Polypterus delhezi, hane/hona?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    Polypterus delhezi, hane/hona?

    Jag köpte igår en liten (ca 10 cm) Polypterus delhezi, skulle vara kul att veta könet på den. När det gäller pansarålar (som också är fengäddor) så är det ju lätt att se på analfenan, men hur är det med de mer "klassiska" fengäddorna, som delhezi? Har förstått det som att man ser det på analfenan på dem också, men att det inte är lika tydligt på som på pansarålen?
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Hur som helst så misstänker jag att det är en hona, då jag såg några albino senegalus i en butik, varav en av dem hade en ganska tjock och kraftig analfena, och jag antar att det var en hane. Min delhezi har en lite smalare, tunnare, och mer genomskinlig analfena.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • ettfettbranamn
      • December 2010
      • 3424

      #3
      Bild..
      Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

      Normaliseringsprocessen..
      (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #4
        Fick taget några snabba med mobilen, inte världens bästa bilder kanske, men men...
        Bifogade filer
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • ettfettbranamn
          • December 2010
          • 3424

          #5
          Köp rosa filt.. eller en blå.. man vill ju inte uppmuntra till en påtvingad könsroll.. leve hen! :S
          Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

          Normaliseringsprocessen..
          (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            #6
            Vad du säger är alltså att det inte går att se? Jaja, tänker beställa hem några till hur som helst.

            Och ja, påtvingade könsroller går bort...
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            • ettfettbranamn
              • December 2010
              • 3424

              #7
              Nej, jag menar att det är en tjej och att hen är ett jävla trams
              Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

              Normaliseringsprocessen..
              (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

              Kommentar

              • Shepard

                • March 2003
                • 13992

                #8
                Ursprungligen postat av ettfettbranamn
                Nej, jag menar att det är en tjej och att hen är ett jävla trams
                Ah, då missförstod jag Men jag hade å andra sidan rätt, då jag själv misstänkte att det är en hona. En charmig och aktiv liten krabat är hon, som mest kryper eller simmar runt bland de andra fiskarna, utan att ta notis om dem. Tänker som sagt beställa ett par till, frågan är bara hur många, för att öka chansen att man ska hitta en pojkvän åt henne. Hon är för övrigt vildfångad, om jag inte missminner mig, men de går att odla, har jag för mig?

                Jo, trams sa Bill, trams var ordet, sa Bull... Men samtidigt, det är rätt vanligt att man i många fall säger han, eller hon i varierande sammanhang, trots att könet är okänt, för att vi i samhället av nå´n anledning är indelade i dumma könsroller. Så jag är kluven till det där. I början tyckte jag att "hen" var übertramsigt, nu tycker jag mest att det är lite småkonstigt. Att däremot säga "hen" trots att man vet könet är både tramsigt, dumt, och förvirrande.

                Och rosa för tjejer, och blått för killar, usch... Snacka om att sätta folk i fack, vilket är nå´t jag avskyr, vare sig det är utefter kön, ålder, eller nå´t annat. Min favoritfärg är för övrigt grönt. Hehe, blev lite OT här, men det är ju min egen tråd, så...
                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                Min profil
                Mitt galleri

                Kommentar

                • ettfettbranamn
                  • December 2010
                  • 3424

                  #9
                  Mm.. jag har en jätte-delhezi hemma.. 35ish.. jättesnäll.. gör inte en fluga förnär och glider mest runt och funderar över var bästa vilostället är..

                  Jo.. absolut.. jag är för fullständig könsneutralitet i alla frågor (inkl abort osv) och är fullständigt övertygad om att männen skulle dra det längsrestråt där.. inte någon jävla i-lands-lyx-pro-femme-politiska-poäng-feminism som slår mot ett påhittat patriarkat som är statsreligion här.. inga fack, inga kategorier, ingenting.. kalla mig ultra-feminist..
                  Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                  Normaliseringsprocessen..
                  (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                  Kommentar

                  • Shepard

                    • March 2003
                    • 13992

                    #10
                    Ursprungligen postat av ettfettbranamn
                    Mm.. jag har en jätte-delhezi hemma.. 35ish.. jättesnäll.. gör inte en fluga förnär och glider mest runt och funderar över var bästa vilostället är..

                    Jo.. absolut.. jag är för fullständig könsneutralitet i alla frågor (inkl abort osv) och är fullständigt övertygad om att männen skulle dra det längsrestråt där.. inte någon jävla i-lands-lyx-pro-femme-politiska-poäng-feminism som slår mot ett påhittat patriarkat som är statsreligion här.. inga fack, inga kategorier, ingenting.. kalla mig ultra-feminist..
                    35 är väl maxstorleken på delhezi, om jag har förstått rätt? Har du några mindre fiskar med den, som man tycker att den borde få in i munnen, men som ändå får vara ifred? Trevlig fengädda, delhezi... En av de "mindre" arterna vad jag förstår, och även en av de snällare. Endlicheri, som också är fin, blir å sin sida dubbelt så stor, och kräver mer utrymme, så den har jag slagit ur tankarna.

