Vad för fiskar i 600 liter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Melina
    • April 2002
    • 139

    Vad för fiskar i 600 liter?

    Hej,
    Jag var och handlade lite mysis idag när jag såg ett åttakantigt 600 liters akvarium med bänk. Blev direkt kär och kunde inte låta bli att köpa den. Jag ska få den hemkörd imorgon och undrar nu vad jag ska ha för fiskar i den. Jag har malawi och tanganyika och divers sällskapsfiskar just nu så sånt vill jag helst inte ha. Har haft discus och jordätare men är lite osäker. Akvariet är inte så hög utan mest bred så simytan är stor (vilket gör akvariet väldigt vackert). Det finns plats för 4 lysrör.

    Jag är väldigt förtjust i Geophagus surinamensis men vill helst ha mycket växter och eftersom de gräver funkar de nog inte. Discus funderar jag lite på, men jag är osäker då jag för några månader sen tröttnade på dem och sålde alla. Saltvatten är en annan ide men jag har redan en och håller på och startar en till så det räcker (för tillfället). Killi är oftast såna fiskar som inte behöver så stort utrymme så att "slösa" 600 liter på dem är nog onödigt (de flesta killis behöver ju faktiskt ändå inte så stora akvarier). Hmm vad mer återstår? Jag hade tänkt lite åt sydamerika. Vad tycker ni?
    Mvh Melina
    Mvh Melina
  • Makka
    • April 2002
    • 187

    #2
    600 liter och åttakantigt?!!!

    Vilka proportioner har det?

    Kommentar

    • Peter1904
      • February 2003
      • 1079

      #3
      Varför inte lite olika dvärgciklider och malar.

      Kommentar

      • ossism
        • April 2002
        • 513

        #4
        jag måste hålla med om att dvärgciklider skulle nog vara snyggt. och bilbukar. bilbukar ska jag ha mitt nästa kar.

        by the way melina: vi pratade förr om att du ville skaffa 980 liter, hur gick det. du sa även att du ville komma och kolla på mitt 1200.
        1200liter. http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=51465

        Kommentar

        • Crille_d2
          • February 2003
          • 300

          #5
          Skulle hemskt gärna vilja se bilder på ditt ovanliga akvarium. Om jag hade skaffat mig ett nytt akvarium så skulle jag haft diskus och kardinaltetror.
          Mvh//Christofer
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=69287

          Kommentar

          • Melina
            • April 2002
            • 139

            #6
            Tack för alla svaren!
            600 liter och åttakantigt?!!!

            Vilka proportioner har det?
            Jag vet inte riktigt hur man ska beskriva men höjden var 75cm, längden var 112cm och bredden var 112cm den med. Riktigt snyggt och med heltäckande lysramp. =) Jag tror den rymmer mer än 600 liter, nära 700 liter känns mer rätt men jag är osäker på hur man räknar ut volymen. Akvariet var faktiskt begagnat i affären, de hade använt den till nån utställning tror jag så den var ändå rätt ny.

            Dvärgciklider, bilbukar och pansarmalar låter mest lockande för tillfället. Discus är inte lika spännande som det var i början så det hoppar jag nog över.
            by the way melina: vi pratade förr om att du ville skaffa 980 liter, hur gick det. du sa även att du ville komma och kolla på mitt 1200.
            980 liters idéen har jag lagt åt sidan för tillfället, det blev så att jag aldrig riktigt ville chansa att bygga ett så stort akvarium. Det skulle ju faktiskt vara mitt första hemmabyggda akvarium och att börja direkt på ett så stort akvarium var att chansa för mycket. Nyligen fanns det en annons på ciklid.se där en kille ville sälja sitt 1200 liters akvarium som var 3 meter långt...den däremot funderade jag starkt på att köpa! Nästan så att man ångrar sig lite att man inte köpte den. Hur har det gått för ditt 1200 liters? Har du fyllt den med växter och fiskar? Om jag kommer ihåg rätt skulle du ha tuppkamsciklider med nåt annat? Jag kanske kan komma förbi och titta på akvariet nåndag?
            Skulle hemskt gärna vilja se bilder på ditt ovanliga akvarium. Om jag hade skaffat mig ett nytt akvarium så skulle jag haft diskus och kardinaltetror.
            Jag fixar gärna en bild på den om du är intresserad, har digitalkameran beredd när akvariet kommer imorgon.

            Mvh Melina
            Mvh Melina

            Kommentar

            • Corydoras mad
              • April 2003
              • 1686

              #7
              <font color="red">Kostade?</font id="red">
              /Mathias
              The Corydoras freak

              Zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=964171

              Kommentar

              • Melina
                • April 2002
                • 139

                #8
                5700kr utan tillbehör och jag fick lite snygga stenar på köpet. Priset är riktigt bra då glaset är tjockt och det är heltäckande lysramp och möbel. Bara glaset skulle kosta över 9000kr att köpa. Enda "problemet" är att den är vit, hade gärnat velat ha den i svart men aja..man kan väl inte kalla det ett problem heller.
                Mvh Melina

                Kommentar

                • swetrot
                  • April 2003
                  • 966

                  #9
                  Om varje sida är 40cm, så borde det rymma 840 liter om min miniräknare inte räknar fel.

                  När det gäller fiskar så tycker jag att stora akvarier med MÅNGA små fiskar är riktigt vackra. Tetror, levandefödare, rasboror, små malar och andra som kanske inte blir mer än 4-5cm, men i hundratal istället. Fantastiskt att se dem leva så många individer i ett stort samhälle som du byggt upp med sten och växter.

