Rockor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tenkare
    • May 2005
    • 2519

    #61
    Skulle vilja säga att reticulatus är den minsta.
    Även om dom antagligen går att hålla i ett 540liter så skulle jag nog inte vilja ha mindre än 720 liter.
    Neca eos omnes, deus suos agnoscet


    Min zon Min Tenkare

    Kommentar

    • Akvaristen
      • January 2004
      • 225

      #62
      Hej

      Jag håller med tenkare, men även en sort jag ej sett i sverige som heter Potamotrygon scobina ska vara en liten sort (ska bli runt 30-40cm i diameter). Tror dock att den är mycket svår att få tag på nu då den finns i Brasilien och det för närvarande är exportstopp för stingrockor i Brasilien. Ett 720 anser jag som ett minimum för (vuxna) P. reticulata. men då ska man ha riktigt bra filtrering samt hålla koll på värdena. Även fast det är en liten sort av rocka så är det en stor fisk med en för broskfiskar speciell tarmkanal som gör att de skitar ner mer än vanliga fiskar, därav är bra filtrering ett måste.

      Mina motoro rockor som nu är runt 33cm i diameter börjar kännas stora i min 900 burk (de är ca 55cm långa med svansen inräknad, reticulata är kända för att ha längre svans). 33cm är ungefär så stora som reticulatorna blir i diameter, så därför ska man inte snåla på utrymme.

      A, 10 000 var lite väl mycket , jag har inte så mycket att röra mig med nu som student. Dessutom tyckte jag att den såg ut som en "vanlig" marmorerad motoro (men jag såg den bara mycket snabbt, så det är mycket möjligt att det var en pärlrocka)
      Senast redigerad av Akvaristen; 22 January 2007, 14:44.

      Kommentar

      • Danne_K
        • February 2005
        • 1034

        #63
        var ett tag sen ja var in på zoopet nu. trevliga bilder Akvaristen dom ser fina ut. 10 000:- kändes kanske lite dyrt.. såg att Vandal nämde p.leopoldi är en rocka som jag sj. är lite små sugen på i framtiden när man har plats för lite fler tankar. så till frågan om den är det någon som har nån koll på vad den ligger i pris? och sen vet någon om någon grossist el någon över huvud taget som brukar ha hemma sånna? Har kollat lite på listor efter dom men har inte hittat någon.

        kom på att jag ska ge en liten läges raport om min rocka med. hon funkar kanon och äter allt som kommer i hennes väg
        Senast redigerad av Danne_K; 22 January 2007, 15:23.

        Kommentar

        • Tenkare
          • May 2005
          • 2519

          #64
          Kanon ju.
          Mina har sakta men säkert börjat vänja sig vid räkor.
          Neca eos omnes, deus suos agnoscet


          Min zon Min Tenkare

          Kommentar

          • Danne_K
            • February 2005
            • 1034

            #65
            Ursprungligen postat av Tenkare
            Kanon ju.
            Mina har sakta men säkert börjat vänja sig vid räkor.

            ok låter ju bra. Min tar nu torsk räckmix i princip allt jag har testat. hon va ju som sagt lite kinkig till en början och ville endast ha röda mygg. men när jag väl fick hon att börja ta annat så har det flytit på riktigt bra.

            Kommentar

            • Akvaristen
              • January 2004
              • 225

              #66
              Tackar

              Danne K: Måste då tyvärr meddela att liksom scobinan så är alla "svarta" rockor ur släktet potamotrygon också på exportförbud tillsvidare från Brasilien. De svarta rockorna kommer från brasilien. Så om detta temporära exportförbud inte hävs så kan det bli svårt att få tag på leopoldi, pärl, henlei, P14 itatubia mm. i framtiden. Möjligtvis från odlare nere i europa. Men vad jag har läst på forum osv så verkar det som om detta exportförbud kommer att hävas samt att kvoterna på stingrockor kommer att minskas kraftigt, vilket i sin tur också kommer att leda till höjda priser.

              Vad bra att era äter ordentligt nu då! mina äter som hästar som vanligt och hannen har varit på honan nått otroligt den senaste tiden.

              Kommentar

              • Danne_K
                • February 2005
                • 1034

                #67
                Ursprungligen postat av Akvaristen
                Tackar

                Danne K: Måste då tyvärr meddela att liksom scobinan så är alla "svarta" rockor ur släktet potamotrygon också på exportförbud tillsvidare från Brasilien. De svarta rockorna kommer från brasilien. Så om detta temporära exportförbud inte hävs så kan det bli svårt att få tag på leopoldi, pärl, henlei, P14 itatubia mm. i framtiden. Möjligtvis från odlare nere i europa. Men vad jag har läst på forum osv så verkar det som om detta exportförbud kommer att hävas samt att kvoterna på stingrockor kommer att minskas kraftigt, vilket i sin tur också kommer att leda till höjda priser.

