Polypterus delhezi, hane/hona?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #31
    Ok, så hon blir inte så mycket större nu kanske då, 5 cm eller så Hon försöker hur som helst äta algtabletter...
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • ettfettbranamn
      • December 2010
      • 3424

      #32
      Jodå.. hon blir minst en 10a till kanske 15.. det kommer bara inte att gå lika fort..
      Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

      Normaliseringsprocessen..
      (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #33
        Ok. Jaja, inte alltför stort ändå
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          #34
          Några nya bilder
          Bifogade filer
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          • ettfettbranamn
            • December 2010
            • 3424

            #35
            Ser ju mycket hälsosam ut!
            Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

            Normaliseringsprocessen..
            (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

            Kommentar

            • Shepard

              • March 2003
              • 13992

              #36
              Ja, hon har vuxit bra tycker jag
              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
              Min profil
              Mitt galleri

              Kommentar

              • Shepard

                • March 2003
                • 13992

                #37
                Fick idag hem två delhezi till (beställde fyra, men tydligen hade de bara två), som är i ungefär samma storlek som den första var när jag köpte henne, kanske något mindre. Nu är frågan, hur tydligt ska det gå att se könen? Tycker deras analfenor är ganska lika den jag redan har, men den större av de nya kanske har en något bredare fena, som dessutom har en svart framkant. Är den svarta kanten nå´t man kan gå efter, eller bara en individuell skillnad?

                Misstänker ju själv att även dessa två är honor... Lite surt...
                Bifogade filer
                Senast redigerad av Shepard; 21 September 2013, 16:16.
                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                Min profil
                Mitt galleri

                Kommentar

                • Bichirking
                  • September 2013
                  • 23

                  #38
                  Det är odlade honor allihopa . Den svarta randen har inget med saken att göra . Skillnaden på hane och hona är enorm ! Hanen har en jättestor analfena ibland så att själva fisken nästan kantrar medans honan som i dina fall har en fena som följer kroppen.

                  Hur stora är dem och vad matar du med?

                  Har själv en hane på 31cm och en hona på 40cm aktiva roliga fenisar.


                  Im in space

                  Kommentar

                  • Shepard

                    • March 2003
                    • 13992

                    #39
                    Ursprungligen postat av Bichirking
                    Det är odlade honor allihopa . Den svarta randen har inget med saken att göra . Skillnaden på hane och hona är enorm ! Hanen har en jättestor analfena ibland så att själva fisken nästan kantrar medans honan som i dina fall har en fena som följer kroppen.

                    Hur stora är dem och vad matar du med?

                    Im in space
                    Jo, misstänkte det Jag ville ha en hane till min hona ju... Har ju två pansarålar (som ju också är fengäddor) också, och där ser jag tydlig skillnad på könen, har sett vad jag misstänker är lekbeteende. Den större honan ska vara vildfångad om jag inte minns fel, har för mig att det stod VF i butiken. De två nya är odlade. Den stora honan var 19 cm när jag mätte henne häromveckan, hon har vuxit en del se´n jag köpte henne. De andra två har jag inte mätt, men den större av dem är väl kanske 15 cm, och den mindre kanske 10-12 cm.

                    Matar med fryst artemia, vita mygg, och fodertabletter. De sistnämnda är egentligen till malarna, men det hindrar inte den större honan att tugga på algtabletterna.

                    Japp, håller med om de är aktiva, och kul att titta på Fredliga är de också. Men nu är bara frågan då, hur och var får jag tag i en hane...
                    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                    Min profil
                    Mitt galleri

                    Kommentar

                    • Bichirking
                      • September 2013
                      • 23

                      #40
                      Ok bra size på dem men dom har en bra bit kvar till fullvuxna

                      Mja hur du ska greja en hane på bästa möjliga sätt är nog frekventa besök till din lfs . Beställning är en stor gamble då tex akvarieteknik mfl oftast inte har den blekaste aning om vad dom har , varken när det gäller kön art vf eller cb. Eller så registrerar du dig ( om du inte redan gjort det) på rovfisk.se där dyker det ofta upp delhezis i respektabel size till vettigt pris.

