arowanors agresivitet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Torstensson
    • June 2002
    • 1964

    #16
    Jag har en Scleropages Jardini, den som kallas Australiensisk Arowana. Nu e den typ +40cm och visst e den helt klart ute för att käka upp dom andra i baljan om den bara kommer åt. Hur agresiviteten är mellan Arowanor har jag ingen erfarenhet av alls då jag bara har en. Denna säger vissa ska va den mest agresiva av Arowanorna, men jag tycker inte denna är värre än en yngelvaktande ciklid!!

    Kommentar

    • Danne_K
      • February 2005
      • 1034

      #17
      Ursprungligen postat av Torstensson
      Jag har en Scleropages Jardini, den som kallas Australiensisk Arowana. Nu e den typ +40cm och visst e den helt klart ute för att käka upp dom andra i baljan om den bara kommer åt. Hur agresiviteten är mellan Arowanor har jag ingen erfarenhet av alls då jag bara har en. Denna säger vissa ska va den mest agresiva av Arowanorna, men jag tycker inte denna är värre än en yngelvaktande ciklid!!

      ok är ju ganska variernade hur agresiva ciklider är när dom vaktar ynglena. men uppfattar det som att den är rätt så agresiv då med andra ord. hur stora byten klarar en arowana av att ta (i förhålande till dess storlek)

      Kommentar

      • Danne_K
        • February 2005
        • 1034

        #18
        Ursprungligen postat av THE_DUDE
        inga bilder på detta kar??

        ang. aggressivitet arowanor emellan vet jag inget, men har sett massa kar med asiatiska (alltså Scleropages) där det inte verkar var några som helst problem med bråk... medans den australiensiska (den lite mörkare) i dom flesta fall ska var helt galna mot allt levande i samma kar typ. men i det här fallet verkar det funka...

        vad gäller akvariet i länken så verkligen ÄLSKAR jag det! det är så det ska se ut enligt mig helt enkelt...
        finns inga som kan som asiaterna när det kommer till att "sätta ihop" och ta hand om sina monsterfiskar!

        (det finns en till tråd på samma sida där han matar dom med feta grodor! ...helt otroligt att se dom bjässarna "in action" så att säga)

        i dom akvarier du har sett med asaiatiska arowanor tillsammans hur stora har dom varit? hur stora har akvarierna varit?

        Kommentar

        • Danne_K
          • February 2005
          • 1034

          #19
          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
          Idag är det ju lite enklare med CITES I listade djur än det var tidigare men likafullt är det fortfrande mycket krångligt att importera sådana.
          Man måste ju t.ex. söka CITES-tillstånd i förväg för varje specifikt djur och sedan tar ju pappersbyråkratin en viss tid och frågan är ju om en grossist i Singapore vill lagerhålla ett visst beställt djur för kundens räkning i flera månader innan levarans kan ske. Men visst kan det funka om man har bra kontakt med exportören och är beredd att betala i förskott. Alla asiatiska arowanar är ju för övrigt märkta med datachips.
          Själva importen med veterinärbesiktningen etc. går väl på några tusen - sedan varierar ju priset man får ge för djuren beroende av storlek och kvalitet. Kanske någon tusenlapp för mycket små av sekunda kvalitet, normalpriset ligger väl på 5-10 tusen, men de bästa exemplaren kan gå på flera hundra tusen.

          Angående aggresiviteten så minskar den ju om man håller många ihop men å andra sidan är det inte så snyggt med fisksoppa.
          På den tiden jag hade affär så hände det att man fick arowanor (då gällde det Osteoglossum) i retur som inte gick att hålla ihop - det brukade funka i ett 720 upp tills de var ungefär 40 cm.
          Själv hade jag två Osteoglossum på en meter ihop i ett akvarium som hade en yta på ca. 6 kvadratmeter och det gick precis.

          kommer du ihåg måtten på tanken? bör väll vara viktigare med kanske framförallt längden och till vis del bredden mot för höjden borde väll ha mindre betydelse.

