Tips önskas till tetra/barb-dominerat akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Miliimli
    • March 2010
    • 2457

    #46
    Håller med Nubi!
    Någon speciell orsak till att du skulle mata så mycket??
    Mina får en liten liten nypa en gång/dag och är utan en dag i veckan, räkorna får mat kanske var tredje dag. Man brukar säga att all mat ska vara uppäten på 2 minuter, men i nystartade kar är det mer 30 sekunder som gäller i stället.

    Kommentar

    • Nasso
      • November 2010
      • 719

      #47
      Ofta är inte samma sak som mycket.

      Det kan väl inte spela någon roll ifall man matar 1 gram om dagen eller 3 gram var tredje dag?

      Jag har nog absolut matat jag för mycket. Ska minska på mängden vid varje tillfälle. Kommer nog dock att fortsätta mata ofta. Ska dock ta upp det med åleds nästa gång jag är där!

      Om allting försvinner direkt så hinner väl inte de bottenlevande fiskarna få tag i någon mat? De simmar ju aldrig upp i vattnet och äter?

      Ska inhandla nitrittest efter jobbet idag (förhoppningsvis hinner jag det) och ska mäta i kväll!
      /Emil Andersson
      120L + 54L Tanganyika, 180L sällskap, 10L Räkor

      Kommentar

      • fremar
        • August 2003
        • 1287

        #48
        I mitt 300 liters kar med ett Fluval 405 filter, som blev som nystartat med nytt filtermedia då säljaren hade kastat allt när jag hämtade akvariet så matar jag väldigt försiktigt fortfarande å det har varit igång i en månad nu. Med dessa fiskar i direkt från början:
        3 Skalare
        3 Nyckelhålsciklider
        20 Glödbandstetra
        8 metallpansarmalar
        2 Gibbiceps 10-12 cm stora
        3 Platy

        Har gett dem mat en gång om dagen, en pytteliten nypa sån flingmat. Typ motsvarande 1/3 kryddmått kanske och sen har jag slängt i varsin spirulina tablett till gibbicepsarna varannan dag. Verkar som det har gått bra har inte fått utslag på nitrittesten ännu i alla fall, har dropptest. Vet dock inte hur mycket som är lagomt att mata när karet har kommit igång ordentligt.

        Kommentar

        • Nasso
          • November 2010
          • 719

          #49
          Ursprungligen postat av malfunkshun
          Skippa Sewelliorna om du inte har starkt strömmande vatten. De vill gärna gå lite svalare än de flesta fiskar också. Skaffa hellre nån riktig mal som käkar alger.
          Jag går i fungeringar på ifall jag ska köpa sewelliorna eller inte. Gillar dem skarpt så det lutar åt det. Det är ganska bra rörelse i vattnet, strömt kanske jag inte vill påstå men pumpen/filtrer på max. Har 26 grader i akvariet. Zoopet säger 19-26 grader. Tror inte de dör på direkten för att vattnet är 26 grader...

          Käkar pansarmalarna alger? Gillar malar väldigt mycket. Men rädd att det blir lite trångt på botten :P tänkt ha 6-8 st pansarmalar, 4 kuhlii-ålar och 4 sewellior. Hade kanske gått att tryckt in en algätare också?
          /Emil Andersson
          120L + 54L Tanganyika, 180L sällskap, 10L Räkor

          Kommentar

          • Flaxss
            • November 2008
            • 1718

            #50
            Ursprungligen postat av Miliimli
            man bör ligga i mitten på det rekommenderade, när det gäller sewellia är det bättre att ligga svalare gärna runt 19-22grader då svalt vatten är mer syrerikt. de tål utan problem upp till 30c, men i varmt vatten kan man få problem med deras syrebehov.

            sedan visst mer strömt vatten mer värme kan man ha, men det blir ändå bättre förhållanden om dom har svalt vatten.

            kuhliiål vill ha varmt, den behöver heller inte så väldigt strömtvatten. 24grader tycker jag är det lägsta kuhlii bör ha på dagen. annars gärna runt 26-29grader. och tål även över 30grader. kuhlii vill dessutom ha mycket växter och gömställen, medan sewillior vill ha en mer stenig miljö.

