Amazonas kulfisk?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Daniel Blom
    • June 2003
    • 1670

    #16
    Ursprungligen postat av GasseG
    Intressant! Jag ska försöka få tag på referensen så ska vi se vad den säger.

    Referensen heter "Fishes of the Cambodian Mekong" och mekongfloden är världens tionde största flod som löper genom fyra länder. I Kambodia ligger dock flodmynningen till havet.
    Nä, men i Vietnam. Och jag får det till sex länder - Kina, Burma, Thailand, Laos, Kambodja och Vietnam.
    Det enda du behöver här i livet är okunnighet och självförtroende,
    och framgången är given.
    Samuel Clemens
    Mina bilder

    Kommentar

    • GasseG
      • April 2007
      • 368

      #17
      Hehe såklart har du rätt Daniel men i så fall så kan den ju inte vara en bräckvattenfisk eftersom mekongfloden inte har kontakt med havet i Kambodia.
      Scire tuum nihil est, nisi te scire hoc sciat alter

      Kommentar

      • Emmma
        • January 2007
        • 340

        #18
        Ursprungligen postat av GasseG
        Tack Emmma. Vilken typ av snäckor släpper du ner....vet du det?
        Jag brukar plocka snäckor i den lokala djuraffären, ingen aning om vad de heter. Men jag antar att det är den sort som anses vara ohyra - jag har dock inte lyckats få de jag petat ner i andra akvarier att föröka sig (taskigt - jag som gärna vill ha ett litet överskott)

        Kommentar

        • GasseG
          • April 2007
          • 368

          #19
          Ok tack Emmma!

          Har vi slagit fast nu då att Tetraodon Biocellatus alias fig 8 kulfisk är en SÖTVATTENSFISK!?
          Scire tuum nihil est, nisi te scire hoc sciat alter

          Kommentar

          • Daniel Blom
            • June 2003
            • 1670

            #20
            Ursprungligen postat av GasseG
            Har vi slagit fast nu då att Tetraodon Biocellatus alias fig 8 kulfisk är en SÖTVATTENSFISK!?
            Nja, det verkar lite väl enkelt...
            Det dyker upp en massa frågor:
            * Visst verkar Fig 8 leva i sötvatten - men gör arten uteslutande det? Enligt denna sajt är det bara unga fiskar som lever i sötvatten. Och klickar man sig vidare från Fishbase till Catalog of Fishes står följande: "Habitat: freshwater, brackish".
            * Varifrån kommer fiskarna som importeras? Jag har ingen aning, men Indonesien verkar troligare än Kambodja. Hur lever Fig 8 i Indonesien?
            Och så den viktigaste frågan:
            * Vilka förhållanden ska arten ha för att trivas i akvarium? Många akvarister verkar ha erfarenheten att svagt bräckt vatten är att föredra. Fast jag har hittat några sajter, till exempel denna, som klart och tydligt skriver sötvatten.
            Det enda du behöver här i livet är okunnighet och självförtroende,
            och framgången är given.
            Samuel Clemens
            Mina bilder

            Kommentar

            • VioXiD
              • April 2007
              • 266

              #21
              Men...
              Amazonas kulfisk - Colomesus asellus
              ..är sötvatten rakt av?
              28L Projekt: Garra Rufa. 54L Projekt: Puffer Fig 8. 540L Projekt: Garra Rufa.

              Kommentar

              • Daniel Blom
                • June 2003
                • 1670

                #22
                Ursprungligen postat av VioXiD
                Men...
                Amazonas kulfisk - Colomesus asellus
                ..är sötvatten rakt av?
                Ja.
                Klarar dock bräckvatten - enligt Fishbase.
                Det enda du behöver här i livet är okunnighet och självförtroende,
                och framgången är given.
                Samuel Clemens
                Mina bilder

