Hej
Kollaps
X
-
Fast du är ju inte elak. Hade du varit det hade du inte brytt dig och det gör du ju. Du litade på dem i affären, så det är de som är the bad guys
Javisst är det fel. Det är rakt ut sagt för j*vligt. Men där är det tyvärr pengarna som styr. Tyvärr är det ganska vanligt att folk får helt galna råd och "information" i zooaffärer. Visst finns det även de som är kunniga och seriösa, men ibland verkar de tyvärr vara en försvinnande minoritet
Det låter toppenDina fiskar kommer att bli jätteglada
Då kan du även köpa fin sand. Personligen gillar jag Rådasand. Den finns i olika kornstorlekar. I mina akvarier har jag blandat den finaste (0,33mm) och den nästfinaste (0,4-0,8mm) och tycker att det funkar fint. Mina corys blev jättenöjda när jag bytte (jag hade 0,8-2mm innan). Det var en nöje att se dem simma omkring och böka i sanden
Det du skulle kunna göra nu är att skaffa ett par artfränder till din cory och sen när du köpt ett större akvarium kan du skaffa 3 till.
Gör inte det! Jag tycker du verkar vara en bra människa!
Glad att det finns trevliga personer som dig.
jag är jätte glad att du funnits som hjälp, och förklarat sånt jag behövt hjälp med.
Jag har nu lagt bud på ett flertal större akvarier, och jag bara väntar tills jag får besked. Fyller snart år, och har lagt akvarie som första, andra, tredje och fjärde önskan och inget där efterså man får väl hoppas att önskan går i uppfyllelse, om inte annat fixar jag det själv.
Jag har varit på flertal olika djuraffärer, varav en av dom VinstaZoo (stockholm/Vällingby) där jag blev bemött hur underbart som helst, när jag frågade om vissa arter, sa han nej, eller det funkar bra, men då bör du tänkte på att osv. Där ska jag fortsätta att handla hädan efter.
Han var väldigt kunnig, och när jag sa vad jag hade för akvarie och hur många liter det rymde var han där och rekomendera olika sakerså jätte bra affär i sthlm området.
Angående Blästersand, har jag läst lite här att vissa inte alls gillar de, då det blir som grumliga täcken, eller som dimma just för att sanden inte lägger sig på botten.
Hur ska man gå till väga då, om jag skaffar sand? Jag tänkte satsa på Guramis i mitt nya kar, funkar det bra om man har sand, eller ska dom ha grus, eller något annat? Inte riktigt fått en bra förklaring, då nån säger det ena och någon annan säger annat...
Vill än en gång tacka för att du hjälpt mig, och jag vill inte plåga mina fiskar, dom är trots allt mina bebisar, och när man får reda på såna saker efter ett köp, så gör det ont, vill ju inte att dom ska lida. (ser inga tendenser utvändigt) men dom kan ju vara deprimerade.
MVH
AnnahKommentar
-
Jag är bara glad jag kunde hjälpa dig och fiskarna
Jag har nu lagt bud på ett flertal större akvarier, och jag bara väntar tills jag får besked. Fyller snart år, och har lagt akvarie som första, andra, tredje och fjärde önskan och inget där efterså man får väl hoppas att önskan går i uppfyllelse, om inte annat fixar jag det själv.
Lycka till!
Jag har varit på flertal olika djuraffärer, varav en av dom VinstaZoo (stockholm/Vällingby) där jag blev bemött hur underbart som helst, när jag frågade om vissa arter, sa han nej, eller det funkar bra, men då bör du tänkte på att osv. Där ska jag fortsätta att handla hädan efter.
Janne som äger affären är väldigt seriös och trevlig och han brukar ta in en del ovanliga fiskar.
Den finns att köpa i vissa akvarieaffärer, men den är billigare om man köper den på något byggföretag.
De hör till mina favoritfiskar. I naturen lever de i ganska lugna vatten där botten oftast består av fin sand/lera/slam, men de bryr sig faktiskt inte så mycket om vad det är för botten, bara den inte är för ljus. Det viktigaste är att vattencirkulationen inte är så stark och att man har gott om gömställen i form av rötter och växter. Gärna flytväxter också. Vilka guramis funderar du på?
Men det är många andra fiskar än corys som ska ha fin sand. Barber, botior och en del andra.
Beträffande sanden så ska den sköljas ordentligt i förväg. Jag brukar lägga ett lager sand direkt på botten, sen ett tunnt lager bottennäring som sen täcks ordentligt av ca 3-4 cm sand. Det gör att växterna trivs bättre. Att jag börjar med sand underst beror på att jag vill att bottnen ska var högre vid bakrutan så att den bildar en sluttning mot framrutan, och då börjar jag alltså med sand så bottennäringen inte hamnar för djupt ner i sanden. Längre fram har jag ingen sand underst.
Vill än en gång tacka för att du hjälpt mig, och jag vill inte plåga mina fiskar, dom är trots allt mina bebisar, och när man får reda på såna saker efter ett köp, så gör det ont, vill ju inte att dom ska lida. (ser inga tendenser utvändigt) men dom kan ju vara deprimerade.Senast redigerad av batski; 05 September 2007, 22:48."The animals of the world exist for their own reasons.
