Vad för fiskar i 600 liter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Framerate
    • July 2003
    • 118

    #31
    Häftigt kar! Inbjuder nästan till saltvatten med ett berg i mitten? Ser ut att vara högt, är det inte svårt att nå ner i det när man grejar?

    Kommentar

    • ossism
      • April 2002
      • 513

      #32
      melina: jag kan fixa 7 kanske 8 geophagus brasiliensis om du vill. det är jag som haft dom sen yngel, köpte dom av en jobbar kompis. nu har jag sålt dom till en polare som köpte min 540. intresserad? största är kanske 13-14, minsta 7-8 ungefär. dom finns söder om stan. "transport kan ordnas".
      1200liter. http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=51465

      Kommentar

      • Melina
        • April 2002
        • 139

        #33
        Marcus: Hehe joo..aquariums, it's my passion! Nä men jag ska absolut tänka på det där med rovmalar. Det låter väldigt intressant.

        Framerate: Ja, visst håller jag med om att saltvatten hade vart nästintill perfekt för det akvariet men just nu satsar jag rätt mycket på 250l akvariet som jag redan har och det blir inte mycket pengar över till ett så stort akvarium. Aja, om något år kanske jag byter, får se hur det går med Geophagusarna.

        Ossism: Tackar så mycket för erbjudandet. Jag hade själv 12 brasiliensis förut (dessa var 7-9cm) och även fastän färgerna inte var lika vacker som surinamensisen var beteendet väldigt intressant. Jag ska förbi några akvarieaffärer imorgon, sen efter det vet jag om jag är intresserad eller inte. =)

        Mvh Melina
        Mvh Melina

        Kommentar

        • Makka
          • April 2002
          • 187

          #34
          Jag hade nog byggt upp en stor formation med rötter i mitten. Sedan fäst diverse växter på rötterna (anubias eller javaormbunkar t ex). Detta hade gjort att man inte såg rakt igenom akvariet utan uppmuntras att gå runt. Fiskarna hade fått vara syd eller centralamerikanska ciklider + diverse malar.

          But that's just me.

          Kommentar

          • Melina
            • April 2002
            • 139

            #35
            Makka: Ja det låter snyggt, får se om jag hittar någon stor fin rot som jag kan ha i mitten. Annars får jag bygga upp i mitten med flera mindre rötter.

            Ossism: Jag hann inte kolla i akvarieaffärerna idag så jag mailar under dig under helgen om jag är intresserad eller inte.

            Nu till en annan fråga, vad är skillnaden mellan Geophagus Surinamensisen och Altifrons? Alltså jag vet att det är två olika arter men de är rätt lika, vilken skulle ni rekomendera att jag eventuellt skaffar? Är beteendet olika mellan arterna? Båda är väldigt vackra!
            Mvh Melina
            Mvh Melina

            Kommentar

            • Melina
              • April 2002
              • 139

              #36
              Hej igen!
              Fortsätter på samma tråd, nu ska jag äntligen starta akvariet. Anledningen till att jag inte har gjort det tidigare är att jag var tvungen att möblera om mitt rum innan jag kunde fylla den. Nu är allt fixat och jag ska börja fylla med vatten och sand idag.

              Tänkta plantera lite tåliga växter i bottnet så jag undrar om ni tycker jag ska nån bottengödning. Har köpt svart sand (runt 1mm) som jag ska ha i. Akvariet är inte placerat mitt i rummet utan lite mer åt ett hörn men det finns ordenkligt med plats att gå runt. Angående ljuset, jag ska ha fyra lysrör. Jag vill gärna ha ett blå-vitt ljus men även tips på lysrör så att växterna mår bra. Akvariet är ju väldigt högt. Vad kan jag tillsätta så att växterna inte ska vissna? Ska ha rätt mycket växter. Ska ha en stor rot i mitten också tror jag. Jag är rätt dålig på sånt här med växter så alla tips mottages tacksamt.
              Mvh Melina

              Kommentar

              • Bilbo
                • February 2002
                • 2119

                #37
                Sök i Hjortgatanszoo;s växtarkiv på låg eller medel ljusnivå, och se vad du hittar för intressanta växter, Javaormbunkar kan som sagt fästas på rötter och det skulle kunna bli effektfullt, speciellt om du använder "Windelöv" varianten av javaormbunken.
                // Magnus
                Helt akvarielös men med ett akvaterraium, 4 katter och 1 hund

                Kommentar

                • Melina
                  • April 2002
                  • 139

                  #38
                  Växter har jag redan köpt, tack ändå för tipset Bilbo. Problemet nu är att den svarta sanden inte räcker till. På vissa ställen är det nån cm sand och jag behöver rätt mycket sand så att växterna inte ska flyta upp. Om jag blandar ut vanlig rådasand med svart sand, kommer det se fult ut då? Jag skulle ju kunna åka till Akvarielagret under veckan och köpa svart sand men det har jag ingen lust med, har en oöppnat säck rådasand hemma redan.
                  Mvh Melina
                  Mvh Melina

                  Kommentar

                  • kampfisken
                    • September 2003
                    • 666

                    #39
                    Varför inte glasa in vardagrummet då man ändå håller på...
                    Malawi, Amazonas, Sällskapsakvarium, Sydamerika, Asien.