            Kommentar

            • VisualDarkness
              • February 2010
              • 7417

              #51
              Satsa på 24-25*c och blandade förhållanden i karet så går det bra.
              180l Sällskap:
              http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
              60l Asien:
              http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

              Kommentar

              • Flaxss
                • November 2008
                • 1718

                #52
                Ursprungligen postat av Nasso
                Jag går i fungeringar på ifall jag ska köpa sewelliorna eller inte. Gillar dem skarpt så det lutar åt det. Det är ganska bra rörelse i vattnet, strömt kanske jag inte vill påstå men pumpen/filtrer på max. Har 26 grader i akvariet. Zoopet säger 19-26 grader. Tror inte de dör på direkten för att vattnet är 26 grader...

                Käkar pansarmalarna alger? Gillar malar väldigt mycket. Men rädd att det blir lite trångt på botten :P tänkt ha 6-8 st pansarmalar, 4 kuhlii-ålar och 4 sewellior. Hade kanske gått att tryckt in en algätare också?
                håller med malfunkshun, skaffa kuhliiålarna eller sewelliorna.

                som jag skrev innan sewlliorna klarar av 30grader men då ökar kraven på högre vattenkvalite, noga matning, mer fart på vattnet.

                i naturen har sewelliorna på sommaren ca 25-30grader och på vintern 15-20grader (svalare på natten) i grova drag. medan där kuhliiålarna finns vilt går det sällan under 20-23grader under ''vinter''nätter. och under ''sommar''nätterna sällan under 24-26grader.

                sewelliorna vill ha sandbotten och mycket sten stora stenar att hoppa mellan i strömmarna. mellan kuhlii vill ha mer täta växtområden och mycket rötter och gömställen.

                hade jag varit dig hade jag kört på nåt av det

                en forsbiotop med stimfiskar som gillar svalt vatten och så sewellior (eller andra grönlingar som gillar strömt och svalt).

                eller en varm flodbiotop med gurami, barber, khulliålar på botten mycket växter och rötter.

                eller kör du mix kar med vad du vill ha efter bästa förmåga försöka få ihop fiskar som trivs och har samma krav, jag tycker såfall att du ska utesluta dom sewellior men vill du så får du ju testa såklart.

                Kommentar

                • VisualDarkness
                  • February 2010
                  • 7417

                  #53
                  De är anpassade efter rejäl syresättning, helt klart. Men jag köper inte riktigt vikten av sandbotten.
                  Se själv:
                  180l Sällskap:
                  http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                  60l Asien:
                  http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                  Kommentar

                  • Nasso
                    • November 2010
                    • 719

                    #54
                    Intressant diskussion om sewilliorna. Ska ta en funderare över ifall jag ska ha den, kuhliiålar eller bägge delar. Kan aldrig bestämma mig helt innan jag står i butiken

                    Har inte fått någon feedback på frågan om fjärilsciklider. Vad tror ni om dem? Kan de passa i mitt akvarium?
                    /Emil Andersson
                    120L + 54L Tanganyika, 180L sällskap, 10L Räkor

                    Kommentar

                    • Flaxss
                      • November 2008
                      • 1718

                      #55
                      Ursprungligen postat av VisualDarkness
                      De är anpassade efter rejäl syresättning, helt klart. Men jag köper inte riktigt vikten av sandbotten.
                      Se själv:
                      http://www.loaches.com/articles/sewe...hterm=sewellia
                      sandbotten eller runda gruskorn kvittar nog mycket även om sandbotten tycker jag är bättre, varför jag skrev sandbotten är att det är snällare mot deras kroppar och lättare för dom att hitta mat.

                      och att dom ska ha stenig miljö har jag redan skrivit så som dom har det i naturen (i naturen lever dom i så starkt strömmande vatten att varken växter, sand, mindre stenar hålls kvar) sådan biotop hittar man inte kuhliiålar i.

                      jag tycker om man verkligen vill skapa ett akvarium för sewellior, så svalt vatten, mycket filter, streampumpar både vid botten och vid ytan. stora stenar och sand ( ja eller grusbotten, akta så man inte får gruskorn under stenarna). får dom denna miljön kommer dom få ett helt annat beteende än i ett mixkar.
                      Senast redigerad av Flaxss; 02 December 2010, 15:12.

