Akvarie haj

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hajen 80
    • June 2003
    • 83

    Akvarie haj

    Hej

    Är det någon som vet någon bra site om paron hajar?
    Jag har 2 st som bara växer och växer så det hade varit kul att veta exakt hur stora de kan bli och lite annat mat nyttigt.
    Det hade även vait kul att få veta lite om andras erfarenheter och vilka fiskar jag kan ha ihop med dem. (Det är inte så kul med 720l och 2 hajar + 2 malar som ligger gömda hela dagen)
    Mvh Magnus
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=90347
  • phases
    • April 2003
    • 39

    #2
    Sök efter den på: http://www.akvarieguiden.nu/
    Där står 1,5 m angivet som "akvarielängd", står även att de är rovfiskar som gärna äter fisk, så sällskapet får vara hyffsat tuffa och stora fiskar. Av ren nyfikenhet, hur fort växer de och hur stora är de nu?

    Kommentar

    • robban
      • February 2003
      • 322

      #3
      som en ren kuriosa,frågan alltså. är det som har hört eller sett nån paroon-haj över 60-70 cm i akvarium?

      Kommentar

      • FI
        • January 2002
        • 1153

        #4
        Ursprungligen skickat av robban
        som en ren kuriosa,frågan alltså. är det som har hört eller sett nån paroon-haj över 60-70 cm i akvarium?
        Jag har sett en gissningsvis 60cm stor paroonhaj i en butik här uppe i Luleå, den såldes så småningom till någon i Boden som hade ett 4,5 meter långt kar. Ett stort kar behöver tydligen stora fiskar...

        Jag hade själv små paroonhajar för något år sedan men jag lessnade efter någon månad då det enda de gjorde var att simma runt i en cirkel hela dagarna... De blev dessutom livrädda för nästan ingenting och skenade som om de fick eld i baken vid minsta vibration eller oljud. De var dessutom i princip helt blinda och när jag tillslut skaffade ett lekpar av blåciklider så var jag tvungen att byta in paroonhajarna, de blev hela tiden angripna eftersom de inte kunde se revirgränserna pga sin nästan helt obefintliga syn.

        Så ciklider + paroonhajar är med andra ord ingen bra kombination. Det enda jag kan tänka mig skulle kunna fungera tillsammans med parooner är någon högrest och tillräckligt stor fisk som t.ex någon pacu eller kanske en jättegurami eller liknande, huvudsaken är att man inte har paroonerna med revirhävdande fiskar. Enormt stora malar skulle kanske också kunna fungera då paroonerna på många sätt beter sig som malar, de hör ju dessutom till malsläktet och inte hajsläktet som man kanske kan tro om man stirrar sig blind på handelsnamnet.

        I övrigt så behöver paroonhajar som ni säkert vet enorma akvarier, de växer mycket snabbt, simmar mycket och blir lätt skrämda och har man dem i för små akvarier så skadar de sig ofta i nosen och ögonen då de krockar i akvarierutorna och inredningen. 60-centimeters-monstret jag såg hade uppenbarligen gått i ett för litet akvarieum då ögonen var helt vita och nosen full av ärr... En tragisk syn...

        Min uppmaning till er som har paroonhajar är att ni redan nu börjar kontrollera var ni kan byta in/sälja/skänka bort era fiskar då de börjar bli större. Ha dem inte tills de börjar slå sönder huvudet och ögonen utan se till att de får en bra levnadsmiljö INNAN dessa symptom börjar dyka upp.

        Mvh Fredrik Isaksson
        Fredrik Isaksson
        Bildarkivet

        Kommentar

        • Dr. Strange
          • March 2003
          • 995

          #5
          Paroon hajar blir ofta 50-60cm i akvarier, dom växer tils dom blir för stora för akvarierna dom är i, att dom blir 1.5 meter i akvarium tvivlar jag dock starkt på, om man inte har ett väldigt stort akvarium, och det räknar jag inte till hemma akvarium.

          Sen anser jag att Paroon och Pangasius Hajar är direkt olämpliga att ha i akvarium, inte för att dom blir stora utan för att dom lätt får panik och simmar rakt in i rutan, det räcker oftast med att tända lyset på morgonen och dom skenar, inte så kul at se en 50cm fisk simma in i rutan, det blir skador....

          //Marcus
          " Det är löjligt att påstå att tv-spel påverkar barn. Om tex Pac-Man påverkade barn födda på 80-talet, då skulle vi idag ha en massa ungdomar som springer runt i ett mörkt rum och äter piller medans de lyssnar på monoton och enformig musik. "

          Kommentar

          • FI
            • January 2002
            • 1153

            #6
            "inte så kul at se en 50cm fisk simma in i rutan, det blir skador...."
            Även på akvariet... Jag har hört historier där stora malar har kraschat akvarierutorna när de har krockat i dem... Detta är iofs historier men tänker man efter så är det nog ingen omöjlighet, en 50-60cm stor paroonhaj lär ju väga en hel del och smällen lär ju bli rätt ordentlig pga detta.

