Channafakta!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • perfetto
    • March 2008
    • 1593

    #16
    Ursprungligen postat av Guy Palm
    Om du läser på andra sidor om ormhuvudsfiskar så står det inget om att man inte skall byta vatten, tvärtom så rekomenderar de vatténbyten var fjortonde dag. Se t.ex denna sida (Ej från USA)
    http://www.snakeheads.org/db/GetArticle?articleID=766
    - Jag läste där:
    "A regular partial exchange of the tank water (every two weeks) helps to combat the decrease of the decrease of the water quality"

    På det engelska Channaforumet (som iof har medlemmar från hela världen) menar man att det är helt beroende på hur välplanerad växtlighet man har. En perfekt sammansättning av växtarterna ska tydligen - enligt dem som odlar Channaarter då - eliminera avfallsprodukterna/nitrit/nitrat i vattnet.

    Det står också av samma författare att Channa spec. 'lal cheng' är den minsta arten, vilket inte stämmer enligt andra. Vi har ju t.ex. Ch. Orientalis som enligt flera källor blir max 10 cm.

    Jag är nybörjare på Channa själv, och har alltså inga andra synpunkter att bidra med än vad jag läser. Tänkte dock blir lite mer erfaren mha de sex Channa Assam som förhoppningsvis anländer på tisdag : )
    Senast redigerad av perfetto; 16 May 2009, 19:48.

    Kommentar

    • jockson
      • December 2008
      • 248

      #17
      Ursprungligen postat av perfetto
      - Jag läste där:
      "A regular partial exchange of the tank water (every two weeks) helps to combat the decrease of the decrease of the water quality"

      På det engelska Channaforumet (som iof har medlemmar från hela världen) menar man att det är helt beroende på hur välplanerad växtlighet man har. En perfekt sammansättning av växtarterna ska tydligen - enligt dem som odlar Channaarter då - eliminera avfallsprodukterna/nitrit/nitrat i vattnet.

      Det står också av samma författare att Channa spec. 'lal cheng' är den minsta arten, vilket inte stämmer enligt andra. Vi har ju t.ex. Ch. Orientalis som enligt flera källor blir max 10 cm.

      Jag är nybörjare på Channa själv, och har alltså inga andra synpunkter att bidra med än vad jag läser. Tänkte dock blir lite mer erfaren mha de sex Channa Assam som förhoppningsvis anländer på tisdag : )
      Channa "lal cheng" är samma art som Channa Assam.
      lal cheng betyder för övrigt röd gachua.
      Mvh.
      Jocke

      Kommentar

      • perfetto
        • March 2008
        • 1593

        #18
        Ursprungligen postat av jockson
        Channa "lal cheng" är samma art som Channa Assam.
        lal cheng betyder för övrigt röd gachua.

        - Japp, det har jag koll på. Och att de inte är minsta Channaarten heller.

        Kommentar

        • Guy Palm
          • March 2002
          • 5720

          #19
          Eftersom jag blev lite intresserad av ormhuvudsfiskar så sökte jag lite på nätet och jag måste ge mig. Channor tycker inte om vattenbyten som vi är vana med från andra fiskar. De flesta av dem som dör och det är tydligen många, gör det av för rent vatten. Om ni vill läsa mer och titta på fina bilder rekomenderar jag denna sidan.
          无码色另类成人亚洲蜜芽-亚洲日韩AV无码久久精品-人妻夜夜爽天天爽三区丁香花-香蕉乱码成人久久天堂爱免费,后进女神白嫩翘臀进入,亚奶视频国产自产熟女,亚欧洲乱码视频在线播放专区
          Guy
          ,Poecilia,SKS,GOC,

          Kommentar

          • perfetto
            • March 2008
            • 1593

            #20
            Ursprungligen postat av Guy Palm
            Eftersom jag blev lite intresserad av ormhuvudsfiskar så sökte jag lite på nätet och jag måste ge mig. Channor tycker inte om vattenbyten som vi är vana med från andra fiskar. De flesta av dem som dör och det är tydligen många, gör det av för rent vatten. Om ni vill läsa mer och titta på fina bilder rekomenderar jag denna sidan.
            http://www.snakeheadsuk.com/
            - Ja intressanta fiskar. Frågan är HUR ofta och HUR mycket man byter i en 375 liters tank.

