arowanors agresivitet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Danne_K
    • February 2005
    • 1034

    arowanors agresivitet

    har av någon annlednig fått för mig att arowanor ska vara agresiva mot varandra men hittade dessa bilder för ett tag sen å dom verkar ju inte ha slagits nå nämnvärt mot varandra utan alla ser ju ruskigt fina ut http://www.monsterfishkeepers.com/fo...ad.php?t=48475
  • Nils Holmström
    • November 2004
    • 2195

    #2
    Fina fiskar, skittråkigt akvarium. Vad tänkte mäniskan som svarade:

    WOAH!!! That fish is awesome, as well as the tank!!!
    Vad är awsome med en kal, för liten, glaslåda?
    222 liter Malawi

    Kommentar

    • Erik Åhlander
      • January 2006
      • 1881

      #3
      För övrigt är det inte arowanor.

      Kommentar

      • drd
        • March 2004
        • 5586

        #4
        Inte bara arowanor nä men ett par är där ....

        Eller ?

        Sen simmade där nån knivfisk och lite annat stort !
        ________________________________________________

        Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

        Kommentar

        • Torstensson
          • June 2002
          • 1964

          #5
          Ursprungligen postat av Erik Åhlander
          För övrigt är det inte arowanor.
          Inte? Kan du då tala om vad det skulle vara istället??

          Kommentar

          • Erik Åhlander
            • January 2006
            • 1881

            #6
            Man kan ju använda populärnamn hur man vill men arowanor brukar vara Osteoglossum-arter (från Sydamerika). På bilderna finns Scleropages - jag tror för all del somliga kallar dem asiatiska arowanor. Jag tror det är två stycken Scleropages formosus från Sydostasien (en CITES I-art), en gulare och en silverblank individ. Den tredje med silversteck på gällocket och som inte har långa spröt vid munnen är Scleopages jardinii från Nordaustralien och Nya Guinea.

            Där finns vidare två abborrcichlider, släktet Cichla. Möjligen Cichla piquiti (med fem tvärband) och Cichla melaniae (många vita prickar); några praktbotior, Chromobotia macracanthus; två knivfiskar, dels Chitala chitala med stora ögonfläckar dels Chitala blanci med sträck och prickar (men där är jag lite osäker); en jämförelsevis liten mal med en fläck på sidan är Horabagrus brachysoma från Kerala i Indien; slutligen en vanskapt cichlidkorsning i orangerött och några barber som jag inte kan namnet på (och inte ids ta reda på heller).

            Kommentar

            • Erik Åhlander
              • January 2006
              • 1881

              #7
              Det är nog snarare Cichla vazzoleri eller temensis istället för Cichla melaniae. (Revisionen av Cichla är alldeles ny så jag har inte hunnit läsa texten, bara tittat på bilderna)

              Kommentar

              • Torstensson
                • June 2002
                • 1964

                #8
                Man kan ju använda populärnamn hur man vill men arowanor brukar vara Osteoglossum-arter (från Sydamerika).
                Jag har då iaf hört både Asiatisk Arowana och Australiensisk Arowana som handelsnamn/Populärnamn! Att då enbart vilja kalla den Sydamerikanska varianten för Arowana är du nog rätt ensam om.

                Jag e inne en del på http://www.arofanatics.com och där kallas alla varianterna för Arowanas....

                Kommentar

                • Erik Åhlander
                  • January 2006
                  • 1881

                  #9
                  OK! Det verkar som du har rätt - idag. Jag tror ordet är indianskt (men har inte hittat någon etymologi) och användes från början (1820-tal) uteslutande för Osteoglossum bicirrhosum. Nu verkar det ha fått en mycket bredare betydelse (än för bara ca 20 år sedan?)...