                Vad bra att era äter ordentligt nu då! mina äter som hästar som vanligt och hannen har varit på honan nått otroligt den senaste tiden.

                Detta var ju mindre rolig läsning. skulle ju gärna vilja ha tag på en hona å en hane. Ni får säga till om ni ser några på en lista så kanske jag lyckas få tag på nån innan dom ev blir helt omöjliga. Bör ju inte vara helt omöjliga att få nått yngel på heller.

                Kommentar

                • Tenkare
                  • May 2005
                  • 2519

                  #68
                  Ursprungligen postat av Akvaristen

                  Vad bra att era äter ordentligt nu då! mina äter som hästar som vanligt och hannen har varit på honan nått otroligt den senaste tiden.

                  Ska dom till att yngla av sig nu igen?
                  Neca eos omnes, deus suos agnoscet


                  Min zon Min Tenkare

                  Kommentar

                  • Akvaristen
                    • January 2004
                    • 225

                    #69
                    Det är väldigt svårt att säga... Hanen hat varit på honan väldigt mycket, men för att det ska bli nått så krävs det ju att honan är med på noterna också

                    Danne K: Killen bakom sidan www.freshwaterstingray.nl och nån polare till han håller ju på att sätta igång ett riktigt stort odlingsprojekt så helt omöjligt att få tag på dessa rockor kommer det nog ej att bli. Om du kollar på hans sida under knappen mega tank så fattar du.

                    David

                    Kommentar

                    • Tenkare
                      • May 2005
                      • 2519

                      #70
                      Jo.
                      Det är ju så man är sugen på att åka dit för att se det irl.
                      Neca eos omnes, deus suos agnoscet


                      Min zon Min Tenkare

                      Kommentar

                      • Danne_K
                        • February 2005
                        • 1034

                        #71
                        Ursprungligen postat av Akvaristen
                        Det är väldigt svårt att säga... Hanen hat varit på honan väldigt mycket, men för att det ska bli nått så krävs det ju att honan är med på noterna också

                        Danne K: Killen bakom sidan www.freshwaterstingray.nl och nån polare till han håller ju på att sätta igång ett riktigt stort odlingsprojekt så helt omöjligt att få tag på dessa rockor kommer det nog ej att bli. Om du kollar på hans sida under knappen mega tank så fattar du.

                        David

                        länken funkar ej för mig. men kollade lite andra adresser kan det vara www.freshwaterstingray.com el är det någon annan sida. men va då gryma rockor på denna sidan

                        Kommentar

                        • Akvaristen
                          • January 2004
                          • 225

                          #72
                          Nä, det ska vara www.freshwaterstingray.nl. Verkar dock som om sidan är nere för tillfället.

                          David

                          Kommentar

                          • Danne_K
                            • February 2005
                            • 1034

                            #73
                            ok fast var ganska trevliga bilder här med han har några med lite storlek. Tigrarna va ganska fräna dom med. Du råkar inte sitta inne på nå info om dom?

                            Kommentar

                            • Tenkare
                              • May 2005
                              • 2519

                              #74
                              Det var en i ängelholm som tog hem tigerrockor.
                              Men han skulle ha 5000 stycket för dom.
                              Han hade discus i samma akvarie. Discusarna tog kål på honan.
                              Neca eos omnes, deus suos agnoscet


                              Min zon Min Tenkare

                              Kommentar

                              • Danne_K
                                • February 2005
                                • 1034

                                #75
                                Ursprungligen postat av Tenkare
                                Det var en i ängelholm som tog hem tigerrockor.
                                Men han skulle ha 5000 stycket för dom.
                                Han hade discus i samma akvarie. Discusarna tog kål på honan.

                                Det va ju verkligen tråkigt och väldigt oväntat.

                                Akvaristen nu funkar sidan har inte hunnit kolla igenom allt ännu bara kollat lite snabbt men verkar va en bra sida. Han har ju lite vill ha grejer å fiskar... Vars bor han? funderade om man skulle kontakta han å höra om det skulle gå att få/hämta hit ett par leopdli el någon annan trevlig rocka. vbmenu_register("postmenu_906204", true);

                                Kommentar

                                Arbetssätt...