Rockor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kaj.p
    • June 2002
    • 2952

    Rockor

    Plattfisk på höjden o bredden
    Här P reticulata med egenodlade Red Panda diskus.
    video, dela, kameratelefon, videotelefon, gratis, ladda upp

    Sedan lite större rockor P schroderi "Flowers"
    video, dela, kameratelefon, videotelefon, gratis, ladda upp
    Nordiska Diskus Sällskapet
    Hallandsakvaristerna
    BAK Gcg Maf NCS
  • ettfettbranamn
    • December 2010
    • 3424

    #2
    Haha, sött..

    Var fick du tag i flowers och får man besvära om en prisuppgift? Eftersom de ser pigga ut lär du ju inte behöva några råd men passa flowers när det kommer till maten.. Det är inte helt sällan de är besvärliga.. Lycka till med 2 av de besvärligare rockorna.. Jag hoppas VERKLIGEN att du får igång dina flowers, jag tror du är ensam om dem som det ser ut nu..
    Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

    Normaliseringsprocessen..
    (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

    Kommentar

    • ettfettbranamn
      • December 2010
      • 3424

      #3
      Btw, fan ta varberg.. 3 fiskar jag letat efter i år finns nu i varberg varav 2 är till salu.. Dessvärre en bit från 08..
      Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

      Normaliseringsprocessen..
      (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

      Kommentar

      • kaj.p
        • June 2002
        • 2952

        #4
        Det är i Varberg det händer Skämt o sidor jag har tagit hem dem själv och det har gått över förväntan. I starten fick de dock mest levande foder men nu käkar det mesta och har redan dragit på sig några cm.
        De går i grupp + har fin sand som de gillar o gräva ner sig i plus automatiskt vattenbyte vilket ger stabila värden.
        Bifogade filer
        Senast redigerad av kaj.p; 20 March 2013, 19:31.
        Nordiska Diskus Sällskapet
        Hallandsakvaristerna
        BAK Gcg Maf NCS

        Kommentar

        • ettfettbranamn
          • December 2010
          • 3424

          #5
          Mm, ser ut att vara riktigt bra kvalitet.. Ska bli riktigt spännande att se dem efter 35cm.. Shit vad avia jag blev.. Jag har pearls i samma storlek.. (också ett av få par i svea just nu).. Du får en unge av mig om jag får en av dig om ett par år? Haha..

          Allvarligt talat, jag vet inte hur mycket erfarenhet du har och säger detta med yttersta respekt men får du problem så tveka inte att skicka ett pm så ska jag peka dig i rätt riktning till ett par killar som verkligen kan hjälpa till..
          Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

          Normaliseringsprocessen..
          (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

          Kommentar

          • MonkanS
            • December 2011
            • 861

            #6
            Häftigt med egna rockor hemma...
            Är de lika klappvänliga som rockorna på Tropikariet vid Kolmårdens djurpark?
            Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
            http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

            Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

            Kommentar

            • Janne E
              • December 2007
              • 261

              #7
              Kaj,
              Potamotrygon schroederi, på bilden så är den främre väldigt mager, den bakre ser bättre ut men du måste avmaska dem med praziquantel, om inte lär den inte överleva länge. De flesta som köper rockor gör ingenting och de tynar sakta bort, rätt medicinering och de blir värre än en gris och äter jämnt och växer snabbt.

              Ursprungligen postat av MonkanS
              Häftigt med egna rockor hemma...
              Är de lika klappvänliga som rockorna på Tropikariet vid Kolmårdens djurpark?
              Nej, rockor är väldigt personliga och en del har ett tjurigt humör medans andra är väldigt timida, rockorna på Tropikariet gillar inte att bli klappade... de gillar mat.

              Janne

              Kommentar

              • kaj.p
                • June 2002
                • 2952

                #8
                Hej Janne o tackar. De har precis gått igenom en avmaskningskur, men det blir flera.
                Nordiska Diskus Sällskapet
                Hallandsakvaristerna
                BAK Gcg Maf NCS

                Kommentar

                • Ulven89
                  • May 2012
                  • 71

                  #9
                  Lite av en dröm för mig att ha en rocka.. Hur gör man om man behöver ta upp dom? Jobbigt att få stjärten i armen..

                  Som sagt tittade lite i fisk avdelningen och hittade Potamotrygon orbignyi som enligt den skulle bli 35cm (om det nu stämmer :P) och klara sig i ett 160cm / 400 liters akvarium, jag har ett 540 men har två fengäddor och tre öronålar skulle de funka tillsammans tro?

                  Äter dom pellets eller får man lära dom att göra det? Avmaskning, hur funkar det?

                  Jag är som ni kanske märker, jätte nyfiken på detta!

                  //Karl

                  Kommentar

                  • Dr.Dork
                    • December 2012
                    • 263

                    #10
                    Sv: Rockor

                    Alla rockor har väl inte giftiga taggar på stjärten? Om de har, så antar jag att man kan ta/operera bort dessa? :P Känns ju lite lagom otryggt annars...

