vilka fiskar kan man ha med kampfiskar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hannaep
    • July 2011
    • 20

    vilka fiskar kan man ha med kampfiskar?

    Jag har funderat på att köpa kampfiskar men jag vet inte vilka fiskar som man kan ha med dom ... någon som vet?
    Men jag har hört att kampfiskar kan vara ganska tråkiga någon som vet??
    Jag har haft fiskar förut också ... för typ 2 år sedan

    / Hanna 13 år
  • sme_h
    • November 2003
    • 625

    #2
    Väldigt mycket. Gärna mindre fiskar. Sedan finns de de som skulle kunna käka på fenorna som tex tigerbarb men det är nog inte så många. Vad vill du ha?
    1125 Liter SA med Discus, Bolivianska Fjärilar, olika Apistogramma, Rödmunstetror, Corydoras och otocinclus
    http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1853349

    Kommentar

    • KaOl

      #3
      hmm...skulle nog inte säga all sorts tetra går bra, då iallafall serpatetra biter fenorna.

      Vi hade vår med svarta neontetror och corydoras och det gick däremot bra.

      Kommentar

      • Angeliqa
        • July 2011
        • 17

        #4
        Något du INTE får ha är svarta syklop slöjstjärt! Jag har haft flera olika kamphanar och syklop tillsammans men ingen kamphane har tolererat denna söta slöjstjärt.. Det är nog för att dom är svarta, kamphanen misstar slöjstjärten för att vara en rival! :O Så skaffa inte det.. Annars är kampfiskar jätte trevliga och fina, men jag tror att du vet att man aldrig ska ha två hanar i samma akvarie, det slutar nästan altid med att båda dör..

        Kommentar

        • Miliimli
          • March 2010
          • 2457

          #5
          Överlag är inte fiskar med stora fenor så bra att ha med kampfiskar, just pga att de kan ses som rivaler eller så blir den stora fenan helt enkelt för oemotståndlig att bita i Men de flesta andra fiskar borde gå bra, sålänge de har samma krav på ph och temperatur o dyl.

          Någon rasbora skulle kanske vara nåt? Och på bottnen kanske någon dvärgbotia eller kuhliiålarna du redan fått tips om Nu är det här bara fiskar från asien, då jag anser det roligare att försöka ordna en så naturlig "biotop" som möjligt för fiskarna (dvs växter och fiskar som kommer från samma område).
          Men annars så ja, bara fiskarna inte har stora böljande fenor och är något sånär "snälla" borde det gå bra

          Kommentar

          • hannaep
            • July 2011
            • 20

            #6
            Tack för allas svar!! Jag vet inte om jag ska ha en kampfisk för det verkar inte som om det finns så många fiskar som passar ihop med dom .
            Finns det någon annan fisk ni skulle rekomendera?? Svara om ni vill :P

            Kommentar

            • Alexia
              • January 2011
              • 509

              #7
              Ang kuhliål så är inte ens det garanterat. Jag tog över en kampfisk som fått fenorna sönderbitna och blivit rejält mobbad av - en kuhliål.

              Min har fungerat finemang med neontetror, endlers, siamesisk algätare och ancistrus.

              Ska se hur det går med gurami, men det är en chansning..

              Kommentar

              • svea
                • February 2005
                • 2476

                #8
                Min kampfisk lever i god sämja med kolglödstetror. De är jättesöta och verkar inte rädda för honom. Han bryr sej inte om dem. Sen finns det även små körsbärsräkor i samma akvarium. Det funkar oxå. Och en liten ancistrus.
                Jag tycker absolut du ska prova med kampfisk, de är jättetrevliga små rackare. Vackra och sociala och nyfikna. Du kommer inte att ångra dej.

                Mina bilder
                Min zoon

                Kommentar

                • hannaep
                  • July 2011
                  • 20

                  #9
                  Tack svea ! du lädde verkligen mina tankar! Alla hr hjälpt mig jätte mycket nu vet jag exakt vad jag ska ha för fiskar !

                  Kommentar

                  • Jens A.
                    • March 2007
                    • 5026

                    #10
                    Måste säga att kampfiskar inte alls är tråkiga...de är rätt så personliga, och det finns de som t o m har lärt dem göra tricks. Enda som är tråkigt är att de inte lever så hemskt länge.
                    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                    Kommentar

                    Arbetssätt...