                    Tja, jag tycker att det verkar som att är det några som är bra på att sätta män och kvinnor i fack, och säga att män är si, och kvinnor är så (till männens nackdel), så är det feminister Jag är för 100-procentig jämställdhet, där människor ses som individer, och inte som kön, i första hand. Lite lustigt samtalsämne i en tråd om fengäddor, men i alla fall
                    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                    Min profil
                    Mitt galleri

                    Kommentar

                    • ettfettbranamn
                      • December 2010
                      • 3424

                      #11
                      Ja, rekorden för delhezis i akvarium ligger ju runt 35 men jag tror säkert att det finns större exemplar i det vilda.. Jag är ju lite dålig på det där med "mindre fiskar".. jag har dock tidigare haft mindre firrar bla smårockor som har väldigt känsliga diskar och diverse fisk på uppväxt med delhezi utan några problem.. hela top jaw (utom ornaten) är rätt lugna med mindre fiskar och inte särskilt kompetenta jägare.. jag har också den största tyngsta) endlicheri (50cm) och ornate (50+) jag sett och deras beteenden är som dag och natt.. jag skulle säga att max-storleken för många rovfiskar är rejält överdrivna eftersom det som anges ofta är fiskerekord från det vilda och exemplar som ibland är upp mot 100 år gamla och levt i miljöer med ovanligt goda förutsättningar.. med det säger jag inte att man bör skaffa en redtail eller en a-gar men tex florida garen som anges till 132cm har jag aldrig sett större än dryga 60cm i akvarium och 50 är riktigt bra jobbat i aakvarium.. om du nu skulle skaffa en endlicheri som dessutom fått genpoolen nerkissad av avel kan du räkna med att den behöver 450L som vuxen (45cm) och eftersom delhezin är en betydligt aktivare fengädda (förmodligen tillsammans med senegalus den aktivaste) tycker jag att de har samma storlekskrav.. sen finns det ju ytterligare en aspekt man får tänka på med större fiskar och det är att man sällan klarar fiskar till vuxen ålder.. mdd sällskapsfisk köper man ju ofta stim, och dessutom av fisk som förmerar sig.. hade man som sällskapsakvarist bara köpt en guppy, en sorgmanteltetra och en kardinaltetra skulle det bli tomt i karen rätt fort.. jag tappade exempelvis 2 av mina tigerfiskar för en månad sedan.. inte nog med det sentimentala och det ekonomiska (värde 4000-7000 beroende på hur fort man vill sälja) men det är väldigt svårt och dyrt att ersätta i samma storlek) och omöjligt att introducera ungfisk i ett kar med större fisk eftersom de helt enkelt blir uppätna.. nu väntar jag på en asiatisk arowana (5300) och ska hämta ett kar på 1700L (5000).. eftersom asiaten är en cites-fisk som inga djuraffärer tar in har jag bara en chans.. dör den kommer jag "aldrig" ta mig råd eller få tag i en ny..

                      Ta ddt inte som att jag sitter och droppar priser nu utan bara faktorer för att pyssla med större fisk.. med andra ord.. slå inte en fisk ur tankarna för att någon säger att den blir för stor eller för att man läser sig till att den är olämplig.. av alla fiskar man köpt har man nog inte så många procent kvar i sitt kar.. med det i bakfickan har iaf inte jag några problem med att köpa en fisk som kanske eventuellt växer ur mitt kar om 10-15 år.. den dagen den sorgen..
                      Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                      Normaliseringsprocessen..
                      (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                      Kommentar

                      • Shepard

                        • March 2003
                        • 13992

                        #12
                        Enligt zoopet behöver endlicheri 400 liter, och delhezi 200 liter. Har även skaffat en hane och en hona av en annan fengädda, som länge har varit en av mina favoritfiskar, nämligen pansar/öronålen, gillar hur de elegant ringlar fram i vattnet när de simmar sina rundor. Upplever den som en lugn, och inte särskilt glupsk fisk. Uppgifter om maxstorleken på den varierar tydligen, enligt zoopet blir den 70 cm, och på ett annat ställe läste jag att den maxar runt 30-35 cm. Jag brukar jämföra ållikande fiskar och t.ex malar, med ormar och ödlor. En orm på en meter klarar sig med mindre terrarium än en lika lång ödla, då ormen är mycket smidigare och rörligare, och kan rulla ihop sig på en liten yta. Lite samma med en ålliknande fisk, som pansarålen, jämfört med t.ex en kraftigare byggd mal. Vad anser du vara maxstorleken på pansarålen?
                        Senast redigerad av Shepard; 03 July 2013, 19:22.
                        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                        Min profil
                        Mitt galleri

                        Kommentar

                        • ettfettbranamn
                          • December 2010
                          • 3424

                          #13
                          Aldrigsett eller ägt en över 45.. 70 vore ju riktigt, riktigt coolt.. dessvärre tror jag inte den fisken finns..

                          Minst 125x60x60 skulle jag säga för en vuxen delhezi.. 200l är alldeles för lite..
                          Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                          Normaliseringsprocessen..
                          (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                          Kommentar

                          • Shepard

                            • March 2003
                            • 13992

                            #14
                            Mitt kar är 120 långt, 5 cm hit eller dit Men det lär ju dröja innan den blir vuxen, och vid det laget lär jag ha skaffat större kar
                            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                            Min profil
                            Mitt galleri

                            Kommentar

                            • Shepard

                              • March 2003
                              • 13992

                              #15
                              Såg igår att hon har fått en grå hinna på vänster öga... Går det att se på dessa bilder vad det är? Verkar ju inte vara nå´n sjukdom, eller fel på vattnet, eftersom det andra ögat ser normalt ut. Måste väl vara en skada? Som man i så fall kan hoppas läker. Tycker hur som helst att det ser ut som om hon har vuxit lite, och färgat ut fint, en mycket vacker fisk tycker jag
                              Bifogade filer
                              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                              Min profil
                              Mitt galleri

                              Kommentar

                              Arbetssätt...