They were not made for humans
any more than black people were made for whites
or women for men." - Alice WalkerKommentar
-
Tack själv för de fina orden! Det värmde gottJag är bara glad jag kunde hjälpa dig och fiskarna
Hehe, cool önskelistaLycka till!
Klokt beslut!
Låter bra! Om du bor i Sthlm vill jag även rekommendera Södermalms akvarieaffär: http://www.sodermalmsakvarieaffar.se/index3.htm
Janne som äger affären är väldigt seriös och trevlig och han brukar ta in en del ovanliga fiskar.
Det är inte blästersand jag har, utan Rådasand. Den är något mörkare, vilket uppskattas av många fiskar och den ligger där den ligger. Klart min favoritsandDen finns att köpa i vissa akvarieaffärer, men den är billigare om man köper den på något byggföretag.
Guramis är störtskönaDe hör till mina favoritfiskar. I naturen lever de i ganska lugna vatten där botten oftast består av fin sand/lera/slam, men de bryr sig faktiskt inte så mycket om vad det är för botten, bara den inte är för ljus. Det viktigaste är att vattencirkulationen inte är så stark och att man har gott om gömställen i form av rötter och växter. Gärna flytväxter också. Vilka guramis funderar du på?
Men det är många andra fiskar än corys som ska ha fin sand. Barber, botior och en del andra.
Beträffande sanden så ska den sköljas ordentligt i förväg. Jag brukar lägga ett lager sand direkt på botten, sen ett tunnt lager bottennäring som sen täcks ordentligt av ca 3-4 cm sand. Det gör att växterna trivs bättre. Att jag börjar med sand underst beror på att jag vill att bottnen ska var högre vid bakrutan så att den bildar en sluttning mot framrutan, och då börjar jag alltså med sand så bottennäringen inte hamnar för djupt ner i sanden. Längre fram har jag ingen sand underst.
Ja jag förstår att du bryr dig om dina fiskar och vill att de ska ha det bra. Tänk om alla hade varit som du! Fiskar som bor i för små utrymmen lever nog ganska trista och stimulanslösa liv och kan inte heller röra på sig ordentligt. Sen är det inte bara utrymmet som spelar roll, utan även hur akvariet är inrett.
Blir glad när du säger att du tycker att jag är bratrots att jag är nybörjare.
Jag har helt och hållet fastnat för hobbyn, då jag såg min faster alla kar..
Blev helt impad, och mitt första impulsköp var det sexkantiga akvariet på 30l.
Sen det andra, då skulle jag egentligen bara köpa ett litet pytti, för den molly jag trodde skulle föda, men då blev det ett impulsköp på ett 65 liters istället
Jag har köpt ett par dvärgguramis, som jag fastnat för nå grymt mycket.
Hanen är ju stört läcker, och min hona är inte alls färglös, man ser tydliga spår efter färger, vist dom syns inte lika starkt som hanens, men hon är jätte fin.
Så jag hade tänkt mig ett gäng såna, men frågan är då om hanarna blir revirtänkande och så blir allt bara mos av mina små fiskar.(vill inte utsätta dom eller mig för det) men några stycken vore stört sköntvad kan me gå med dom? några färgranna, men helst inte levandefödare
har redan så det räcker
Har du några tips på nån trevlig gurami?har läst om den blå, eller vilken det nu var att den var ganska aggresiv, stämmer det?
Jaha, rådasand, du ser jag har inte så stor koll
Vet du hur stor pris skillnad det är från akvariebutik - byggföretag? och vilket/vilka företag kan man vända sig till?
Du är en förebild för mig
Mvh / AnnahKommentar
-
Jag har helt och hållet fastnat för hobbyn, då jag såg min faster alla kar..
Blev helt impad, och mitt första impulsköp var det sexkantiga akvariet på 30l.
Sen det andra, då skulle jag egentligen bara köpa ett litet pytti, för den molly jag trodde skulle föda, men då blev det ett impulsköp på ett 65 liters istället
Så jag hade tänkt mig ett gäng såna, men frågan är då om hanarna blir revirtänkande och så blir allt bara mos av mina små fiskar.(vill inte utsätta dom eller mig för det) men några stycken vore stört sköntvad kan me gå med dom? några färgranna, men helst inte levandefödare
har redan så det räcker
Guramis trivs bra ihop med lugna fiskar och eftersom de vill ha lugnt vatten och mycket växter bör även de andra fiskarna vara såna som trivs i samma typ av miljö. Personligen tycker jag de går bra ihop med ett stim små rasboror, t ex drottningrasboror eller dvärgrasboror. Men det funkar även bra med någon lugn tetra-art. T ex glödbandstetra eller neontetra.
DvärgguramiMosaikgurami (fast dessa blir för stora för ditt akvarium) och läppgurami.
Ja just det, pygméguramis är helt bedårande, men de är tyvärr väldigt känsliga, så jag vågar inte ha såna.
