Vilken akvariestorlek till kulfisk?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Cyphera
    • January 2007
    • 245

Vilken akvariestorlek till kulfisk?

Funderar på att köpa ett 45-liters akvarium och ha på skrivbordet (där jag jobbar). Vad för kulfisk och hur många skulle man kunna ha i det?
  • Emmma
    • January 2007
    • 340

Tror man kan räkna med 10l per fisk om man har dvärgkulfiskar, kruxet är bara att man helst ska ha en hane och fler honor eftersom hanar bråkar... och det är ganska svårt att könsbestämma dem när de inte har blivit könsmogna...

Kommentar

• Cyphera
      • January 2007
      • 245

I see! Bra råd. Är det överhuvudtaget möjligt att se könsskillnaderna, om man kollar noga, menar jag?

Kommentar

• Cyphera
        • January 2007
        • 245

*puffar lite*

Kommentar

• Emmma
          • January 2007
          • 340

Ja, när de blir lite äldre, hanar får karaktäristiska vita streck runt ögonen och så får hanar gul brun mage, har dock läst att den mörka magen inte behöver betyda att det är en hane utan egentligen mest är ett tecken på dominans - honor är rundare och mer frammåt (fast det växlar mellan olika individer). Hur det är med andra kulfisk sorter vet jag inte...

Sök på dwarf puffer så kommer du få rätt mycket bra tips.

Kommentar

• Cyphera
            • January 2007
            • 245

Aha!

Någon som vet om det går och ha t.ex. Nr 8, grön kulfisk eller sydamerikansk kulfisk i ett ett akvarium av den här typen?

Kommentar

• Irene M
              • May 2007
              • 32

--------------------------------------------------------------------------------

Funderar på att köpa ett 45-liters akvarium och ha på skrivbordet (där jag jobbar). Vad för kulfisk och hur många skulle man kunna ha i det?
              Jag skulle aldrig ha kulfiskar i ett så litet akvarium. Att ha så känsliga fiskar på en arbetsplatts känns inte heller rätt Dvärgkulfiskar ska matas med röda mygg, grindalsmaskar varje dag och levande snäckor ett par gånger/vecka. Vattenbyte på minst 50% en gång i veckan. Jag skulle satsa på fiskar som inte är så känsliga för dåliga vattenvärden och som kan matas med torrfoder (automat) om man inte är på arbetet några dagar. Kulfiskar ska ha massor med växter och utrymme. Dom kan bli ganska elaka mot varandra annars.

Kommentar

• Jens A.
                • March 2007
                • 5026

Röda mygg till kulisar? Mina fig 8 mådde inte alls bra av det.
                Earth first! We´ll screw up the other planets later!

Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

Kommentar

• Irene M
                  • May 2007
                  • 32

Ursprungligen postat av Jens A.
                  Röda mygg till kulisar? Mina fig 8 mådde inte alls bra av det.
                  Dvärgkulfiskar (Carinotetraodon travancoricus) ska ha röda mygg som basfoder. Däremot ska man aldrig ge röda mygg till saltvattenskulor.

Kommentar

• Cyphera
                    • January 2007
                    • 245

Jag har oxå förstått att det här med storleken på akvariet kunde vara en stötesten för just större kulfiskar, och det är därför jag frågar om era erfarenheter. Tack alla som har försökt att svara på den fråga som tråden faktiskt handlar om.

Lite tråkigt att du dömer ut min arbetsplats som olämplig för akvarier, Irene. Du vet ju ingenting om den? Men för skojs skull kan jag ju berätta att jag sitter ensam vid ett skrivbord i ett rum i min lägenhet (egenföretagare). Om det är olämpligt kan ju du börja med att slänga ut dina egna akvarier, de lär inte stå i en bättre miljö. Tack ändå för alla råd.

