Rockor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tenkare
    • May 2005
    • 2519

    Härligt.
    Min hona simmar upp till kanten och lyfter upp "nosen" över kanten när det vankas mat.
    Ska faktiskt kolla med fiskbilen som brukar vara här varje fredag om man inte kan få till en bra deal.
    Neca eos omnes, deus suos agnoscet


    Min zon Min Tenkare

    Kommentar

    • Torstensson
      • June 2002
      • 1964

      Min "lilla" Rocka käkar just nu bara Åleds Mysis och Räkmix.. Har försökt med räkor, både med och utan skal, men den vill inte alls ha...
      Vatten byter jag och har några små Ancistrusar för att hjälpa till med matresterna..
      Ska man "svälta ut den " för att den ska ta Räkorna??

      Kommentar

      • Tenkare
        • May 2005
        • 2519

        Jag började med att blanda upp räkor ihop med röda mygglarver.
        Efter ett tag så började den ta räkorna också.
        Tänk på att klippa ner räkorna till små små bitar, mindre än munnen på rockan så ska det nog gå bra.
        Att svälta ut den rekommenderar jag inte, då får man först göda upp den ordentligt. Har sett alldeles för många tunna exemplar i djuraffärer där dom slänger i en räka om dagen och kollar inte ens om den ätit upp den.
        Det resulterar i en väldigt mager rocka som har små chanser att överleva.
        Neca eos omnes, deus suos agnoscet


        Min zon Min Tenkare

        Kommentar

        • Akvaristen
          • January 2004
          • 225

          Håller med Tenkare fullständigt. Jag gjorde likadant när berit (lillrockan) skulle vänjas på räkor.

          Lycka till.

          /David

          Kommentar

          • Danne_K
            • February 2005
            • 1034

            Samma här. Tog inte många dagar innan hon åt räkor. Har dock börjat ge hon lite räkmix med för att hon ska få lite mer variation i födan (till sätter även lite extra vitaminer).

            Kommentar

            • Torstensson
              • June 2002
              • 1964

              Röda mygg, Mysis och Räkmix, allt från Åleds käkar hon..
              Men räkorna tuggar hon lite på , sen åker dom ut.
              Fick tips att lägga i en Algwafffers, den va borta i morse. Tror inte dom små Ancistrusarna har tagit hela den!
              Men men, provar ikväll igen....

              Kommentar

              • Tenkare
                • May 2005
                • 2519

                Så gjorde mina med räkorna i början också.
                Men när jag blandade ihop med röda mygg så slank dom ner.
                Nu slinker dom ner efter att dom tuggat lite på dom.
                Se bara till så att räkorna är helt tinade.
                Neca eos omnes, deus suos agnoscet


                Min zon Min Tenkare

                Kommentar

                • Tenkare
                  • May 2005
                  • 2519

                  Akvaristen:
                  Märker du någon skillnad i aggressiviteten gentemot maten om du matar med oskalade eller skalade räkor?
                  När jag öser ner oskalade så flyger hanen från ena ändan på karet till den andra på typ 0,5sec. Och han är riktigt på maten. När den är skalad så är det precis som om han lunkar fram.
                  Vill bara veta hur dina beter sig. Min hona äter som vanligt aggressivt och mycket.
                  Neca eos omnes, deus suos agnoscet


                  Min zon Min Tenkare

                  Kommentar

                  • Akvaristen
                    • January 2004
                    • 225

                    Jag matar bara med oskalade räkor, vet att de inte är så intresserade av skalade, en anledning till det kan vara att mycket av smakämnena och näringen är borta ur skalade räkor. därför matar jag alltid med oskalade räkor. I mitt akvarium blir det kalabalik vid varje matning . Honan äter ofantliga mängder mat nuförtiden av en viss anledning .

                    En update på rockans graviditet:

                    Såg i helgen kraftiga rörelser på både höger och vänster sida av honans rygg, vilket ger ett defenitivt besked att honan är gravid. eftersom det är kraftiga rörelser på både höger och vänster så tyder det på att hon är gravid med mer än en unge dessutom (hoppas på fler än två denna gång). hajar och rockor har två st "Livmödrar" (innom citations tecken bara för att det inte är livmödrar egentligen men så att man ska förstå) och de är på varsin sida av bukhålan. detta betyder alltså att det snart kommer minst 2st till motoro rockor till min samling .

