Funkar den här kombinationen?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tastyfish
    • February 2005
    • 1761

    #16
    vackra? ja tycker marmorguramisar ser riktigt fula ut .

    däremot har jag en helt annan smak än dom flesta i den här tråden .

    om du inte vill ha aggresioner ska du inreda med mkt gömställen och ha rätt förhållanden för guramisarna (neutralt kanske lite surt och väldigt lugnt vatten). mkt växter hjälper också.. dock är deras färger rätt negativt hjälpande under mobbning då dom syns hela tiden .

    jag skulle inte blandat stimmfiskar och skulle definitivt inte köpt någon väldigt pigg, alert fisk som barb eller rasbora.. försök hitta lugna fiskar att hålla däri.. du kan testa med aktiva fiskar med guramisar (dom flesta håller dom så) men dom agerar som ett stressmoment..

    ja skulle satsat på lite strömt och rasboror + en massa botior i det karet.. kanske eventuellt några intressanta malar från asien.

    lycka till . själv ska jag snart göra om mitt 110liters till ett betta akvarium
    Min Zoon 250l Terrarium 250l Akvarium
    Phelsuma Madagascariensis Kochi 1.1
    Måste skaffa mig fler djur!

    Kommentar

    • zeugma
      • January 2006
      • 17

      #17
      Ursprungligen postat av Opus
      Jag tycker altså du kan ha bara 4 marmorgurami (även om det är MYCKET frestande att ha fler av denna vackra fisk) ett helt gjäng kilfläckar, 1 ancistrus, 6 siamesiska algätare och/eller kuhlii - ål som Lenmar sa, helt ortoligt roliga fiskar....när man kan se dom, oftast under matning
      Är inte detta lite väl mycket för ett 240L?

      Om man räknar på cm=liter blir det ungefär 165L innan kilfläckarna,
      vilket lämnar ett utrymme för 15 sådana. (Då räknade jag inte alls med kuhlii.) Nu är ju detta sätt att räkna ett väldigt trubbigt instrument, men borde man inte hellre gå i underkant än maxa?

      Mvh. Johan

      Kommentar

      • Tastyfish
        • February 2005
        • 1761

        #18
        en regel är att på stimmfiskar kan du räkna mindre cm per liter på dom eftersom dom just inte äter så mycket och är så aktiva osv.

        jag vill inte verka som en besserwisser... jag vill bara att ditt kar ska funka bra , mitt kar funkar halvt.. jag har en aggresiv m.parkinsonii i mitt kar som ja ska göra mig av med bara.
        Min Zoon 250l Terrarium 250l Akvarium
        Phelsuma Madagascariensis Kochi 1.1
        Måste skaffa mig fler djur!

        Kommentar

        • Opus
          • January 2006
          • 1014

          #19
          Ursprungligen postat av zeugma
          Är inte detta lite väl mycket för ett 240L?

          Om man räknar på cm=liter blir det ungefär 165L innan kilfläckarna,
          vilket lämnar ett utrymme för 15 sådana. (Då räknade jag inte alls med kuhlii.) Nu är ju detta sätt att räkna ett väldigt trubbigt instrument, men borde man inte hellre gå i underkant än maxa?

          Mvh. Johan
          Som sagt Johan, lite trubigt instrument och Tastyfish sa värför Men bra att ha sånna instrument ändå.

          Jag kan självklart ha fel men jag tror/tycker det är värre om man blandar många olika arter. I det här rätt stora akvariet vill Elina ha 4 arter som dessutom finns i samma världsdel, så jag tycker inte att det är för mycket fisk.

          Hoppas inte den stora akvarieguden blir arg på mig, om jag har fel.
          Vescere bracis meis!

          Kommentar

          • zeugma
            • January 2006
            • 17

            #20
            Ursprungligen postat av Opus
            Hoppas inte den stora akvarieguden blir arg på mig, om jag har fel.
            Du klarar dig nog undan en förbannelse.

            Jag visste inte att man kunde räkna mindre på stimfisk.

            Mvh. Johan

            Kommentar

            • Tastyfish
              • February 2005
              • 1761

              #21
              men det kan man! man lär sig nytt varje dag
              Min Zoon 250l Terrarium 250l Akvarium
              Phelsuma Madagascariensis Kochi 1.1
              Måste skaffa mig fler djur!

              Kommentar

              • Elina
                • February 2005
                • 128

                #22
                Ville bara säga att jag har köpt 3 st siameser nu, dom är så himla söta min lilla "städpatrull"

                Tyvärr hade dom inga kilfläckar inne, men det kanske skulle komma på måndag *hoppas*

                Ska försöka ta nån nyare bild på karet snart, så ni kan se hur det ser ut

                Kommentar

                • Elina
                  • February 2005
                  • 128

                  #23
                  Nu börjar det likna nåt iaf.... är inte riktigt nöjd med inredningen än, men jag låter det växa fram allt eftersom.... Funderar på lite fler växter, om det inte blir för trångt :P


                  Här finns bilder iaf:




                  Tänkte även passa på att säga att jag köpt 11st (fick med 1 extra på löpet när jag köpte 10) kilfläcksrasbora också!
                  Dom är jättefina och första dagen när dom kom i akvariet började dom ha lekbetéende. Dom simmade uppochner under "grenarna" på min rot och liksom skakade... sen kom hanen och simmade på ryggen på honan när hon var uppochner och försökte slingra sin stjärtfena om hennes, såg det ut som... Såg tyvärr ingen rom, men det var himla intressant att se och skitkul att få vara med om!

                  Kommentar

                  • Cold
                    • March 2006
                    • 1127

                    #24
                    Jag har:
                    2mosaik guramis
                    2siamesiska algätare(en dog under bytet till ett nytt:/)
                    1guld algätare
                    4sorgmanteltetror
                    5zebrafiskar
                    1pelco
                    ^_^
                    540 L Modell större - 100 L Guppy uppfödning + Fjäril - 30L Släkt för tillfälle - 10L Räkor

                    Kommentar

                    Arbetssätt...