet är nu på plats (det krävdes en hel del ommöblering i hemmet), det är sååå fint ett Juwel Rio 180 svart. Imorgon ska vi ut och kolla på lite sand och sånt... Måste dessutom surfa lite på akvarier då jag inte har så bra koll på hur man får det att se snyggt ut.
            ~ Jag är inte bara dum, jag är blond också ~

            Kommentar

            • mmm
              • June 2004
              • 901

              #7
              Finns väl en albinoform av kinesisk algätare också, så det är säkert den. Den verkar som sagt kallas guldalgätare, blir stor (28 cm) och ganska elak. Så det är kanske ingen direkt rolig fisk att ha.

              Tror inte det finns några olika färgvarianter av bol. fjäril. Men de kan bli lite gråaktiga ifall de t.ex. är stressade. Annars har de en ganska ljusbeige grundfärg, ev. med en lite gulaktig buk.

              Så kul att du gillar akvariet, det blir nog väldigt fint när det är färdigt. Köp gärna sand eller finkornigt grus eftersom du har pansarmalar, finns lite olika färger att välja mellan. (Ja, att få det att se snyggt ut är inte det lättaste. )
              /Mattias

              Kommentar

              • Didido
                • March 2006
                • 41

                #8
                Jag har köpt rådasand idag, två olika storlekar 0,8-1,2 mm och 1,2-2 mm. Köpte också 8 växter (kommer nog behöva fler) och en mangroverot. Har fyllt på åbäket med vatten nu och väntar på att det ska lägga sig. Har satt fast en blå bakgrund med, men hur det kommer att se ut vet jag inte än... Dimma. *skratt*

                Så mmm: har du fler tips på fiskar? (eller någon annan för den delen) M2B vill gärna ha scalarer, enligt zoopet är akvariet för litet men i flera djuraffärer så går det enligt deras "infolappar".
                ~ Jag är inte bara dum, jag är blond också ~

                Kommentar

                • mmm
                  • June 2004
                  • 901

                  #9
                  Låter bra med akvariet, blir nog fint.

                  Lite osäkert med skalarer. Höjdmässigt fungerar ju akvariet eftersom det är 50 cm högt, så det kan gå även om jag inte skulle rekommendera det . Men ska man ha skalarer tycker jag man ska ha en grupp, och du kanske inte får plats med så mycket andra än skalarerna då.

                  Jag gillar ju dvärgciklider så du kan ju kolla ifall det finns någon annan du gillar:

                  (En del bilder är dåliga och visar inte riktigt hur de ser ut... Sen finns det så klart många fler dvärgciklid-arter)
                  Har själv Apistogramma Macmasteri vilken jag tycker är en tålig och lättlekt sort. En bild på min första hane:

                  (Honarna blir mycket mindre och gula.)
                  Ev. kan du ha två sorters dvärgciklider, men tänk på att ju fler du stoppar i, ju färre pansarmalar kan du ha eftersom dvärgcikliderna också håller sig till botten.

                  Vill du ha en större ciklid så tror jag blå ciklid skulle kunna fungera:

                  eller någon Biotodoma:


                  Vill du inte ha ciklider, så finns det en del fina guramis och regnbågsfiskar. Men ciklider är roligare .
                  Senast redigerad av mmm; 28 June 2006, 07:45.
                  /Mattias

                  Kommentar

                  • Didido
                    • March 2006
                    • 41

                    #10
                    Hehe... tack så mycket! Ciklider låter så avancerat *skratt* Men någon gång måste man ju våga försöka. Ska ta och kolla runt lite i djuraffärer, det är alltid bra att ha sett dem med.
                    ~ Jag är inte bara dum, jag är blond också ~

                    Kommentar

                    • mmm
                      • June 2004
                      • 901

                      #11
                      Mmm, förstår att du tycker det låter avancerat, men det finns många lätta ciklidsorter. Dessutom så är ju skalaren en ciklid . Problemet är väl att det inte brukar finnas så många olika sorter i de flesta affärer. (Sen så finns också risken att du bara vill ha ciklider i fortsättningen .)
                      /Mattias

                      Kommentar

                      • Björken
                        • November 2005
                        • 1174

                        #12
                        Angående scalarer i 180 liter så har jag erfarenhet av det. Köpte några utan att ha en aning om hur mycket plats dessa fiskar behöver. Jag har kommit fram till att 180 liter är för litet för dem, dels för att de behöver mer plats för att må bra, dels för att det inte ser snyggt ut med för stora fiskar i ett ganska litet akvarium. Bara min synpunkt......

                        / Maria

                        Kommentar

                        Arbetssätt...