Leverantörernas ansvar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bilbo
    • February 2002
    • 2119

    #16
    FI:
    Jag håller med om att det är dumt att generalisera, men håll med om att jag varnade ordentligt att det var en subjektiv generalisering, och inte någon sanning .

    Kjell:
    Angående den lagstiftning som du nämner om faktablad, så skall jag praktisera detta nu i sommar, om jag köper några fiskar. Skall bli intressant om det finns någon butik som skickar med det!
    // Magnus
    Helt akvarielös men med ett akvaterraium, 4 katter och 1 hund

    Kommentar

    • Oscar Cederqvist
      • November 2002
      • 6546

      #17
      Håller med om att det är konsumenten som slutgiltligen är ansvarig för djuren, men man kan ju bli för trött på handlare som totalt ignorerar djurens välbefinnande.
      Oscar Cederqvist

      Kommentar

      • Nemesis
        • May 2003
        • 161

        #18
        Det hade som många sagt varit mycket bättre om de fiskar som blir över en halv meter eller så var tvugna att specialbeställas. Om jag var ägare till en zooaffär hade konversationen kunnat se ut ungefär såhär:

        Kund: Jag hade velat köpa en redtail mal, kan ni ta hem en sådan åt mig?
        Jag: Självklart kan jag, men vet du verkligen hur man skall ta hand om en sådan?
        Kund: Visst, jag har läst på en del om dem.
        Jag; Då vet du hur stora de blir?
        Kund: Javisst!
        Jag: Är ditt akvarium tillräckligt stort för att hålla en fisk på en och en halv meter?
        Kund: Jag har ett 720 liters, men kan köpa större när det behövs.
        Jag; Man är ju tvungen att ta en del ansvar för djuren man säljer så att ingen köper ett gulligt yngel som blir fyra meter och äter alla andra fiskar inom ett halvår.
        Kund: Jag kan skaffa en inomhusdamm på 5000 liter inom två år, så det skall inte vara några problem.
        Jag: Jaja, jag får väl lita på dig, jag skriver upp den på inköpslistan, men jag är tvungen att be om hälften av pengarna i förväg, jag vill vara säker på att du kommer och hämtar den när den kommer så att jag slipper ha sådana monster i affären en längre tid. Den växer oerhört snabbt, det vet du väl?
        Kund: Här är pengarna, då kommer jag och hämtar den när du får in den, här är mitt nummer, kan du ringa när du får in den?
        Jag: Visst, ha en bra dag.

        Man borde nästan ha ett litet storfisktest som ser efter om folk kan ha fiskarna när de blir vuxna... Lite som ett akvariekörkort eller något...

        Kommentar

        • Psykopistolen
          • July 2003
          • 17

          #19
          Nemesis: Jag hoppas du är ironisk med akvariekörkortet.

          En redtail-mal är naturligtvis väldigt olämplig för nybörjarakvarister och så vidare. Men i och med att det handlar om en mal som behöver ganska lite utrymme med tanke på sin storlek är det inte en fisk som borde totalförbjudas att erbjudas till gemene man. Det finns säkert många som gärna köper en halvvuxen redtailmal "begagnad" om den ursprunglige ägaren bemödar sig att annonsera om den någonstans.

          En fisk JAG skulle vilja förbjuda från att erbjudas till försäljning över huvud taget är paroonhajen. Det är en livlig fisk som blir väldigt stor och behöver stoooort simutrymme. Se bara på dess anatomi.

          Och apropå rovfiskar. Pirayor skitar ner något fruktansvärt när de äter, det är inte särskilt coolt, för fiskarna dör ganska fort om det är en oerfaren tonåring som äger dem.
          Jag vill försvara arowanan lite grand. Det är en oerhört personlig fisk som i och för sig kan vara väldigt skygg. Men den kan gott och väl hållas med andra fiskar, inte bara större.

          Att så många "udda" fiskar finns att köpa är bara ett tekniskt framsteg. Hade möjligheten funnits hade vi sett sötvattensrockor och skovelnosmalar i vilken akvariebutik som helst för 15 år sedan.

          Kommentar

          • Morellen
            • November 2003
            • 4349

            #20
            Ursprungligen skickat av Kjell Fohrman
            Tycker att den åligger den som köper att skaffa relevant information och den som säljer att ge relevant information.
            och ändå har jag, så sent som igår, fått kämpa med att snällt försöka förklara (för en tjej i tioårsåldern)att en guldfisk faktiskt blir rätt stor - så hennes nya femcentimetersfisk är bara en bebis - och att (oavsett alla andra argument) en sån fisk kommer att bli för stor för guldfiskskål.
            http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=125188

            "Tänk om fiskar hade djupa akvarier med hallonsaft och bibliotekarier"
            (ur "vända på ända" - en ljuvlig bilderbok jag snubblat över på jobbet)

            Kommentar

            Arbetssätt...