Inplantera haj.

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Shepard
    • March 2003
    • 13992

Men när det förs in djur i större skala, t.ex för att jägare ska ha nå´t nytt att jaga, eller för att det införda djuret ska utrota nå´t inhemskt "skadedjur", då tycks allt vara i sin ordning Men man får ju hoppas att människan har lärt sig nå´nting (men jag är skeptisk), så att så´nt inte är lika vanligt längre.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

Kommentar

• specman
      • April 2013
      • 86

Roligt och läsa så många kommentarer, tråkigt att alla inte kan läs första inlägget bara. Och ang paroonhaj så tycker jag det är idiotiskt att äns få sälja en fisk som inte kommer rymmas i ett akvarium som någon privat person kommer inneha. Jag personligen tycker att inplantering av fisk inte alls är något som är fel, självklart så handlar det ju om fisk. Om vi tar karp tex, som är en inplanterad fisk som finna i alla sjöar och insjöar. Och mal inplanteras lite här o där mm mm. Om jag ska läsa visa inlägg så får jag känslan att vissa dissar allt med inplantering och om så är fallet så kan vi antingen sluta överfiska i detta land eller så har vi snart inga fiskar kvar.

Jag skulle tycka det var rätt skoj om vi hade lite roligare fiskar i detta land, om vi tar mal tex som är utrotningshotad och knappt syns i mälaren. Skulle vara jätte roligt om man hade några 2m malar i mälaren igen.

Nästa tråd ska jag nog ta upp att jag vill utplantera vithaj i östersjön, får vi se hur vilda diskussioner det blir, för jag kan inte förstå hur vissa kan tolka mitt inlägg som om jag satt och äns skulle vilja bemöda mig med att plantera ut fisk.

Kommentar

• specman
        • April 2013
        • 86

Bläckfisk skulle vara kul om det fanns här om kring men denna skulle säkerligen inte klara sig.

Kommentar

• Mr Woods
          • March 2013
          • 3409

Ursprungligen postat av specman
          Bläckfisk skulle vara kul om det fanns här om kring men denna skulle säkerligen inte klara sig.
          På västkusten finns det bläckfisk, men jag har tyvärr aldrig fått se någon i Sverige...

Kommentar

• MonkanS
            • December 2011
            • 861

Visst finns det bläckfisk i skandinaviska vatten. Men det är nog inte så vanligt att man fiskar upp denna.
            Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
            http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

Kommentar

• Azur
              • March 2003
              • 12946

Ursprungligen postat av MonkanS
              Men det är nog inte så vanligt att man fiskar upp denna.
              Den där är ovanlig, men ett par olika arter tioarmade bläckfiskar kommer upp rätt ofta vid trålfiske.
              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

Kommentar

• specman
                • April 2013
                • 86

Coolt Men man bor ju på fel sida av det land, finns så mycket roligt på västkusten.
                Här uppe i 08 får man vara glad om man får en mört en vacker dag. :=)
                Eller så är det nog bara jag som har en förmåga att aldrig få fisk

Kommentar

• MonkanS
                  • December 2011
                  • 861

Det var den jag fick upp när jag googlade. Kan inte vad för sorter som finns där. Vet bara att det finns några olika varianter.

Kommentar

• MonkanS
                    • December 2011
                    • 861

Coolt Men man bor ju på fel sida av det land, finns så mycket roligt på västkusten.
                    Här uppe i 08 får man vara glad om man får en mört en vacker dag. :=)
                    Eller så är det nog bara jag som har en förmåga att aldrig få fisk
                    Men det finns ju gös i mälaren..

Kommentar

• Joakim Lundgren
                      • August 2006
                      • 631

Angående malen kan jag meddela att det görs ansträngningar här i Kristianstad för att den skall återhämta sig till stabila nivåer med regelbundna utsättningar av yngel i Helge å.
                      AKA: Lizardking

Kommentar

• specman
                        • April 2013
                        • 86

Ja säg det till Gösen
                        Nu är jag ifs inte ute och fiskar så mycket som jag skulle vilja.

