På vilket djup lever fiskarna….egentligen ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ken Olofsson
    • November 2006
    • 8014

    På vilket djup lever fiskarna….egentligen ?

    På vilket djup lever fiskarna….egentligen ?

    De flesta kar som folk har hemma ligger på ett djup av 0,3-0,5 meter skulle jag tippa på.
    Några fåtal ligger på 0,6-0,7 meter, och någon tokskalle har nanokar på 0,85 meter djupt….

    Mycket sällan det går över 1 meter iaf.

    Har gluttat på några filmsnuttar från SA-floder på diverse firrar, lite Discus, lite Altum,
    lite tetror, någon jordätare.

    Väldigt svårt att avgöra från dom snuttarna hur djupt vattnet är där dom små liven simmar runt.
    Men jag tycker att det relativt grunt på de flesta snuttar, typ runt 0,3-1,0 meter.

    Så…..är detta en relativt normal nivå akvariefisk tuffar runt på i de Sydamerikanska floderna ?

    Eller är det så att det är ”lättare” att fånga dom med kameran på dessa djup ?

    Eller är det så att mina ögon ”lurar” mig ?

    Är det så att våra kar har ”fel djup” egentligen, eller är det så att våra kar faktiskt
    har ett djup som är hyfsat väl ihop med floden i naturen ?

    Inte för att det spelar mig någon större roll, men vore intressant att veta.

    Som jag försöker säga, det är fram för allt SA som i denna fråga intresserar mig mest.

    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    #2
    Djupet är ungefär två meter i det område man ser på filmen, här;


    Man kan väl tänka sig att det blir typ två meter djupt på ganska många översvämningsställen under dessa perioder. Floden och biflödena i sig har väl djup som varierar kraftigt, men de fiskar som gärna går in i översvämmade områden under vissa perioder kanske håller sig på hyfsat liknande djup även annars.

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Är det så att våra kar har ”fel djup” egentligen, eller är det så att våra kar faktiskt har ett djup som är hyfsat väl ihop med floden i naturen ?
      Ett vanligt fel som många gör är att tro att bara för att det är på ett visst sätt i naturen så är detta det maximala också i akvarium. Visst alla fiskar kräver ett akvarium med en viss höjd men denna höjd har ytterst lite att göra med hur det ser ut i naturen.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        #4
        Här ver det lite mer siffror;

        Det ser ju ut som att de drar sig ner mot iallafall ungefär fem meters djup - om vi pratar Discus nu, och då kan man kanske förmoda att det värdet gäller för en hel del andra arter också...

        Att man gärna väljer höga kar när det handlar om Discus och liknande fiskar är väl att man strävar efter det segment där grenar och dylikt tränger ner genom vattenytan - plus det faktum att karet har en botten som måste täckas av något... och då får bottnen gärna vara så långt ner som möjligt.

        Kommentar

        • Ken Olofsson
          • November 2006
          • 8014

          #5
          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
          Här ver det lite mer siffror;

          Det ser ju ut som att de drar sig ner mot iallafall ungefär fem meters djup - om vi pratar Discus nu, och då kan man kanske förmoda att det värdet gäller för en hel del andra arter också...

          Att man gärna väljer höga kar när det handlar om Discus och liknande fiskar är väl att man strävar efter det segment där grenar och dylikt tränger ner genom vattenytan - plus det faktum att karet har en botten som måste täckas av något... och då får bottnen gärna vara så långt ner som möjligt.

          skummade snabbt igenom länken,,,,,Mellan 1,5-5 meter om jag läste rätt.

          vilket innebär att egentligen så har vi "fel djup" om man skulle efterlikna biotopen fullt ut.

          nu tror inte jag att Discus som tuffar runt i kar som är 0,5-0,7 meter djupa mår speciellt illa.

