Leverantörernas ansvar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • B-ianca
    • February 2003
    • 618

    Leverantörernas ansvar?

    Nästan dagligen får vi läsa i forumet om någon som skaffar fiskar som är direkt olämpliga att hålla i akvarier eftersom de blir så stora - tex paronhajar och redtailmalar. Problemet skulle ju inte uppstå om inte djuraffärerna faktiskt var späckade med dessa fiskar. Hur kommer det sig att de ens förekommer i handeln? Var finns djuraffärernas ansvar och kanske framför allt grossisternas?
    -----------------------
    B-ianca/www.frogpage.se
    http://leguaner.se
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=71680
  • Bilbo
    • February 2002
    • 2119

    #2
    Jag tycker inte att du kan lägga ansvaret på grossister och handlare. Ansvaret MÅSTE i slutändan ligga på konsumenten. Det känns lite som diskussionen mellan tobaksbolag och folk med lungcancer. Nu vet jag att tobaksbolagen förlorade, men det fanns andra anledningar till det.
    Ansvaret på säljaren (tycker jag) sträcker sig till att ge relevant och sanningsenlig information om produkten, vare sig det handlar om fiskar eller annat. Detta kan handlarna göra, exempelvis genom att använda de artbeskrivningar som finns på Zoopet som faktiskt får anslås i butiken (mot en kostnad som jag inte känner till). Att totalt förbjuda dessa vackra djur vore ju lite synd för de som har ett 3000 liters kar (inte många, men de finns) och vill ha en Redtail eller en Paroonhaj. Personligen förespråkar jag att människor själva skall ta ansvar, framför att det blir ännu fler förbud än vad som redan finns. Jag tycker det verkar som om mänskligheten börjar försöka friskriva sig från sin egen hjärna genom att kräva att auktoriteter skall tänka åt dem.
    Detta var liite "off topic" men jag kände att det behövde sägas, nu får i alla fall jag en trevlig semester!
    // Magnus
    Helt akvarielös men med ett akvaterraium, 4 katter och 1 hund

    Kommentar

    • jarinen
      • February 2003
      • 801

      #3
      Hej!

      Personligen tycker jag alla led ska stå för ansvaret, det vill säga blanda in lite förnuft så att säga, då blir det någorlunda rätt.

      Min handlare säger ifrån exempelvis vid omöjliga kombinationer, folk får handla någon annanstans om dom prompt ska ha kombinationer som lutar åt djurplågeri.

      Det är jag glad för, jag har turen att ha en seriös handlare där jag bor.

      Det jag menar att alla ska ta sitt ansvar som sysslar med akvaristik, skulle innebära att vissa fiskar skulle bort från artbeskrivningen här på Zoopet exempelvis.

      Varför beskriva en art som Arowana exempelvis?

      Dömer inte någon, men tror det skulle bli bättre om alla drog ett strå till stacken.

      Mvh Jarinen

      Kommentar

      • B-ianca
        • February 2003
        • 618

        #4
        Att totalt förbjuda dessa vackra djur vore ju lite synd för de som har ett 3000 liters kar (inte många, men de finns) och vill ha en Redtail eller en Paroonhaj.
        Jag håller såklart med om detta, men det vore det inte mer logiskt att dessa personer specialbeställer såna fiskar hos sin handlare, än att de är en ständigt förekommande lagervara som lockar okunniga personer till köp?
        -----------------------
        B-ianca/www.frogpage.se
        http://leguaner.se
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=71680

        Kommentar

        • swetrot
          • April 2003
          • 966

          #5
          En seriös Zoo-handlare borde måhända upplysa lite mer om sina fiskar och vad det blir av dem, men de kommer aldrig att sluta med det så länge inte alla gemensamt tar ett krafttag och beslutar sig gemensamt för vad som skall ske. Så länge en akvarieaffär på orten säljer Redtail-malar kommer de andra att fortsätta, därför att de inte anser sig ha råd att låta bli. De som kallar sig "seriösa" akvarister kan säkert försöka gynna andra butiker, men räcker det?

