Inplantera haj.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • specman
    • April 2013
    • 86

    Inplantera haj.

    Jag förstår att det säkert kommer mycket känslor ämnet men vill starta en diskussion om det endå.

    Vi säger att jag har 4 Paroonhajar i mitt akvarium.(Nu har jag ingen haj i mitt 200 l så bara en hypotetisk fundering
    Vi säger att jag har ett 2000 L akvarium och kan hålla hajarna i si sådär 50 cm storlek.

    Om jag då känner att hajarna är för stora och planterar ut dom i tex Mälaren. Vad för konsekvenser skulle detta sluta med.
    skulle man kunna ha infört en ny art i märlaren om några år om parningen mm faller in perfekt eller skulle dom dö av kylan mm?

    Rätt skoj o ha ett par 2m hajar i Mälaren
  • specman
    • April 2013
    • 86

    #2
    Hur känsligt är ekosystemet i mot mindra inplanterade arter som tex detta.
    Resonemanget kan verkligen tas med andra fiskarter också men eftersom paroonhaj hans i huvudet så

    Kommentar

    • henrikl
      • November 2012
      • 639

      #3
      Den skulle frysa ihjäl till vintern om du planerar ut på sommaren. Det skulle bli stora konsekvenser om det skulle lyckas och hajen överlever. Troligtvis skulle det slå ut några arter som inte är vana vid att ha en så stor fiende. ..
      2165 liter akvarievatten i hus och garagerum.
      Mest L-malar tillsammans med Sa, malawi, räkor.

      Kommentar

      • Joakim Lundgren
        • August 2006
        • 631

        #4
        Paroonhaj är egentligen en mal. Mal (silurus glanis) finns redan på ett par ställen i Sverige där den fyller funktionen som en toppredator. Om paroonmalen rent teoretisk skulle klarat kylan så hade den konkurrerat med silurus glanis om samma nisch i naturen vilket hade fått till följd att en av arterna hade fått stryka på foten till slut.
        AKA: Lizardking

        Kommentar

        • MonkanS
          • December 2011
          • 861

          #5
          Jag tycker att bara tanken på att plantera ut haj i mälaren är rent idiotisk. Nya arter i vår natur fungerar inte helt enkelt. Finns många exempel på arter som etablerat sig här och som kan bli till en plåga istället. De har helt enkelt inga naturliga fiender här. Vi har mördarsnigeln, kanadagåsen, minken.. för att nämna några exempel.
          Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
          http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

          Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

          Kommentar

          • stefanr72
            • November 2010
            • 1026

            #6
            Ursprungligen postat av specman
            Jag förstår att det säkert kommer mycket känslor ämnet men vill starta en diskussion om det endå.

            Vi säger att jag har 4 Paroonhajar i mitt akvarium.(Nu har jag ingen haj i mitt 200 l så bara en hypotetisk fundering
            Vi säger att jag har ett 2000 L akvarium och kan hålla hajarna i si sådär 50 cm storlek.

            Om jag då känner att hajarna är för stora och planterar ut dom i tex Mälaren. Vad för konsekvenser skulle detta sluta med.
            skulle man kunna ha infört en ny art i märlaren om några år om parningen mm faller in perfekt eller skulle dom dö av kylan mm?

            Rätt skoj o ha ett par 2m hajar i Mälaren
            Dumt att ens tänka tanken..
            Senast redigerad av stefanr72; 13 October 2013, 23:09.

            Kommentar

            • Jesper Broman
              • November 2012
              • 3445

              #7
              Sv: Inplantera haj.

              Det har väl inte undgått någon vilka katastrofer det kan bli om man introducerar arter som inte ska finnas i en viss miljö.
              Ren idioti om du frågar mig.

              Det är handlingar som dessa som äventyrar framtiden för hela denna hobbyn.

              Kommentar

              • ettfettbranamn
                • December 2010
                • 3424

                #8
                Men sluta nu.. Klart att man måste kunna föra ett teoretisk resonemang om något utan att bli idiotförklarad.. Kolla på alla våra politiker..

                just paroonhajen är dock ett dåligt exempel.. Den är dåligt rustad för våra vatten.. Den fryser ihjäl för att börja dagen med, den är långsam, den övergår till mestadels vegetabilisk föda efter 70-100cm och precis som Jocke säger skulle den konkurrera med silurisen som redan i dagsläget klarar sig dåligt..

                Naturen är ju så klurigt konstruerad att den i de flesta fall reglerar sina djur själv.. Nu säger jag inget om exempelvis Australiens grodor eller mördarsnigeln men oftast är ju nischerna redan upptagna.. Jag har svårt att se något kunkurrera ut gäddan som topprovdjur i kallare vatten då den är tuffast i sjön i princip överallt där vinter finns.. Jag tror att den skulle sätta i sig paroonerna innan de hunnit växa på sig, jag har dessutom svårt att se parooner vara snabba nog att hitta föda i våra vatten..

                Även i USA där de hävdar att de har jätteproblem med ormhuvuden har man gjort undersökningar mellan ormhuvuden och large mouth bass och funnit att de decimerar varandra ungefär jämbördigt.. I Florida har de ju i princip representanter ur alla grupper av akvariefiskar pga mänsklig dumhet men det är väl kanske inte den största naturkatastrof som finns om man jämför med utfiskade hav eller i princip döda sjöar pga mänsklig inblandning..

