Funkar den här kombinationen?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Elina
    • February 2005
    • 128

    Funkar den här kombinationen?

    Startade upp ett 240-liters för ca 3 månader sedan.
    Dom fiskar som simmar där just nu är 4 marmorgurami och en ancistrus.
    Har kollat runt lite här på zoopet och skulle vilja försöka hålla mig till asien tema...

    6 gurami (tänker köpa 2 till mao)
    10 kilfläcksrasbora
    1 ancistrus
    4 siamesiska algätare

    Funkar dessa fiskar ihop? Blir det för trångt i karet?

    MVH //Elina
  • alcar
    • April 2005
    • 1398

    #2
    jag det tycker jag verkar som en bra kombitaion
    mvh alexander
    min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=516459

    Kommentar

    • Nils Holmström
      • November 2004
      • 2195

      #3
      Låter som en jättebra kombination tycker jag.
      222 liter Malawi

      Kommentar

      • Tastyfish
        • February 2005
        • 1761

        #4
        problem blir om det blir aggresioner mellan guramisar (händer väldigt mkt har jag märkt efter att ha praoat på en akvariebutik i en vecka).
        och om guramisarna är för stora i förhållande till kilfläckarna kan dom bli uppätna. men ja antar att du tänkt på båda dom sakerna och förövrigt verkar det som en bra kombination.
        Min Zoon 250l Terrarium 250l Akvarium
        Phelsuma Madagascariensis Kochi 1.1
        Måste skaffa mig fler djur!

        Kommentar

        • Lenmar
          • February 2004
          • 6154

          #5
          Låter som en väl genomtänkt kombination!! Riktigt tjusigt och helt asienriktigt!! I ett så stort akvarium så kanske man kan uppleva att guramisarna håller sig i övre vattenskiktet så du skulle ju kunna ha något på botten, t ex kuhliålar, striatabotior ellerdvärgbotia kanske? Fast det är helt upp till dig, det ser bra ut som du tänkt oxå!
          Goa hälsningar, Maria Min hemsida
          Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

          Kommentar

          • Elina
            • February 2005
            • 128

            #6
            Först och främst vill jag tacka för alla svar!
            Det ska bli så himla kul att börja fylla på fiskbeståndet! Får lust att åka och handla med det samma!

            Ursprungligen postat av Lenmar
            Låter som en väl genomtänkt kombination!! Riktigt tjusigt och helt asienriktigt!! I ett så stort akvarium så kanske man kan uppleva att guramisarna håller sig i övre vattenskiktet så du skulle ju kunna ha något på botten, t ex kuhliålar, striatabotior ellerdvärgbotia kanske? Fast det är helt upp till dig, det ser bra ut som du tänkt oxå!
            Jo, det kan nog stämma lite det där med att guramisarna gärna håller till i övre skiktet, men jag tycker dom fyller ut karet ganska bra faktiskt.
            Jag har ändå funderat lite på nån "bottenfisk" som även kan fungera lite som personlig städare .

            Hur är kilfläckarna då? Håller dom sig hyfsat i mellanskiktet? Vill ju inte att det ska bli för trångt i den övre delen, utan liv i hela karet!


            Tack än en gång för alla positiva svar! *lycklig akvarieägare*

            Kommentar

            • Lenmar
              • February 2004
              • 6154

              #7
              Kilfläckarna är jättebra stimmare som gärna håller sig i mitten, oftast i en klump. Kan nästan se det framför mig. Blir nog kanon!!
              Goa hälsningar, Maria Min hemsida
              Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

              Kommentar

              • Elina
                • February 2005
                • 128

                #8
                Ursprungligen postat av Lenmar
                Kilfläckarna är jättebra stimmare som gärna håller sig i mitten, oftast i en klump. Kan nästan se det framför mig. Blir nog kanon!!
                Ååååh det låter kanon!! Lääängtar! Hoppas det blir bra...

                Ska kika lite på dvärgbotierna "irl" när jag kilar iväg till akvarieaffären. Dom ser så himla fina ut på bild ju!
                Men vet du om dom är svåra? I zoopets artbeskrivning får dom ju 3 av 5 på svårhetsskalan... det räcker för att göra mig nervös som nybörjarakvarist

                Kommentar

                • swetrot
                  • April 2003
                  • 966

                  #9
                  Elina: 10st Klifläckar i 240L kommer att se ganska litet ut. Även om du inte har råd idag, så satsa gärna på ett större stim sådana, 30-50st är inte några stora problem, och det ser grymt läckert ut.