Kommentar

• Irene M
                      • May 2007
                      • 32

Lite tråkigt att du dömer ut min arbetsplats som olämplig för akvarier
                      Hej!
                      Tråkigt att du tar det så. Du bad om råd och jag ville dela med mig av min erfarenhet. Jag har aldrig dömt ut din arbetsplatts som olämplig däremot anser jag att ditt akvarium är för litet för kulfiskar (det var väl det du undrade över?). Jag är inte intresserad av din arbetsplatts. Jag ville bara tala om vilka problem du kan stöta på om du har dvärgkulor på en vanlig arbetsplatts. Det betyder inte att det är fel att ha kulor där. Däremot är det som sagt min bestämda åsikt att ett 45 liters akvarium är för litet att ha kulfiskar i. Jag ber om ursäkt att jag förnärmade dig och ska inte besvära dig med mina råd mer.
                      MVH. Irene

Kommentar

• evus
                        • September 2006
                        • 729

Ursprungligen postat av Irene M
                        Hej!
                        Tråkigt att du tar det så. Du bad om råd och jag ville dela med mig av min erfarenhet. Jag har aldrig dömt ut din arbetsplatts som olämplig däremot anser jag att ditt akvarium är för litet för kulfiskar (det var väl det du undrade över?). Jag är inte intresserad av din arbetsplatts. Jag ville bara tala om vilka problem du kan stöta på om du har dvärgkulor på en vanlig arbetsplatts. Det betyder inte att det är fel att ha kulor där. Däremot är det som sagt min bestämda åsikt att ett 45 liters akvarium är för litet att ha kulfiskar i. Jag ber om ursäkt att jag förnärmade dig och ska inte besvära dig med mina råd mer.
                        MVH. Irene
                        Irene, låt inte sådana personer som Cypera skrämma bort dig från forumet!!

Att han benämner sitt hem som arbetsplats är väl inte något som man vanligtvis gör eller.... även om det ibland kan vara så. Oftast är en arbetsplats tom på helgerna och därför olämplig som plats för fiskar som behöver matas varje dag.

Tack för goda råd Irene!!//Eva
                        This is not the end, it is not even the beginning of the end, but it is perhaps the end of the beginning.

Avataren föreställer min CRX-hane "Anton". Sonja är fotograf så klart

Kommentar

• Cyphera
                          • January 2007
                          • 245

*s* Nu har jag blivit en HAN oxå... Jag har väl inte försökt skrämma bort nån? Det var bland det dummaste jag har hört. Jag tackade ju för råden, men det verkar ni båda ha missat? Däremot uttryckte jag min frustration över att en det gärna dras förhastade slutsatser i det här forumet och gärna negativa sådana. Man dömer först och tar reda på fakta sen. Och det är inte så kul för den som råkar ut för det, hur mkt "expert" den andra parten än är.

Kommentar

• JEK
                            • March 2007
                            • 1467

Nu har jag blivit en HAN oxå...
                            Det ær ju lite svårt att veta nær det inte står nått i din profil eller signatur...

Lite tråkigt att du dömer ut min arbetsplats som olämplig för akvarier, Irene. Du vet ju ingenting om den? Men för skojs skull kan jag ju berätta att jag sitter ensam vid ett skrivbord i ett rum i min lägenhet (egenföretagare). Om det är olämpligt kan ju du börja med att slänga ut dina egna akvarier, de lär inte stå i en bättre miljö. Tack ändå för alla råd.
                            Jag vet inte om det bara ær jag, men jag tycker det hær inlægget ær vældigt otrevligt.
                            Irene svarar utifrån den fakta hon har fått - om nån skriver arbetsplats ær hemmet inte det førsta jag tænker på...
                            Mvh.
                            Johan - akvarielös!

Kommentar

• Kjell Fohrman
                              Administrator

• December 2001
                              • 48148

Dvärgkulfisken Carinotetraodon travancoricus behöver ett akvarium som är ungefär 50 L samt min. 60 cm långt.
                              I detta kan man hålla max en hane ihop med några honor.
                              Akvaristiska hälsningar
                              Kjell
                              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

Arbetssätt...