          Swetrot








          Kommentar

          • Bilbo
            • February 2002
            • 2119

            #6
            Om inte Arrowanan var beskriven skulle inte folk veta att de har en för stor fisk . Skämt å´ sido så ligger det väl lite i vad du säger B-ianca. Men specialbeställningarna skulle nog bli ganska många. Bara för att lufta mina fördomar om folk skall jag beskriva hur min bild av en genomsnittlig Paroon/Redtail-ägare ser ut.
            (Jag vet att jag riskerar att få på skallen av många, men detta bygger på den tid jag hjälpte en bekant i hennes Zoo-affär)
            En genomsnittlig ägare av ovan nämnda fiskar (inklusive Arrowana, och även pirayor) är en kille mellan 13-17 år, som lägger vikt vid att fiskarna är "coola", dvs äter mycket på ett brutalt sätt. Fiskarna finns oftast i ett akvarium på max 375 liter, och filtreringen brukar bestå av ett Fluval 4 innerfilter. När fiskarna inte längre trivs (pga att de är för stora) äter de inte längre, och därför är de inte längre "coola". Då får ofta Zooaffären ta hand om dem. Dessa kunder skulle utan att tveka beställa en Redtail eller Paroonhaj, utan att bry sig om annat än coolhetsfaktorn. Det krävs i sådana fall fler handlare som vägrar att sälja till sina kunder, och det tror jag blir svårt att genomföra eftersom de oftast inte driver butiken av etiska skäl utan av ekonomiska.
            // Magnus
            Helt akvarielös men med ett akvaterraium, 4 katter och 1 hund

            Kommentar

            • LinK
              • April 2003
              • 385

              #7
              Hej!
              nu tänker jag kliva in och säga hur jag ser på saken. Bilbo har alldeles rätt! Dessa fiskar köps ju främst för att de ska vara coola. inte för att jag jobbat i en zooafär men min kompis hade i början av tonåren 3st pirayor, min flickvänns kompis lillebror har pirayor och han e 14år. Min kompis som jag ska inreda akvariet åt skilljer sig dock åt från dessa på ett pare punkter. Han är 24år och har hajarna för att det är hans favoritfiskar.
              Hanb fick sin första haj av en god vänn. när den dog så köpte han 2st nya. Nu är det inte längre deras glupskhet som farsinerar honnom utan att han varit ägare till hajar i ca 3-4år.
              Hajarna är väll coola till en börjanm men när man haft dem ett tag hittar man andra anledningart att älska dem.
              skälv tycker jag att det är lite B att ha pirayor pga att det ska vara så coolt. Jag anser att pirayor inte är en vidare vacker fisk enns.... hittar ingen anledning till att man ska ha dem...

              En 14åring skulle inte veta att det gick att ha pirayor om han/hon inte sett demn i fiskeafären. Men en trogen akvarist skulle på andra håll få informationen, och med sin troligen högre erfarenhet skulle han/hon kanske avstå eller ge fiskarna ett bättre hem.

              1-0 till Mange!

              (nu kommer nog klagomålen snart att falla tätt)

              =)
              MvH
              Martin Sundholm

              "Bara för att jag har rätt betyder det inte att du har fel!"

              Kommentar

              • Dr. Strange
                • March 2003
                • 995

                #8
                Jag special beställer alla mina stora fiskar, jag tror att dom flesta affärer som tagit hem en eller ett par redtails upptäckt sitt misstag ganska snabbt eftersom dom växer explosions artat vill affären sälja dom till varje pris innan dom blir för stora, därför tycker jag att Akvarie affärerna absolut inte borde ta hem redtails utan att ha en köpare som frågar efter den, sen kan man alltid diskutera lämpligheten att ha redtail, pangasius, parooner, Arowana etc.