                    /David

                    Kommentar

                    • Tenkare
                      • May 2005
                      • 2519

                      Härligt, håller tummarna för dig.
                      Själv har jag sett och känt en massa rörelse i min honas mage, dock är det min fru vi talar om.
                      en månad till, börjar bli nervigt nu.
                      Neca eos omnes, deus suos agnoscet


                      Min zon Min Tenkare

                      Kommentar

                      • Rocko
                        • March 2007
                        • 6

                        2x Orbigny, eller vad de nu heter...

                        Hej,
                        är Rock-ägare sedan c:a tre veckor till 2st (hane + hona á 12cm) Orbigny's.

                        Var mycket svårt att komma underfund med vad de ville äta - testade olika typer av granulat, algtabletter, frysta räkor, osv, men icke!
                        Tills vi testade metmask i portionslängder.... då blev de alldeles galna!
                        Nu kan dessa små (nåja, med era mått mätt) sätta i sig 5-10 maskar var.

                        Säljaren har i efterhand påstått att uppfödaren skulle vara vänjt in dem på torrfoder, men det har vi inte märkt...
                        Inte gav han intrycket av att akvariet behöver vara så stort som era, men så är ju de här rockorna (än så länge?) betydligt mindre...´
                        T o m så att han lite svävande påstod att rockor faktiskt anpassar sin storlekt till omgivningen, till skillnad mot hajar som har svårt att göra det... vad som är rätt visar sig, antar jag...

                        Skulle gärna vilja veta ifall ni har några bra idéer kring hur man hindrar våra tre sydamerikanska silverhajar och ett Black Ghost från att äta upp all mat innan rockorna "fått sitt"? Som det är nu får jag handmata rockorna och det börjar blir smånervöst med tanke på deras aptit.

                        Och hur gör ni när det är dax för semester? Att begära av någon att ge dem mat tre gånger om dagen är ju i det närmaste ett heltidsarbete, eller åtminstone en inkvartering... fast ni kanske aldrig har semester?

                        Jag vågar inte ens tala om hur litet vårt akvarium är... men vi jagar febrilt större om det är en tröst.
                        Men frågan är ändå svår att låta bli att ställa - behöver de verkligen den volym ni har - det är klart att "ju större, ju bättre" för dessa, men det gäller ju iofs nästan alla djur...

                        Hur har ni era akvarier "möblerade"? Det vi märkt är att de gärna ligger under överhänget från låga växter, likaväl som nergrävda i 1mm rådasanden, eller het öppet i "solen". När de inte försöker flyga ur akvariet...
                        Hannen vill gärna suga sig fast på vår BTN-vägg, så nästa akvarium måste ju ha en vägg, den också - och det blir ju så mycket snyggare också.
                        Frågar eftersom jag sett bilder på akvarier med rockor som knappt har sand i, och det verkar ju nästan vara närmre djurplågeri än att akvariet är lite för litet... så länge rening etc fungerar.

                        Kommentar

                        • ahlin
                          • September 2002
                          • 234

                          Vart köpte du din rocka?

                          Kommentar

                          • Tenkare
                            • May 2005
                            • 2519

                            Vad gäller matning så kommer min hona upp och hämtar maten ur handen på mig, hanen får bort alla som inte har på hans mat att göra.

                            Att dom skulle anpassa sig efter storleken på akvariet? Svårt att tro det. Men du har fått tag om en av dom minsta varianterna på rocka. Jag kommer att jaga större än mitt 720 liters kan jag ju säga. Rockorna behöver en del utrymme.

                            Semester?? Vet knappt vad det är.
                            Så som jag matar mina så hade jag inte börjat oroa mig förrän efter en vecka.
                            3ggr / dag minst. Sen kan du kanke ha någon som kommer och matar dom var annan dag.
                            Vad som är än viktigare är att vattenbytena sköts ordentiligt.

                            Möbleringen består av lite rötter och växter i mitten samt ett ordentligt lager grus.
                            Neca eos omnes, deus suos agnoscet


                            Min zon Min Tenkare

                            Kommentar

                            • woodo
                              • January 2007
                              • 605

                              är lite inne på att köpa 2 rockor och ha i ett 720L skulle det kunna fungera? är väll i princip priset som hindrar mig just nu!
                              150L: Boliviansk fjärilsciklid, corydoras aeneus, ancistrus, L200

                              Kommentar

                              • Danne_K
                                • February 2005
                                • 1034

                                Ursprungligen postat av woodo
                                är lite inne på att köpa 2 rockor och ha i ett 720L skulle det kunna fungera? är väll i princip priset som hindrar mig just nu!

                                Beror på vilken sorts rocka du har tänkt dig. Men för dom minsta sorterna bör det funka.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...