Rockor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #16
    Ursprungligen postat av ettfettbranamn
    Det var ju bra att du tog upp det då det finns väl en risk med allt.. känner du 2 som stuckit sig är det alltså betydligt större risk för att bli smittad av någon fisksjukdom, att karet spricker, att filter läcker och mycket annat.. du behöver inte låta så tvär över att jag påpekar att det finns en brist.. jag har tom erbjudit mig att skriva om artbeskrivningen då jag vet att många kommer till zoopet för sin info..
    Ja men riskerna med rockorna är inte specifikt att akvariet spricker eller att ett filter läcker - i alla fall har jag aldrigt hört det sägas.
    Om en art har några specifika problem vad gäller sjukdomar (både sådant som kan drabba arten självt eller människor) så skall det dock med.

    Jag skriver själv artbeskrivningarna, men jag tar gärna emot tips på sådant som folk anser vara fel - oftast (men inte alltid) håller jag med och ändrar.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #17
      Ursprungligen postat av Ulven89
      Jag kan också känna att det saknas info ibland eller att det står lite motsägelse fullt men nu var det inte detta jag ville diskutera utan enbart om rockan!
      Jag bor i Falun, Dalarna, vart kan jag få tag på en rocka då tro? Arken skulle jag tro tar inte inte in sånna fiskar och djurmagasinet har kånkat. Är det ut med bilen å resa eller går det att beställa till tex arken eller hem?
      En artbeskrivning kan göras hur lång som helst så all info kommer inte med utan artbeskrivningarna skall ses som en basic info och kan användas som utgångspunkt för att söka yterligare info.

      Tror säkert att du kan beställa genom din "Arkenaffär" (grossisterna Imazo och Akvarieteknik har regelbundet olika rockor i sitt sortiment)förutsatt att du hämtar upp dina fiskar direkt vid affären när de levereras för sannolikt har de inte utrymme/förutsättningar att hålla denna typ av fiskar om det inte är en akvarieaffär som är specialinriktad på fisk.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • ettfettbranamn
        • December 2010
        • 3424

        #18
        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
        Ja men riskerna med rockorna är inte specifikt att akvariet spricker eller att ett filter läcker - i alla fall har jag aldrigt hört det sägas.
        Om en art har några specifika problem vad gäller sjukdomar (både sådant som kan drabba arten självt eller människor) så skall det dock med.

        Jag skriver själv artbeskrivningarna, men jag tar gärna emot tips på sådant som folk anser vara fel - oftast (men inte alltid) håller jag med och ändrar.
        Har du rockor har du så mycket vatten att din huvudvärk borde ligga där men absolut.. jag säger dock att rockor är ofarliga.. jag känner väldigt många som har väldigt många rockor.. jag skulle nog drista mig till att säga att jag sett majoriteten av sveriges rockor live vid något tillfälle och jag känner en lirare som blev stucken.. jag skrev också att du kan bli stucken men att det är sista utvägen för rockan om de inte är bebisar..

        Kolla kommentarerna på motoro.. om jag inte missminner mig finns det många som komme terat.. jag förstår att det inte är prio eftersom det finns mycket vanligare arter.. jag är inte här för att tjafsa med dig heller så let's stryka ett streck.. erbjudandet att skriva om den kvarstår..

        Ulven; kolla privatmarknaden först.. brukar vara bättre skick.. vet inte om köp och sälj på rovfisk är öppen för allmänheten men det brukar gå rockor lite då och då.. du lär vara redo att uppgradera till 200x100x60 efter några år dock.. de blir helvetes stora.. hystrix, scobina och reticulata brukar bli så de klarar sig i ett standard 960 dock..
        Senast redigerad av ettfettbranamn; 02 April 2013, 16:57.
        Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

        Normaliseringsprocessen..
        (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

        Kommentar

        • Mathias Nilsson
          • July 2011
          • 6552

          #19
          Rockor

          Då borde det varnas för corys också, satan vad de kan göra ont :P
          http://mathiasaquariums.blogspot.se/

          "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #20
            Ursprungligen postat av ettfettbranamn
            Kolla kommentarerna på motoro.. om jag inte missminner mig finns det många som komme terat.. jag förstår att det inte är prio eftersom det finns mycket vanligare arter.. jag är inte här för att tjafsa med dig heller så let's stryka ett streck.. erbjudandet att skriva om den kvarstår.
            Det finns ca. 3.500 kommentarer och det finns ingern chans för mig att hålla koll på dom så om man vill att något skall ändras så skicka mig ett PM. Visst jag får en jäkla massa PM också så chansen finns att jag gör någon miss där också - men låt oss säga att jag till 95% går igenom alla PM, medan jag till 95% missar kommentarer så chansen är åtskilligt högre att jag då tar del av synpunkterna.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #21
              Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
              Då borde det varnas för corys också, satan vad de kan göra ont :P
              Att ens jämföra sticken från Corydoras med det man kan få från en rocka är rätt löjligt - och tycker man att satan vad det gör ont att bli stucken av en Corydoras så är man en mes
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Mathias Nilsson
                • July 2011
                • 6552

                #22
                Rockor

                Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                Att ens jämföra sticken från Corydoras med det man kan få från en rocka är rätt löjligt - och tycker man att satan vad det gör ont att bli stucken av en Corydoras så är man en mes
                Hehe

                Jag har en kamrat som fick sig ett rapp av en Leopoldi, han sa att den inledande smärtan var liknande men det blev snabbt tio gånger värre. Sen tror jag att det är individuellt med rockorna, jag har träffat på en Motoro som reser taggen när man är i närheten, riktigt grinig..