                      Lätt sätt att se om dom är vf eller cb är

                      1 kroppsform cb= stabbig/feta , vf =smala å slanka.
                      2 mönster cb= mönster/svarta streck i bak fram till halva kroppen sen inget mer. Vf = mönster ända fram på huvudet.

                      Mat som dom växer bra på är ciklid hikari pellets 2ggr i veckan räkor 1gng i veckan samt ärtor 2 ggr månaden.





                      Im in space

                      Kommentar

                      • Shepard

                        • March 2003
                        • 13992

                        #41
                        Ursprungligen postat av Bichirking
                        Ok bra size på dem men dom har en bra bit kvar till fullvuxna

                        Mja hur du ska greja en hane på bästa möjliga sätt är nog frekventa besök till din lfs . Beställning är en stor gamble då tex akvarieteknik mfl oftast inte har den blekaste aning om vad dom har , varken när det gäller kön art vf eller cb. Eller så registrerar du dig ( om du inte redan gjort det) på rovfisk.se där dyker det ofta upp delhezis i respektabel size till vettigt pris.

                        Lätt sätt att se om dom är vf eller cb är

                        1 kroppsform cb= stabbig/feta , vf =smala å slanka.
                        2 mönster cb= mönster/svarta streck i bak fram till halva kroppen sen inget mer. Vf = mönster ända fram på huvudet.

                        Mat som dom växer bra på är ciklid hikari pellets 2ggr i veckan räkor 1gng i veckan samt ärtor 2 ggr månaden.





                        Im in space
                        Ja, framför allt tycker jag att den större har vuxit bra se´n jag köpte henne

                        Ok, min större hona var rätt smal när jag köpte henne, men nu har hon ju lagt på sig lite. Kan inte mönstret ha med olika fångstplats att göra? Men de två nya, som ska vara odlade, har ju mer mönster än den som jag har för mig såldes som VF.

                        Är 40 cm extremt, har fått för mig att de oftast stannar vid 30-35 cm?
                        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                        Min profil
                        Mitt galleri

                        Kommentar

                        • Bichirking
                          • September 2013
                          • 23

                          #42
                          De kan förstås ha med fångstplats att göra men det brukar vara så när det gäller fengäddor iregel och då spec delhezi samt endlicheri. Dom har ju oftast alltid stabila mönster oavsätt substrat .

                          40cm är nog extremt men mon hona är mätt till 39,5 för 3 månader sen och tänkte mäta henne nu om nån vecka vid byte av kar så får vi se även 35 är extremt vanligt är dock 30 .

                          Ja kan inte lägga upp bilder här av nån anledning tyvärr. Har du planer på fler fenisar?


                          Im in space

                          Kommentar

                          • Shepard

                            • March 2003
                            • 13992

                            #43
                            Anledningen till att du inte kan lägga upp bilder är att du inte är goldmedlem. Men du kanske har dem på nå´n annan sida, som zoonen, och kan länka till dem?

                            Tja, har ju inte så vansinnigt stort kar, så kör på delhezi för att den inte blir fullt lika bamsig som endlicheri t.ex, tänker väl att det får räcka med delhezi, och pansarålarna, tills jag kan skaffa ett större kar. Men en delhezihane vore ju trevligt
                            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                            Min profil
                            Mitt galleri

                            Kommentar

                            • Bichirking
                              • September 2013
                              • 23

                              #44
                              Ja absolut har du instagram? Isf adda mig där bichirking eller kolla pollytråden på rovfisk.se jag heter kakan där har även en bildtråd kakans bildtråd tror jag den heter. Annars skicka ett sms till mig så mmsar ja en bild 0766116505


                              Im in space

                              Kommentar

                              • ettfettbranamn
                                • December 2010
                                • 3424

                                #45
                                Kommunikationsåldern, svar ja..
                                Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                                Normaliseringsprocessen..
                                (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                                Kommentar

                                Arbetssätt...