                  Bara som ett tips.

                  Swetrot


                  Kommentar

                  • Melina
                    • April 2002
                    • 139

                    #10
                    Tack för svaret Swetrot! Hmm 840 liter låter nog lite för mycket. Aja jag får kolla upp med min mattelärare hur man räknar ut antal liter på ett åttakantigt, ifall nån vet redan nu får de gärna hjälpa till.

                    Angående din fiskide, ja det låter väldigt vackert men jag gillar större fiskar bättre än små fiskar =) Tetror kommer jag nog ändå ha ett stort gäng av men gärna även ett gäng ciklider (i mitt fall dvärgciklider). Har nån något tips om vilka andra fiskar som skulle kunna passa i ett akvarium med mkt växter? Vill bara kolla igenom alla fiskalternativen innan man fyller akvariet.
                    Mvh Melina
                    Mvh Melina

                    Kommentar

                    • ossism
                      • April 2002
                      • 513

                      #11
                      melina: japp den är igång. jag har små alg problem bara. inget allvarlig. japp tuppkammar och bolivianska fjärilar, lite tetror och smaragdpansarmalar (brochis splendens) + 2st L091. vill du komma och kolla så skicka mejl till mej så får du mitt nummer. det skulle vara kul att se dina akvarier också.
                      1200liter. http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=51465

                      Kommentar

                      • AndreasN
                        • July 2003
                        • 2732

                        #12
                        Volymen är lika med höjden gånger "radien" gånger längden av en sida gånger 4,5
                        höjden = 7,5dm
                        "radien" = 5,6dm
                        längden av en sida = 4dm
                        7,5*5,6*4*4,5=756
                        Volymen = 756 liter

                        Har jag räknat fel?
                        540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

                        Kommentar

                        • Thomaslj
                          • May 2003
                          • 704

                          #13
                          600 liters åttakantigt.. hehe.. måste ta en jävla plats. Runda(åttakantiga) akvarie ska man ju helst ha 360 graders synvinkel från och därmed inte ha det i ett hörn. Blir ju ett helt rum fyllt med 1 akvarie lr?.
                          http://thomaslj.blogspot.com - Mitt 240 L

                          Kommentar

                          • dow
                            • May 2003
                            • 5

                            #14
                            Ursprungligen skickat av AndreasN
                            Volymen är lika med höjden gånger "radien" gånger längden av en sida gånger 4,5
                            höjden = 7,5dm
                            "radien" = 5,6dm
                            längden av en sida = 4dm
                            7,5*5,6*4*4,5=756
                            Volymen = 756 liter

                            Har jag räknat fel?
                            Antag en cirkel med radien 5.6 dm, denna får volymen (pi*(5.6)^2)*7.5 vilket är ca 739 liter. Då en cirkel har större volym än en oktagon så stämmer inte dina beräkningar
                            Splitta istället åttakanten, räkna ut areaelementen och sedan volymen, så borde du få du ett bättre värde.

                            Om man använder tex areasatsen så borde det se ut något i stil med det här:
                            Aelement = (1/2)*sin(pi/4)*(x^2) vilket ger bottenytan:
                            Abotten = 8*(1/2)*sin(pi/4)*(x^2) ...vilket ger volymen:
                            Volym = h*4*sin(pi/4)*(x^2)

                            I detta fallet, x = 5.6dm, h = 7.5 dm, är volymen:
                            Volym-8 = 30*(1/sqrt(2))*31.36 = 665.25 liter.

                            Men jag är inte helt säker på att det stämmer.
                            Hursomhellst är det klart att akvariet är mindre än 740 liter.
                            Sedan kanske man skall ta i beaktning att glasvolymen gör akvariet ännu mindre också...för jag antar att alla mått var yttermått.
                            -Alex
                            Mvh, Alex

                            Kommentar

                            • Tropfrog
                              • October 2002
                              • 8078

                              #15
                              FN, jag måste ta fram matteböckerna och repetera. Var uträkningarna något du tänkte ut själv eller hade du hjälp av en formelsamling? Jag är klart imponerad! Själv så räknade jag ca 180 liter fel på en rund filterbehållare.

                              Angående fiskval så tycker jag altumskalare, bilbukar, corrydoras, surinamensis, ancistrus, sorgmanteltetra och citrontetra. Kombinationen citron/sorgmanteltetra är klart underskattad, men dom måste vara välväxta och släppas i före altumen.
                              Hoppa över att plantera (mycket) i karet om du inte har mh belysning. 74 cm högt kar är väldigt svårt och dyrt att få bra belysning i. Välj i stället mycket mangrove rötter som håller en terass uppe. och en och en annan jättesvärdsplanta eller jättevalisneria i mitten (på terassen). Vänta med surinasmensis till växterna har rotat sig, och ha växterna planterade i terakottakrukor (som givetvis döljs av gruset). Då kommer surinamensisen inte att klara av att gräva upp växterna. Jag håller klart med om att 8 kantiga kar bör stå mitt i rummet, men det skulle kunna gå bra i en hörna också om det finns tillräckligr med golvutrymme.

                              Oj det blev ett komplett förslag. Jag blev så sugen själv, synd bara att jag inte har plats till nåt så stort.

                              MVH
                              Magnus
                              min zoon

                              Kommentar

                              Arbetssätt...