                Men det vore roligt om all trivia finns med i artbeskrivningarna. Typ, ät inte kulfisken
                http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                Kommentar

                • Ulven89
                  • May 2012
                  • 71

                  #23
                  Sv: Rockor

                  Men i vilken prisklass (ish) ligger de mindre rockorna på, mellan tumme och pekfingret.

                  Skickat från min LT18i via Tapatalk 2

                  Kommentar

                  • ettfettbranamn
                    • December 2010
                    • 3424

                    #24
                    De flesta är inte helenkla att få tag i.. visst.. retics går men slutar ofta tråkigt.. 1000 pengar typ..
                    Hystrix 1500 och det är en ganska trevlig rocka..
                    Scobina har jag sett till salu en gång och då kostade de 5000 för ett par som åt och sket som de skulle.. kan dock tänka mig att typ åleds snulle kunna fixa scobina..
                    Jag tycker man ska ha ett par så får de inte tråkigt.. de har ett socialt samspel som jag faktiskt tror att de saknar om de är ensam-rocka..
                    Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                    Normaliseringsprocessen..
                    (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                    Kommentar

                    • Ulven89
                      • May 2012
                      • 71

                      #25
                      Hmm då var dom inte helt farliga, men jag bör i vilket fall som se till att lägga vantarna på ett 900L...
                      Vet du vart man kan få tag i de mindre rockorna, blocket känns ju inte direkt som det stället jag skulle kolla på men kan väl finnas seriösa odlare där.

                      Kommentar

                      • ettfettbranamn
                        • December 2010
                        • 3424

                        #26
                        Vissa på blocket är ju seriösa men vi har helt enkelt inte den marknaden så att vi kan välja och vraka och om man beställer något är drt bara förbereda sig på att det kostar en njure och din förstfödde.. Tror som sagt att glaser eller åleds kan fixa fram scobina, hystrix och retics dyker upp pÅ listorna emellanåt.. De få som tar hem rockor i sverige tar inte hem "skitrockor".. Varför fylla bilen med 2 hystrix a 1500 spänn när man kan stoppa 2 black diamonds a 20 000 på samma utrymme? Typ så.. Tråkigt men sant..
                        Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                        Normaliseringsprocessen..
                        (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48148

                          #27
                          Sedan bör man ju också vara medveten om att problemet med exportrestriktionerna för rockor från Brasilien har ställt till med problem och gjort att många arter med rockor mer eller mindre har försvunnit från marknaden. Dock så är dessa restriktioner förhoppningsvis på väg att luckras upp och dels så odlas ju idag en hel del rockor i Asien.

                          Ett annat problem som missgynnar de "billiga" rockorna är ju fraktkostnaden. Rockor är utrymmeskrävande och därför blir flygfrakten mycket hög och den är ju då lika hög om det handlar om en "billig standardroccka" som en raritet vanlig och därmed blir prisskillnaden mycket mindre mellan standardrockor och raritetsrockor. Tyvärr verkar det också vara som så att de som håller rockor i Europa inte heller verkar vara så duktiga odlare eftersom det rätt sällan förekommer svenskodlade (eller ens Tjeckienodlade) i handeln - om inte annat pga de höga kostnaderna för flygfrakter så borde det finnas en bra förtjänst i att odla rockor.
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          • ettfettbranamn
                            • December 2010
                            • 3424

                            #28
                            Holland och tyskland är grejen.. de odlar det mesta.. tom på sådan nivå att det knappt finns leopoldi kvar.. då är det bd, p14 (varianter) och en del henlei som gäller.. finns gott om svenskodlat också.. en del motoro, en hel del svarta rockor och lite annat.. grejen är ju att marknaden är för liten här för att det ska vara idé att göra något seriöst.. har du pengarna kan du köpa motoro, scobina, p14, bd, bdti, p14bigspot, pearl, retics och en del annat.. sen kommer svenska marknaden att explodera om 1-2 år.. många som har fina rockor nu..
                            Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                            Normaliseringsprocessen..
                            (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Administrator

                              • December 2001
                              • 48148

                              #29
                              Ursprungligen postat av ettfettbranamn
                              Holland och tyskland är grejen.. de odlar det mesta.. tom på sådan nivå att det knappt finns leopoldi kvar.. då är det bd, p14 (varianter) och en del henlei som gäller.. finns gott om svenskodlat också.. en del motoro, en hel del svarta rockor och lite annat.. grejen är ju att marknaden är för liten här för att det ska vara idé att göra något seriöst.. har du pengarna kan du köpa motoro, scobina, p14, bd, bdti, p14bigspot, pearl, retics och en del annat.. sen kommer svenska marknaden att explodera om 1-2 år.. många som har fina rockor nu..
                              Om det nu inte blir helt förbud för dena typ av fiskar. Europeiska djurrättsorganisationer hade ju ett möte i England härförleden ochj de slog bl.a. fast att de skulle driva en kampanj för att får ett förbud på "stora akvariefiskar". Och denna typ av organsiationer har ju ett oerhört stort inflytande på myndigheterna till skillnad från ofta ganska oengagerade akvarister. Finns ju få akvarieorganisationer i Sverige (och få som är aktiva i dessa) och det finns ju ingen akvarieorganisation som är specifikt intresserad av "stora fiskar"
                              Akvaristiska hälsningar
                              Kjell
                              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                              Kommentar

                              • ettfettbranamn
                                • December 2010
                                • 3424

                                #30
                                De kan dra åt helvete den dagen blir jag fisksmugglare av rang och mina fiskar får de över mitt sprattlande lik..

                                Som jag har förstått det går det väl generellt knackigt för organisationslivet..
                                Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                                Normaliseringsprocessen..
                                (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                                Kommentar

                                Arbetssätt...