                Oftast är det absolut olämliga fiskar att ha i ett akvarium, min redtail har jag nu haft ca 5-6 månder, den var när den kom ca 4-5 cm, den är nu över 20cm och växer så att man ser skillnad från vecka till vecka, det finns många andra roliga rovmalar som inte blir lika stora, problemet är bara att när det diskuteras och någon funderar på att köpa en Redtail blir svaren ofta liknande detta:

                att ha en redtail i ett 375 liters kar är på tok för litet, dom fiskarna behöver 3000 liter och 250 cm långt akvarium blah blah blah,

                köp ett gäng Syd amerikanska ciklider istället.



                Visst låter det väl vettigt, men han som ville ha en fin rovmal tycker troligen att alla hakar upp sig på storleken på karet etc, och vart kom ciklider in i bilden, han ville ju ha en rovmal.

                Det är inte lätt men vill man avråda nån att köpa redtailen får man nog försöka intressera personen för en annan liknande "cool" fisk som inte blir så stor, tyvär är jag ingen expert på dom mindre malarna, men jag brukar rekomendera andra rovfiskar som Ormhuvuds fiskar som inte blir större än 20cm etc, Polypterus......

                Det blev ett långt inlägg, men innan folk svarar på inlägg tänk er då in i vad personen i fråga kan vara intresserad av, jag förstår att många gillar fina ciklider, men jag gillar fula malar och andra fula fiskar betydligt mer.

                Kanske det kunde gå att göra en avdelning här på zoopet som hänvisar till olika "lämpliga" rovfiskar som inte blir väldigt stora, det skulle jag uppskatta

                //Marcus
                " Det är löjligt att påstå att tv-spel påverkar barn. Om tex Pac-Man påverkade barn födda på 80-talet, då skulle vi idag ha en massa ungdomar som springer runt i ett mörkt rum och äter piller medans de lyssnar på monoton och enformig musik. "

                Kommentar

                • LinK
                  • April 2003
                  • 385

                  #9
                  en ormhuvudsfisk som inte blir större än 20cm??? snackar vi om samma snakehead??????? den blir ju 150cm..... finns det dvärjar av den sorten eller?
                  MvH
                  Martin Sundholm

                  "Bara för att jag har rätt betyder det inte att du har fel!"

                  Kommentar

                  • FI
                    • January 2002
                    • 1153

                    #10
                    Bilbo:
                    Visst kan det ligga någonting i din generalisering men jag tycker ändå att det är onödigt att dra alla över en kam på detta sätt, det bygger ju bara på fördommar och sånt är aldrig bra.
                    Oavsett om man är man eller kvinna eller 7, 15, 30 eller 45år så är det en smaksak vad man gillar för fiskar. Man skulle lätt kunna generalisera på samma sätt om malawiciklider och diskus baserat på liknande fördommar men det är oftast smartast att låta bli eftersom det normalt bara ligger en liten del sanning i såna generaliseringar.

                    En del gillar färgglada och lugna fiskar, en del gillar aggressiva fiskar, en del gillar utpräglade rovfiskar osv osv...
                    Det är en smaksak helt enkelt.

                    Däremot så håller jag med till fullo om att paroonhajar, redtailmalar och liknande fiskar inte borde finnas i basutbudet i butikerna, det vore bättre för alla parter om man var tvungen att specialbeställa dessa arter. Jag har själv av misstag råkat köpa en fisk som i naturen blir över 1 meter pga att den fanns i basutbudet och att jag inte hade en akvariebok om stora rovmalar till hands då jag var i butiken... Butiken hade dessutom satt dit en informationsruta om att malen(tigerrandig skovelnosmal) blev 30-40cm i akvarium... Det är möjligt att detta stämmer men eftersom den blir så pass mycket större i naturen så är det ganska lätt att räkna ut att den inte trivs särskilt bra i akvarium...