            Mvh Fredrik Isaksson
            Fredrik Isaksson
            Bildarkivet

            Kommentar

            • Dr. Strange
              • March 2003
              • 995

              #7
              *BONK*
              " Det är löjligt att påstå att tv-spel påverkar barn. Om tex Pac-Man påverkade barn födda på 80-talet, då skulle vi idag ha en massa ungdomar som springer runt i ett mörkt rum och äter piller medans de lyssnar på monoton och enformig musik. "

              Kommentar

              • Hajen 80
                • June 2003
                • 83

                #8
                Ursprungligen skickat av phases
                Sök efter den på: http://www.akvarieguiden.nu/
                Där står 1,5 m angivet som "akvarielängd", står även att de är rovfiskar som gärna äter fisk, så sällskapet får vara hyffsat tuffa och stora fiskar. Av ren nyfikenhet, hur fort växer de och hur stora är de nu?
                Jag har haft dem i ca 1 år nu och den ena är strax över 30 cm och dan andra är ca 25 cm och de har redan avverkat 2 akvarier som de har växt ifån. Jag går nu i planer att bygga en 3000l tank så den är klar innan fiskarna blir för stora igen.
                Mvh Magnus
                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=90347

                Kommentar

                • Hajen 80
                  • June 2003
                  • 83

                  #9
                  Hur är det med sötvattens nuränan? Jag läste att det var någon som hade en sådan ihop med paron hajar. Kan det funka? Var hittar jag lite info om den? Jag har letat nu sedan jag läste det med det har varit utan resultat. Jag sulle även vara tacksam för lite namn på andra fiskar som ni vet kan funka ihop med dessa bestar.
                  Mvh Magnus
                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=90347

                  Kommentar

                  • FI
                    • January 2002
                    • 1153

                    #10
                    "Jag går nu i planer att bygga en 3000l tank så den är klar innan fiskarna blir för stora igen."
                    Det tycker jag låter vettigt, fiskarna brukar i regel bli mycket intressantare om de får lite större yta att röra sig på, fiskar som lever trångt blir ofta väldigt stillsamma och sävliga av sig... Inte särskilt kul om ni frågar mig.

                    Om akvariebygget inte är praktiskt genomförbart eller om det är lite osäkert om det blir av så borde du börja höra dig för på olika ställen om någon kan tänka sig ta emot stora parooner i framtiden, bara så att du har en backup-plan om något går snett med planeringen.

                    Mvh Fredrik Isaksson
                    Fredrik Isaksson
                    Bildarkivet

                    Kommentar

                    • phases
                      • April 2003
                      • 39

                      #11
                      Gotti här på forumet har Paroon hajar med redtail, arowana och några storväxta malar.
                      Han har även en schysst webcamera på karet, som jag kan rekomendera:

                      mms://gw.sinpro.se:8070/

                      Kommentar

                      • Hajen 80
                        • June 2003
                        • 83

                        #12
                        Akvariet är möjligt att bygga om jag bara får tag på glas till en bra slant för det är nog inte billigt. Allt annat är så gott som klart ( planeringsstadie ) det är bara avlopp och annan städning som är en svårare nöt att knäcka eftersom det kommer att bli så stort och jag inte vill gå ner i tanken ( jag har blivit biten av en av fiskarna och vill inte uppleva det igen när de är dubbelt så stora )
                        Mvh Magnus
                        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=90347

                        Kommentar

                        • FI
                          • January 2002
                          • 1153

                          #13
                          "jag har blivit biten av en av fiskarna och vill inte uppleva det igen när de är dubbelt så stora"
                          Men paroonhajar har väl inga tänder... eller?

                          Mvh Fredrik Isaksson
                          Fredrik Isaksson
                          Bildarkivet

                          Kommentar

                          • Hajen 80
                            • June 2003
                            • 83

                            #14
                            Jag vet inte jag blev så förvånad så jag tänkte inte på det men enligt vad jag har läst så ska de ha tänder fram till vuxen ålder för att sedan tappa dem och bli växtätare. Det syntes inget efter bettet men vill helst inte uppleva det igen om de nu har tänder och vill bita ordentligt.
                            Mvh Magnus
                            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=90347

                            Kommentar

                            • FI
                              • January 2002
                              • 1153

                              #15
                              "Jag vet inte jag blev så förvånad så jag tänkte inte på det men enligt vad jag har läst så ska de ha tänder fram till vuxen ålder för att sedan tappa dem och bli växtätare. Det syntes inget efter bettet men vill helst inte uppleva det igen om de nu har tänder och vill bita ordentligt."
                              Jag förstår dig.
                              Mina jaguarciklider har huggtänder i underkäken...
                              http://hem.bredband.net/freisa/akvariesidan/bilder/jaguar_gaddar06.jpg
                              ...även om jag inte med säkerhet kan säga att det är farligt att bli biten så känns det på något sätt onödigt att ta reda på det frivilligt. ;P

                              Men jag vet att butiksägaren förklarade för mig att paroonhajar inte hade tänder, de hade visst bara som ett slags "sandpapper" i munnen som de sedan kunde använda för att hålla fast sina byten. Jag vet däremot inte om han talade om vuxna parooner eller ungfiskar.
                              Däremot så blir de ju rätt galna då de äter som du säkert har märkt, de kastar sig ju ofta fram och tillbaka och försöker liksom slita sönder maten... jag antar att detta kan vara rätt otäckt att råka ut för även om de inte skulle ha några tänder.

                              Mvh Fredrik Isaksson
                              Fredrik Isaksson
                              Bildarkivet

                              Kommentar

                              Arbetssätt...