                Personligen tycker jag mest synd om den stackars pacun som hittades i somras eftersom den inte har en sportmössa att klara sig.. Kan man inte ta hand om/omplacera stackarn får man ju iaf se till att ge dem en vettig död..

                Självklart ska man inte släppa i nya arter i våra vatten men i princip allt som överlever/trivs under vintern finns ju redan representerad av en släkting här eller har möjlighet att vandra hit självmant..
                Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                Normaliseringsprocessen..
                (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                Kommentar

                • Jesper Broman
                  • November 2012
                  • 3445

                  #9
                  Sv: Inplantera haj.

                  Visst kan man diskutera saker och ting. Men jag fick känslan av att ts vill släppa ut fisk med tanke på vad ts skrev i inlägget. Därav min reaktion.

                  Kommentar

                  • MonkanS
                    • December 2011
                    • 861

                    #10
                    Ursprungligen postat av Jesper Broman
                    Visst kan man diskutera saker och ting. Men jag fick känslan av att ts vill släppa ut fisk med tanke på vad ts skrev i inlägget. Därav min reaktion.
                    Jag fick samma tanke. Därav mitt svar.
                    Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
                    http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

                    Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

                    Kommentar

                    • ettfettbranamn
                      • December 2010
                      • 3424

                      #11
                      Dessvärre har vi ju som sagt vinter.. Det "bästa" man skulle kunna släppa ut är nog alligator gar.. Den klarar med ett stort jävla kanske en mild vinter utan bottenfrysning i Sverige, metabolismen går nog dessvärre ner så kraftigt att den svälter ihjäl eller blir för dålig för att hämta sig.. Den växer riktigt fort, klarar bräckt, salt, kan hitta lekområden som påminner om sina vanliga, är ett bakhållsrovdjur som inte bränner någon energi på att simma som paroonhajen osv.. Channa argus är också ett exempel på en fisk som kan klara sig.. Tror inte den har en chans mot gäddan dock.. Anyhoo..

                      Nej, det blir inte bra med hajar.
                      vi har redan gädda, finns få kallvattensfiskar som kan mäta sig med den.
                      Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                      Normaliseringsprocessen..
                      (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                      Kommentar

                      • Bygert
                        • March 2010
                        • 2169

                        #12
                        Att ens prata om att plantera in fisk är illa nog det. Just det där med främmande arter och de risker de för med sig är ett paradargument för de som vill begränsa hållningen av sällskapsdjur. Fullständigt onödigt att ge dem ytterligare argument, det är illa nog ändå.

                        Och även bortsett från att såna här diskussioner rent faktiskt hotar hobbyns framtid är det en dålig ide att plantera ut fisk. Främst p g a smittspridningsrisken, vi har ju kräftpesten som en bra illustration på hur det kan bli om man inte håller ordning på saker. Risken för ekologiska skador är ju också stor.

                        Att det också är synnerligen förbjudet att sätta ut främmande arter hoppas jag är väl känt. Lika väl känt är det kanske inte att den som släpper ut nåt kan bli skadeståndsansvarig och få betala räkningen för skador och utrotning. Det kan bli frågan om rent astronomiska kostnader.
                        Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                        Kommentar

                        • Jesper Broman
                          • November 2012
                          • 3445

                          #13
                          Sv: Inplantera haj.

                          Bra sagt Bygert!

                          Kommentar

                          • ettfettbranamn
                            • December 2010
                            • 3424

                            #14
                            Självklart.. Jag ser ändå inte problemet i att diskutera en fråga.. Så länge vi kallar oss ett demokratiskt land (osv floskler floskler) måste man ju ändå få säga att man önskar att det fanns paroonhajar i Sverige.. Det är ju för fan inte pedofili vi diskuterar.. Jag tycker också att det är idiotiskt att släppa ut vilda djur osv men diskussionsklimatet är jävligt kyligt minst sagt.. Tråden "vilka fiskar skulle överleva i svenska vatten?" Vore iaf i mitt tycke en intressant tråd med tanke på att tyska kärn-guppy betraktas som en kuriositet.. Det kanske dessutom skulle få folk att vara extra försiktiga med de arter det gäller.. Sen tycker jag generellt att lagen är en ruggigt svajande stolpe att hålla sig i.. Självklart är den bra ur ett konsekvensanalytiskt perspektiv men jag kommer fortfarande att ha svårt att vara emot homosexualitet eller för att stena otrogna kvinnor för att lagen säger så beroende på vilket land man befinner sig i..

                            skitsamma dock.. Fick jag ändra naturen och klimatet skulle jag gärna kunna gå ut och fiska påfågelabborre och arapaima men nu är det inte så..
                            Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                            Normaliseringsprocessen..
                            (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                            Kommentar

                            • Azur
                              • March 2003
                              • 12946

                              #15
                              Paroonhaj är en tropisk art från Mekong, den dör när temperaturen går ner under sisådär 10 - 12 grader. Den har inte tillstymmelsen till en gnutta av en smula av en chans att överleva utomhus i Sverige.
                              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...