Channafakta!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • perfetto
    • March 2008
    • 1593

    Channafakta!

    Ja eftersom Channor uppenbarligen skiljer sig VÄLDIGT mycket från den typen av akvariekultur man generellt lär sig genom attl läsa foruminlägg bl.a här, tänkte jag informera dem som inte vet : )

    Den här artikeln http://snakeheadsukforum.freeforums....assam-t39.html som handlar om Channa Assam särskilt, och kanske generellt sett om de mindre Channa-arterna, berättar bland annat om att djupet i karet inte behöver vara stort mer än 20 cm
    att temperaturen inte bör överstiga 20 grader...snarare ligga runt 18
    att man INTE ska byta vatten för ofta.

    Vissa byter aldrig vatten i ett välplanterat o planerat Channakar!
    Senast redigerad av perfetto; 15 May 2009, 12:36.
  • Guest

    #2
    Olika channor ska ha olika temp.

    Kommentar

    • oaken
      • September 2006
      • 901

      #3
      Ursprungligen postat av perfetto
      Ja eftersom Channor uppenbarligen skiljer sig VÄLDIGT mycket från den typen av akvariekultur man generellt lär sig genom attl läsa foruminlägg bl.a här, tänkte jag informera dem som inte vet : )
      Förstår inte riktigt vart du vill komma? Det är väl klart att en del fiskar kräver lägre/högre temperaturer än andra, och att de ställer olika krav vad gäller akvariets höjd osv.
      Det är ju inte direkt så att någon här säger att "så här ska ett akvarium se ut".

      Kommentar

      • Guy Palm
        • March 2002
        • 5720

        #4
        Ursprungligen postat av perfetto
        Ja eftersom Channor uppenbarligen skiljer sig VÄLDIGT mycket från den typen av akvariekultur man generellt lär sig genom attl läsa foruminlägg bl.a här, tänkte jag informera dem som inte vet : )

        !
        Skulle vara riktigt kul att veta vilken akvariekultur du anser att man lär sig genom att läsa forumsinlägg. Beror väl antagligen på i vilken del av forumet man håller till på.
        Guy
        ,Poecilia,SKS,GOC,

        Kommentar

        • sjebbe
          • March 2009
          • 440

          #5
          Bra länk!

          Ursprungligen postat av Guy Palm
          Skulle vara riktigt kul att veta vilken akvariekultur du anser att man lär sig genom att läsa forumsinlägg. Beror väl antagligen på i vilken del av forumet man håller till på.
          Kunde inte sagt det bättre själv.
          450 L - Channa pulchra
          720 L - Channa, Polypterus & Datnoides

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Ursprungligen postat av perfetto
            att man INTE ska byta vatten för ofta.

            Vissa byter aldrig vatten i ett välplanterat o planerat Channakar!
            Hur mycket vatten som man skall byta beror ju på en mängd faktorer som vilket kranvatten man har, vad man matar med, hur många och vilka växter man har i akvariet, hur mycket fisk man har, vilken typ av filtrering man har etc. etc.

            Om man slår fast att man SKALL göra på ett visst sätt oavsett förutsättningarna då är man helt fel ute.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • perfetto
              • March 2008
              • 1593

              #7
              Ja det var som sagt bara tips på ett väldigt välunderbyggt forum för de som ägnar sig åt Channor både som sällskapsdjur och odling.

              Själv blev jag förvånad över att vissa inte bytte vatten öht i sina kar när det gäller dvärgChannor. Någon hade inte ens någon särskild rening av karet.
              Det kanske är självklart för vissa här, men jag tror ändå en o annan inte hade en aning om att vattenbyten kan vara rent av menliga för vissa arter.
              Inte heller visste jag att vattenståndet i det vilda för vissa Channor oftast håller sig kring 20-30 cm och att de faktiskt trivs bäst i väldigt grunda akvarium med "gammalt" vatten. Kanske kan överraska någon mer, vad vet jag?


              Jag tillåter mig dessutom vara naiv nog att tro att det forumet kan vara till stor hjälp för de som har ett intresse för just Channor.

              Men det förstås - om många tycker att det var ett risigt tips, får väl moderator radera inlägget.

              Kommentar

              • Guest

                #8
                Vattenbyten vill alla fiskar ha , där de finns sjö måste det oxo regna = vattenbyte

                Kommentar

                • perfetto
                  • March 2008
                  • 1593

                  #9
                  Ursprungligen postat av Narii
                  Vattenbyten vill alla fiskar ha , där de finns sjö måste det oxo regna = vattenbyte
                  - Tja...vissa Channaarter vill ha typ en kaffekopp rent vatten i veckan. Det kallar jag inte precis "vattenbyte" ; )

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48148

                    #10
                    Det är väl bara bra att det kommer fram olika åsikter och sedan är det ju upp till var och en att välja vilka man skall följa.