          (kanske är det så att välhållna diskus i ett 0,5 meter djupt kar mår bättre än vilda på 1,5 m,
          lever längre, ingen svält, etc etc)

          men....intressant att veta....
          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            #6
            Ja, det är intressant och ger dessutom en fingervisning om hur galet vi resonerar om våra fiskar - hur de mår och beter sig i de trånga miljöer vi tillhandahåller. Vi kan ju inte efterlikna naturen speciellt bra, men gör tappra försök att få till det hyfsat "naturligt" iallafall - där kommer åtminstone min egen fäbless för höga kar in, jag skulle inte dra mig för att ha ett kar som är 1,5 meter högt och lika djupt, eller ännu större mått - men det går ju inte om man skall ha grejerna hemma - då får mått som drar sig mot 70 cm eller däromkring räcka.

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Ursprungligen postat av Kensa
              vilket innebär att egentligen så har vi "fel djup" om man skulle efterlikna biotopen fullt ut.
              Som sagt - vill du efterlikna deras naturliga biotop så lever de flesta sydamerikanska fiskar i vatten med minimalt siktdjup, inga vattnväxter och ett tjockt slamlager på botten.

              Så att hålla fiskar biotopriktigt är oftast kvalificerat djurplågeri
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Auratusen
                • March 2010
                • 874

                #8
                malawi och tanganyika brukar hålla sig på 3-40 m djup typ. säkert djupare också

                Kommentar

                • Tobbe R
                  • May 2009
                  • 654

                  #9
                  Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                  Som sagt - vill du efterlikna deras naturliga biotop så lever de flesta sydamerikanska fiskar i vatten med minimalt siktdjup, inga vattnväxter och ett tjockt slamlager på botten.

                  Så att hålla fiskar biotopriktigt är oftast kvalificerat djurplågeri
                  Inte så vackert kanske men på vilket sätt skulle det vara djurplågeri?

                  Tobbe

                  Kommentar

                  • Azur
                    • March 2003
                    • 12946

                    #10
                    De flesta akvariefiskar lever på grunt vatten, oftast grundare än en meters djup, i mindre vattendrag. Det är svårt att fånga fisk på större djup än någon enstaka meter, och svårt att få upp dem levande till ytan.

                    Främsta undantagen är saltvattensfiskar samt vissa fiskar från Malawi och Tanganyika, som fångas av dykare på kanske så mycket som några tiotals meters djup, men även där tas de flesta på grunt vatten, och inga fångas på riktigt stora djup.
                    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      #11
                      Ursprungligen postat av Tobbe R
                      Inte så vackert kanske men på vilket sätt skulle det vara djurplågeri?

                      Tobbe
                      Halloj Tobbe!
                      Jag tror att Kjell menar ungefär såhär; Om vi verkligen skulle köra, vi säger en amazonasbiotop, på absolut riktigt - vi tar nu en del där de flesta av de vanligaste fiskarna vi associerar med SA, eller amazonasbiotop - så skulle man få ta efter exakt så som det ser ut där och ha muddiga slamlager, pinnar, kvistar, löv och brôte, grumligt vatten o.s.v.
                      Detta funkar ju bara i naturen där vattnet som rör sig över området hela tiden är "nytt". I ett slutet kärl, som våra kar, blir detta en omöjlighet då vattnet snabbt skulle bli otjänligt för våra fiskar.
                      Grejen med vad vi menar med "biotopriktigt" är väl snarast att ha med endast de fiskar som lever i dessa områden och på så sätt försöka skapa en "naturlig" miljö där fiskarna åtminstone passar hyfsat ihop - även om vi alltför ofta tränger ihop alltför många arter i för små behållare. Ungefär så...

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48148

                        #12
                        Ursprungligen postat av Tobbe R
                        Inte så vackert kanske men på vilket sätt skulle det vara djurplågeri?

