Vilken rom är detta?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sultanen
    • January 2008
    • 2457

    Vilken rom är detta?

    Är väl det mest lämpade underforum att lägga denna frågan i.

    Idag gjorde jag en rejäl ommöblering i karet i samband med att jag röjde ut en fin algmatta som bildats under en veckas skidresa. På en av mina vattenspikblads växter upptäckte jag någon form av rom, blev lite lätt chockad och satte tillbaka växten på samma plats men slutförde ändå ommöbleringen i karet.

    Identifieringen av romen borde väl egentligen inte vara så svår då jag endast har 2+2 VF Fjärilsciklider samt 2st Siamesiska algätare (utav okänt kön).
    Jag har även lagt i en enda "vanlig akvarie-snäcka" Det är en och endast en men vet inte om dem kan lägga rom ändå men obefruktad?

    Romen ser ut som en mindre geleklump, eller, det är två stycken, en är en liten klump på ungefär 7-8mm i diameter och den andra liknar en korv, 5mm tjock och ca 20mm lång, sitter på två olika blad, fick tyvärr inte någon bra bild och dessvärre endast på en av klumparna. Äggen i romen är vita och i övrigt är klumpen genomskinlig

    Bild
    Klicka på bilden för större version

Namn: DSCN6918 (Large).JPG
Visningar: 1
Storlek: 90,7 KB
ID: 2177157
    Klicka på bilden för större version

Namn: rom.JPG
Visningar: 1
Storlek: 36,2 KB
ID: 2177158

    Har som sagt ingen aning om vad det är för rom så förslag mottages, gärna med bild så jag kan jämföra, lättare för mig att se än för er som bara fått en dålig bild och en förklaring.
    300L Räkkar
    400L Växtakvarium
    220L Saltvatten - Under uppstart
    Intresserad av räkor? www.RedBee.se
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Snigelägg.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Aircut64
      • July 2007
      • 1207

      #3
      Tyvärr beklagar

      Kommentar

      • Sultanen
        • January 2008
        • 2457

        #4
        Var det jag misstänkte, men kan de lägga obefruktade ägg?
        300L Räkkar
        400L Växtakvarium
        220L Saltvatten - Under uppstart
        Intresserad av räkor? www.RedBee.se

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Eller rättare sagt snäckägg.
          Inte en aning om de är tvåkönade men risken/chansen är ganska stor att det blir resultat av dessa ägg och jag tror inte de är obefruktade.
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • Aircut64
            • July 2007
            • 1207

            #6
            Rensa bort de bara ta varmvatten o gnugga lite försiktigt på växten ^^

            Kommentar

            • Aircut64
              • July 2007
              • 1207

              #7
              Om du nu inte vill ha dessa snäckor ^^ men risken är ju att de kan ta över karet rätt snabbt, men fiskar gillar o äta dem till lunch och middag riktig smaskig måltid för dem!

              Kommentar

              • Sultanen
                • January 2008
                • 2457

                #8
                Haha, det är lungt, har gått i tankarna på att introducera dessa snäckor så jag kan ta ut de två siamesiska algätarna och låta fjärilarna få det lite lugnare
                Har hystat över en hel del snäckor ifrån räkkaret nu.
                Känns lite som att de här snäckorna lever efter "finns vi så behövs vi", när jag har mer alger i räkkaret så finns det mer snäckor där, när det inte finns några alger så finns knappt en snäcka. De behövs sannerligen i fjärilskaret nu
                300L Räkkar
                400L Växtakvarium
                220L Saltvatten - Under uppstart
                Intresserad av räkor? www.RedBee.se

                Kommentar

                Arbetssätt...