                    Att du fick "stryk" berodde nog snarast på att du var lite föraktfull i tonen över andras åsikter och då får man faktiskt vara beredd på att få på nöten
                    Hade du BARA tipsat om länken och vad som stod där så hade nog de flesta bara tyckt att det var intressant läsning och gett ytterligare kunskap om arten ifråga - det tyckte jag i alla fall.
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • perfetto
                      • March 2008
                      • 1593

                      #11
                      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                      Det är väl bara bra att det kommer fram olika åsikter och sedan är det ju upp till var och en att välja vilka man skall följa.

                      Att du fick "stryk" berodde nog snarast på att du var lite föraktfull i tonen över andras åsikter och då får man faktiskt vara beredd på att få på nöten
                      Hade du BARA tipsat om länken och vad som stod där så hade nog de flesta bara tyckt att det var intressant läsning och gett ytterligare kunskap om arten ifråga - det tyckte jag i alla fall.
                      - Ja jag har inga problem med åsiktsfriheten här alls : )

                      Det var bara det att jag tror ett par missuppfattade mig, och tog det för att jag omyndigförklarade skribenters tips här, när jag i själva verket gav del av hur jag reagerade på vissa saker som säkerligen skiljer sig från de flesta fiskhållningstipsen.

                      Kommentar

                      • Johanski
                        • February 2007
                        • 3044

                        #12
                        Har inte vattenbytena något att göra med att de har rätt dåligt kranvatten i staterna? Att tillägga är att jag inte läst länken i fråga.

                        Kommentar

                        • perfetto
                          • March 2008
                          • 1593

                          #13
                          Ursprungligen postat av Johanski
                          Har inte vattenbytena något att göra med att de har rätt dåligt kranvatten i staterna? Att tillägga är att jag inte läst länken i fråga.
                          - Som jag läst i forumtrådarna så har det att göra med att dvärgChannor oftast föredrar gammalt vatten. De mår inte så bra av vattenbyten, helt enkelt.

                          För att det ska fungera, krävs ju att växtligheten är välplanerad och riklig så att den blir "renhållningsstation" i karet.

                          De verkar föredra yttäckande växter o ganska dov belysning också.

                          Någon som födde upp AssamChannor bytte tydligen aldrig vatten, utan tillförde någon kopp regnvatten per vecka eller månad bara : )

                          Kommentar

                          • Guest

                            #14
                            Känns som en fetto ursäkt från usa om du frågar mig

                            Kommentar

                            • Guy Palm
                              • March 2002
                              • 5720

                              #15
                              Om du läser på andra sidor om ormhuvudsfiskar så står det inget om att man inte skall byta vatten, tvärtom så rekomenderar de vatténbyten var fjortonde dag. Se t.ex denna sida (Ej från USA)
                              ichthyology, mouthbrooding, frankenfish, predator, crofton, aquarium, parachanna, parophicephalus, channa, ophicephalus, ophiocephalus, snakehead, schlangenkopffisch, predator, affinis, africana, amphibeus, amphibius, apus, argus, aurantiacus, aurantimaculata, aurolineatus, asiatica, bankanensis, baramensis, barca, basalis, bistriata, bistriatus, bivittatus, bleheri, burmanica, cora-mota, cyanospilos, diplogramma, diplogramme, fuscus, gachua, grandinosus, guachua, harcourtbutleri, iris, indicus, insignis, jovis, kelaartii, lata, leucopunctatus, limbatus, lucia, maculata, malaccensis, marginatus, marulia, marulius, marulioides, melasoma, melanosoma, melanopterus, miliaris, micropeltes, montanus, mystax, nigricans, nox, obscura, obscurus, ocellata, orientalis, philypnoides surakartensis, planiceps, pleurophthalma, pleurophthalmus, polylepis, pseudomarulia, pseudomarulius, punctata, punctatus, puticola, panaw, rhodotaenia, serpentinus, siamensis, sol, spiritalis, stevensii, stewartii, striata, striatus, studeri, theophrasti, urophthalmus, vagus, Weber, Bleeker, Vierke, Day, Musikasinthorn, Bloch, Hamilton, Ng, Linne, Peters, Popta,
                              Guy
                              ,Poecilia,SKS,GOC,

                              Kommentar

                              Arbetssätt...