Axolotl och afrikanska klogrodor i samma kar?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • eriahl
    • April 2004
    • 5681

Menade att man kan ha olika amfibier tillsammans. Klockgrodor är ju inte som klogrodor men dom trivs med att vara i vatten en hel del. Så extrema skillnader är det inte för alla med temperaturen. Enligt ditt eget exempel på 2-3grader är inget problem.
    Hur kan du då tycka klogrodor passar med axototler med tanke på tempen isf? I det fallet kan man nämna stor skillnad i trivseltemp.
    Senast redigerad av eriahl; 09 August 2008, 22:59.
    "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

Kommentar

• rödtoppen
      • June 2006
      • 3148

Ursprungligen postat av eriahl
      Så extrema skillnader är det inte för alla med temperaturen.

Enligt ditt eget exempel på 2-3grader är inget problem.

Hur kan du då tycka klogrodor passar med axototler med tanke på tempen isf? I det fallet kan man nämna stor skillnad i trivseltemp.
      Det är skillnad mellan att ha landlevande & vattenlevande.
      Landlevande som lever i ett terrarie kan hålla sig på olika nivåer (vissa lever i träd och andra på botten)

Det var max 22-23 grader de flesta salamandrar vill ha - helst runt 20 för optimal trivsel och då är det stor skillnad mot klogrodans optimala trivsel som är 25-26 grader.

I denna disskussionen har jag inte skrivit att man kan ha axolotler och klogrodor ihop.
      / dtoppen /

Kommentar

• eriahl
        • April 2004
        • 5681

Det var inte du som skrev att det gick bra med klogrodor och axolotler. Trådskaparen undrade bland annat det. Du reagerade inte på tempskillnad hos dom när någon har sorterna tillsammans. Att jag skrev något var för att du påstod att man inte ska blanda olika amfibier sen pga bland annat tempen. Klogrodor och axolotler är vattenlevande amfibier tillsammans och tempskillnad finns så hur kan det vara ok då.
        Senast redigerad av eriahl; 10 August 2008, 07:36.

Kommentar

• rödtoppen
          • June 2006
          • 3148

Det var inte du som skrev att det gick bra med klogrodor och axolotler. Trådskaparen undrade bland annat det. Du reagerade inte på tempskillnad hos dom när någon har sorterna tillsammans. Att jag skrev något var för att du påstod att man inte ska blanda olika amfibier sen pga bland annat tempen. Klogrodor och axolotler är vattenlevande amfibier tillsammans och tempskillnad finns så hur kan det vara ok då.
          Att jag inte kommenterade trådskaparens inlägg betyder inte att jag tyckte det var ok att ha den blandningen (orkade kanske inte med en disskussion vid det tillfället, det var 5 mån sen )

Ja jösses (undrar varför!!!)

Tillägg: Hoppas att du nu tycker att jag har motiverat varför man inte ska blanda vattenlevande groddjur, så att jag inte blir påhoppad för att ha missat nåt om ett halvår !!!!!
          Senast redigerad av rödtoppen; 10 August 2008, 08:44.
          / dtoppen /

Kommentar

• eriahl
            • April 2004
            • 5681

Missade när tråden skapades. Men blev som en ny fortsättning på den.
            Sen var det du som kommenterade i nystarten av tråden innan jag skrev något. Ditt inlägg var då bara ett blankt nej. Vilket inte stämmer.
            Att blanda axolotler med tex klogrodor är kanske mindre lyckat med tanke på tempskillnader som du påpekar när det gäller andra som har mindre tempskillnad. Jag har läst och sett dina inlägg. Men jag vet att man kan blanda olika amfibier vare sig det gäller enbart vattenlevande eller landlevande eller både och. Jag har inte som avsikt att göra påhopp men även jag får väl komma med egna erfarenheter. Nu har jag skrivit vad jag anser så vi kan väl avsluta som du tycker innan det blir alltför mycket tjafstråd
            Senast redigerad av eriahl; 10 August 2008, 09:55.

Kommentar

• rödtoppen
              • June 2006
              • 3148

. Men jag vet att man kan blanda olika amfibier vare sig det gäller enbart vattenlevande eller landlevande eller både och.
              Visst du kan blanda Amfibier hipp som happ om du struntar i deras behov, tydligen funkade det hos dig - jag antar att du hade dem ihop under hela deras liv (för salamandrar 10+ år)

Nu lägger jag ner min del i denna tråd för den ger inget mera - varsågod jag bjuder på din slutreplik och kommer inte att kommentera den.
              / dtoppen /

Kommentar

• eriahl
                • April 2004
                • 5681

Blandar inte hipp som happ tycker jag själv.
                Du nämnde att övermata salamandrarna så blir dom lugnare vid matning. Övermatar man vilket djur, även oss människor, som helst blir det fett i längden vilket ingen mår bra av och förkortar livslängden. Bryr mig vad du än tror om djur vare sig det är amfibier eller annat. Även insekter. Livslängd på över 10år är inte alls omöjligt vet även jag. Men genomsnittsåldern kan nog hamna runt där. På jobbet har vi tex en Hyla cinerea som närmar sig pensionsålder den går tillsammans med klockgrodor. Har inget igång hemma nu men har haft. Efter en period när det blev för mycket helt enkelt med akvarium mm så gav jag bort mina amfibier av olika arter till en seriös person. Hade haft dom flesta flera år. Det var från salamandrar till afrikansk oxgroda. Dom gick inte tillsammans kanske jag ska nämna
                Senast redigerad av eriahl; 10 August 2008, 22:57.

Kommentar

Arbetssätt...