Fast det är det som är så bra med zoopet, man lär sig en hel del här
Åh tack så mycket Annah! Vad glad jag blirSenast redigerad av batski; 06 September 2007, 09:34."The animals of the world exist for their own reasons.
-
Annars har jag redan tipsat om några andra arter som skulle funka:
- Pärlrasbora (Celestichthys margaritatus)
- Dvärgkardinalfisk (Tanichthys micagemmae)
- Blåögd risfisk (Oryzias javanicus)
- Prickig blåögonfisk (Pseudomugil gertrudae)
Vet dock inte om de kan äta samma mat som guldfiskar (är det pellets så är det för stort för deras små munnar), men man kan alltid köpa annan matFlingfoder ska man ändå inte använda längre än 2-3 månader efter det att man har öppnat burken.
"The animals of the world exist for their own reasons.
-
"The animals of the world exist for their own reasons.
-
Kommentar
-
Alla har väl varit nybörjare nån gång, men det viktiga är att man bryr sig om fiskarna och tar hänsyn till deras behov och det gör du ju.
Hehe, ja akvaristik kan vara lätt beroendeframkallande, så det är lätt att fastna för det
Dvärgguramis är väldigt fina och trevliga. De är klart bland mina favoriter. Själv har jag mosaikguramis i mitt 310 liters Asien-biotop, men de är ju större så de behöver mer utrymme än dvärgguramis. Även läppguramis är fina tycker jag.
Dvärgguramis trivs i par och i ett 65 liters skulle jag inte rekommendera mer än ett par. Alla guramis är revirhävdande (vissa arter mer än andra), mest sinsemellan. De verkar inte bry sig så mycket om de andra fiskarna. Fast när hanen byggt bo brukar han jaga bort alla som närmar sig boet. Han jagar även bort honan därifrån efter det att de har lekt.
Guramis trivs bra ihop med lugna fiskar och eftersom de vill ha lugnt vatten och mycket växter bör även de andra fiskarna vara såna som trivs i samma typ av miljö. Personligen tycker jag de går bra ihop med ett stim små rasboror, t ex drottningrasboror eller dvärgrasboror. Men det funkar även bra med någon lugn tetra-art. T ex glödbandstetra eller neontetra.
DvärgguramiMosaikgurami (fast dessa blir för stora för ditt akvarium) och läppgurami.
Ja blåguramis (marmorguramis och guldguramis är samma art) brukar vara ganska aggro. Dessutom blir de rätt stora och är därför inte lämpliga för mindre akvarier. Bandguramis är riktigt vackra, men även de blir rätt stora och jag har hört att de också ska vara lite aggro.
Ja just det, pygméguramis är helt bedårande, men de är tyvärr väldigt känsliga, så jag vågar inte ha såna.
Fast det är det som är så bra med zoopet, man lär sig en hel del här
En 25 kg säck kostar väl runt 60-70 spänn (minns inte exakt) på ett byggföretag och lite drygt hundralappen i akvariebutiker. Vet tyvärr inte vilka byggföretag i Sthlm som säljer den (kanske bäst att du ställer frågan under "Inredning", det finns säkert nån som bor i Sthlm som vet), men Hornbach här i Gbg säljer den, så det borde de göra även i Sthlm. Kolla så att du får en lämplig korntjocklek.
Åh tack så mycket Annah! Vad glad jag blir
Jag håller på att byter till mig ett 475 liters kar, men vet inte om jag får ta det för mina föräldrar ^^ Det är ganska så stort. Men han som äger det nu, vill bara få bort det, så han kunde tänka sig att byta det mot ett tv spel, det tycker jag väl dock inte är i närheten av vad ett sånt stort kar kostar, inkl all utrustning + sand och sånt som hör till.
(kanske en bra investering i sånafall)
Nej, jag har läst lite om de andra guramisarna, att dom flesta vill leva i större kar, och om jag nu skaffar mig det här stora, så kanske det går bra med några fler. Går det då att ta fler hanar? än att bara skaffa en hane på 2-3 honor?
Apropå det här karet jag kollat in, så har han haft pirayor i det, är det något som jag bör tänka på när det gäller omstart av det karet? Att jag behöver vara extra noga med att rengöra det, pga det dom ätit, eller liknande?
Sen jag blev medlemm här, har mycket av det jag inte viste, kommit till stor nytta, och jag är tacksam. Sen att det finns såna som du gör det inte heller sämresom jag skrivit tidigare, så har du varit till stor hjälp.
Sen angående akvaristik= beroende. Ja jag vet ^^ som nu jag är jätte sugen på att skaffa ett så pass mycket större kar som 475l , jag går då från 65 - 475, det är en ökning på 410l det är ganska så mycket.
Vet inte om det kommer gå nå bra, då det är så pass stort, och jag fortfarande är nybörjare, eller så är det lika enkelt som ett litet
Jag får väl kolla runt lite och se vart man kan köpa rådasandnånstans kanske dom har det, och om inte annat kanske affären kan ta in det, om man vill beställa
Kommentar
-
Dessutom vill dom ha dubbelt så stort akvarium än det du har
Ett tips är att läsa på om fiskar innan du går till djuraffären så du vet vilka som passarKommentar
Kommentar