                  Kommentar

                  • Danne_K
                    • February 2005
                    • 1034

                    #10
                    jo Torstensson har helt rätt.
                    men skulle vara intresant om någon hade något att säga om det tråden handlade om nämligen deras agresivitet. lite of topic går det att få tag på röda arowanor i sverige (Scleropages formosus, "Asiatisk arowana"(kan det där med cites regler så de behöver ni inte dra upp))

                    Kommentar

                    • wenger
                      • July 2002
                      • 68

                      #11
                      Kan inget om cites regler utan trodde att alla dom fiskarna var förbjudna. Men var inne på en killes sida, från holland tror jag det var har glömt det nu, men han hade importerat asiatisk röd arowana till Europa. Men var tydligen ganska dyrt och krångligt.

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48148

                        #12
                        Idag är det ju lite enklare med CITES I listade djur än det var tidigare men likafullt är det fortfrande mycket krångligt att importera sådana.
                        Man måste ju t.ex. söka CITES-tillstånd i förväg för varje specifikt djur och sedan tar ju pappersbyråkratin en viss tid och frågan är ju om en grossist i Singapore vill lagerhålla ett visst beställt djur för kundens räkning i flera månader innan levarans kan ske. Men visst kan det funka om man har bra kontakt med exportören och är beredd att betala i förskott. Alla asiatiska arowanar är ju för övrigt märkta med datachips.
                        Själva importen med veterinärbesiktningen etc. går väl på några tusen - sedan varierar ju priset man får ge för djuren beroende av storlek och kvalitet. Kanske någon tusenlapp för mycket små av sekunda kvalitet, normalpriset ligger väl på 5-10 tusen, men de bästa exemplaren kan gå på flera hundra tusen.

                        Angående aggresiviteten så minskar den ju om man håller många ihop men å andra sidan är det inte så snyggt med fisksoppa.
                        På den tiden jag hade affär så hände det att man fick arowanor (då gällde det Osteoglossum) i retur som inte gick att hålla ihop - det brukade funka i ett 720 upp tills de var ungefär 40 cm.
                        Själv hade jag två Osteoglossum på en meter ihop i ett akvarium som hade en yta på ca. 6 kvadratmeter och det gick precis.
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        • THE_DUDE
                          • February 2004
                          • 764

                          #13
                          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                          Själv hade jag två Osteoglossum på en meter ihop i ett akvarium som hade en yta på ca. 6 kvadratmeter och det gick precis.
                          inga bilder på detta kar??

                          ang. aggressivitet arowanor emellan vet jag inget, men har sett massa kar med asiatiska (alltså Scleropages) där det inte verkar var några som helst problem med bråk... medans den australiensiska (den lite mörkare) i dom flesta fall ska var helt galna mot allt levande i samma kar typ. men i det här fallet verkar det funka...

                          vad gäller akvariet i länken så verkligen ÄLSKAR jag det! det är så det ska se ut enligt mig helt enkelt...
                          finns inga som kan som asiaterna när det kommer till att "sätta ihop" och ta hand om sina monsterfiskar!

                          (det finns en till tråd på samma sida där han matar dom med feta grodor! ...helt otroligt att se dom bjässarna "in action" så att säga)
                          http://mfksweden.forum24.se/mfksweden.html
                          ETT LITET FORUM OM STORA FISKAR.

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Administrator

                            • December 2001
                            • 48148

                            #14
                            inga bilder på detta kar??
                            Nej det är 20 år sen eller något sådant som jag hade arowanor

                            vad gäller akvariet i länken så verkligen ÄLSKAR jag det! det är så det ska se ut enligt mig helt enkelt...
                            finns inga som kan som asiaterna när det kommer till att "sätta ihop" och ta hand om sina monsterfiskar!
                            Smaken är som baken
                            Akvaristiska hälsningar
                            Kjell
                            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                            Kommentar

                            • THE_DUDE
                              • February 2004
                              • 764

                              #15
                              ok va synd :/ man ska alltid ta bilder
                              http://mfksweden.forum24.se/mfksweden.html
                              ETT LITET FORUM OM STORA FISKAR.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...