                        Tobbe
                        ja Mats har ju svarat men ett akvarium där sikten är minimal och där bottnen är täckt av slam där skulle inte ett filter funka och hälsotillståndet skulle vara omöjligt att kontrollera. I naturen lever också stora rovfiskar ihop med småfisk.
                        Så naturen är ingen dans på rosor utan en kamp för överlevnad - ett bra skött akvarium är bra mycket bättre där akvariet har inretts för fiskarnas välmående (och inte efter hur naturen ser ut) är bra mycket bättre för fiskarna och ger dom ett längre liv.
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        • Tobbe R
                          • May 2009
                          • 654

                          #13
                          Nu är SA ett gigantiskt geografiskt område och SA-fiskar finns av allehanda slag men var har ni fått det ifrån att de lever i grumligt vatten?

                          Om vi tar några i handeln vanliga och typiska arter som kardinaltetra och Apistos lever dom i klart vatten som kan, men inte behöver vara, humusfärgat vilket inte alls är samma som att det är grumligt.

                          Det går naturligtvis inte att återskapa en "korrekt" naturlig miljö i ett akvarium här i norra utbygderna men ett betydligt mera biotopriktigt skulle vara ett tjockt lager med löv omväxlande med sand på botten. Ett större antal rötter och grenar, med algpåväxt, och ev. några vallisneria eller flytväxter (jag vet var vallisneria finns) med mycket blad på ytan för att se ut som strandvegetation och dessutom skugga akvariet. Typiskt är det ganska mörkt i regnskog men det är träd som skuggar i första hand.
                          Mjukt torvfiltrerat vatten med lågt pH, svag genomströmning med ordentligt tilltagen filterkammare.

                          Kan inte se att detta skulle fungera illa, och inte heller att det skulle vara djurplågeri.

                          Tobbbe
                          Senast redigerad av Tobbe R; 08 December 2010, 12:42.

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Administrator

                            • December 2001
                            • 48148

                            #14
                            Ursprungligen postat av Tobbe R
                            Nu är SA ett gigantiskt geografiskt område och SA-fiskar finns av allehanda slag men var har ni fått det ifrån att de lever i grumligt vatten?
                            Tobbbe
                            Ingen regel utan undantag - men i regel så är sikten rätt dålig i de områden där det finns många akvariefiskar, medan det i klarvattensområdena finns färre av våra akvariefiskar. Vilket kanske inte är så konstigt eftersom det där är svårare för småsfiskarna att gömma sig för rovfiskarna.
                            De undervattensfoton/filmer man har sett från området visar ju av naturliga skäl områden (svårt att filma om inte vattenet är hyfsat klart) med relativt klart vatten.
                            Akvaristiska hälsningar
                            Kjell
                            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                            Kommentar

                            • Tobbe R
                              • May 2009
                              • 654

                              #15
                              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                              Ingen regel utan undantag - men i regel så är sikten rätt dålig i de områden där det finns många akvariefiskar, medan det i klarvattensområdena finns färre av våra akvariefiskar. Vilket kanske inte är så konstigt eftersom det där är svårare för småsfiskarna att gömma sig för rovfiskarna.
                              De undervattensfoton/filmer man har sett från området visar ju av naturliga skäl områden (svårt att filma om inte vattenet är hyfsat klart) med relativt klart vatten.
                              För att citera Zoopets beskrivning av SA-vatten:

                              1/ Svartvatten - dessa vattendrag har "mörkfärgats" (färg som starkt te) av organiskt material. Vattnet är dock relativt klart eftersom det inte innehåller så mycket slam. Exempel på en sådan flod är Rio Negro.
                              2/ Klarvatten - dessa vattendrag består av ofärgat klart vatten som har sitt ursprung i områden med mycket gamla och hårda klippor.
                              3/ Vitvatten - dessa vattendrag för med sig mycket oorganiskt material, vilket färgar vattnet och minskar sikten betydligt.

                              Vilka av dessa vatten utgör ett hinder för effektiv filtrering? Som jag ser det endast vitvatten, och jag tror att de andra typerna, framförallt svartvatten, ger ett tillräckligt stort antal arter att välja mellan för att man ska kunna leka "naturliga habitat" en lång stund.

                              Tobbe

                              Kommentar

                              Arbetssätt...