            Vattenbytesrutinerna tycks variera även inom Channauppfödarna. Jag har bytt sådär 50 liter i min 375:a en gång på tre veckor, och vattnet verkar hur bra somhelst. Kanske beror mycket på växterna som då är av flera olika arter och både bottenfasta och yttäckare.

            Kommentar

            • jockson
              • December 2008
              • 248

              #21
              De olika channa arterna skilljer sig väldigt mycket inom vilken typ av vatten de föredrar, ornatipinnis vill t.ex ha snabbt forsande 16-24 gradigt vatten för att simmulera sommaren då snön smälter, och jag kan tänka mig att vattnet är ganska rent då.
              Mvh.
              Jocke

              Kommentar

              • perfetto
                • March 2008
                • 1593

                #22
                Ursprungligen postat av jockson
                De olika channa arterna skilljer sig väldigt mycket inom vilken typ av vatten de föredrar, ornatipinnis vill t.ex ha snabbt forsande 16-24 gradigt vatten för att simmulera sommaren då snön smälter, och jag kan tänka mig att vattnet är ganska rent då.
                - Ja, precis som Pulchran som också härrör från strömmande, svalt vatten.

                Men de är extremt anpassningsbara har jag förstått. Läste en artikel av Heiko Bleher (upptäckaren av Ch. Bleheri) som har provat och haft både Ch. Bleheri och Ornatipinnis i upp till 30-gradigt vatten och fått dem att bygga bo.

                "Both species are dwarf as C. bleheri and I have kept them in warm water, up 30 degrees Celcius and no problem at all. Actually they started to built a nest (see upcoming Bleher's Biotopes Interzoo 2008 tomorrow: www.aquapress-bleher.com)."

                Han menar på att det är inga problem med att ha riktigt varmt vatten till dessa kallvattensfiskar som de flesta "kännare" håller i 18-20 grader.

                Kommentar

                • jockson
                  • December 2008
                  • 248

                  #23
                  Ursprungligen postat av perfetto
                  - Ja, precis som Pulchran som också härrör från strömmande, svalt vatten.

                  Men de är extremt anpassningsbara har jag förstått. Läste en artikel av Heiko Bleher (upptäckaren av Ch. Bleheri) som har provat och haft både Ch. Bleheri och Ornatipinnis i upp till 30-gradigt vatten och fått dem att bygga bo.

                  "Both species are dwarf as C. bleheri and I have kept them in warm water, up 30 degrees Celcius and no problem at all. Actually they started to built a nest (see upcoming Bleher's Biotopes Interzoo 2008 tomorrow: www.aquapress-bleher.com)."

                  Han menar på att det är inga problem med att ha riktigt varmt vatten till dessa kallvattensfiskar som de flesta "kännare" håller i 18-20 grader.
                  Intressant. Han höll alltså ornatipinnis och pulchra i 30 grader?
                  Men jag har läst att de som försökt odla ornati höll dem runt 18-20 som du säger, och de färgade ut mycket bättre vid de låga temperaturerna.
                  Mvh.
                  Jocke

                  Kommentar

                  • perfetto
                    • March 2008
                    • 1593

                    #24
                    Ursprungligen postat av jockson
                    Intressant. Han höll alltså ornatipinnis och pulchra i 30 grader?
                    Men jag har läst att de som försökt odla ornati höll dem runt 18-20 som du säger, och de färgade ut mycket bättre vid de låga temperaturerna.
                    - Mina Channa Assam håller jag i ungefär 23 grader och de är helt blåskimrande o vackra, där honorna går något mer i rödton.

                    Kommentar

                    • jockson
                      • December 2008
                      • 248

                      #25
                      Hur kyler du vattnet? Jag har heltäckande ramp på alla mina kar och ligger runt 27 grader, inget som de mår dåligt av iofs men de föredrar ju runt 20.
                      Mvh.
                      Jocke

                      Kommentar

                      • perfetto
                        • March 2008
                        • 1593

                        #26
                        Ursprungligen postat av jockson
                        Hur kyler du vattnet? Jag har heltäckande ramp på alla mina kar och ligger runt 27 grader, inget som de mår dåligt av iofs men de föredrar ju runt 20.
                        - Jag kyler inte alls. 23 grader är rumstemperaturen med vädringsfönster öppna dygnet runt.

                        Har själv heltäckande plexiglas med borrade hål för luftintag samt heltäckande lysramp.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...