Rockor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Danne_K
    • February 2005
    • 1034

    nepp han hade inget täckglas på det akvarie tyvär
    det var en yepezi.
    får väll se vad de blir för en nu... synd att inte du bode här uppe då hade ja vart grymt intresserad av att köpa av dig nån av dina bäbisar

    Kommentar

    • Akvaristen
      • January 2004
      • 225

      Tackar

      Kan ju säga att de simmar runt som tusan med sina föräldrar, samt en arrowana(60cm) påfågel(30cm) och två föräldrar helt utan problem.

      Bilder kommer till nästa helg. Kommer antagligen att sälja dessa två. Vad skulle han ha för yepezin?

      David

      Kommentar

      • Danne_K
        • February 2005
        • 1034

        850 kanske ska nämna att den va en en liten (ung) rocka

        Kommentar

        • ola sjödin
          • March 2005
          • 31

          Hejsan
          Då även jag är Pitebo och går i rockafunderingar så undrar jag givetvis vilken affär det var som du bad ta hem rockan? Jag har sett så många magra exemplar så jag är lite skeptisk till att köpa osedda firrar.

          Kommentar

          • Danne_K
            • February 2005
            • 1034

            rolle i lule... dock lite dyrare än affärerna i stan men man får då se fisken innan man köper den..

            Kommentar

            • ola sjödin
              • March 2005
              • 31

              Ok. Tack för informationen.

              Kommentar

              • Akvaristen
                • January 2004
                • 225

                Hej

                När jag kom hem idag upptäckte jag ett konstigt ljud i akvariet. Kollade på stora pumpen 3000L/min och upptäckte att en av de stora rockorna lyckats med att putta av filtret på den. i hålet in i pumpen stack en rocksvans ut. Rockungen gick inte att rädda den var stendöd. Däremot lever den andra och mår alldeles utmärkt, båda ungarna var hannar och har samma fina teckning som Berit (den första ungen) den hannen som överlevde har tilldelats namnet Kurt och bor i 160 Liters akvariet. Pappa hade fått båda att äta röda mygg.

                Nu hoppas jag att Kurt ska överleva och växa lika bra som Berit. Hade de inte varit syskon så hade de utgjort ett fint par som antagligen skulle få väldigt fina ungar i framtiden. Kurt är ungefär hälften så stor som Berit. Berit har vuxit på dessa tre månader ca 7 cm i diameter, hon är nu runt 13-14 cm i diameter.

                Over and out
                David

                Kommentar

                • Tenkare
                  • May 2005
                  • 2519

                  Tragiskt.
                  Tur att inga fller strök med.
                  Neca eos omnes, deus suos agnoscet


                  Min zon Min Tenkare

                  Kommentar

                  • Alexander Ylipää
                    • May 2003
                    • 1831

                    Hej akvaristen!

                    Hur stora kar går dina rockor i...förbannat...är nu också sugen på rockor....vad är minimum karet för rockor, enligt dig? Hur bär du dig åt för att få lek på dem? Lycka till med dina nya småttingar!
                    Med vänlig hälsning
                    Alexander

                    Kommentar

                    • Danne_K
                      • February 2005
                      • 1034

                      beklagar sorgen

                      Kommentar

                      • Akvaristen
                        • January 2004
                        • 225

                        Tack, den som är kvar lever för glatta livet.

                        Mina vuxna jättar går i ett 900L, en unge går i ett 375L och den senaste går i ett 160L.

                        Enligt min mening så är 720-900L gränsen för de mindre arterna när de är vuxna. Nån gång i framtiden behöver jag nog uppgradera till mina motoro rockor, då de tillhör de större arterna. Diameter på 70cm har de en på frankfurt zoo som har. Men för unga rockor kan de gå i tex en 375 tills de vuxit ur den, men det kan gå fort.

                        För att få lek så gäller rent vatten, mycket mat och könsmogna djur. Hannen var väl runt 25cm i diameter när han blev könsmogen och honan runt 30cm i diameter.

                        Bilder finns på min zoon Akvaristen, under albumet rock bäbisar. Det är de två sista bilderna som visar den senaste ungen som nu heter Kurt.

                        Mvh
                        David

                        Kommentar

                        • yllekanin
                          • December 2006
                          • 177

                          Hej!
                          Nu håller jag på med mitt lilla innomhusdammprojekt, det är tänkt att landa på kring +2kubik.
                          Det skall bli till mestadels SA, om inte enbart. Nu har jag fått upp ögonen för rockor, men tror ni att mina ancistrusar (6-9cm) och min black ghost(8-9cm) kommer leva så länge, eller blir de mellanmål?

                          Intressant att veta vad ni säger om sällskap till rockor, för jag har ingen vidare lust att öppna stamkundskonto på akvariebutiken för att ha några andra fiskar i.

                          Jag hade tänkt mig någon liten och "produktiv" sort. Men först vill jag veta vilka fiskar som går att hålla tillsammans med dem.

                          Mvh// Michael
                          Mvh Michael

                          Kommentar

                          • Tenkare
                            • May 2005
                            • 2519

                            Jag håller mina P. Reticulatus ihop med scalarer ancistrusar och corydoras, inga saknas, hur det blir i framtiden när dom blir större vet jag ej
                            Neca eos omnes, deus suos agnoscet


                            Min zon Min Tenkare

                            Kommentar

                            • yllekanin
                              • December 2006
                              • 177

                              Hur stora är de nu då?

                              Jag har förstått att de vill ha mycket fri bottenyta, samt väldigt bra kvalite på vattnet. Iochmed att jag tänker bygga något på lite över 2 kubik så vill jag gärna veta hur stort filter man behöver för dem, beror ju på vad det är för filtermedia osv. men riktlinjer?
                              Mvh Michael

                              Kommentar

                              • Tenkare
                                • May 2005
                                • 2519

                                rockorna mäter väl runt 18 cm i diameter och en 30 i längd.
                                Filtrering är a och o. Själv har jag 2 ytterfilter Eheim pro2 2028 och 2229, med förfilter på båda 2.
                                Riktlinjer? Tja så stort som möjligt då dom äter ganska mycke och ofta.
                                Neca eos omnes, deus suos agnoscet


                                Min zon Min Tenkare

                                Kommentar

                                Arbetssätt...