Vad har jag för fiskar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tiggertjejen
    • June 2006
    • 51

    #31
    Går det inte att rädda dom? Tycker att de växer dåligt men de är ganska unga.

    Mammas black molly hane är riktigt biffig om man kollar på min. Men hanen är inte lika mager som mina honom men inte alls lika fina som hanarna.

    Kommentar

    • Erik...
      • May 2006
      • 1459

      #32
      Ursprungligen postat av tiggertjejen
      Går det inte att rädda dom? Tycker att de växer dåligt men de är ganska unga.

      Mammas black molly hane är riktigt biffig om man kollar på min. Men hanen är inte lika mager som mina honom men inte alls lika fina som hanarna.
      Omväxlande mat i små mängder så ofta som möligt, och en massa tur, mollys mår verkligen inte bra av att gå utan mat längre tider. De ska egentligen heslt ha mat flera gånger om dagen, om de inte har alger och mikroorganismer att beta av i akvariet är det nästan en förutsättning för att de ska må bra, detta gäller även platys, mollys och svärdbärare.

      Kommentar

      • Erik...
        • May 2006
        • 1459

        #33
        Ursprungligen postat av tiggertjejen
        Tack för svaret!

        Vad menar du med död inom överskådlig framtid?

        På bild 6 finns ett guppyyngel, men det är för att jag har platyn i det karet eftersom hon troligen kommer att yngla snart, dessa yngel är tillräckligt stora så de äter inte upp dom.

        På bild 2 och 3 så tror jag att den mollyn kommer att få yngel snart men inte riktigt än, den har blivit markant tjockare.
        Angående eventuell snar födsel så går det inte att se på platyn på bilden, man måste i princip kunna se formen på magen inte bara hur tjock den är, öva på dina gula guppy-honor, där kan du säkert se ynglens ögon skymta genom honans magvägg de sista dagarna, magen blir tjockare längre bak, nära analen när fördseln är nära.

        Jag får be om ursäkt ang blackmollyna, jag har en tendens att var lite pragmatisk ibland, men det ser inte ljust ut, även om jag inte säkert kan säga att det är kört.

        Kommentar

        • redcleopatra
          • May 2006
          • 32

          #34
          jag hade en regnbågshaj jag bytte den mot en annan art den jagade allt inom synhåll den var 10cm riktig elaking...

          Kommentar

          • tiggertjejen
            • June 2006
            • 51

            #35
            Men ögonen ser man ju tidigt? Eller ar det snart dax för mitt ena kanske båda att yngla? Tiden går ju fort.

            Platyhonorna håller sig mycket till botten och kommer oftast upp när det är matdags, de simmar runt lite också men inte alls lika livliga som innan.

            Såg nu att de har fått pricksjuka, det heter så va? Kan man göra något åt det?

            Kommentar

            • tiggertjejen
              • June 2006
              • 51

              #36
              Regnbågshajen har blivit snäll när den är tillsammans med stimfiskar och silverhajar + praktbotior även en del svärdbärare.

              Den jagade mest platyn och guppyn

              Kommentar

              • Erik...
                • May 2006
                • 1459

                #37
                Ursprungligen postat av tiggertjejen
                Men ögonen ser man ju tidigt? Eller ar det snart dax för mitt ena kanske båda att yngla? Tiden går ju fort.

                Platyhonorna håller sig mycket till botten och kommer oftast upp när det är matdags, de simmar runt lite också men inte alls lika livliga som innan.

                Såg nu att de har fått pricksjuka, det heter så va? Kan man göra något åt det?
                Ögonen blir mer tydliga på slutet, äggen kan man se hos gula guppyhonor på ett väldigt tidigt stadium om man tittar noga.

                Angående pricksjuka så finns det mediciner mot det i akvariebutikerna, det finns andra sjukdomar som också visar sig som vita prickar. Många mediciner slår mot flera sjukdomar, kolla på internet innan du köper medicin.

                Kommentar

                • tiggertjejen
                  • June 2006
                  • 51

                  #38
                  Ursprungligen postat av Erik...
                  Ögonen blir mer tydliga på slutet, äggen kan man se hos gula guppyhonor på ett väldigt tidigt stadium om man tittar noga.

                  Angående pricksjuka så finns det mediciner mot det i akvariebutikerna, det finns andra sjukdomar som också visar sig som vita prickar. Många mediciner slår mot flera sjukdomar, kolla på internet innan du köper medicin.
                  Alla mina fiskar utom guppysen i alla akvariena har vita prickar, men hur vet man vad det är för sjukdom?

                  Kommentar

                  • Erik...
                    • May 2006
                    • 1459

                    #39
                    Ursprungligen postat av tiggertjejen
                    Alla mina fiskar utom guppysen i alla akvariena har vita prickar, men hur vet man vad det är för sjukdom?
                    Beklagar att jag inte såg det här meddelandet tidigare, ta med en fisk till zooäffäran eller beskiv prickarna för dom, nått som sprider så fort behöver nog åtgärdas fort, du kan alltid ta närbilder så kan någon här komma med kvalficerade gissningar, men det kan vara svårt om det inte är mycket bra bilder. Ledtrådar till vad det kan var ligger i storleken hos prickarna, storleksvariationen och formen.

                    Kommentar

                    • tiggertjejen
                      • June 2006
                      • 51

                      #40
                      De trodde vita prick i djuraffären och jag köpte Protozin till det.

                      Stod att man skulle halvera dosen om man hade botior i akvariumet, i 110liters akvariet har vi praktbotior så där halverade vi men hjälper det verkligen då? Jag menar då kan man ju lika bra ta halva dosen?

                      Ska försöka att fota

                      Kommentar

                      • HipHop_Girl
                        • April 2006
                        • 31

                        #41
                        Hej.
                        Den röda lilla fisken är nog en "Korallplaty" . om jag inte har helt fel ?

                        Kommentar

                        • tiggertjejen
                          • June 2006
                          • 51

                          #42
                          Det har du nog rätt i, tyvärr hann dennes yngel bli uppätna

                          Kommentar

                          Arbetssätt...