                    Mvh Fredrik Isaksson
                    Fredrik Isaksson
                    Bildarkivet

                    Kommentar

                    • FI
                      • January 2002
                      • 1153

                      #11
                      Ursprungligen skickat av LinK
                      en ormhuvudsfisk som inte blir större än 20cm??? snackar vi om samma snakehead??????? den blir ju 150cm..... finns det dvärjar av den sorten eller?
                      Det finns massor av ormhuvudsfiskar, stora och små.
                      http://www.snakeheads.org/

                      Mvh Fredrik Isaksson
                      Fredrik Isaksson
                      Bildarkivet

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48148

                        #12
                        Tycker att den åligger den som köper att skaffa relevant information och den som säljer att ge relevant information. Säljaren är faktiskt också enligt lag skyldiga att skicka med ett faktablad vid försäljning av fisk. En korkad lag eftersom det vore bättre att ge informationen innan köpet (t.ex. genom att anslå vid akvariet) än att man i efterhand får reda på vad som gäller, men sådan är i alla fall lagen.
                        Faktabladet skall innehålla följande fakta
                        1. det svenska eller vetenskapliga namnet på fiskarnas art eller släkte,
                        2. fiskarnas eventuella stimbeteende eller aggressivitet mot andra fiskar,
                        3. fiskarnas behov av storlek på och inredning av akvariet,
                        4. fiskarnas behov av vattenkvalitet och hur denna skall upprätthållas,
                        5. fiskarnas behov av vattentemperatur,
                        6. fiskarnas behov av ljus
                        7. hur fiskarnas näringsbehov kan tillgodoses, samt
                        8. vilka åtgärder som kan underlätta för fiskarna vid omställning till nytt vatten.
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        • jille
                          • April 2003
                          • 85

                          #13
                          dom vill ju bara sälja!! kränga iäg så mycket som möjligt!!

                          Kommentar

                          • FI
                            • January 2002
                            • 1153

                            #14
                            Ursprungligen skickat av Kjell Fohrman
                            Tycker att den åligger den som köper att skaffa relevant information och den som säljer att ge relevant information. Säljaren är faktiskt också enligt lag skyldiga att skicka med ett faktablad vid försäljning av fisk. En korkad lag eftersom det vore bättre att ge informationen innan köpet (t.ex. genom att anslå vid akvariet) än att man i efterhand får reda på vad som gäller, men sådan är i alla fall lagen.
                            Jag håller med.
                            Ett "problem" som däremot har börjat dyka upp mer och mer är att många butiker, böcker och internetsidor verkar skriva hur stor fisken normalt blir i akvarium istället för hur stor den blir i naturen.
                            Varför gör man så?
                            Är det för att det tar oerhört länge för de stora arterna att bli fullstora och att max.storleken därför inte är relevant? ...eller för att dessa arter på något sätt kan anpassa sig efter akvariestorleken medan andra arter inte gör detta?...
                            Hur länge tar det för övrigt innan t.ex en redtailmal blir sina 130cm om den lever i ett tillräckligt stort akvarium och sköts på ett korrekt sätt när det gäller vattenbyten och mängden mat osv?

                            Mvh Fredrik Isaksson
                            Fredrik Isaksson
                            Bildarkivet

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Administrator

                              • December 2001
                              • 48148

                              #15
                              Varför gör man så?
                              Nej, det kan man ju undra, tycker att det är falsk varudeklaration och i så fall vore det ju faktiskt helt meninsglöst att ange max.storlek. Detta eftersom nästan alla fiskar faktiskt stannar i växten om de hålls i för små akvarier, det är ju en slags vanskötsel som skapar vanskapta fiskar och så kan ju inte en ansvarsfull akvarist ha det.
                              Sedan är det en helt annan sak att det är helt OK att byta upp sig allt efter som fiskarna växer till sig, så man inte behöver ha max.storleken på akvarium redan från när de är yngel.
                              Akvaristiska hälsninagr
                              kjell
                              Akvaristiska hälsningar
                              Kjell
                              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...