                  Kommentar

                  • Elina
                    • February 2005
                    • 128

                    #10
                    Ursprungligen postat av swetrot
                    Elina: 10st Klifläckar i 240L kommer att se ganska litet ut. Även om du inte har råd idag, så satsa gärna på ett större stim sådana, 30-50st är inte några stora problem, och det ser grymt läckert ut.
                    Men blir det inte för mycket fisk i karet....?
                    Ska ju ha guramisar och siamesiska älgätare också + ev. några dvärgbotior

                    Kommentar

                    • swetrot
                      • April 2003
                      • 966

                      #11
                      Sköter man vattenbytena och matar måttligt så fungerar det ur akvariebalansens synvinkel bra med ett större stim av så små fiskar, även tillsammans med de andra du har. Jag skulle tro att ur belastningssynpunkt så går det nog 20-25 kilfläckar på en siamesisk...

                      Kommentar

                      • Lenmar
                        • February 2004
                        • 6154

                        #12
                        Personligen så hade jag valt kuhliålar på botten. Jag tycker de är riktigt häftiga. Har två feta 12 centimeters i mitt stora 450-liters. Har haft dem i två år nu och jag tycker de är mysiga. Risken finns visserligen att man inte ser dem så ofta men när man ser dem är de lite kul. Rymningsbenägna då förstås kan vara bra att veta.

                        Dvärgbotia vet jag inte hur de är för de har jag aldrig haft. Jag har stått och tittat i akvarieaffären flera gånger men avstått. Vet inte om det är för att jag läst för många trådar här på zoopet om dem. Nu är jag en älskare av pansarmalar så jag har haft dem istället. De är riktigt trevliga. De skulle också funka med din kombination men då pajjar du ju asienstuket.

                        Har du provat att söka igenom gamla trådar på zoopet om dvärgbotia? Vet att det finns en hel del skrivet. Botia Striata har jag fyra stycken. De är också fina men dessvärre romrövare så har man fiskar som lägger ägg så blir det sällan några yngel hos oss. Mina går med mitt blåciklidspar och har knaprade upp rommen sista gången de lekte. Det gillar jag inte. Annars är de fartfyllda och pigga små rackare som ibland gör små avstickar i andra regioner än botten.
                        Goa hälsningar, Maria Min hemsida
                        Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

                        Kommentar

                        • Lenmar
                          • February 2004
                          • 6154

                          #13
                          20 kilfläckar hade jag nog satsat på. 50 stycken tycker jag blir på tok för mycket!
                          Goa hälsningar, Maria Min hemsida
                          Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

                          Kommentar

                          • Linda_A
                            • March 2005
                            • 1479

                            #14
                            Vilken kul tråd. Vet inte om du har läst min som är något under.

                            Jag har samma funderingar som dig i ett akvarium med samma mått (?!, ja i alla fall med samma storlek)

                            Med lite skillnader dock. Plus att jag som Lenmar är dödligt förtjust i corydoras så jag har lite problem med hur jag ska göra där. Vet inte om jag kommer att lyckas hålla mig eller inte.

                            Jag kommer att ha botior(troligen Botia almorhae), kopparbarber, mosaikgurami
                            och siameisk algätare. Det är bäst i alla fall.
                            //Linda

                            Kommentar

                            • Opus
                              • January 2006
                              • 1014

                              #15
                              Håller med om att i ett så här stort akvarium måste du ha massa fisk om du vill ha en stim effekt typ 30 - 50 som swerot sa, samt inte bli fresta till att köp typ 10 tigerbarb för dom kommer garanterat att blanda sig med kilfläcksrasboran.

                              Gurami kan bli otroligt agressiv mot sina artfrender till och med ta död på varandra vilket är otroligt tråkigt, jag tycker marmorgurami är en av dom vackraste fiskar man kan ha men man bör nog bara ha en hane och två - tre honor.

                              Jag tycker altså du kan ha bara 4 marmorgurami (även om det är MYCKET frestande att ha fler av denna vackra fisk) ett helt gjäng kilfläckar, 1 ancistrus, 6 siamesiska algätare och/eller kuhlii - ål som Lenmar sa, helt ortoligt roliga fiskar....när man kan se dom, oftast under matning
                              Vescere bracis meis!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...