Önskar råd av er som har kulfiskar!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Cyphera
    • January 2007
    • 245

    Önskar råd av er som har kulfiskar!

    Funderar på en eller ett par Colomesus asellus. Vad är er erfarenhet av att hålla sådana? Är det bäst att ha en eller flera - hur många i så fall?

    Massakerar de verkligen växterna i akvariet - tips på hur man förebygger detta/tips på tåliga växter?

    Är den giftig? Vad jag har sett på forumet så ska den väl inte vara det. De kulfiskar som är giftiga - är de giftiga på huden eller bara inuti, i köttet?

    Läste nånstans att man inte får lyfta i kulfiskar som man gör med vanliga fiskar. Vad innebär det - kan man inte lyfta dem med hov?

    Vilka andra fiskar har det funkat att hålla asellus med? Funderar själv på kardinaltetror, scalarer mfl.

    Nån som vet var man kan få tag på asellus i Göteborgstrakten?

    All övrig info mottages tacksamt!
  • qenzo
    • February 2005
    • 1747

    #2

    "Puffarna" är fö en mycket rolig fisk! Hade Dwarf Puffers själv.
    Var det meningen att du skulle ta åt dig personligen?

    Kommentar

    • Cyphera
      • January 2007
      • 245

      #3
      Tack för länken! Där stod det en del matnyttigt. Någon annan med erfarenheter?

      Kommentar

      • _Lena_
        • June 2006
        • 1273

        #4
        Vi har tre sådana. Ger sig inte alls på växter. Jagar bara minimalt med fenor (de funkar med skalarer tex). Trevliga små fiskar men verkar nästan tycka att 300l är lite litet. Äter inga tetror. Äter ALLA typer av foder och gärna små platyyngel.

        Vi köpte dem på Nolsciklidhobby. I söndags hade han inga sådana inne men väl kulfiskar "figure 8". Han brukar kunna ta in det mesta vid efterfrågan.

        Kommentar

        • Cyphera
          • January 2007
          • 245

          #5
          Ringde Nols ciklidhobby idag. Tydligen är asellusen svår att få tag på... tråkigt!! Tack för tipsen.

          Kommentar

          • wlappis
            • December 2006
            • 200

            #6
            Testa och ring http://www.tropakvariefiskimport.com/ han har mycket fisk

            Kommentar

            • Cyphera
              • January 2007
              • 245

              #7
              Tack! Ska höra med dem oxå. Men jag får nog vänta ett tag. Tydligen är det bäst om karet har varit igång i 2-3 månader innan man introducerar kulfisk i det.

              Var på Nols ciklidhobby i helgen förresten och inköpte några första fiskar. Jättekul affär med mycket rolig fisk! Bra service oxå.

              Kommentar

              • _Lena_
                • June 2006
                • 1273

                #8
                Det är alltid bäst att starta långsamt.

                Kommentar

                • papi
                  • May 2006
                  • 122

                  #9
                  Jag började med två men dom gillade inte varandra, nu har jag en hona kvar och den är snäll mot både växter och andra fiskar. Äter röda mygglarver och Artemia. Min sover i en stor och mycket tät buskliknande växt. Det är kul att se när dom jagar sniglar men det tar inte många dagar innan dom är slut. Dvärgkulfisken är så pass liten att den nog kan uppfattas som föda av lite större firrar.
                  I spend most of my money on hobbies, the rest is just a waste.

                  Kommentar

                  • _Lena_
                    • June 2006
                    • 1273

                    #10
                    Papi: Vad har du för sort? Hur vet du att det är en hona?

                    Kommentar

                    • papi
                      • May 2006
                      • 122

                      #11
                      Det är en dvärgkulfisk! Hanen får en rand under magen när den blir lite äldre/könsmogen?
                      I spend most of my money on hobbies, the rest is just a waste.

                      Kommentar

                      • Cyphera
                        • January 2007
                        • 245

                        #12
                        Jag är lite rådvill... har precis läst i en artikel i en akvarietidning av figure 8 är fredligare än asellusen. Nån som har DEN erfarenheten? Jag trodde asellusen var den absolut fredligaste?

                        Kommentar

                        • Mamma Mia
                          • December 2004
                          • 2504

                          #13
                          Skrämmer liv i tråden och lånar den. Hur går det med dvärgkulfisken? Är nyfiken på den...

                          Ursprungligen postat av papi
                          Det är en dvärgkulfisk! Hanen får en rand under magen när den blir lite äldre/könsmogen?
                          Always look at the bright side of life

                          Kommentar

                          • Jens A.
                            • March 2007
                            • 5026

                            #14
                            Ursprungligen postat av Cyphera
                            Jag är lite rådvill... har precis läst i en artikel i en akvarietidning av figure 8 är fredligare än asellusen. Nån som har DEN erfarenheten? Jag trodde asellusen var den absolut fredligaste?

                            Jag har haft båda, och jag tycker de var lika fredliga. Fig 8 är dock coolare, och blåser inte upp sig för minsta lilla.


                            // Jens A.
                            Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                            Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                            Kommentar

                            • Cyphera
                              • January 2007
                              • 245

                              #15
                              Jens - hur många åttor hade du, i hur stort kar och tillsammans med vilka fiskar?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...