Vad har jag för fiskar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #16
    Är de guldorange yngel du har fått i akvariet? Kan ju vara avkomma av dina black molly, och de har golden molly i generna, kanske. Behöver inte vara platy inblandat.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • tiggertjejen
      • June 2006
      • 51

      #17
      Jag fick massa guppy och ett som är svart på hela kroppen utom huvudet, där är det lite gult och sen har den stora svarta ögon, men jag hittar inte det annars hade jag kunnat fota.

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #18
        Min syster hade ett akvarium när hon var liten, som hon tröttnade på, och där såg jag ett yngel som jag tror var en korsning mellan guppy och svärdbärare, för det såg ganska underligt ut, silver/rödspräckligt, men det klarade sig inte, så jag fick aldrig min misstanke bekräftad.
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • tiggertjejen
          • June 2006
          • 51

          #19
          Fungerar det med korsningar på det viset?

          Kommentar

          • SockerSara
            • May 2005
            • 74

            #20
            Med erfarenhet av Mollys så ser både den gula och den röda ut som platy... mollys är mer långsträckta..
            Sara & Thomas

            Kommentar

            • Shepard

              • March 2003
              • 13992

              #21
              Beror ju på vilken variant det är, ballongmolly är ju t.ex inte långsträckta. Om jag minns rätt så såg mina guldmolly ut sådär, men utan det svarta. Jag tycker de ser för långsträckta ut för att vara av samma platytyp som hennes röda, och för korta för att vara den mer långsträckta platytypen, som jag inte har sett på ett tag.
              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
              Min profil
              Mitt galleri

              Kommentar

              • tiggertjejen
                • June 2006
                • 51

                #22
                Med vissa efter forskningar har jag också kommit fram till det-!
                Men nu har jag både black molly och silver molly

                Kommentar

                • tiggertjejen
                  • June 2006
                  • 51

                  #23
                  Kollade lika fiskar och de gula och "röda" är nog platy

                  Men såg däremot en intressant fisk häromdagen

                  En svärdbärare med platyns musse pigg baktill

                  Kommentar

                  • Erik...
                    • May 2006
                    • 1459

                    #24
                    Det är ett gissel med moderna avelsformer av desa ungfödare, platy, svärdbärare och mollys, dom är aldrig helt genetiskt rena, platy och svärdbärare har alltid inkorsat av den andra arten, mollys är alltid en korsning av flera arter. Man brukar kalla arterna för vad den ser ut att ha mest genetiskt matrial av, alltså är dina röda ungfödare på bilden mest platy-Xiphophorus maculatus, dom gula med svarta stänk är i huvudsak spenopsmolly - Poecilia sphenops. Om det är svårt för nogon att se skillnad på mollys och platy så har dom ganska tydliga skillnader på ryggfenans form, furutom att kroppsformen skiljer sig iaf för mig tydligt. Men som sagt det är inte så viktigt, det hela handlar om en genetisk gröt från början iaf.

                    Kommentar

                    • tiggertjejen
                      • June 2006
                      • 51

                      #25
                      Tack för svaret!

                      Har nu köpt "dalmatinmolly", men finns risken att de förökar sig med de gula fiskarna, eller att mina silvermolly eller black molly gör det?

                      Köpte även någon platymix, kan ta lite foton.

                      Kommentar

                      • Erik...
                        • May 2006
                        • 1459

                        #26
                        Alla molly-arter och varianter korsar sig/blandar sig med varandra, ynglen kan se mest ut som den ena eller den andra föräldern, men det kan även bli blandningar, förmodligen kommer den starkaste hanen befrukta de flesta honorna, oavsett färgvariant. Det samma gäller de olika platyvarianterna.

                        Kommentar

                        • tiggertjejen
                          • June 2006
                          • 51

                          #27
                          Såja nu har jag fotat lite och hoppas du kan svara på mina frågor.

                          Dessa svärdbärare, korsade med de platyn som har svart där bak?


                          Denna gula är en hona?



                          Dessa black molly vad för kön?



                          Magen på min platyhona, dags att få yngel snart?


                          Bild på min platymix

                          Kommentar

                          • Erik...
                            • May 2006
                            • 1459

                            #28
                            Angående första bilden, vet inte vilken art man först fick fram just det anlaget på, men det är i huvudak svärdbärare, när "fiskfarmerna" får fram en ny variant på svärdbärare korsar de in den på platy, och tvärt om.

                            Bild två och tre; Hona, i huvudsak Poecilia sphenops, en molly, exakt vad varianten kallas har mindre betydelse.

                            Bild fyra, bara ganska säkert en hona, troligtvis mest Poecilia latipinna, en molly, troligtvis död inom överskådlig framtid.

                            Bild fem, en hane, troligtvis mest Poecilia latipinna, en molly, troligtvis död inom överskådlig framtid.

                            Bild sex, ser du ynglet på bilden?

                            Kommentar

                            • tiggertjejen
                              • June 2006
                              • 51

                              #29
                              Tack för svaret!

                              Vad menar du med död inom överskådlig framtid?

                              På bild 6 finns ett guppyyngel, men det är för att jag har platyn i det karet eftersom hon troligen kommer att yngla snart, dessa yngel är tillräckligt stora så de äter inte upp dom.

                              På bild 2 och 3 så tror jag att den mollyn kommer att få yngel snart men inte riktigt än, den har blivit markant tjockare.

                              Kommentar

                              • Shepard

                                • March 2003
                                • 13992

                                #30
                                Han menar nog att de ser för magra ut, och det brukar tyda på att de kommer att dö rätt snart.
                                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                                Min profil
                                Mitt galleri

                                Kommentar

                                Arbetssätt...