                    Kommentar

                    • Tropfrog
                      • October 2002
                      • 8078

                      #40
                      Gamla tidens växtakvarium hade mycket bottengödning och mindre ljus. Det är nu höjt över all tvivel att mycket ljus och vattengödning ger ett bättre resultat. Har man mer än 50 cm djupt så rekomenderas MH som har större genomträngningsförmåga. Om du vill köra med geophagusar så är nog inte bottengödning en bra idé. Tillsätt lite tropica mastergrow i stället. Det är inte säkert att du kommer att behöva co2 tillsats, mät dig fram. Jag tycker att min kombination av aquarelle och sunglo passar. Men sunglo är den som kommer att få växterna att leta sig mot ljuset (aquarelle trycker ner dom). Jag skulle nog (i och med höjden på karet) satsa på en aquarelle och tre sunglo eller enbart sunglo. Sunglo ljuset är inte vidare fint så här måste man göra en avvägning mellan estetik och effekt. Men det vill till att dina växter trivs i lågt ljus annars så kommer det inte att gå.
                      MVH
                      Magnus
                      min zoon

                      Kommentar

                      • Melina
                        • April 2002
                        • 139

                        #41
                        Tack Magnus för svaret! Köpte mer svart grus och nu är alla växter planterade och 25 välvuxna Kejsartetror simmar däri nu. Fick ta över 400 liter vatten från olika kar för att kunna starta upp lite snabbare =) Hittade en stor påse torv och en burk järn-chelat hemma, vad är järn-chelatet bra för och hur ska man dosera (om det nu ens behövs)?
                        Mvh Melina
                        Mvh Melina

                        Kommentar

                        • Makka
                          • April 2002
                          • 187

                          #42
                          Bilder. Vi vill se bilder!

                          Kommentar

                          • Melina
                            • April 2002
                            • 139

                            #43
                            Visst kan jag fixa bilder =) försökte ta några idag men vattnet är fortfarande lite grumligt och på nåt sätt ser växterna inte alls lika fina ut på bild. Tar jag bild med blixt studsar det mot akvarierutan och tar jag bild utan blixt blir det ganska suddigt (om jag inte håller superstilla). Lite fototips skulle inte skada har en Minolta dimage xt, någon som vet hur man bäst tar bilder med den?
                            Mvh Melina
                            Mvh Melina

                            Kommentar

                            • Tropfrog
                              • October 2002
                              • 8078

                              #44
                              Järnchelatet är det järn som växterna lättast tar upp. Men järnet gör ingen nytta om du inte har övriga ämnen i vattnet. De enda som använder järnchelat med gott resultat är dom som har kraftiga filteranläggningar och därmed kraftig oxidation av ämnet.
                              MVH
                              Magnus
                              min zoon

                              Kommentar

                              • Melina
                                • April 2002
                                • 139

                                #45
                                Nu ska ni få höra på hur jag tillbringade min morgon idag. Klockan fyra på morgonen hör jag något som låter som ett pang. Sen hör jag hur vatten forsar ut ur den 780 liter åttakantiga akvariet. Panik! Snabbt som bara den väcker jag mina föräldrar, som tur sov min syster över den kvällen och tillsammans hjälptes vi åt att tömma akvariet. På bara en stund hade runt 80 liter vatten samlats på golvet, och det kanske låter lite men jag lovar att det är någon cm vatten då.

                                Runt halv sex (en och en halv timme efter) börjar vattnet ta slut, men golvet var fortfarande väldigt blött. Det tog mig en halvtimme innan större delen av vattnet på golvet var borta. Några fuktskador tror jag inte det har blivit på golvet men jag ska kolla närmare på det senare. Trött som bara den la jag mig på soffan ute i vardagsrummet (min säng var blöt) och vaknade en timme senare för att gå till skolan, trött och med nackont (soffan var inte speciellt skön). Det som gjorde mig mest arg var att jag precis hade köpt mer svart sand och planterat väldigt(!!) mycket växter. Mina 6 fullvuxna Scalaren klarade flytten men det dog en del Kejsartetror, väldigt synd då det var riktigt stora och vackra exemplar som inte går att hitta.

                                Just nu känner jag bara att jag inte orkar med akvarierna längre, imorse gick det lite för långt och jag ska sälja den åttakantiga till någon som orkar silikona om och fylla den igen. Himla synd för den var otroligt mäktig och vacker med alla växter och det svarta gruset! Ska nog satsa helt på saltvatten istället!
                                Mvh en trött Melina
                                Mvh Melina

                                Kommentar

                                Arbetssätt...