Nästa år så hoppas jag kunna åka båten till trosa och fiska i saltsjön...
                        Vill ha lax

Kommentar

• Mr Woods
                          • March 2013
                          • 3409

Ursprungligen postat av Azur
                          Den där är ovanlig, men ett par olika arter tioarmade bläckfiskar kommer upp rätt ofta vid trålfiske.
                          Det är nog dessa man får i trålen:

Borde vara hyfsat vanliga med tanke på mängden skal av dem man hittar på stränderna lite längre ut på västkusten!

Kommentar

• MonkanS
                            • December 2011
                            • 861

Aha.. sepia. Fick upp den också när jag googlade men blev lite osäker om den.

Kommentar

• Mr Woods
                              • March 2013
                              • 3409

Det finns till och med åttaarmad i Gullmarn, men den är hotad...

Kommentar

• Bygert
                                • March 2010
                                • 2169

Ursprungligen postat av ettfettbranamn
                                Självklart.. Jag ser ändå inte problemet i att diskutera en fråga.. Så länge vi kallar oss ett demokratiskt land (osv floskler floskler) måste man ju ändå få säga att man önskar att det fanns paroonhajar i Sverige.. Det är ju för fan inte pedofili vi diskuterar.. Jag tycker också att det är idiotiskt att släppa ut vilda djur osv men diskussionsklimatet är jävligt kyligt minst sagt.. Tråden "vilka fiskar skulle överleva i svenska vatten?" Vore iaf i mitt tycke en intressant tråd med tanke på att tyska kärn-guppy betraktas som en kuriositet.. Det kanske dessutom skulle få folk att vara extra försiktiga med de arter det gäller.. Sen tycker jag generellt att lagen är en ruggigt svajande stolpe att hålla sig i.. Självklart är den bra ur ett konsekvensanalytiskt perspektiv men jag kommer fortfarande att ha svårt att vara emot homosexualitet eller för att stena otrogna kvinnor för att lagen säger så beroende på vilket land man befinner sig i..

skitsamma dock.. Fick jag ändra naturen och klimatet skulle jag gärna kunna gå ut och fiska påfågelabborre och arapaima men nu är det inte så..
                                Man får säga (nästan) vad man vill i ett sånt här demokratiskt samhälle. Tycker man att pedofili borde tillåtas så får man säga det. Men man får då också ta att när man säger saker som många ser som korkade så ingår det också i de demokratiska rättigheterna att säga det. Det man också får vara beredd på är att om man drar igång diskussioner om något som kan ses som nära tabu så kan det ge dåligt rykte och problem inte bara för en själv utan för en hel grupp och naturligtvis kommer då gruppen att reagera.

Det där med att plantera ut fisk, det är helt enkelt en diskussion som passar bättre vid köksbordet eller i akvarieföreningen än i ett offentligt forum. Här är det risk att diskussionen skitar ner hobbyn och ger oss onödiga problem. Sen skall jag inte säga annat än att jag kan tycka att tanken på alligatorgäddor i Vänern kan kännas lite spännande, visst, i o f s, så är det ju. Men det är faktiskt mycket viktigare för mig att den trots allt rätt intressanta fauna som finns där får finnas kvar och, också viktigt, att vi får behålla möjligheten att ha dem i akvarium. Jag har svårt att se nåt effektivare sätt att få diverse folk som djurrättare, myndighetsfolk och politiker att gemensamt agera för att stänga både den möjligheten och möjligheten att ha många andra djur än att antyda att det finns såna som tycker att det vore tänkbart att plantera ut dem.

Det som finns i akvarium skall aldrig ut i naturen. Håller vi inte på den attityden och gör det stenhårt så riskerar vi hobbyns framtid och egentligen i så fall med viss rätt, kan vi inte hålla ordning på en så enkel sak så blir det svårt att förklara varför vi skall betros med att ha djur.
                                Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

Kommentar

Arbetssätt...