Rockor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • yllekanin
    • December 2006
    • 177

    Ursprungligen postat av Tenkare
    rockorna mäter väl runt 18 cm i diameter och en 30 i längd.
    Filtrering är a och o. Själv har jag 2 ytterfilter Eheim pro2 2028 och 2229, med förfilter på båda 2.
    Riktlinjer? Tja så stort som möjligt då dom äter ganska mycke och ofta.
    Väldigt abstrakta riktlinjer du ger, haha.

    Jag kommer nog ha en total filtervolym på 420L, det bör väl räcka. Sedan skall jag säkerligen instalera uv-ljus till, det känns säkrare.

    Är det någon som har tips till inredningen? Jag vill att det skall vara SA/Regnskog, lite sådär.

    Sedan skall ju dammen/akvariumet muras upp, men jag behöver tips på vad man kan behandla dammen invändigt med så att vattnet stannar kvar, och att kalk mm inte sprids i vattnet.

    Lysrör osv funderar jag lite på, tror ni det räcker om en elektriker installerar vanliga lysrörsarmaturer i taket? (kan man sätta i akvariumbelysning?)
    Senast redigerad av yllekanin; 28 January 2007, 21:45.
    Mvh Michael

    Kommentar

    • Tenkare
      • May 2005
      • 2519

      Den filtervolymen räcker nog gott och väl till.
      Jag har lite rötter och växter, inte riktigt SA över dom.
      Jag kommer inte ihåg vilka trådar det stått om ang. behandlingen av muren, men söker du runt lite så hittar du nog trådarna.
      Jag har tidigare använt vanlig takarmatur med akvariebelysning och det fungerade utmärkt, dock kan jag tänka mig att ljuset får lite svårt att räcka till ända ner om du ska ha belysningen i taket.

      Kolla www.flat-fish.com Både jag och akvaristen är med där med ett och annat inlägg. Och där finns en del DIY artiklar.
      Neca eos omnes, deus suos agnoscet


      Min zon Min Tenkare

      Kommentar

      • yllekanin
        • December 2006
        • 177

        Tack Tack,, jag skall spana in där.
        Mvh Michael

        Kommentar

        • ola sjödin
          • March 2005
          • 31

          yllekanin skriver:
          Sedan skall ju dammen/akvariumet muras upp, men jag behöver tips på vad man kan behandla dammen invändigt med så att vattnet stannar kvar, och att kalk mm inte sprids i vattnet.

          Täck insidan med dammduk. Välj gärna gummiduken då den är otroligt hållbar. Den kostar lite mer men i detta fall gäller det ju inte många kvadratmeter. Då slipper du även risken att din murade vägg avger buffrande ämnen som höjer pH-värdet. Jag har haft igång en sådan inomhusdamm med bottenytan 1x2m och det fungerade alldeles utmärkt.

          Kommentar

          • yllekanin
            • December 2006
            • 177

            Ursprungligen postat av ola sjödin
            yllekanin skriver:
            Sedan skall ju dammen/akvariumet muras upp, men jag behöver tips på vad man kan behandla dammen invändigt med så att vattnet stannar kvar, och att kalk mm inte sprids i vattnet.

            Täck insidan med dammduk. Välj gärna gummiduken då den är otroligt hållbar. Den kostar lite mer men i detta fall gäller det ju inte många kvadratmeter. Då slipper du även risken att din murade vägg avger buffrande ämnen som höjer pH-värdet. Jag har haft igång en sådan inomhusdamm med bottenytan 1x2m och det fungerade alldeles utmärkt.

            Jag skall ju ha en fönsterruta i fronten så det går ju knappast, om man inte är beredd på att pilla hur mycket som hellst. Jag har iof massa gummiduk kvar sedan jag byggde stora dammen, men njea.
            Vi kan ju fortsätta med snack o dammen i tråden jag startade under dammfrågor.

            Vad kan man ha för fiskar ihop med en rocka? typ mantilla i storlek. Flyger den omkring och käkar upp varenda fisk man har, eller håller den sig till fodret? Jag är inte så sugen på att ha några jättefiskar, men är det vad som krävs så.
            Mvh Michael

            Kommentar

            • Akvaristen
              • January 2004
              • 225

              Hej

              Med en rocka i mantilla storlek, de bör bli runt 30-40cm i diameter tillslut. en rocka i den sizen har en rätt stor mun, oavsett om det är en motoro, mantilla eller leopoldi... Mina stora rockor är ca 33cm i diameter och käkar mycket, de har inte haft några som helst problem att ta fiskar i 7 centimeters klassen. men om de är större än det och håller sig i de övre vattenlagren på natten så tror jag inte att det ska vara några problem.

              När min motorohona är hungrig så kan det hända att hon "fångar" påfågelcikliden på 30cm under sig som de gör med bytesfiskar! Inte för att hon skulle kunna äta den men det visar vad de kan göra om de vill. Efter vissa nätter har jag sett att han haft ett bitmärke på stjärtfenan...

              Några stora jordätare skulle jag köra på, kanske stora scalarer, skivtetror kanske. dessa har jag kört med mina rockor och det har funkat.

              David

              Kommentar

              • Tenkare
                • May 2005
                • 2519

                Jag ska inom kort införskaffa mig ett gäng Altum scalarer att gå ihop med mina. I slutänden är det nog bra att ha ett gäng stora och tåliga fiskar.
                Neca eos omnes, deus suos agnoscet


                Min zon Min Tenkare

                Kommentar

                • yllekanin
                  • December 2006
                  • 177

                  Vilken är den minsta sötvattensrockan då?

                  Om jag nu bestämmer mig för att köpa två mantillarockor, en hona och en hane. vad kan jag ha med dem då / vad lever i deras naturliga miljö?
                  (tillgänglig volym kommer ligga på en 2-3 kubik)
                  Mvh Michael

                  Kommentar

                  • Akvaristen
                    • January 2004
                    • 225

                    Mantillan hör till en av de minsta arterna (varianterna, tror inte den är beskriven än men kan ha fel). De minsta arterna blir runt 30-40cm i diamater. Den som ska vara allra minst vad jag hört är Potamotrygon scobina med en diameter på 30cm. Men denna är ovanlig och jag har alldrig hört om den i sverige.

                    I en tank på 2-3 kubik kan man ju ha stora arter också förutsatt att bottenytan finns. Två mantillor ska nog inte vara något som helst problem.

                    David

                    Kommentar

                    • yllekanin
                      • December 2006
                      • 177

                      Mantillan finns i artbeskrivningen, och jag oroade mig inte direkt för att de inte skulle få plats, utan för vad jag kan ha med dem.
                      Mvh Michael

                      Kommentar

                      Arbetssätt...