                    Rockor ÄR intressanta djur! Helt otroliga, enligt mig! Det är nåt som jag gärna skulle skaffa mig när jag blir lite äldre/mer pengar/har plats! (min lista över saker jag ska skaffa/göra börjar bli lång! Bäst att bli rik...)

                    Kommentar

                    • Ulven89
                      • May 2012
                      • 71

                      #11
                      Sv: Rockor

                      Rockan är giftig och det går inte att operera bort då dom byter ut dom 2-3ggr per år, dock som jag förstod det inte jätte giftiga men giftet ger dig otroliga smärtor och svullnader så akuten är att föredra specielt med tanke på att man kan få en allergisk chock, detta är väl vad jag har förstått hittills :P känner att jag bör börja i rätt ände dvs vad är det för fara för mig! ^^
                      Det låter dock som att man måste 'gulla' extra med rockor..
                      Jag vill ha nyttig info om dom så jag vet om jag bör och kan ha en rocka.

                      Skickat från min LT18i via Tapatalk 2

                      Kommentar

                      • ettfettbranamn
                        • December 2010
                        • 3424

                        #12
                        Zoopets artbeskrivning lämnar en hel del att önska.. :/
                        Jag är nere med händerna nästan dagligen och har aldrig blivit stucken.. det är liksom sista utvägen för dem.. småttingarna kan vara lite rädda = rtjuriga men så fort de blir 15ish över disk brukar de lugna ner sig.. är de bara vana vid dig är det inget konstigt att lyfta/fösa bort dem om du ska slamsuga eller byta vatten..
                        De tar pellets, ibland direkt, ibland med lite övning.. ang gullandet så visst.. de är känsliga.. dock tror jag att diakus är känsligare och hos mig har rockor överlevt sådant som dödat praktbotior så med rätt filtrering är de inte känsligare än något annat..

                        Vill du veta mer lär du söka dig bortom zoopet.. när det står att de är omöjliga att könsbestämma trots att hanarna från födsel har inte en utan 2 synliga mandomar är det kanske läge att söka annan info..
                        Waterwolves
                        Monsterfishkeepers
                        Predatoryfishkeepers
                        Rovfisk

                        Alla dessa har sektioner enbart för rockor..
                        Senast redigerad av ettfettbranamn; 02 April 2013, 05:40.
                        Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                        Normaliseringsprocessen..
                        (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48148

                          #13
                          Ursprungligen postat av ettfettbranamn
                          Zoopets artbeskrivning lämnar en hel del att önska.. :/
                          Jag är nere med händerna nästan dagligen och har aldrig blivit stucken.. det är liksom sista utvägen för dem.. småttingarna kan vara lite rädda = rtjuriga men så fort de blir 15ish över disk brukar de lugna ner sig.. är de bara vana vid dig är det inget konstigt att lyfta/fösa bort dem om du ska slamsuga eller byta vatten..
                          Så här står det i Zoopets artbeskrivning

                          Stingrockorna har på översidan av stjärtpartiet en hullingförsedd pigg som är giftig. Se upp för denna, eftersom den är giftig och om man sticker sig på den kan den orsaka en mycket kraftig smärta och hela armen/handen/foten svullnar upp rejält.
                          Att inte varna för detta vilket du uppenbarligen inte tycker man skall göra är ansvarslöst och i högsta grad oseriöst.

                          Självklart om man är medveten om riskerna och hanterar djuret väl så är risken liten, men det är väl bara bra att vi på Zoopet då informerar om att det finns risker.
                          Jag känner också 2 stycken som trots att de är vana akvarister och var medvetna om riskerna faktiskt har stuckit sig på en stingrocka och enligt dom var det en fruktansvärd upplevelese
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          • ettfettbranamn
                            • December 2010
                            • 3424

                            #14
                            Det var ju bra att du tog upp det då det finns väl en risk med allt.. känner du 2 som stuckit sig är det alltså betydligt större risk för att bli smittad av någon fisksjukdom, att karet spricker, att filter läcker och mycket annat.. du behöver inte låta så tvär över att jag påpekar att det finns en brist.. jag har tom erbjudit mig att skriva om artbeskrivningen då jag vet att många kommer till zoopet för sin info..
                            Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                            Normaliseringsprocessen..
                            (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                            Kommentar

                            • Ulven89
                              • May 2012
                              • 71

                              #15
                              Sv: Rockor

                              Jag kan också känna att det saknas info ibland eller att det står lite motsägelse fullt men nu var det inte detta jag ville diskutera utan enbart om rockan!
                              Jag bor i Falun, Dalarna, vart kan jag få tag på en rocka då tro? Arken skulle jag tro tar inte inte in sånna fiskar och djurmagasinet har kånkat. Är det ut med bilen å resa eller går det att beställa till tex arken eller hem?

                              Skickat från min LT18i via Tapatalk 2

                              Kommentar

                              Arbetssätt...