          Kommentar

          • THE_DUDE
            • February 2004
            • 764

            #20
            Ursprungligen postat av Danne_K
            i dom akvarier du har sett med asaiatiska arowanor tillsammans hur stora har dom varit? hur stora har akvarierna varit?
            tex. i arofanatics bildgalleri
            alla kombinationer å storlekar... på kar och firrar,om man säger så...

            ...enjoy!
            http://mfksweden.forum24.se/mfksweden.html
            ETT LITET FORUM OM STORA FISKAR.

            Kommentar

            • Danne_K
              • February 2005
              • 1034

              #21
              Ursprungligen postat av THE_DUDE
              tex. i arofanatics bildgalleri
              alla kombinationer å storlekar... på kar och firrar,om man säger så...

              ...enjoy!

              tackar riktigt trevlig länk kanske inte den snabbaste sidan men riktigt trevliga bilder. vet någon om man kan se någon köns skilnad på dom. det här tyckte jag ju var en intresant bild. http://www.arofanatics.com/members/p...daro-wantwife/

              Kommentar

              • THE_DUDE
                • February 2004
                • 764

                #22
                haha! aa den är seg för mig med, rätt jobbigt. finns ett bra forum oxå.
                sorry, vet inget om könsskillnad.
                http://mfksweden.forum24.se/mfksweden.html
                ETT LITET FORUM OM STORA FISKAR.

                Kommentar

                • Danne_K
                  • February 2005
                  • 1034

                  #23
                  ok va ju lite synd. hade ju inte vart helt fel med ett par i en inomhus damm el ett lite större akvarium i framtiden.

                  Kommentar

                  • THE_DUDE
                    • February 2004
                    • 764

                    #24
                    mm det hade jag inte sagt nej till, men svåra att få tag på...
                    http://mfksweden.forum24.se/mfksweden.html
                    ETT LITET FORUM OM STORA FISKAR.

                    Kommentar

                    • Danne_K
                      • February 2005
                      • 1034

                      #25
                      mm men går ju att göra ett försök. men först å främst så måste vi hitta ett hus så man har plats med lite fler och framför allt större kar . tyvär verkar de vara svårt att hitta nått som ligger bra till och har bra planlösning

                      Kommentar

                      • THE_DUDE
                        • February 2004
                        • 764

                        #26
                        dom är nog lite svåra att importera också ...men med lite $$$ så går det säkert bra :P
                        http://mfksweden.forum24.se/mfksweden.html
                        ETT LITET FORUM OM STORA FISKAR.

                        Kommentar

                        • Danne_K
                          • February 2005
                          • 1034

                          #27
                          ok du tror inte att någon grosist får hem några till sverige då? är ju som sagt lite dyrt att importera fisk en och en...

                          Kommentar

                          • THE_DUDE
                            • February 2004
                            • 764

                            #28
                            jag vet faktiskt inte... men dom (grossist eller affär) borde ju kunna göra det om man verkligen betalar för det... går säkert på massa tusen dock... jag är inte riktigt rätt person att fråga egentligen, sorry
                            http://mfksweden.forum24.se/mfksweden.html
                            ETT LITET FORUM OM STORA FISKAR.

                            Kommentar

                            • EMIL_EMPO
                              • October 2006
                              • 72

                              #29
                              http://www.arofanatics.com/members/s...silverarowana/ länk till ett kar med massa arowanor !!!!! de är garanterat silver arowana 100% säker har en själv funkerar fan på att skaffa till .. borde funka jue ?!?! eftersom dom har kar med minst 6 arowanor o alla är hela o fina !.. skriv gjärna om du har egen erfarenhet av arowanor i samma kar !

                              Kommentar

                              • Kjell Fohrman
                                Administrator

                                • December 2001
                                • 48148

                                #30
                                Ursprungligen postat av EMIL_EMPO
                                http://www.arofanatics.com/members/s...silverarowana/ länk till ett kar med massa arowanor !!!!! de är garanterat silver arowana 100% säker har en själv funkerar fan på att skaffa till .. borde funka jue ?!?! eftersom dom har kar med minst 6 arowanor o alla är hela o fina !.. skriv gjärna om du har egen erfarenhet av arowanor i samma kar !
                                Två är den sämsta kombinationen. En eller många funkar bättre.
                                Akvaristiska hälsningar
                                Kjell
                                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...