                      Kommentar

                      • VisualDarkness
                        • February 2010
                        • 7417

                        #56
                        Ursprungligen postat av Flaxss
                        sandbotten eller runda gruskorn kvittar nog mycket även om sandbotten tycker jag är bättre, varför jag skrev sandbotten är att det är snällare mot deras kroppar och lättare för dom att hitta mat.

                        och att dom ska ha stenig miljö har jag redan skrivit så som dom har det i naturen (i naturen lever dom i så starkt strömmande vatten att varken växter, sand, mindre stenar hålls kvar) sådan biotop hittar man inte kuhliiålar i.
                        Så mycket som mina har spurtat runt på svärdplantan tror jag nästan den är biotopriktig.
                        Med Sewellior handlar nog det mest om syremängden (därmed även temp och "renlighet"), som du redan sagt, resten skulle jag säga kvittar i stor utsträckning.

                        Solis här på forumet har fått lek på dessa rackare under tämligen vanliga förhållanden, så hon kan nog tipsa om mycket!
                        180l Sällskap:
                        http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                        60l Asien:
                        http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                        Kommentar

                        • Flaxss
                          • November 2008
                          • 1718

                          #57
                          Ursprungligen postat av VisualDarkness
                          Så mycket som mina har spurtat runt på svärdplantan tror jag nästan den är biotopriktig.
                          Med Sewellior handlar nog det mest om syremängden (därmed även temp och "renlighet"), som du redan sagt
                          vilken inredning man ska ha är nog det minsta av detta vi diskuterar med att blanda eller inte, det jag skrev är hur jag skulle gjort i deras kar. jag har haft dessa fiskar både i vanligt sällskapskar och i ett mer där jag försökte göra mer biotop riktigt (enligt www.loaches.com).

                          men varför jag tycker man inte ska blanda dessa med kuhliiålar är som jag skrev innan att blir det varmt/har dom det varmt ökar kraven på skötseln. temperaturen som jag också skrev klarar dom utan problem upp till 30grader. att ha det svalt istället för varmare kan underlätta då svalt vatten är mer syrerikt med eller utan fart på vattnet.

                          har dom det varmt vill dom ha mer strömt och det är inte alla fiskar som trivs i så strömt. kuhliiålar är fiskar som inte behöver så strömt som sewellior vilken är en annan anledning till att jag tycker man inte ska blanda dom.

                          därför gav jag också förslag på andra akvarietyper tidigare för fiskar som passar i ett sewellia-kar, och fiskar som passar i ett mer kuhlii anpassat kar.

                          dö kommer dom inte göra hur man än har dom, men www.loaches.com rekommenderar ju inte att ha dom i vanligt akvarium heller. och det vill jag inte heller göra i denna tråd. vad trådskaparen vill göra är ju upp till h'n.

                          Kommentar

                          • VisualDarkness
                            • February 2010
                            • 7417

                            #58
                            Vi är överrens!
                            180l Sällskap:
                            http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                            60l Asien:
                            http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                            Kommentar

                            • Nasso
                              • November 2010
                              • 719

                              #59
                              Det kommer antagligen inte att bli helt biotopriktigt hur jag än gör, så som jag blandar Självklart ska man göra det så bra som möjligt för dem dock! Är tacksam för all information/diskussion.

                              Testade idag vattnet för nitrit. Var lägst på skalan. Har haft fisk i akvariet i 2 veckor och vatten 1 vecka innan det. Inte bytt vatten sen jag fyllde det. Skulle vänta med första vattenbytet i en månad efter att jag introducerade fisk i det, enligt åled.

                              Lite bilder på det hela! Kommer mer inredning efter hand

                              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1241.jpg
Visningar: 1
Storlek: 126,1 KB
ID: 2129371Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1239.jpg
Visningar: 1
Storlek: 205,9 KB
ID: 2129372
                              /Emil Andersson
                              120L + 54L Tanganyika, 180L sällskap, 10L Räkor

                              Kommentar

                              • Miliimli
                                • March 2010
                                • 2457

                                #60
                                Ser bra ut! Jag hade köpt någon stor svärdplanta eller annan grönsak och lagt i vänstra bakre hörnet för att dölja tekniken lite bättre.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...