Funderar på att köpa ett 45-liters akvarium och ha på skrivbordet (där jag jobbar). Vad för kulfisk och hur många skulle man kunna ha i det?
Vilken akvariestorlek till kulfisk?
Kollaps
X
-
Ja, när de blir lite äldre, hanar får karaktäristiska vita streck runt ögonen och så får hanar gul brun mage, har dock läst att den mörka magen inte behöver betyda att det är en hane utan egentligen mest är ett tecken på dominans - honor är rundare och mer frammåt (fast det växlar mellan olika individer). Hur det är med andra kulfisk sorter vet jag inte...
Sök på dwarf puffer så kommer du få rätt mycket bra tips.Kommentar
-
--------------------------------------------------------------------------------
Funderar på att köpa ett 45-liters akvarium och ha på skrivbordet (där jag jobbar). Vad för kulfisk och hur många skulle man kunna ha i det?Kommentar
-
Röda mygg till kulisar? Mina fig 8 mådde inte alls bra av det.Earth first! We´ll screw up the other planets later!
Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597Kommentar
-
Jag har oxå förstått att det här med storleken på akvariet kunde vara en stötesten för just större kulfiskar, och det är därför jag frågar om era erfarenheter. Tack alla som har försökt att svara på den fråga som tråden faktiskt handlar om.
Lite tråkigt att du dömer ut min arbetsplats som olämplig för akvarier, Irene. Du vet ju ingenting om den? Men för skojs skull kan jag ju berätta att jag sitter ensam vid ett skrivbord i ett rum i min lägenhet (egenföretagare). Om det är olämpligt kan ju du börja med att slänga ut dina egna akvarier, de lär inte stå i en bättre miljö. Tack ändå för alla råd.Kommentar
-
Lite tråkigt att du dömer ut min arbetsplats som olämplig för akvarier
Tråkigt att du tar det så. Du bad om råd och jag ville dela med mig av min erfarenhet. Jag har aldrig dömt ut din arbetsplatts som olämplig däremot anser jag att ditt akvarium är för litet för kulfiskar (det var väl det du undrade över?). Jag är inte intresserad av din arbetsplatts. Jag ville bara tala om vilka problem du kan stöta på om du har dvärgkulor på en vanlig arbetsplatts. Det betyder inte att det är fel att ha kulor där. Däremot är det som sagt min bestämda åsikt att ett 45 liters akvarium är för litet att ha kulfiskar i. Jag ber om ursäkt att jag förnärmade dig och ska inte besvära dig med mina råd mer.
MVH. IreneKommentar
-
Hej!
Tråkigt att du tar det så. Du bad om råd och jag ville dela med mig av min erfarenhet. Jag har aldrig dömt ut din arbetsplatts som olämplig däremot anser jag att ditt akvarium är för litet för kulfiskar (det var väl det du undrade över?). Jag är inte intresserad av din arbetsplatts. Jag ville bara tala om vilka problem du kan stöta på om du har dvärgkulor på en vanlig arbetsplatts. Det betyder inte att det är fel att ha kulor där. Däremot är det som sagt min bestämda åsikt att ett 45 liters akvarium är för litet att ha kulfiskar i. Jag ber om ursäkt att jag förnärmade dig och ska inte besvära dig med mina råd mer.
MVH. Irene
Att han benämner sitt hem som arbetsplats är väl inte något som man vanligtvis gör eller.... även om det ibland kan vara så. Oftast är en arbetsplats tom på helgerna och därför olämplig som plats för fiskar som behöver matas varje dag.
Tack för goda råd Irene!!//EvaThis is not the end, it is not even the beginning of the end, but it is perhaps the end of the beginning.
Avataren föreställer min CRX-hane "Anton". Sonja är fotograf så klartKommentar
-
*s* Nu har jag blivit en HAN oxå... Jag har väl inte försökt skrämma bort nån? Det var bland det dummaste jag har hört. Jag tackade ju för råden, men det verkar ni båda ha missat? Däremot uttryckte jag min frustration över att en det gärna dras förhastade slutsatser i det här forumet och gärna negativa sådana. Man dömer först och tar reda på fakta sen. Och det är inte så kul för den som råkar ut för det, hur mkt "expert" den andra parten än är.Kommentar
-
Nu har jag blivit en HAN oxå...
Lite tråkigt att du dömer ut min arbetsplats som olämplig för akvarier, Irene. Du vet ju ingenting om den? Men för skojs skull kan jag ju berätta att jag sitter ensam vid ett skrivbord i ett rum i min lägenhet (egenföretagare). Om det är olämpligt kan ju du börja med att slänga ut dina egna akvarier, de lär inte stå i en bättre miljö. Tack ändå för alla råd.
Irene svarar utifrån den fakta hon har fått - om nån skriver arbetsplats ær hemmet inte det førsta jag tænker på...Mvh.
Johan - akvarielös!Kommentar
-
Dvärgkulfisken Carinotetraodon travancoricus behöver ett akvarium som är ungefär 50 L samt min. 60 cm långt.
I detta kan man hålla max en hane ihop med några honor.Akvaristiska hälsningar
Kjell
Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.Kommentar
Kommentar