                Kommentar

                • GasseG
                  • April 2007
                  • 368

                  #23
                  Ursprungligen postat av Daniel Blom
                  Nja, det verkar lite väl enkelt...
                  Det dyker upp en massa frågor:
                  * Visst verkar Fig 8 leva i sötvatten - men gör arten uteslutande det? Enligt denna sajt är det bara unga fiskar som lever i sötvatten. Och klickar man sig vidare från Fishbase till Catalog of Fishes står följande: "Habitat: freshwater, brackish".
                  * Varifrån kommer fiskarna som importeras? Jag har ingen aning, men Indonesien verkar troligare än Kambodja. Hur lever Fig 8 i Indonesien?
                  Och så den viktigaste frågan:
                  * Vilka förhållanden ska arten ha för att trivas i akvarium? Många akvarister verkar ha erfarenheten att svagt bräckt vatten är att föredra. Fast jag har hittat några sajter, till exempel denna, som klart och tydligt skriver sötvatten.
                  Svårt! Men om vi säger så här då. Kan man ha lite salt i akvariumet oavsett vilken fisk det gäller? Eller är det ett big NO NO att göra så?
                  I fall man kan ha lite salt i men både fiskar och växter trivs så är det ju inget problem.


                  Hur ska jag få tag på referensen! Någon som vet?

                  PS: Kloka ord som vanligt Daniel!
                  Scire tuum nihil est, nisi te scire hoc sciat alter

                  Kommentar

                  • VioXiD
                    • April 2007
                    • 266

                    #24
                    Ursprungligen postat av Daniel Blom
                    Ja.
                    Klarar dock bräckvatten - enligt Fishbase.
                    Tänkte väl det. Blev bara lite orolig med allt erat prat och olika sidor hit och dit. Och massa svåra latinska namn... Haha
                    Tusen tack för hjälpen.
                    28L Projekt: Garra Rufa. 54L Projekt: Puffer Fig 8. 540L Projekt: Garra Rufa.

                    Kommentar

                    • Daniel Blom
                      • June 2003
                      • 1670

                      #25
                      Ursprungligen postat av GasseG
                      Svårt! Men om vi säger så här då. Kan man ha lite salt i akvariumet oavsett vilken fisk det gäller? Eller är det ett big NO NO att göra så? I fall man kan ha lite salt i men både fiskar och växter trivs så är det ju inget problem.
                      Nån som är hemma på vattenkemi kan säkert ge ett uttömmande svar.
                      Själv föredrar jag att spara saltet som nödåtgärd om något skulle hända.
                      Det enda du behöver här i livet är okunnighet och självförtroende,
                      och framgången är given.
                      Samuel Clemens
                      Mina bilder

                      Kommentar

                      • GasseG
                        • April 2007
                        • 368

                        #26
                        Ja du Daniel här blev det inga svar på vattenkemin men men det löser sig nog.

                        Men nu är det så att jag har drömt ihop hur jag kan sammafoga ett snäckodlings kar med det permanenta karet så det kommer över lagom många snäckor till kulisarna i veckan.

                        Då återstår dock frågan om någon vet hur man odlar snäckor bäst?
                        Om någon kunde länka eller ge tips så är jag tacksam.
                        Scire tuum nihil est, nisi te scire hoc sciat alter

                        Kommentar

                        • tetraodonfeber
                          • May 2007
                          • 336

                          #27
                          Ursprungligen postat av Daniel Blom
                          FishBase är ett fantastiskt verktyg för alla fiskintresserade, med en otrolig mängd information.
                          Fast när det gäller Tetraodon biocellatus är jag benägen att tro på alla som hävdar att arten lever längre i (svagt) bräckt vatten. Till exempel The Puffer Forum, Wikipedia och Mongabay.
                          jag har hört att fig8 kan leva i marina vatten också kan det stämma tro??
                          Malawi

                          Kommentar

                          • tetraodonfeber
                            • May 2007
                            • 336

                            #28
                            ja det e det!"
                            Malawi

                            Kommentar

                            • Kyssguramin
                              • October 2006
                              • 227

                              #29
                              Ursprungligen postat av GasseG
                              Ja du Daniel här blev det inga svar på vattenkemin men men det löser sig nog.

                              Men nu är det så att jag har drömt ihop hur jag kan sammafoga ett snäckodlings kar med det permanenta karet så det kommer över lagom många snäckor till kulisarna i veckan.

                              Då återstår dock frågan om någon vet hur man odlar snäckor bäst?
                              Om någon kunde länka eller ge tips så är jag tacksam.
                              i en glasburk/akvarium löv i botten och lite alg tabletter

                              Kommentar

                              • Kyssguramin
                                • October 2006
                                • 227

                                #30
                                om du menar "skadedjurs varianten" (inte ampullaria altså ^^)

                                Kommentar

                                Arbetssätt...